_San87_ schreef:JudithGigi schreef:Dat ligt toch ook compleet aan de ouders hoeveel een kind uitstoot?
Een vegetarisch kind poept en plast minder dan een vleesetend kind?
Ja, klopt. Dat is inderdaad mijn punt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JudithGigi schreef:_San87_ schreef:
Ja, klopt. Dat is inderdaad mijn punt/s
Earth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat mensen zichzelf wijs kunnen maken dat er niks mis is met de planeet en dat dit allemaal hoort. Dus jullie vinden het niet erg als de planeet naar de klote gaat? Oké...
_San87_ schreef:JudithGigi schreef:
Ja, klopt. Dat is inderdaad mijn punt/s
De grootste uitstoot zit m in de luiers en de hopen vuil dat dat oplevert. Vandaar.
De wasbare luier is geloof ik nog steeds geen gemeengoed. Zou wel mooi zijn wanneer dat wel zo was.
Janneke2 schreef:_San87_ schreef:
*Burp*...?
Of de baby al dure plastic wegwerpluiers krijgt, niet in de traditionele familiewieg maar in een hip ding uit China, etc etc etc.
Pandora2 schreef:De planeet gaat niet zo snel naar de klote. De natuur past zich wel aan.
En dat zal de mens ook moeten gaan doen, en hier wringt het schoentje natuurlijk.
JudithGigi schreef:Luiers kunnen wasbaar, kleding kan tweedehands en eten hoeft ook niet per se in potjes. Het kán dus wel allemaal.
_San87_ schreef:JudithGigi schreef:Luiers kunnen wasbaar, kleding kan tweedehands en eten hoeft ook niet per se in potjes. Het kán dus wel allemaal.
Tuurlijk kan dat. Hoeveel ouders ken je die het doen? Ik persoonlijk geen enkele.
Zelf koop ik dan weer wel 2e hands kleding. Supermooie dingen voor een fractie van de prijs, fijn voor de portemonee en het klimaat.
JudithGigi schreef:_San87_ schreef:
Tuurlijk kan dat. Hoeveel ouders ken je die het doen? Ik persoonlijk geen enkele.
Zelf koop ik dan weer wel 2e hands kleding. Supermooie dingen voor een fractie van de prijs, fijn voor de portemonee en het klimaat.
Maar dat is dus het hele punt kinderen hebben staat niet *per definitie* gelijk aan meer uitstoot. Een echte "deugneus" zal met dit soort dingen dan ook rekening houden. Dan hoeft het niet hypocriet te zijn.
_San87_ schreef:JudithGigi schreef:Luiers kunnen wasbaar, kleding kan tweedehands en eten hoeft ook niet per se in potjes. Het kán dus wel allemaal.
_San87_ schreef:JudithGigi schreef:
Maar dat is dus het hele punt kinderen hebben staat niet *per definitie* gelijk aan meer uitstoot. Een echte "deugneus" zal met dit soort dingen dan ook rekening houden. Dan hoeft het niet hypocriet te zijn.
Natuurlijk staat het hebben van kinderen gelijk aan meer uitstoot dan wanneer die kinderen er niet zouden zijn.
Ieder mens veroorzaakt uitstoot. De een meer dan de ander, maar het is nooit niks.
_San87_ schreef:Urbanus schreef:Maar goed, ik weet niet of Verootje dit voor ogen had met het openen van het topic, elkaar aftroeven en de heiligste der heiligen willen zijn.
Je hebt gelijk, sorry.
Ik ervaar zelf ook wel wat klimaatstress, niet extreem, wel genoeg om te consuminderen ().
Earth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat mensen zichzelf wijs kunnen maken dat er niks mis is met de planeet en dat dit allemaal hoort. Dus jullie vinden het niet erg als de planeet naar de klote gaat? Oké...
OleJon schreef:Earth schreef:Ik vind het altijd bijzonder dat mensen zichzelf wijs kunnen maken dat er niks mis is met de planeet en dat dit allemaal hoort. Dus jullie vinden het niet erg als de planeet naar de klote gaat? Oké...
Ik vind het bijzonder dat mensen denken dat ze er ook maar enige invloed op hebben.
De planeet red al miljoenen jaren zichzelf, denk je nu echt dat de mens het nu moet "redden"
En dan nog maar niet te spreken over een minuscuul landje als Nederland?
De gevolgen van de klimaat maatregelen zullen voor meer stress bij mensen zorgen dan het klimaat zelf.
Sheran schreef:Ik ben er niet zo zeker van. Ik hou niet van de opgeef-houding. Als niemand de wereld meer wil redden gaat het inderdaad niet lukken nee. En ja het is super frustrerend en nee ik weet ook niet zo 1 2 3 hoe ik zelf hét verschil kan maken, anders zou ik het wel doen. Maar ik weet wel dat het niet lukt door het maar op te geven.
Popstra schreef:Sheran schreef:Ik ben er niet zo zeker van. Ik hou niet van de opgeef-houding. Als niemand de wereld meer wil redden gaat het inderdaad niet lukken nee. En ja het is super frustrerend en nee ik weet ook niet zo 1 2 3 hoe ik zelf hét verschil kan maken, anders zou ik het wel doen. Maar ik weet wel dat het niet lukt door het maar op te geven.
Feit is dat de schuld van de verandering in onze schoenen geschoven word als je alle berichten moet geloven. We bakken met geld moeten gaan uit geven aan zonnepanelen warmte pompen, van het gas af, electrisch rijden, isoleren ect..ect en meer en meer mensen er dus stress van krijgen en dat is kwalijk en vooral on nodig.
Wees maar blij dat Timmermans zo weinig stemmen gekregen heeft. Zijn we mss eindelijk ook van dat gedram af.
Plus het genoeg zegt, namelijk heel veel Nederlanders daar ook wel klaar mee waren ook!
ikke schreef:Andere kijk op energie:
Volgens het CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED is er in augustus 2023 9.890.000 MWh elektriciteit opgewekt en dus ook verbruikt. Immers, elektriciteit kun je niet opslaan.
De andere kant: NL heeft 9 milj huizen, aldus datzelfde CBS.
Een huis zou 17kW elektriciteit op kunnen wekken. Stel dat dat in augustus 4uur per dag lukt (gemiddeld).
31 dagen x 4u x 17kW is 2.108 kWh in een maand.
Als 1 huis 2.108kWh opwekt, doen 9 milj huizen 18.972.000 MWh.
Conclusie: als we alle huizen in NL, gemiddeld, vol leggen met die 17kW aan PV=panelen, kunnen we met weinig moeite 2x de benodigde elektriciteit opwekken die we als land nodig hebben.
Ik snap niet zo goed waar de stress vandaan moet komen......
Popstra schreef:Sheran schreef:Ik ben er niet zo zeker van. Ik hou niet van de opgeef-houding. Als niemand de wereld meer wil redden gaat het inderdaad niet lukken nee. En ja het is super frustrerend en nee ik weet ook niet zo 1 2 3 hoe ik zelf hét verschil kan maken, anders zou ik het wel doen. Maar ik weet wel dat het niet lukt door het maar op te geven.
Feit is dat de schuld van de verandering in onze schoenen geschoven word als je alle berichten moet geloven. We bakken met geld moeten gaan uit geven aan zonnepanelen warmte pompen, van het gas af, electrisch rijden, isoleren ect..ect en meer en meer mensen er dus stress van krijgen en dat is kwalijk en vooral on nodig.
Wees maar blij dat Timmermans zo weinig stemmen gekregen heeft. Zijn we mss eindelijk ook van dat gedram af.
Plus het genoeg zegt, namelijk heel veel Nederlanders daar ook wel klaar mee waren ook!
OleJon schreef:De gevolgen van de klimaat maatregelen zullen voor meer stress bij mensen zorgen dan het klimaat zelf.
Azmay schreef:ikke schreef:Andere kijk op energie:
Volgens het CBS https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED is er in augustus 2023 9.890.000 MWh elektriciteit opgewekt en dus ook verbruikt. Immers, elektriciteit kun je niet opslaan.
De andere kant: NL heeft 9 milj huizen, aldus datzelfde CBS.
Een huis zou 17kW elektriciteit op kunnen wekken. Stel dat dat in augustus 4uur per dag lukt (gemiddeld).
31 dagen x 4u x 17kW is 2.108 kWh in een maand.
Als 1 huis 2.108kWh opwekt, doen 9 milj huizen 18.972.000 MWh.
Conclusie: als we alle huizen in NL, gemiddeld, vol leggen met die 17kW aan PV=panelen, kunnen we met weinig moeite 2x de benodigde elektriciteit opwekken die we als land nodig hebben.
Ik snap niet zo goed waar de stress vandaan moet komen......
Maar wat is de milieubelasting van het produceren van al die panelen?
Zo simpel is het sommetje eigenlijk nooit.
Ik heb ook milieustress, ik vrees alleen dat wij als consument weinig invloed hebben met ons plastic scheiden en "groene" keuzes maken. Ondertussen vervuilen de grote bedrijven erop los en produceren ze tonnen goederen die ze meteen weer weg knikkeren omdat dat uiteindelijk winstgevender is dan korting geven.