Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Als er morgen oorlog uitbreekt wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:21

Iedereen die 't heeft over z'n moestuintje en zelfs de zorg voor z'n paard.. Ik vind dit bijna hilarisch..

Wat voor illusie hebben jullie over de oorlog? Men haalt alles wat eetbaar is, weg, wter wordt zeer schaars..

En dan wil men hier op bokt een paard in leven houden, die zo'n 30 liter per dag drinkt? Hoe pijnlijk het ook is, maar als we echt in een actief oorlogsgebied terecht komen, dan is de luxe om zo'n dier in leven te laten er doorgaans echt niet..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:26

Slootwater is ook te drinken voor een paard, het hoeft absoluut geen drinkwater te zijn. Zelfs op stal kan je met emmers gaan werken. Zo nodig in combinatie met regenwater opvangen.

Zijn we in een actief strijdgebied, die paar vierkante kilometer waarin enorm gevochten wordt, dan is het inderdaad zinloos. Maar het idee dat heel Nederland actief strijdgebied is tijdens de oorlog vind ik dan weer een illusie. In oorlogen zie je wel degelijk paarden overleven en moestuinen juist aangelegd worden. 3m2 kan je al een hoop groente geven om de koolhydraatbronnen aan te vullen met vitaminen en mineralen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:29

Precies, het is echt niet zo dat op elke vierkante meter gevochten wordt. Dat zijn alleen wat strategische plekken aan de grens, en plekken die gunstig zijn om over te nemen zoals energiecentrales, vliegvelden, militaire plekken enz. In de rest van een land dat in oorlog is kun je prima overleven en je dieren onderhouden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:43

Doodgaan waarschijnlijk. := Maar de grote vraag is ook of je überhaupt zo zou wíllen leven.

Maar ik zou hopen om misschien nog weg te komen met m'n vriend en honden naar familie van m'n vriend in Canada. Anders misschien Schotland.
En anders zie zin 1.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:53

Daarom zei ik ook, actief oorlogsgebied.. En dan is ook slootwater niet te drinken, want dan is er zeker wel iemand die een goed gevulde vriezer ziet in een paard..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:58

nine1987 schreef:
Iedereen die 't heeft over z'n moestuintje en zelfs de zorg voor z'n paard.. Ik vind dit bijna hilarisch..

Wat voor illusie hebben jullie over de oorlog? Men haalt alles wat eetbaar is, weg, wter wordt zeer schaars..

En dan wil men hier op bokt een paard in leven houden, die zo'n 30 liter per dag drinkt? Hoe pijnlijk het ook is, maar als we echt in een actief oorlogsgebied terecht komen, dan is de luxe om zo'n dier in leven te laten er doorgaans echt niet..

Sloot water voor het paard en gras. Een paard in leven houden is makkelijker dan een mens in leven houden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:11

Agree to disagree..

Zoals ik zei, in een actief oorlogsgebied is er altijd iemand die een goedgevulde vriezer(/goede maaltijd in geval van geen aggregaat) ziet in een paard..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:18

Florenc schreef:
Dit inderdaad. Ik denk dat de positie die je in die oorlog gaat innemen een veel moeilijkere vraag is. Ga je helpen? Ga je gehoorzamen? Ga je in het verzet? Vragen die je volgens mij niet kan beantwoorden voordat je effectief in die situatie zit, maar desalniettemin interessant om over na te denken.

Dat is ook wel de vraag die ik me stel, aangezien ik nogal snel bij conflicten de "anti-westerse" kant kies. Als vrouw zal ik niet in het leger moeten, maar hoewel ik natuurlijk nooit tegen mijn eigen land ten strijde zou trekken, kan ik me zeker niet voorstellen dat ik dat tegen een ander land zou doen, tenzij Netanyahu en het IDF hier plots op de stoep staan, dan sta ik niet voor mezelf in.

Ik ben zelf niet zo bang aangelegd op het vlak van oorlog: in februari 2003, 3 weken voor de VS begon te bombarderen, was ik nog in Bagdad.

Maar ik vind de hele bewapenings- en oorlogsretoriek tegen elkaar alleen maar olie op het vuur. Mocht ik in de politiek zitten, zou ik nu juist verder ontwapenen, hoe onlogisch het ook klinkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:24

Doorgaan met ademen en hopen dat het snel over is. Maar we kunnen het voorkomen door te zorgen dat Rusland nu verliest .

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:31

In Oekraïne zag je iemand haar paarden Vrijlaten.. in de hoop dat ze het overleven. Ik mag hopen dat hier die keuze niet gemaakt heeft te worden

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:45

nine1987 schreef:
Agree to disagree..

Zoals ik zei, in een actief oorlogsgebied is er altijd iemand die een goedgevulde vriezer(/goede maaltijd in geval van geen aggregaat) ziet in een paard..

En in konijnen, kippen, katten, honden, koeien, varkens etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:51

Ik blijf thuis en ga zo normaal als mogelijk is blijven leven. Onderduiken lukt niet met 6 paarden. En gaan haar op m'n hoofd die m'n paarden in de steek laat. Liever mn leven dan mn paarden.

Ik denk trouwens dat de 3 mannen thuis het leger in gaan en ik met m'n moeder bij de beesten blijf

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:28

Ik stof mijn makeupdoos af, besmeur mijn gezicht met oker-kleurige strepen, zet mijn tooi op, sleur de eerste de beste cavalerist van zijn paard en ga met een reeks indianenkreten vol gas stomme mensjes kegelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 07:22

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:47

Xyris schreef:
Ik stof mijn makeupdoos af, besmeur mijn gezicht met oker-kleurige strepen, zet mijn tooi op, sleur de eerste de beste cavalerist van zijn paard en ga met een reeks indianenkreten vol gas stomme mensjes kegelen.

Ik denk dat dit de beste tip is inderdaad.

Ik ga er gewoon aan. Voor een week, hooguit 2 voorraad. Verder niks. Weinig cash in huis, geen overlevingskit, geen waterfilter of gasflessen, zelfs geen radio.
Enige voordeel wat ik heb is dat ik weken amper kan eten en nog niks afval. :') Dus ik kan echt heeeeeeel lang door voordat ik doodga uit vermagering. Maar ik maak me geen illusies hoor. Ik ben niet echt een overlever denk ik.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:50

We leven niet meer in 1910..

Als er nu een wereldoorlog uitbreekt zullen er hele andere machtsmiddelen gebruikt worden.

Zorg dat je brandstof, contant geld en drinkwater hebt.

We gaan nu de tijd tegemoet dat elektra, brandstof, internet, machtsmiddelen worden en je mag hopen dat er ergens geen kortsluiting komt bij iemand bij chemische middelen kan.

Want zodra dat laatste gebeurd kom je nergens met je moestuin of buiten gehouden dier. Niemand kan zich voor jaren voor bereiden, beter doen we allemaal een schietgebedje dat het niet gebeurd :+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:51

scrabbel schreef:
Als er echt oorlog uit breekt met de eu (alleen Nederland is binnen 30 minuten ingenomen) dan zijn er in mijn optiek 2 dingen die je kunt doen. Vluchten of door gaan met hier leven. Een oorlog kan jaren duren. Jaren in een kelder zitten gaat niet werken. Je kunt alles in je huis hebben, maar als er een bom op valt is het weg. Als je huis wordt overgenomen is het weg.

Ik hou niet van op vakantie gaan, dus naar een vreemd land vluchten is hel voor mij. Ik ga dus verder met leven zover het kan.

Same.
Hoeveel landen hebben al geen ervaring met oorlog.
En hoeveel mensen kunnen eenvoudig niet weg omdat ze de middelen niet hebben.
Ik blijf.
Met mijn katten en hopelijk zingen we het uit.
Of gaan samen ten onder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:23

Mmm
Ik heb meerdere betonnen kelders, zowel onder het huis als de vele schuren, kan de paarden daar ook in kwijt, 6 hectare grasland.
- 2 waterputten en een auto (pickup diesel) met een 220 stopcontact. Een dieseltank in de schuur van 1000liter.
Zou alleen geen vegetariër meer zijn en wild moeten schieten wat hier in overvloed is. Oh en starlink internet, dat zou in theorie nog moeten werken. Een houtkachel en een kettingzaag;-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:23

nine1987 schreef:

Ooit zo'n weide pomp gezien?
Zie je vaak bij koeien. Maar paarden kennen dat ook.

En ja heb 3 hectare gras. Ze gaan eerder dood van teveel dan te weinig }>

Zoals ik eerder zei die hebben het beter voor elkaar dan wij :')

Eerder is dat ze afgeslacht worden door iemand met honger

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:04

nine1987 schreef:

We hebben hier waterbronnen dus de paarden hebben lang genoeg water, verder kan je creatief zijn met regen water opvangen. Ik denk ook dat als er oorlog uit zou breken ik hier mooi blijf zitten waar ik zit met de dieren, moestuin enz. Genoeg gras voor de paarden, kippen leveren ons voedsel, moestuin levert ons voedsel enz enz enz. Ik heb geen ilusie te leven zoals nu maar omkomen van de honger zullen we ook niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:17

hwn schreef:
Florenc schreef:
Dit inderdaad. Ik denk dat de positie die je in die oorlog gaat innemen een veel moeilijkere vraag is. Ga je helpen? Ga je gehoorzamen? Ga je in het verzet? Vragen die je volgens mij niet kan beantwoorden voordat je effectief in die situatie zit, maar desalniettemin interessant om over na te denken.

Dat is ook wel de vraag die ik me stel, aangezien ik nogal snel bij conflicten de "anti-westerse" kant kies. Als vrouw zal ik niet in het leger moeten, maar hoewel ik natuurlijk nooit tegen mijn eigen land ten strijde zou trekken, kan ik me zeker niet voorstellen dat ik dat tegen een ander land zou doen, tenzij Netanyahu en het IDF hier plots op de stoep staan, dan sta ik niet voor mezelf in.

Ik ben zelf niet zo bang aangelegd op het vlak van oorlog: in februari 2003, 3 weken voor de VS begon te bombarderen, was ik nog in Bagdad.

Maar ik vind de hele bewapenings- en oorlogsretoriek tegen elkaar alleen maar olie op het vuur. Mocht ik in de politiek zitten, zou ik nu juist verder ontwapenen, hoe onlogisch het ook klinkt.

Ja, vroeger was er ook een anti-oorlogsbeweging, een gebroken geweertjes was het symbool. Nederland was dan ook zeer slecht bewapend, want oorlog wilden ze niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebroken_geweer

Het maakte niets uit voor Hitler...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:28

Niets, roeien met de riemen die je op dat moment hebt en kijken hoe lang ik het volhoud. Ook voor mijn dieren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:57

Mist schreef:
Mmm
Ik heb meerdere betonnen kelders, zowel onder het huis als de vele schuren, kan de paarden daar ook in kwijt, 6 hectare grasland.
- 2 waterputten en een auto (pickup diesel) met een 220 stopcontact. Een dieseltank in de schuur van 1000liter.
Zou alleen geen vegetariër meer zijn en wild moeten schieten wat hier in overvloed is. Oh en starlink internet, dat zou in theorie nog moeten werken. Een houtkachel en een kettingzaag;-)

Ik zat me af te vragen in welke omgeving jij zat maar waarschijnlijk vergelijkbaar als ik haha. Zonder het grasland dan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:14

Mensen zijn zo verhard en egoïstisch dat behalve oorlog ook je medeburgers wel eens het gevaar kunnen worden in oorlogstijd.Want echt dat een sterkte man/groep je voorraad en je dieren mee neemt als het een kwestie van leven of dood is.
Ik ben echt naar van denken aan oorlog alleen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:17

office schreef:
Mensen zijn zo verhard en egoïstisch dat behalve oorlog ook je medeburgers wel eens het gevaar kunnen worden in oorlogstijd.Want echt dat een sterkte man/groep je voorraad en je dieren mee neemt als het een kwestie van leven of dood is.
Ik ben echt naar van denken aan oorlog alleen.

Dat is denk ik het grootste gevaar. Plunderingen.
Als jij het op orde zou hebben en een egoist niet, die komt het wel bij jou weg halen, je dieren opvreten enz.
En laat jou als je geluk hebt levend achter, maar met niks... Zat je dan met je voorraad en goede bedoelingen.