Thuisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:51

upendo schreef:
Mijn persoonlijke ervaring met thuisonderwijs zijn erg negatief.

Maargoed, net als TS ga ik natuurlijk niet verder in op de details en zal ik alleen maar wedervragen stellen die in mijn straatje passen. :)

Ik heb namelijk de tunnelvisie dat thuisonderwijs niet in het belang is van het kind. Ongeacht ontwikkelingsvoorsprong/achterstand.

Oke

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:54

Via documentaires wereldwijd kwam de wereld school vaak langs. Het ging dan om ouders die reisden of expads waren en hun kinderen thuis les gaven.
Ik weet niet of zoiets voor jou ook een optie is. Ik zou het fijn vinden als ik mijn kind les zou geven thuis om ondersteuning te krijgen daarin.

Hier de link van hen ((voor 2 - 18 jaar). https://www.wereldschool.nl/afstandsond ... UWEALw_wcB

Succes. Lijkt me niet gemakkelijk. Mijn bericht is in het kader van meedenken. Ik heb dus totaal geen oordeel hierover. Want ken de kinderen en situatie niet waar de keuze op gebaseerd is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:55

Wat wil je anders?

Ik vind dat je behoorlijk wat invult voor je kind, maar ik vraag me af of je wel beseft wat de gevolgen zullen zijn van de keuzes die je maakt.

Zeker als je insinueert dat je kind slimmer is dan gemiddeld. Dit soort kinderen hebben juist noodzaak aan leren wennen aan een schoolse situatie. Want dat je het voorbeeld 'dierenarts' wat gegeven wordt pakt en ermee aan de haal gaat omdat papa toevallig dierenarts is.. Alles leuk en aardig, maar je zal die studie moeten volgen. Als je niet gewend bent om te voldoen aan de maatschappelijke eisen die gesteld worden binnen het onderwijs (want ja, dwang, inderdaad, welkom in de wereld) dan ga je het niet redden in het hoger onderwijs.

Maargoed, dit topic lijkt er vooral op gericht om gelijk te willen krijgen, dus ik ga iets fijns doen met mijn dag. :)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:57

Lieser schreef:
Ik vraag me af of het hier echt om de behoefte van de kinderen gaat, of om denkbeelden van de ouder. Vooral omdat een diploma halen niet belangrijk wordt gevonden. En kimmie235 het nu al geen probleem vindt dat de kinderen langer over hun schoolcarriere gaan doen (wat heel raar is bij kinderen die voorlopen). Als je kind voor loopt (bij kimmie235 alleen qua woordenschat blijkbaar, over rekenen en andere aspecten lees ik niets) kun je als ouder ook buiten school veel doen om die behoefte te vervullen. Zat kinderdn die buitenschoolse activiteiten doen, of het nou gaat om een schaakclub, de museumjeugduniversiteit of zomerkamp voor hoogbegaafde kinderen. Dat kan dan naast school.

Langer omdat ze een 21+ test moeten doen, dat kan dus niet als ze 18 zijn.

En je mag twijfelen aan de behoeften van het kind, ik twijfel er niet aan. Overigens sluit ik ook moerbout dat ze ooit wel naar school gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:59

Kimmie235 schreef:
Zijn vader is dierenarts met een eigen bedrijf, dat zal geen belemmering vormen haha.

Dus jij denkt dat jouw kind DA kan worden door opgeleid te worden door z'n vader? Dat-ie geen officieel papiertje nodig heeft? Zelfs in Egypte hebben DA's diploma's. En ik vermoed zomaar dat de sancties om zonder officiele papieren diergeneeskundige handelingen uit te voeren daar nog wel eens wat strenger zouden kunnen zijn dan hier.

Maar hé, dream on.
Ik ga - net als anderen hier - iets zinnigers doen dan tegen een muur te l*llen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 16:59

pien_2010 schreef:
Via documentaires wereldwijd kwam de wereld school vaak langs. Het ging dan om ouders die reisden of expads waren en hun kinderen thuis les gaven.
Ik weet niet of zoiets voor jou ook een optie is. Ik zou het fijn vinden als ik mijn kind les zou geven thuis om ondersteuning te krijgen daarin.

Hier de link van hen ((voor 2 - 18 jaar). https://www.wereldschool.nl/afstandsond ... UWEALw_wcB

Succes. Lijkt me niet gemakkelijk. Mijn bericht is in het kader van meedenken. Ik heb dus totaal geen oordeel hierover. Want ken de kinderen en situatie niet waar de keuze op gebaseerd is.

Ja dat is zeker een optie. Nee ik wil de precieze omstandigheden niet delen, ik zou het als kind niet fijn vinden als mijn ouders allerhande details van mij op internet gooiden. Internationaal onderwijs op termijn ook.

Nick, heeft dat jou wat opgeleverd? Internationaal onderwijs op een privé school? Of juist niet nadat je al jaren thuisonderwijs hebt gehad

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:01

Als ik naar de school van mijn dochter kijk, dan vind ik de fijnste en belangrijkste dingen niet de standaard-schooldingen als rekenen, lezen en schrijven, al is het wel goed om te zien dat hierbij goed naar de kinderen gekeken wordt en ook bijv bewegend leren belangrijk gevonden wordt.
Veel waardevoller vind ik het dingen samen doen, van simpelweg met elkaar wat eten tot projectjes uitdenken enzo. Ze hebben een aparte gymleraar, een muziekdocent, regelmatig iemand in de klas die over een specifiek onderwerp komt vertellen. Ze vieren verjaardagen en feestdagen met elkaar, speelafspraakjes worden meestal onder schooltijd gemaakt, ze kunnen dingen delen die ze meegemaakt hebben, leuk of verdrietig. Samenwerken. Om leren gaan met dingen die niet altijd gaan zoals je wilt. Uit je comfortzone met een spreekbeurt. Daar kun je in mijn ogen met echt thuisonderwijs niet tegenop.

Maar daarvoor is het dus wel belangrijk om een passende school te hebben, dat besef ik ook. En ook om als ouder los te kunnen laten, geen oordelen over te brengen naar je kind, je kind het vertrouwen te kunnen geven dat school leuk is.

Als ik jouw berichten lees kom je in eerste instantie over alsof je je aan het oriënteren bent, later verandert dat en blijk je wel ervaring te hebben met mensen in je omgeving. Misschien is het goed om te verduidelijken wat je echte vraag is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:07

Goof schreef:
Ok. Ik ga er vanuit dat er ook gesprekken zijn geweest met gemeente en de leerplichtambtenaar (en eventuele begeleiders of behandelaars?!).
Wat hebben de onderwijsinspectie en de regiehouder geadviseerd?

TS, wat adviseren deze partijen voor je kind?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:10

upendo schreef:
Wat wil je anders?

Ik vind dat je behoorlijk wat invult voor je kind, maar ik vraag me af of je wel beseft wat de gevolgen zullen zijn van de keuzes die je maakt.

Zeker als je insinueert dat je kind slimmer is dan gemiddeld. Dit soort kinderen hebben juist noodzaak aan leren wennen aan een schoolse situatie. Want dat je het voorbeeld 'dierenarts' wat gegeven wordt pakt en ermee aan de haal gaat omdat papa toevallig dierenarts is.. Alles leuk en aardig, maar je zal die studie moeten volgen. Als je niet gewend bent om te voldoen aan de maatschappelijke eisen die gesteld worden binnen het onderwijs (want ja, dwang, inderdaad, welkom in de wereld) dan ga je het niet redden in het hoger onderwijs.

Maargoed, dit topic lijkt er vooral op gericht om gelijk te willen krijgen, dus ik ga iets fijns doen met mijn dag. :)

Linksom of rechtsom vul je dat natuurlijk in voor je kinderen. De meesten mensen vullen in dat reguliere school het beste is voor ieder kind. Ik heb daar twijfels bij, onder andere vanwege de behoeften van mijn kind. En nee, in Egypte hoeft kind die studie niet te volgen, hij kan zonder studie gewoon het werk uitvoeren, de meesten stallen hebben liever iemand met veel ervaring. Zo kunnen allerlei stalknechten daar gewoon medische handelingen uitvoeren. In ieder geval is het op latere leeftijd alsnog onderwijs volgen makkelijker dan wanneer je de kinderen op school hebt en het beschadigt ze om wat voor reden dan ook en je wil ze eruit halen, dat kan dus niet.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:13

Goof schreef:
Goof schreef:
Ok. Ik ga er vanuit dat er ook gesprekken zijn geweest met gemeente en de leerplichtambtenaar (en eventuele begeleiders of behandelaars?!).

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:14

Kimmie235 schreef:
Nick, heeft dat jou wat opgeleverd? Internationaal onderwijs op een privé school? Of juist niet nadat je al jaren thuisonderwijs hebt gehad

Op z’n zachtst gezegd heb ik geen goede ervaringen met internationaal onderwijs op een privé school :=
Maar dit lag voornamelijk aan het curriculum en welk publiek dit curriculum trok.
Daarom, naast het sociale aspect, is het curriculum zo ontzettend belangrijk!
Lees je goed in over elk curriculum, vooral ervaringen van anderen. Dat zegt meer dan wat het curriculum zelf zegt (wij van wc-eend…)
Ook is het heel belangrijk om te checken of een diploma van een bepaald curriculum is geaccrediteerd in Nederland, anders heb je nog niks aan dat papiertje. En als er iets demotiverend is, is het jarenlang werken voor een diploma om er dan achter te komen dat het niks waard is.
Er zullen ook vast genoeg internationale privé scholen zijn die wel goed zijn en waarvan het curriculum is geaccrediteerd, maar dat zul je dus moeten onderzoeken.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:15

Goof schreef:
Goof schreef:

Contact met de leerplicht heb ik niet gehad, die zal aangeven dat als ik richtingsbezwaar heb dat dat dan oké is. Mijn zoon heeft geen behandelaar gehad, zelf ben ik behandelaar en ben omgeven door leerkrachten (waarvan meerdere gestopt zijn en thuisonderwijs geven) en orthopedagogen en gz-psychologen (mijn werk). De juf van de peuterspeelzaal heeft me toegevoegd aan de groep thuisonderwijzers en had dit graag zelf ook gedaan, maar dat kon dus niet meer.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:15

Vanuit hoe het schoolsysteem in elkaar zit snap ik compleet dat je thuisonderwijs wil.
Ik zie overvolle klassen, overwerkte leerkrachten (oa door de vele administratie), een lerarentekort en daardoor ook veel wisseling van leerkrachten wat niet gunstig is voor de leerlingen.
De cijfers liegen er ook niet om dat het niet goed gaat met onderwijs in Nederland zoals te lezen in recente PISA en PIRLS rapporten.
En dan de wet passend onderwijs waar ook nog veel haken en ogen aan zitten in de praktijk.
En ben je iets minder goed dan gemiddeld of juist beter dan gemiddeld dan kunnen scholen maar moeilijk differentiëren en aansluiten.

Ook vind ik zelf dat kinderen te jong naar school moeten. Net als in Zweden zou ik een jaar of 7 veel passender vinden voor leerplicht, met daarvoor alle tijd om spelenderwijs te ontwikkelen op alle vlakken.

Daar tegenover staat echter wel dat je een aardige verantwoording draagt als je thuisonderwijs wil gaan doen.
Ondanks dat het huidige systeem een hoop dingen niet op orde heeft, is het niet automatisch makkelijker om dan maar zelf te doen. Zoals anderen ook al aangeven is het alleen al een andere rol die je als moeder/ouder hebt tegenover je kind. Het vraagt echt wel voldoende didactische en pedagogische vaardigheden en dat moet niet onderschat worden.

Ik denk dat je bij Kiind (op Instagram en Facebook en hun eigen website) veel informatie kunt vinden. Recent nog hadden ze iets van een webinar over thuisonderwijs geloof ik en er zitten sowieso een aantal ouders bij die dit doen.
In die webinar werd ook duidelijk aangegeven dat sociaal contact vanaf het begin af aan iets is waar ze veel tijd in steken. Groepjes met andere ouders vormen, afspraken plannen, samen sport beoefenen en dergelijke.

Ik geloof niet dat onderwijs op school de enige manier is om zaken te leren en ik denk dat we onderschatten hoeveel kinderen zelf al kunnen uitvinden met minimale sturing van volwassenen. Maar op sociaal gebied is het toch ook een kwestie van veel kunnen oefenen en veel met anderen zijn. Zo leren kinderen spelenderwijs sociale regels en omgangsvormen.

Leestip zijn de boeken van Peter Gray, zoals Free to Learn. En google ook op 'unschooling' :)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:16

nick_en_ik schreef:
Kimmie235 schreef:

Op z’n zachtst gezegd heb ik geen goede ervaringen met internationaal onderwijs op een privé school :=
Maar dit lag voornamelijk aan het curriculum en welk publiek dit curriculum trok.
Daarom, naast het sociale aspect, is het curriculum zo ontzettend belangrijk!
Lees je goed in over elk curriculum, vooral ervaringen van anderen. Dat zegt meer dan wat het curriculum zelf zegt (wij van wc-eend…)
Ook is het heel belangrijk om te checken of een diploma van een bepaald curriculum is geaccrediteerd in Nederland, anders heb je nog niks aan dat papiertje. En als er iets demotiverend is, is het jarenlang werken voor een diploma om er dan achter te komen dat het niks waard is.
Er zullen ook vast genoeg internationale privé scholen zijn die wel goed zijn en waarvan het curriculum is geaccrediteerd, maar dat zul je dus moeten onderzoeken.

Ik vind dit heel erg waardevol advies, dankjewel!!

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:22

_Lois_ schreef:
Vanuit hoe het schoolsysteem in elkaar zit snap ik compleet dat je thuisonderwijs wil.
Ik zie overvolle klassen, overwerkte leerkrachten (oa door de vele administratie), een lerarentekort en daardoor ook veel wisseling van leerkrachten wat niet gunstig is voor de leerlingen.
De cijfers liegen er ook niet om dat het niet goed gaat met onderwijs in Nederland zoals te lezen in recente PISA en PIRLS rapporten.
En dan de wet passend onderwijs waar ook nog veel haken en ogen aan zitten in de praktijk.
En ben je iets minder goed dan gemiddeld of juist beter dan gemiddeld dan kunnen scholen maar moeilijk differentiëren en aansluiten.

Ook vind ik zelf dat kinderen te jong naar school moeten. Net als in Zweden zou ik een jaar of 7 veel passender vinden voor leerplicht, met daarvoor alle tijd om spelenderwijs te ontwikkelen op alle vlakken.

Daar tegenover staat echter wel dat je een aardige verantwoording draagt als je thuisonderwijs wil gaan doen.
Ondanks dat het huidige systeem een hoop dingen niet op orde heeft, is het niet automatisch makkelijker om dan maar zelf te doen. Zoals anderen ook al aangeven is het alleen al een andere rol die je als moeder/ouder hebt tegenover je kind. Het vraagt echt wel voldoende didactische en pedagogische vaardigheden en dat moet niet onderschat worden.

Ik denk dat je bij Kiind (op Instagram en Facebook en hun eigen website) veel informatie kunt vinden. Recent nog hadden ze iets van een webinar over thuisonderwijs geloof ik en er zitten sowieso een aantal ouders bij die dit doen.
In die webinar werd ook duidelijk aangegeven dat sociaal contact vanaf het begin af aan iets is waar ze veel tijd in steken. Groepjes met andere ouders vormen, afspraken plannen, samen sport beoefenen en dergelijke.

Ik geloof niet dat onderwijs op school de enige manier is om zaken te leren en ik denk dat we onderschatten hoeveel kinderen zelf al kunnen uitvinden met minimale sturing van volwassenen. Maar op sociaal gebied is het toch ook een kwestie van veel kunnen oefenen en veel met anderen zijn. Zo leren kinderen spelenderwijs sociale regels en omgangsvormen.

Leestip zijn de boeken van Peter Gray, zoals Free to Learn. En google ook op 'unschooling' :)

Oh wat een waardevolle tips, dankje, ik weet ook niet wanneer mijn zoon er aan toe is en of ik dan een andere keuze maak indien er een school is die pst binnen onze overtuigingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:23

Kimmie235 schreef:
upendo schreef:
Wat wil je anders?

Linksom of rechtsom vul je dat natuurlijk in voor je kinderen. De meesten mensen vullen in dat reguliere school het beste is voor ieder kind. Ik heb daar twijfels bij, onder andere vanwege de behoeften van mijn kind. En nee, in Egypte hoeft kind die studie niet te volgen, hij kan zonder studie gewoon het werk uitvoeren, de meesten stallen hebben liever iemand met veel ervaring. Zo kunnen allerlei stalknechten daar gewoon medische handelingen uitvoeren. In ieder geval is het op latere leeftijd alsnog onderwijs volgen makkelijker dan wanneer je de kinderen op school hebt en het beschadigt ze om wat voor reden dan ook en je wil ze eruit halen, dat kan dus niet.

Wat eisen de grote en goed betalende stallen?
En met diploma is in Egypte of welk land dan ook blijven veel minder een voorwaarde om je elders beschermde beroep te mogen blijven uitvoeren. Daarnaast is het niet verstandig om er van uit te gaan dat deze situatie zo blijft. Komt nog eens toegang tot nieuwe kennis en bijscholing bovenop. Ja er valt iets te zeggen voor sommige oudere/ouderwetse oplossingen voor problemen incl. medische, maar niet als enige optie. Diploma + leren van vader en dus leren van elkaar is dan een veel betere optie. Alleen al omdat je wel eens klem zit tussen kunnen helpen en wat kan eigenaar betalen bv.
Als kennis verbreding kan het interessant zijn, als enige kennis is het een beperking waar je gekozen werk niet toekomstbestendig van wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:31

Ik ben zelf geen voorstander van thuisonderwijs. Ik ben van mening dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind erg belangrijk is en dat school hier enorm aan bijdraagt. Verder nemen kinderen vaak minder aan van hun ouders, zeker op een bepaalde leeftijd. Als de school niet aansluit bij de behoefte van je kind, dan zou ik eerder zelf thuis nog wat bijscholen op de punten waar je kind meer nodig heeft. Dat deed ik met mijn dochter ook. Daar las ik thuis extra mee en extra moeilijke puzzels maken en rekensommen die ze thuis nog niet kreeg. Maar op school kon ze zo leuk spelen en dat vond ik ook erg belangrijk. En dat heeft haar echt wel goed gedaan.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 31-03-24 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:31

Ik heb het mijn partner gevraagd, die werkt voor de grootste goed betalende stallen in Egypte. Die geeft aan dat het helemaal niet van cruciaal belang is. Het gaat om kunde, jezelf bewijzen of alleen al kind zijn van is voldoende. De stalknechten op die grote stallen zijn, zoals ik al zei, ongeschoold. Mocht kind een diploma willen belemmer ik dat niet, alleen is naar school gaan nu niet in het belang van kind. Zoals ik al zei, uit het schoolsysteem halen kan niet, er in kan altijd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:33

Onze zoon had en heeft nog steeds een grote woordenschat.
Maar dat was geen reden om hem thuis les te gaan geven.
Op school werkendocenten met diploma’s die weten wat ze doen.

Vriend (plus broer en zusje) van onze zoon zijn hoogbegaafd.
Zijn naar regulier onderwijs geweest. Terwijl een van hun ouders leerkracht is.
Doorlopen in een snel tempo hun universiteiten.

Ik vind je vrij naief overkomen TS.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:33

De familie waar ik het over hadden zijn overgestapt naar unschooling waarin ze dus de kinderen volledige zelf de keuze geven wat er geleerd wordt en ik zou juist nooit aan unschooling doen. Een kind kan niet beslissen wat ze wel of niet moet leren om mee te komen in de maatschapij.

Ow ja ik zou niet meer postten. Succes met je kinderen te kort te doen op elke vlak.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:35

Suzanne F. schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van thuisonderwijs. Ik ben van mening dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind erg belangrijk is en dat school hier enorm aan bijdraagt. Verder nemen kinderen vaak minder aan van hun ouders, zeker op een bepaalde leeftijd. Als de school niet aansluit bij de behoefte van je kind, dan zou ik eerder zelf thuis nog wat bijscholen op de punten waar je kind meer nodig heeft. Dat deed ik met mijn dochter ook. Daar las ik thuis extra mee en extra moeilijk puzzels maken en rekensommen die ze thuis nog niet kreeg. Maar op school kon ze zo leuk spelen en dat vond ik ook erg belangrijk. En dat heeft haar echt wel goed gedaan.

Die optie is er niet, het gaat erom dat ze niet kunnen voorzien in zijn behoefte tijdens de school uren, niet vanwege eventuele leergierigheid waardoor ze er meer werk aan hebben. Sociaal emotionele vaardigheden kun je alleen leren als je je veilig voelt. Wisselingen van juf zijn daarom ook nog meer schadelijk, in combinatie met te grote klassen en te hoge eisen die zowel aan leerkracht als kind gesteld worden. Ik denk ook dat het voor het gemiddelde kind prima kan zijn, school

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:37

friezenfan2 schreef:
De familie waar ik het over hadden zijn overgestapt naar unschooling waarin ze dus de kinderen volledige zelf de keuze geven wat er geleerd wordt en ik zou juist nooit aan unschooling doen. Een kind kan niet beslissen wat ze wel of niet moet leren om mee te komen in de maatschapij.

Ow ja ik zou niet meer postten. Succes met je kinderen te kort te doen op elke vlak.

Duidelijk ben jij geen orthopedagoog of gz paycholoog, niet erg. Jij mag je kinderen gewoon in het schoolse systeem tekort doen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 17:38

luuntje schreef:
Onze zoon had en heeft nog steeds een grote woordenschat.
Maar dat was geen reden om hem thuis les te gaan geven.
Op school werkendocenten met diploma’s die weten wat ze doen.

Vriend (plus broer en zusje) van onze zoon zijn hoogbegaafd.
Zijn naar regulier onderwijs geweest. Terwijl een van hun ouders leerkracht is.
Doorlopen in een snel tempo hun universiteiten.

Ik vind je vrij naief overkomen TS.

Mijn neef is hoogebegaafd en heeft daardoor gedragsproblemen. School doet hem geen goed. Ik vind je n=1 onderzoek wel erg naïef overkomen.

Overigens is de grote woordenschAt natuurlijk niet de aanleiding, ik vind je, naast erg naïef, wel erg slecht lezen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:42

Kimmie235 schreef:
Contact met de leerplicht heb ik niet gehad, die zal aangeven dat als ik richtingsbezwaar heb dat dat dan oké is. Mijn zoon heeft geen behandelaar gehad, zelf ben ik behandelaar en ben omgeven door leerkrachten (waarvan meerdere gestopt zijn en thuisonderwijs geven) en orthopedagogen en gz-psychologen (mijn werk). De juf van de peuterspeelzaal heeft me toegevoegd aan de groep thuisonderwijzers en had dit graag zelf ook gedaan, maar dat kon dus niet meer.

Richtingsbezwaar? Vrijstelling voor je kind vanwege geloofs- of levensovertuiging?
Wat is nou je reden voor het willen van thuisonderwijs?

Ik vind het bizar dat de leerplichtambtenaar nog niet ingeschakeld is. Lijkt mij stap 1. En ga dan in groot overleg met school, behandelaar (jij kennelijk, lijkt me ook onverstandig), orthopedagoog, leerplicht dus en eventueel en regiehouder.
In Nederland is de wet passend onderwijs. Ik weet absoluut dat dit niet zaligmakend is en dat er helaas veel kinderen alsnog tussen wal en schip terecht komen, maar stap 1 is altijd het groot overleg en een complete zoektocht naar belastbaarheid, behoeften en welke scholen/soorten onderwijs zouden kunnen aansluiten.

Het klinkt nu als een 'ik wil dit, dus dan doe ik dat'.

Is je kind al thuis trouwens??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:44

Waarin voorziet de school niet in de behoeften? School is gewoon heel belangrijk in de ontwikkeling van een kind. Ook al zijn er wisselingen van leerkrachten. En je kan je kind niet overal tegen beschermen. Dat is zelfs niet goed. Een kind moet ook weerbaar worden en zich kunnen vormen. Ze moeten opgroeien tot verstandige weerbare volwassenen. En school en sociale interactie draagt daar enorm aan bij. Het leren samenwerken en omgaan met deadlines en planningen etc is ook heel belangrijk voor later.