Vanuit hoe het schoolsysteem in elkaar zit snap ik compleet dat je thuisonderwijs wil.
Ik zie overvolle klassen, overwerkte leerkrachten (oa door de vele administratie), een lerarentekort en daardoor ook veel wisseling van leerkrachten wat niet gunstig is voor de leerlingen.
De cijfers liegen er ook niet om dat het niet goed gaat met onderwijs in Nederland zoals te lezen in recente PISA en PIRLS rapporten.
En dan de wet passend onderwijs waar ook nog veel haken en ogen aan zitten in de praktijk.
En ben je iets minder goed dan gemiddeld of juist beter dan gemiddeld dan kunnen scholen maar moeilijk differentiëren en aansluiten.
Ook vind ik zelf dat kinderen te jong naar school moeten. Net als in Zweden zou ik een jaar of 7 veel passender vinden voor leerplicht, met daarvoor alle tijd om spelenderwijs te ontwikkelen op alle vlakken.
Daar tegenover staat echter wel dat je een aardige verantwoording draagt als je thuisonderwijs wil gaan doen.
Ondanks dat het huidige systeem een hoop dingen niet op orde heeft, is het niet automatisch makkelijker om dan maar zelf te doen. Zoals anderen ook al aangeven is het alleen al een andere rol die je als moeder/ouder hebt tegenover je kind. Het vraagt echt wel voldoende didactische en pedagogische vaardigheden en dat moet niet onderschat worden.
Ik denk dat je bij Kiind (op Instagram en Facebook en hun eigen website) veel informatie kunt vinden. Recent nog hadden ze iets van een webinar over thuisonderwijs geloof ik en er zitten sowieso een aantal ouders bij die dit doen.
In die webinar werd ook duidelijk aangegeven dat sociaal contact vanaf het begin af aan iets is waar ze veel tijd in steken. Groepjes met andere ouders vormen, afspraken plannen, samen sport beoefenen en dergelijke.
Ik geloof niet dat onderwijs op school de enige manier is om zaken te leren en ik denk dat we onderschatten hoeveel kinderen zelf al kunnen uitvinden met minimale sturing van volwassenen. Maar op sociaal gebied is het toch ook een kwestie van veel kunnen oefenen en veel met anderen zijn. Zo leren kinderen spelenderwijs sociale regels en omgangsvormen.
Leestip zijn de boeken van Peter Gray, zoals Free to Learn. En google ook op 'unschooling'