Stiefgezin en erfenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:50

Benzz schreef:
Ik zou als ik jou was TS echt hulp zoeken, want er ziet een diep iets waar ik de vinger niet onder krijg. En zelf zie ik het als onterecht het gevoel ergens niet bij te horen.

Echt, zoek hulp want dit vraagstuk gaat je relatie met je familie slopen.

Zo ik vind dit vrij ver gaan eerlijk gezegd, insinueren dat er iets diep zit op basis van een paar bokt berichten. Je af en toe naar voelen hoort bij het leven, dat van je af willen blazen hoort daar ook bij en dan kan je dat de volgende dag/week/maand wel relativeren.

Echt ik heb het idee dat anderen het juist veel meer opblazen dan TS.
Ben het ook eens met Roosch. Vind het juist schadelijk om altijd maar mensen aan te praten continu alleen maar positief te mogen denken, juist het kunnen balen van iets, het er laten zijn, mee dealen en verder leven lijkt me veel gezonder.[/quote]

Nou, het is een jaar geleden en in de latere berichten is duidelijk te lezen dat er nogal wat aan de hand is. Hulp kan daarbij helpen.[/quote]

Ik ben het met je eens dat hulp voor sommige mensen in bepaalde situaties kan helpen. Maar aangeven dat er een diep iets zit en daarom hulp gezocht moet worden lijkt mij op basis van een paar bokt berichten niet te stellen en is iets voor de zorgverleners. Laten we voorzichtig zijn met mensen te vertellen dat ze iets hebben.
Laatst bijgewerkt door Miiej op 23-05-24 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:50

Als ik het goed begrijp gaat het niet zo over wie wat krijgt van die erfenis. Maar dat jij er gewoon van baalt, dat je stiefbroers en halfzus niet met jullie hebben gedeeld. En dat jij voor je moeder moet betalen, terwijl je stiefvader genoeg op de bank heeft.

Ik zou eerst stoppen om voor je moeder te betalen, hard misschien, maar dat zijn haar problemen, jij bent uitwonend en het is niet jouw taak om die zaken voor je moeder te regelen. Zorg voor je eigen huishouden en zorg dat je niets van een ander nodig hebt, wat de rest doet, is aan hun, niet aan jou.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:55

DuoPenotti schreef:
Maar wat is dan je vraag?
Hoe het bij andere geregeld is?
Mijn antwoord. Daar heb je niets aan omdat te weten want veranderd jou situatie niet.

Of de vraag vind je dat de familie dat moet delen?
Mijn antwoord ; nee.

Altijd makkelijk zeggen ik deel als er niks te delen valt.

Maar het is zo geregeld en daar kun je in blijven hangen ofje bij neerleggen.
Die keuze is aan jou.

Edit zie dat berichten nu kruisen

Natuurlijk kan je er wel wat aan hebben om te weten hoe het bij andere is. Nee het veranderd de daadwerkelijke eigen situatie niet maar misschien wel de manier waarop je er naar kijkt.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:57

Wintu schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het niet zo over wie wat krijgt van die erfenis. Maar dat jij er gewoon van baalt, dat je stiefbroers en halfzus niet met jullie hebben gedeeld. En dat jij voor je moeder moet betalen, terwijl je stiefvader genoeg op de bank heeft..

Precies. Naar mijn idee is er hierdoor al veel eerder een gevoel van ongelijkheid of een bep. spanning rondom geld ontstaan. Waardoor zo’n lastig gevoel rondom een erfenis ook een veel grotere achtergrond heeft; als je voor je gevoel al jaren aan het kortste eindje trekt snap ik ook wel dat je daar als dat weer gebeurt erg van baalt en emoties bij voelt. Dat heeft echt niet gelijk met afgunst te maken, maar eerder met je eigen pijn die je op dat moment daadwerkelijk kunt ervaren. Dus ik hoop dat bepaalde opmerkingen naar TS toe niet perse onder haar huid gaan zitten, ik denk dat dit ook een goede “les” is van niet te snel komen met je oordeel als je niet de context van iemand kent (natuurlijk snap ik dat dit op een internetforum niet altijd mogelijk is, maar voor mij is dit in het algemeen wel hoe ik in het leven sta en wat ik ook in mijn achterhoofd hou tijdens het schrijven van een reactie op een forum zoals deze :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:59

@miiej
Ik lees niet dat benzz, zegt dat ts iets heeft.
Hulp vragen kan wel helpend zijn.

Door het topic heen lijkt er meer aan de hand in dit gezin als alleen maar gezellig spelletjes spelen.

Moeder die ook wil scheiden. Moeder die niet rond komt maar dat van volwassen kind wil.

Deze erfenis brengt gewoon alles aan het oppervlakte ipv jaren sluimerend.

Voor ts tijd om moeder de volwassene te laten zijn en haar eigen sores op te laten lossen.
Ja moeilijk... Ben jaren de "psychiater" voor mijn moeder geweest. Want je wilt je moeder niet laten stikken.
Maar zo hoort dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:05

Wintu schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het niet zo over wie wat krijgt van die erfenis. Maar dat jij er gewoon van baalt, dat je stiefbroers en halfzus niet met jullie hebben gedeeld. En dat jij voor je moeder moet betalen, terwijl je stiefvader genoeg op de bank heeft.

Ik zou eerst stoppen om voor je moeder te betalen, hard misschien, maar dat zijn haar problemen, jij bent uitwonend en het is niet jouw taak om die zaken voor je moeder te regelen. Zorg voor je eigen huishouden en zorg dat je niets van een ander nodig hebt, wat de rest doet, is aan hun, niet aan jou.

Het is al minder dan een paar jaar terug. Toen was het paar keer per maand wel raak. Nu valt het wel mee gelukkig omdat mijn stiefvader izag dat hij flink wat fouten heeft gemaakt. Hij heeft nu ook therapie. Nog steeds is het wel lastig voor mijj moeder om geld te vragen aan stiefvader zonder dat er gedoe bij komt. Dus went ze zich tot mij, broer en zelfs zus die nog in huis woont en eigenlijk niks heeft. Als ik zou stoppen zou ze aan haar eigen familie gaan vragen. Ik durf echt wel te zeggen dat stiefvader een van de laatste is. Juist omdat dit een pijnpunt is, juist omdat er dan ruzie ontstaat, juist omdat ze dan word gezien als golddigger. Mijn moeder heeft alles gegeven toen ze niks had dus ik kan niet anders dan het terug doen

Anoniem

Re: Stiefgezin en erfenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:10

Ik kan moeilijk mijn hele levensverhaal op bokt droppen maar er is zat gebeurd en er zijn goede redenen waarom mijn psycholoog aangeeft dat ze dit niet eerlijk vindt gaan. Ik heb al veel meer verteld dan goed is. Mijn jeugd was niet makkelijk en als ik zou blijven hangen in alles als wat hier wordt gesuggereerd dan had ik er nu heel anders bijgelopen.

Het leven is verre van eerlijk. En daar kan ik niks aan veranderen. Maar wel hoe ik erin sta. En ik baal, ben gekwetst en alles, klopt. Maar ik ga nog steeds naar familie toe, we zijn nog steeds graag bij elkaar, en ik behandel ze niet anders dan eerst. Niemand niet. Hoop dat jullie dat wel weten!
Ik mag mezelf hopelijk rot voelen. Denk dat iedereen ergens van baalt, iets onterecht vind, of oneerlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:12

Wat een triest verhaal. Vooral het feit dat je moeder zo afhankelijk is en een relatie heeft met een vermogende man die haar geen cent gunt.
Tot zover de gelukkige familie. Ik zou zo niet willen leven in ieder geval. Laat hem dan in zijn eentje maar gelukkig zijn met zijn geld.
Ik zou mijn moeder ook helpen hoor, dat snap ik wel. Maar het is een volwassen vrouw en ze zou eigenlijk niet zo afhankelijk moeten zijn van anderen. Ik hoop dat ze voor zichzelf kiest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:15

Suzanne F. schreef:
Wat een triest verhaal. Vooral het feit dat je moeder zo afhankelijk is en een relatie heeft met een vermogende man die haar geen cent gunt.
Tot zover de gelukkige familie. Ik zou zo niet willen leven in ieder geval. Laat hem dan in zijn eentje maar gelukkig zijn met zijn geld.
Ik zou mijn moeder ook helpen hoor, dat snap ik wel. Maar het is een volwassen vrouw en ze zou eigenlijk niet zo afhankelijk moeten zijn van anderen. Ik hoop dat ze voor zichzelf kiest.

Helemaal met je eens :j

Enkel het helpen is geen helpen... Ook lijkt dat wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:17

Mijn moeder kiest nooit voor haarzelf. Dat maakt het ook verdrietig. Ook mijn moeder heeft een rotperiode achter de rug. Schulden van hier tot Tokio dankzij mijn biologische vader. Hier heeft ze mijn stiefvader nooit mee laten betalen omdat dit vóór hem was. Maar dat het niet lekker loopt is inderdaad waar. Maar het kan ook echt wel heel goed gaan. En het is leuk en gezellig. Maar het kan ook gewoon goed fout gaan.
Ik denk dat geen enkel gezin op rolletjes loopt en een samengesteld gezin maakt het nog 3x ingewikkelder.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:19

Dat is zeker waar. Maar het is nooit te laat om voor jezelf te kiezen. De slachtofferrol is soms wel een makkelijke om in te blijven hangen. Maar het is nooit te laat om je eigen geluk te bepalen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:21

Anoniem schreef:
Mijn moeder kiest nooit voor haarzelf. Dat maakt het ook verdrietig. Ook mijn moeder heeft een rotperiode achter de rug. Schulden van hier tot Tokio dankzij mijn biologische vader. Hier heeft ze mijn stiefvader nooit mee laten betalen omdat dit vóór hem was. Maar dat het niet lekker loopt is inderdaad waar. Maar het kan ook echt wel heel goed gaan. En het is leuk en gezellig. Maar het kan ook gewoon goed fout gaan.
Ik denk dat geen enkel gezin op rolletjes loopt en een samengesteld gezin maakt het nog 3x ingewikkelder.

Ook ik snap dat je je moeder wilt helpen hoor, is ook een natuurlijke reactie volgens mij. Maar denk aan jezelf, je hebt je eigen leven, je eigen huishouden, stop niet al je energie en geld hierin. Dit gaat niet zomaar over en voor je het weet zit je er financieel en mentaal tot over je oren in en het vreet enorm aan je, ik weet er alles van. En vooral, verwacht nooit iets van een ander, dan is die teleurstelling er in ieder geval niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:22

Roosch schreef:
Dat klopt, maar die had ze voor deze gebeurtenis ook

BeFunny schreef:
Maar wat veranderd het wel of niet krijgen van een erfenis daaraan?
De stiefvader heeft het anders bepaald. En zo werkt het nou eenmaal. Daar kun je wat van vinden of je heel druk over maken als stiefkind. Maar je kan ook gewoon denken, gelukkig heb ik wel de fijne herinneringen en gelukkig heb ik die man in mijn leven gehad. Ipv in te zitten over dat geld.

dus dat is geen gevolg van deze gebeurtenis. Gevoel mag er echt wel zijn, of het nou terecht of onterecht is. TS voelt zich buitengesloten of anders dan de mensen die tot haar directe kerngezin horen en dat mag echt wel in deze situatie. Of er iets aan veranderd kan worden in deze situatie, mwah, lijkt me niet. Mensen mogen hun centen achterlaten aan wie ze willen uiteraard. Maar dat maakt niet dat TS zich daardoor nu beter voelt of minder buitengesloten.

Hopelijk verandert dit verder niets aan de fijne band die je hebt met je familie TS, want Benzz heeft wel gelijk dat dat iets superwaardevols is.

Natuurlijk mag gevoel er zijn.
Maar blijven hangen in gekwetstheid omdat je geen erfenis krijgt helpt ts echt niet.

BeFunny schreef:
Dat een psygologoog iets niet eerlijk vind gaan daar verbaas ik me over. Vooral dat een psych zich daarover uitspreekt.

Het is nou eenmaal zo dat iedereen zelf bepaald waar zijn/haar geld naartoe gaat als die komt te overlijden. In het gezin van ts is gesproken over hoe en wat en is gekozen door stiefvader om daar geen aanpassing in aan te brengen tot nu toe. Dat is een bewuste keuze dus eerlijker kan het dan niet gaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-05-24 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:23

TS, er zit in jouw familie, en specifiek in de relatie tussen jouw moeder en stiefvader iets heel erg fout.
De financiële zaken in een huishouden zouden gewoon onderling bespreekbaar moeten zijn.

Als ik het goed begrijp heb jij het ook financieel niet breed.
Het is prijzenswaardig dat jij je moeder financieel ondersteund. Maar daarmee hou je het probleem in stand.
Zoek maar eens op drama driehoek of reddingsdriehoek.

Hoe moeilijk ook, mijn advies aan jou is om uit die rol van redder te stappen. En ruimte te maken in je huis voor je moeder en de nog bij haar wonende kinderen.
Want de kans is groot dat de relatie tussen je moeder en stiefvader dan snel klapt.

Lastige situatie en beslissing. Sterkte gewenst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:25

Precies.
Je moeder zal "moeten" leren voor zichzelf op te komen.
Een ander kan dat haar niet leren.
Dat zal haar levensles zijn.

Jij "moet" leren loslaten.
Want financieel geld geven helpt haar niet.

Zo heb ik dat ook moeten leren dat ik niet de hulpverlener was van mijn moeder. Maar dochter. Niet meer en niet minder.
Had dat alleen veel eerder moeten doen. Want ik ging ermee aan onderdoor door de keuzes van mijn moeder. Die juist nooit veranderde. Want waarom zou ze? Ik de gek hielp haar wel...

Suzanne F. schreef:
Dat is zeker waar. Maar het is nooit te laat om voor jezelf te kiezen. De slachtofferrol is soms wel een makkelijke om in te blijven hangen. Maar het is nooit te laat om je eigen geluk te bepalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:27

Roodvos schreef:
TS, er zit in jouw familie, en specifiek in de relatie tussen jouw moeder en stiefvader iets heel erg fout.
De financiële zaken in een huishouden zouden gewoon onderling bespreekbaar moeten zijn.

Het is prijzenswaardig dat jij je moeder financieel ondersteund. Maar daarmee hou je het probleem in stand.

Hoe moeilijk ook, mijn advies aan jou is om uit die rol van redder te stappen. En ruimte te maken in je huis voor je moeder en de nog bij haar wonende kinderen.
Want de kans is groot dat de relatie tussen je moeder en stiefvader dan snel klapt.

Precies dat!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:29

Roodvos schreef:

Moeder en broers en zus in huis nemen bedoel je of begrijp ik dat verkeerd?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:03

Oh dat had had ik anders gelezen. Maar je hebt gelijk Wintu.
Nee moeder en zus in huis. Zou niet mijn eerste gedachte zijn om te doen.

Maar wel eens met het probleem in stand houden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:07

Tijd dat je moeder haar eigen boontjes gaat doppen en niet de last bij haar kinderen neerlegt. Ik zou met je broer en zus bespreken dat er geen geld meer gegeven wordt aan haar en evt het gesprek aangaan met jullie 3 en je moeder.

Zo helpt ze je zus en broer die amper rondkomen meer mee in de ellende door ook nog te verwachten dat ze haar gaan onderhouden.

Hoe het tussen haar en je stiefvader zit is haar zaak en dan moet ze haar eigen conclusies trekken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:19

Wintu schreef:

Ja, maar tijdelijk en alleen als noodopvang.
Ik krijg de kriebels van wat TS schrijft. Of misschien nog wel meer van wat er niet staat.
Als TS kans ziet die reddingsdriehoek te doorbreken dan zou het wel eens heel snel kunnen escaleren.
Ik hoop het uiteraard niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:22

Schuur_ schreef:
Tijd dat je moeder haar eigen boontjes gaat doppen en niet de last bij haar kinderen neerlegt. Ik zou met je broer en zus bespreken dat er geen geld meer gegeven wordt aan haar en evt het gesprek aangaan met jullie 3 en je moeder.

Zo helpt ze je zus en broer die amper rondkomen meer mee in de ellende door ook nog te verwachten dat ze haar gaan onderhouden.

Hoe het tussen haar en je stiefvader zit is haar zaak en dan moet ze haar eigen conclusies trekken.

Als de moeder van ts niet genoeg huishoudgeld krijgt van haar man dan is het niet de taak van de al uitwonende ts om geld aan haar moeder te geven. Dat moet moeder inderdaad met haar partner regelen, bijv. door, als ze geen geld heeft voor de boodschappen, geen eten op tafel te zetten. Dan merkt haar man toch effectief wat het probleem is .

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:25

Roodvos schreef:
Wintu schreef:

Ik krijg de kriebels van wat TS schrijft. Of misschien nog wel meer van wat er niet staat.
Als TS kans ziet die reddingsdriehoek te doorbreken dan zou het wel eens heel snel kunnen escaleren.

Oh, nee, dat zou ik dan juist weer niet willen doen. Want met de huidige woningcrisis zijn ze niet zo 123 weer weg en dan staat TS er voor alle kosten alleen voor? Nee, niet het advies wat ik nou zou geven.

Dan stort je je juist er vol in lijkt me. En doe je nog veel meer dan de reddingsdriehoek.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:00

Roodvos schreef:
Wintu schreef:

Ik denk dat TS de driehoek daarmee eerder bevestigd dan doorbreekt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:06

Door mijn moeder niet meer actief te helpen heb ik hier de driehoek wel doorbroken.
Of althans richting mij. Mijn moeder zal haar hele leven slachtoffer spelen, maar dat doet ze maar mooi bij hulpverlening of andere die er mee in willen trutten met haar.

Geld blijven geven is zeker de oplossing niet.
Dat zij kiest voor zo'n scheve relatie is haar keuze. Ja dat klinkt heel hard. Maar zo is het in feite wel.
geen idee verder of moeder niet kan werken en zo geen financiële vrijheid kan krijgen of dat dat ook een foute keuze is, al dan niet opgedrongen door de man.

Maar de niet thuis wonende kinderen hebben hun eigen leven, maar ook hun eigen rekeningen.
En het is meer dan mooi genoeg dat ze die krijgen betaald.

Thuiswonende werkende kinderen en kostgeld betalen vind ik iets anders.
Studerende dan weer niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:10

DuoPenotti schreef:
Door mijn moeder niet meer actief te helpen heb ik hier de driehoek wel doorbroken.
Of althans richting mij. Mijn moeder zal haar hele leven slachtoffer spelen, maar dat doet ze maar mooi bij hulpverlening of andere die er mee in willen trutten met haar.

Geld blijven geven is zeker de oplossing niet.
Dat zij kiest voor zo'n scheve relatie is haar keuze. Ja dat klinkt heel hard. Maar zo is het in feite wel.
geen idee verder of moeder niet kan werken en zo geen financiële vrijheid kan krijgen of dat dat ook een foute keuze is, al dan niet opgedrongen door de man.

Maar de niet thuis wonende kinderen hebben hun eigen leven, maar ook hun eigen rekeningen.
En het is meer dan mooi genoeg dat ze die krijgen betaald.

Thuiswonende werkende kinderen en kostgeld betalen vind ik iets anders.
Studerende dan weer niet.

Volgens mij krijg je voor studerende thuiswonende kinderen kinderbijslag? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?