Wat is jouw budget voor boodschappen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:13

Als je groentes niet 4 dagen goed kunt houden dan moet je je koelkast anders instellen denk ik.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:15

MarliesV schreef:
Groot inkopen, zelf snijden/porties maken en deels invriezen is vaak de truc.

Wat ook werkt is een stapel groenten kopen en bijvoorbeeld met elkaar combineren in verschillende combinaties voor verschillende maaltijden, uiteraard met diverse aanvullingen.
Bijvoorbeeld:
Paprika's
Broccoli
Komkommer
Tomaten
Uien
Taugé
Bonen
Champignons
Sla
Wortels
Doperwten (vriezer)
Sperziebonen (vriezer)
Spinazie (vriezer)

En evt:
Eieren
Geraspte kaas
Feta/mozzarella
Gehakt
Kipfilets

Dag 1 iets van pastasaus/bamisaus oid, het restant in porties invriezen.
Dag 2 een salade, restant evt de volgende dag als lunch eten.
Dag 3 wraps, restant vd saus in de vriezer.
Dag 3 agv
Dag 4 quiche, restant de volgende dag als lunch
Dag 5 pan (groenten)soep met de restjes groenten, restant in de vriezer
Weekend: uit eten/afhaal/makkelijk/kliekjes of wat je plannen dan ook zijn.
Heb je veel uien over die zo langzamerhand op moeten dan maak je nog een pan uiensoep, restant per portie in de vriezer.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak per 1-2 dagen boodschappen doe, ik woon op kruipafstand van 3 supermarkten en laat momenteel het grotere/zware spul nog bezorgen met ingrediënten voor het avondeten van iig die avond en evt de dag erna en soms wat extra vlees, voorraadkast spul etc omdat dat niet bederft of per portie de vriezer in kan.
Mijn groenterestjes gaan indien geschikt naar de cavia's en anders probeer ik ze in andere gerechten te verwerken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:19

Yonker schreef:
Ik vind het echt knap hoe sommige mensen het hier doen :=
Ik was laatst weekboodschappen doen bij de lidl en was voor 1 persoon gewoon 58 euro kwijt en dan lunch ik nog op het werk 5 dagen in de week.. nu zaten daar ook wel dingen bij die de week erop nog gegeten werden maar toch schrok ik er behoorlijk van.

Ik merk dat ik voor 1 persoon zo schommel tussen de 250 - 350 euro per maand en voor mij idee doe ik niet echt hele gekke dingen. Maar als ik dit zo lees dan zit ik wel echt hoog := Moet wel zeggen dat ik daar kattengrind bij zit maar kattenvoer wel apart is. Ik schrik er soms van wat ik voor een klein beetje boodschappen moet afrekenen bij de AH.

Opzich valt dat nog wel mee hoor vind ik! Maar wat koop je dan? Als ik zelf naar de winkel ga is 90% van de boodschappen die ik haal artikelen die in de aanbieding zijn. Snoep, fris, soep, pasta, pastasaus, maar ook veel groente bijvoorbeeld, wc papier koop ik allemaal in de aanbieding (en dan alleen met een goede aanbieding natuurlijk). Ik heb een kelder waar ik veel in bewaar, en een redelijke vriezer. Nu is bijvoorbeeld veel bloemkool en broccoli in de aanbieding, dan koop ik rustig extra. Thuis meteen snijden en wassen en daarna in een zak in de vriezer. In de vriezer ook altijd een la vol zakjes gehakt, kipfilet en andere soorten vlees en vis liggen. Bijvoorbeeld italiaanse roerbakgroente gebruik ik zelf veel in pasta, die koop ik als het 1+1 is en dan niet 2 zakken maar 10. Blok kaas koop ik in de aanbieding bij de aldi. Wij eten dat niet heel veel dus de helft eten we zo op en de andere helft van het blok rasp ik gelijk en kan dan de vriezer in voor over pasta. Nog steeds goedkoper dan geraspte kaas in de 1+1 aanbieding. Ik koop ook geen kleine bakjes, bijvoorbeeld bij pastasaus of satesaus, ik gebruik wat ik nodig heb en de rest daarna in de vriezer voor de volgende keer. Grote bak is veel goedkoper dan portie bakjes.

Ik doe 1 keer per week boodschappen, meestal wel bij 2 a 3 winkels maar dan koop ik geen boodschappen voor diezelfde week. Ik kan met wat ik in de kelder en vriezer heb altijd onwijs veel verschillende avg en pastagerechten maken. Ik kook waar we zin in hebben. Soms ligt iets maanden in de vriezer of kelder, het blijft wel goed.

Vooral fruit en zuivel koop ik om dezelfde week op te eten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:27

simongek schreef:
Vind het wel knap dat mensen voor de hele week inkopen maar ik weet nooit wat ik 4 dagen eten wil en zo lang blijven groentes ook niet goed.

Ik koop gewoon vanalles en daar doen we het mee. Niet weten wat je over 5 dagen wilt eten vind ik een beetje verwend :+ wij eten dan wat er dan nog is.
Groenten blijven overigens prima een week of langer goed in de koelkast.

We hadden wekelijks een biotas groente en fruit dus daar kookten we vanalles mee. Helaas is die gestopt.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:34

simongek schreef:
Vind het wel knap dat mensen voor de hele week inkopen maar ik weet nooit wat ik 4 dagen eten wil en zo lang blijven groentes ook niet goed.

Nou, ik hou mijn groentes makkelijk 1,5 week of langer goed in de koelkast. :+

En inderdaad, grote porties inkopen/koken en invriezen. Scheelt echt.
Ook haal ik nog wel eens potjes groente in de aanbieding, lang houdbaar en makkelijk op dagen dat je niet zoveel zin of tijd hebt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:36

Dancyy schreef:
Yonker schreef:
Ik vind het echt knap hoe sommige mensen het hier doen :=
Ik was laatst weekboodschappen doen bij de lidl en was voor 1 persoon gewoon 58 euro kwijt en dan lunch ik nog op het werk 5 dagen in de week.. nu zaten daar ook wel dingen bij die de week erop nog gegeten werden maar toch schrok ik er behoorlijk van.

Ik merk dat ik voor 1 persoon zo schommel tussen de 250 - 350 euro per maand en voor mij idee doe ik niet echt hele gekke dingen. Maar als ik dit zo lees dan zit ik wel echt hoog := Moet wel zeggen dat ik daar kattengrind bij zit maar kattenvoer wel apart is. Ik schrik er soms van wat ik voor een klein beetje boodschappen moet afrekenen bij de AH.

Opzich valt dat nog wel mee hoor vind ik! Maar wat koop je dan? Als ik zelf naar de winkel ga is 90% van de boodschappen die ik haal artikelen die in de aanbieding zijn. Snoep, fris, soep, pasta, pastasaus, maar ook veel groente bijvoorbeeld, wc papier koop ik allemaal in de aanbieding (en dan alleen met een goede aanbieding natuurlijk). Ik heb een kelder waar ik veel in bewaar, en een redelijke vriezer. Nu is bijvoorbeeld veel bloemkool en broccoli in de aanbieding, dan koop ik rustig extra. Thuis meteen snijden en wassen en daarna in een zak in de vriezer. In de vriezer ook altijd een la vol zakjes gehakt, kipfilet en andere soorten vlees en vis liggen. Bijvoorbeeld italiaanse roerbakgroente gebruik ik zelf veel in pasta, die koop ik als het 1+1 is en dan niet 2 zakken maar 10. Blok kaas koop ik in de aanbieding bij de aldi. Wij eten dat niet heel veel dus de helft eten we zo op en de andere helft van het blok rasp ik gelijk en kan dan de vriezer in voor over pasta. Nog steeds goedkoper dan geraspte kaas in de 1+1 aanbieding. Ik koop ook geen kleine bakjes, bijvoorbeeld bij pastasaus of satesaus, ik gebruik wat ik nodig heb en de rest daarna in de vriezer voor de volgende keer. Grote bak is veel goedkoper dan portie bakjes.

Ik doe 1 keer per week boodschappen, meestal wel bij 2 a 3 winkels maar dan koop ik geen boodschappen voor diezelfde week. Ik kan met wat ik in de kelder en vriezer heb altijd onwijs veel verschillende avg en pastagerechten maken. Ik kook waar we zin in hebben. Soms ligt iets maanden in de vriezer of kelder, het blijft wel goed.

Vooral fruit en zuivel koop ik om dezelfde week op te eten.

Nou niet persee gek maar ook niet persee zo in de aanbieding zoals jij. Ik heb 3 lades vriezer maar momenteel maak ik daar geen gebruik van omdat hij niet goed vriest.. moet hem nog keer helemaal ontdooien, maar poedersuiker + alleen het vriesgedeelte kan dan weer niet uit pffff
Misschien toch maar eens aan beginnen na het lezen van dit topic.

Moet ook wel zeggen adt ik het veel moeite zou vinden om alles zo in te vriezen en dat ik het denk ik ook zou vergeten dat ik het heb liggen, ik hou wel oprecht vna gewoon vrese groenten en probeer echt gezond te eten. Ontbijt het liefste met Skyr met granola dus dat is eigenlijk ook niet de kostenpost, maar koop dan wel vaak notenrepen voor tussendoor, rijstenwafels met bijv smeerkaas ofzo en als avondeten probeer ik ook gezond te eten. Ik eet meestal 2 dagen achter elkaar hetzelfde en eet ook nog 1x pw bij mn ouders :Y)

Soms gooi ik naar mn zin wel teveel eten weg hoor, maar ik vergeet soms ook gewoon dat ikd ingen in huis heb en dan koop ik weer een komkommer terwjil er nog een halve ligt... nou ja ik blijf gewoon een beetje chaotisch haaha.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:46

Nanne schreef:
simongek schreef:

Nou, ik hou mijn groentes makkelijk 1,5 week of langer goed in de koelkast. :+

En inderdaad, grote porties inkopen/koken en invriezen. Scheelt echt.
Ook haal ik nog wel eens potjes groente in de aanbieding, lang houdbaar en makkelijk op dagen dat je niet zoveel zin of tijd hebt.

Potjes heb ik inderdaad ook altijd op voorraad.

Nou wortelen vind ik een paar dage prima en sperciebonen meestal ook maar bloemkool of wortelen zijn na een dag of 4 5 wel wat minder.

Maar dat is voor ons prima want dat is ook wel een maximum van wat ik wil bedenken wat ik eten wil.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:48

Groentes houd ik ook makkelijk een week goed. Niet alles, maar dat is dan plannen wanneer je wat eet. Ik plan in de winkel pas mijn weekmenu gebaseerd op het aanbod en versheid.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:55

Yonker schreef:
Ik heb 3 lades vriezer maar momenteel maak ik daar geen gebruik van omdat hij niet goed vriest.. moet hem nog keer helemaal ontdooien, maar poedersuiker + alleen het vriesgedeelte kan dan weer niet uit pffff

Heb je een föhn die goed warm kan?
Of een waterblazer (voor de hond bijvoorbeeld)?
Zo ja; koelkast uitzetten, deur dichtdoen, vriezer open, alle inhoud eruit (inclusief lades).
Handdoek onderin je vriezer leggen en één ervoor, föhn/waterblazer op de hoogste/warmste stand op de vriezer richten en binnen een uurtje heb je de boel ontdooid, gedroogd en weer ingericht. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:56

Haha, ik ga door de koelkast voor het boodschappen doen en maak echt een lijstje, dat scheelt een boel 'onnodige' aankopen.

Vandaag had ik nog over; 200 gram snijbonen, cherry en gewone tomaat, radijsjes, komkommer en 100 gram sperciebonen.
Dus vanavond eten we met die boontjes dit: https://nynkek.nl/2016/08/04/recept-sni ... krieltjes/
En die radijsjes gaan morgen door een pasta salade.

Vanavond aardappelen er bij (voorraad) en een burger (was 2e pakje gratis, dus 1 in de vriezer). Dat doe ik dus 2x per week (koelkast/voorraad door wat er nog is) en daar op inkopen. Zo gooien wij nauwelijks iets weg!

Wij doen dus niet aan potjes/pakjes ed, misschien dat dat ook al heel veel scheelt?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:05

simongek schreef:
Potjes heb ik inderdaad ook altijd op voorraad.

Nou wortelen vind ik een paar dage prima en sperciebonen meestal ook maar bloemkool of wortelen zijn na een dag of 4 5 wel wat minder.

Maar dat is voor ons prima want dat is ook wel een maximum van wat ik wil bedenken wat ik eten wil.

Hoe dan? Bloemkool hou ik wel 2 weken goed in mijn koelkast. Ik heb wel zo'n speciale groentenla er in. Wortelen ben ik wel met je eens, al scheelt het als je ze aan een bos koopt of uit het plastic haalt ook echt aanzienlijk een aantal dagen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:07

verootjoo schreef:
simongek schreef:

Ik koop gewoon vanalles en daar doen we het mee. Niet weten wat je over 5 dagen wilt eten vind ik een beetje verwend :+ wij eten dan wat er dan nog is.

Nou, noem mij dan maar verwend, maar ik rijd gerust een keer extra naar de supermarkt om iets lekkers te eten te halen als ik die dag geen trek heb in wat ik nog in de koelkast heb liggen >;)

Morrie

Re: Wat is jouw budget voor boodschappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:19

ik bestel de boodschappen bij Appie, zijn we in de coronatijd mee begonnen en inmiddels zijn we zo slecht ter been dat we liever niet door de supermarkt kreupelen.
Ik maak op basis van de bonusaanbiedingen een weekmenu en kom rond de 70 euro per week uit voor 12 personen incl. schoonmaakmiddelen.
De kat is op een (duur) eliminatiedieet en dat zit er niet bij, verzorgingsartikelen ook niet.
Af en toe gaan we als "uitje" naar een rustige Lidl een dorp verderop maar in de kindervakantie durven we dat niet, bang dat we omver gereden worden door kinderen die met van die kleine winkelwagentjes rond racen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:48

MarliesV schreef:
Haha, ik ga door de koelkast voor het boodschappen doen en maak echt een lijstje, dat scheelt een boel 'onnodige' aankopen.

Vandaag had ik nog over; 200 gram snijbonen, cherry en gewone tomaat, radijsjes, komkommer en 100 gram sperciebonen.
Dus vanavond eten we met die boontjes dit: https://nynkek.nl/2016/08/04/recept-sni ... krieltjes/
En die radijsjes gaan morgen door een pasta salade.

Vanavond aardappelen er bij (voorraad) en een burger (was 2e pakje gratis, dus 1 in de vriezer). Dat doe ik dus 2x per week (koelkast/voorraad door wat er nog is) en daar op inkopen. Zo gooien wij nauwelijks iets weg!

Wij doen dus niet aan potjes/pakjes ed, misschien dat dat ook al heel veel scheelt?

Maar voor 2 personen is dat toch te weinig aan groentes? 2 ons groentes per persoon gaan er hier zeker doorheen, eigenlijk eerder 3 ons per persoon.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:54

Ik vraag me wel eens af wat mensen eten op een dag als je amper geld uitgeeft aan boodschappen :D
Wat ik ook doe ik ben altijd veel geld kwijt. hahaha

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:57

Mijn max weekbudget is 30, in de praktijk zit het in dit seizoen meestal rond de 20 (niet eronder helaas). En dan soms een week met duurdere dingen als olijfolie.

In het weekend ga ik de folders van Dirk en AH door en maak ik daar een weekmenu van, ontbijt/lunch/diner en snacks. Heb maar een tafelkoelkastje met mini vriesvak, helaas, anders zou er een hoop in de vriezer liggen :j

Als het zou moeten zou ik zeker met minder toekunnen, maar dit is wel m'n 'lekker eten' - budget ipv rijst met bonen en een appel met havermout :))

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:58

in mijn bericht staat 12 personen, dat moet 2 personen zijn :o beetje dikke vingers van de warmte, denk ik

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:27

simongek schreef:
Goof schreef:
verootjoo schreef:

Nou, noem mij dan maar verwend, maar ik rijd gerust een keer extra naar de supermarkt om iets lekkers te eten te halen als ik die dag geen trek heb in wat ik nog in de koelkast heb liggen >;)

Dat gebeurt hier idd ook.
Hier wordt bijna elke dag op de dag zelf bepaald wat we eten en wie er kookt.

We hebben wel basisdingen liggen, ui en paprika zijn eigenlijk altijd wel in huis en tomaten en komkommer meestal ook wel.

En ik kijk dan in de koelkast wat er ligt en bedenk daar een recept bij of laat Google een recept bedenken met 2 of 3 ingrediënten die op moeten.

Maar dan koop ik dus gerust een aanvulling aan ingrediënten die ik niet in huis heb.

Vlees kopen we meestal groot in (meerdere kilo's vers, wat we zelf portioneren en invriezen en hetzelfde doen we met vis (hele zalmzijde in de aanbieding bij de Makro is zo 1,5-2 kg vis).

Daarom wisselt het ook enorm per maand wat we uitgeven aan boodschappen, als er een Makro bezoek of een vleesbestelling bij zit, is het zo 150 euro meer, maar de weken erna koop ik dan geen vlees meer.

Maar gemiddeld is ons huishoudbudget 850 euro p.m. Dit is inclusief de rekening van het energiebedrijf, want die gaat van die rekening af en soms ook inclusief diesel voor de buscamper (die wordt niet elke maand getankt en als ik hem vnl voor de trailer heb gebruikt, tank ik van mijn eigen rekening, als we er veel samen mee op pad zijn geweest tank ik hem van de gezamenlijke rekening).
Dit is voor 2 volwassenen.
En ik koop schoonmaakartikelen, wcpapier, etc ook allemaal van datzelfde budget.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:31

Needje schreef:
Ik vraag me wel eens af wat mensen eten op een dag als je amper geld uitgeeft aan boodschappen :D
Wat ik ook doe ik ben altijd veel geld kwijt. hahaha

Dat vraag ik me ook wel af idd.
Hier altijd de koelkast vol, gooi zelden tot nooit iets weg gelukkig. Ik zou echt niet weten hoe ik met 25 of 30 euro die sommigen hier uitgeven lekker en gevarieerd zou kunnen eten.
Is het luxe? Zeker, ik eet iedere week (verse) vis en regelmatig een lamsrackje of varkenshaasje. Die laatste maak ik dan vaak a la gorgonzola, dus dan voor 1 avondmaaltijd al zo'n 8 euro verder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:04

Goof schreef:

Ik ook hoor. Ik neem voor hooguit twee dagen mee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:48

Wildgirl schreef:
Dat vraag ik me ook wel af idd.
Hier altijd de koelkast vol, gooi zelden tot nooit iets weg gelukkig. Ik zou echt niet weten hoe ik met 25 of 30 euro die sommigen hier uitgeven lekker en gevarieerd zou kunnen eten.
Is het luxe? Zeker, ik eet iedere week (verse) vis en regelmatig een lamsrackje of varkenshaasje. Die laatste maak ik dan vaak a la gorgonzola, dus dan voor 1 avondmaaltijd al zo'n 8 euro verder.

Dat scheelt inderdaad wel ja, ik eet plantaardig dus heb al geen hoge kosten aan kaas, vlees of vis. En tofu en peulvruchten kosten precies geen drol :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:53

lor1_1984 schreef:
Yonker schreef:
Ik heb 3 lades vriezer maar momenteel maak ik daar geen gebruik van omdat hij niet goed vriest.. moet hem nog keer helemaal ontdooien, maar poedersuiker + alleen het vriesgedeelte kan dan weer niet uit pffff

Heb je een föhn die goed warm kan?
Of een waterblazer (voor de hond bijvoorbeeld)?
Zo ja; koelkast uitzetten, deur dichtdoen, vriezer open, alle inhoud eruit (inclusief lades).
Handdoek onderin je vriezer leggen en één ervoor, föhn/waterblazer op de hoogste/warmste stand op de vriezer richten en binnen een uurtje heb je de boel ontdooid, gedroogd en weer ingericht. :)

Ooo dat is slim! Het is momenteel zelf zo ver dat de lades er niet uit kunnen haha :=
Ben door dit topic hier net mee begonnen, niet handig op dit tijdstip maar agh :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:17

Dank voor de tip van de föhn. Is trouwens ook handig om vuil tussen je kachels weg te halen. (Heb ik gehoord)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:21

Klopt, ik gebruik m daarvoor :).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:37

Ik heb al gereageerd maar zal is een omschrijving geven van wat ik ongeveer eet.

In de ochtend ontbijtgranen van de Aldi met plantaardige langhoudbare melk (ik koop altijd de melk die in de aanbieding is, scoupy of bonus. Dan koop ik er meteen meerdere)
In de middag eet ik meestal een broodje met mayo, komkommer, tomaat en vegetarische vlees die we op dat moment hebben (vegetarisch vlees kopen we altijd in de aanbieding bij de Aldi of ah, we hebben een vriezer en vriezen alles in)
In de avond verschilt het, we eten eigenlijk nooit agv. Als er bloemkool in de aanbieding is maak ik curry bijvoorbeeld. Maar hier doen ze ook overblijvers en dan kan je 3 broccolis voor een euro kopen bijvoorbeeld. Daar maak je weer soep van.
Ik koop ook dingen die we standaard in huis hebben vaak meerdere van als het in de aanbieding is.

Verder maak ik elke week een lijstje en doen we 1 keer in de week boodschappen.

We eten veel gevarieerder als je moet koken met wat je hebt. Zo heb ik laatst paksoi stamppot gemaakt omdat we die nog hadden.