Christendom topic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:41

xPabloBokt schreef:
germie schreef:
Maar er staat niet dat de vrouw de keuze gemaakt heeft om het kind te verliezen. Als die de keuze maakt is het wel weer goed. Zo lees ik het. Dus de Bijbel is ook al voor abortus.

Nou ik vind dat (als persoon die voor abortus is zijnde) wel een beetje een voorbarige/ongefundeerde conclusie. De Bijbel is zo oud dat ik er niet vanuit ga dat dat überhaupt als een optie werd gezien op het moment van schrijven.

De Bijbel is iig niet anti abortus. Maar de witte mannen van de westerse kerk kregen daar een rolberoerte van, want vrouwen die gewoon zeggenschap hebben over hun eigen lijf konden ze niet aan. Iets met patriarchie. Dus is dat er zo stiekem bij gekomen in de preek. Plus dat iedereen smelt voor een baby, mensen zijn vrij makkelijk te manipuleren. Als je die mensen een vruchtje zou laten zien van voor 3 maanden zijn ze een stuk minder sentimenteel.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:42

Nee, ik vind dat er niets staat dat voor of tegen is. Dus ik ben het met je eens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:45

germie schreef:
(...) Veel christenen zijn tegen de oerknal theorie. Maar als je vanuit de oerknal met protonvangst, beta verval en dergelijke de boel gaat verklaren, dan is het ontstaan tot en met element 26 te verklaren. En dan heb je feitelijke alle elementen die nodig zijn voor het ontstaan van leven.
Als je dat dan naast het scheppingsverhaal legt, dan klopt het ook met hoe het later ontstaan is volgens de oerknaltheorie. De volgorde van het scheppingsverhaal lijkt ook weer te kloppen met hoe het leven echt ontstaan is. Als je dan weer 1000 jaar is als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar bekijkt, dan geeft het aan dat die 7 dagen gewoon een periode van wel 100.000 jaar kan zijn. Dat vind ik wel weer interessant aan de Bijbel.

Andere passages zijn gewoon ouderwets en lees je als in die tijd normaal, nu niet meer.

Wat ik altijd zo bijzonder vind:
er staan een stuk of vier verschillende scheppingsverhalen in de bijbel.
De eerste twee pal aan het begin.
... en die eerste twee lijken niet eens op elkaar.

Voor mij is dan de boodschap 'we weten het niet: misschien wel zus, of juist weer zo'.
Ik zie er ook geen enkele reden in om tegen moderne natuurkunde te zijn.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:52

Avalanche schreef:
Galaika schreef:
Ja hoor, tuurlijk is lgbtq+ zijn een keuze! Wie zou nou niet vermoord willen worden doordat je van een andere volwassen persoon houdt?

Dit. En degenen die het meest onverdraagzaam zijn naar ons zijn fundamentalistische christenen. En bleef het daar maar bij. Maar geweld wordt niet geschuwd, LGBT mensen worden uitgesloten overal, worden vermoord. Niemand is beter in racisme en intolerantie dan fundamentalisten, en ondertussen worden christenen vervolgd :') tuurlijk.

Het lijden van de een sluit het lijden van de ander toch niet uit? Er zit toch geen exclusiviteit op? Ja, geloofsgroepen doen 'anderen'/'andersdenken'/hoe je het ook wilt noemen de meest verschrikkelijke dingen aan. Zelfs 'gewoon' vrouw zijn kan al verstrekkende gevolgen hebben binnen bepaalde geloofsgroepen. Tegelijkertijd is het ook zo dat veel christenen (zo'n 312 miljoen) in Azië, het Midden-Oosten en Afrika worden vervolgd. Het een sluit de ander niet uit.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:01

Ts, wat dapper dat je een topic hebt geopend over het christendom.
Heb je het geopend om de discussie aan te gaan over abortus, lhgbt+, oerknal, etc. Of gewoon om over God te praten als christenen onder elkaar?
Als dat het geval is zou je misschien je openingspost kunnen laten aanpassen?

Ik las dat je voorheen moslima was, ik heb geen tiktok, dus zou je willen delen wat je verhaal is?
Ben zelf sinds begin dit jaar christen en vind het altijd mooi om het verhaal van een ander te horen :D

En aan de andere christenen, voel je vrij om ook je verhaal te delen, wie is Jezus voor jou, waarom heb je Hem lief?

Laten we proberen om dit topic tot een liefdevolle plek te maken <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:16

Lau07 schreef:
Avalanche schreef:

Dit. En degenen die het meest onverdraagzaam zijn naar ons zijn fundamentalistische christenen. En bleef het daar maar bij. Maar geweld wordt niet geschuwd, LGBT mensen worden uitgesloten overal, worden vermoord. Niemand is beter in racisme en intolerantie dan fundamentalisten, en ondertussen worden christenen vervolgd :') tuurlijk.

Het lijden van de een sluit het lijden van de ander toch niet uit? Er zit toch geen exclusiviteit op? Ja, geloofsgroepen doen 'anderen'/'andersdenken'/hoe je het ook wilt noemen de meest verschrikkelijke dingen aan. Zelfs 'gewoon' vrouw zijn kan al verstrekkende gevolgen hebben binnen bepaalde geloofsgroepen. Tegelijkertijd is het ook zo dat veel christenen (zo'n 312 miljoen) in Azië, het Midden-Oosten en Afrika worden vervolgd. Het een sluit de ander niet uit.

Ah, te kort door de bocht. Fundamentalisten krijgen tegengas op dit soort dingen. Terecht. En dat noemen ze dan vervolging.
Maar tegengas, mensen die simpelweg voor mensenrechten opkomen staat niet gelijk aan vervolging.
Ik heb het ook specifiek over Fundamentalisten. Niet over de christenen in Azië die dit soort dingen helemaal niet doet, en ook niet over mensen die vinden dat vrouwen en LGBTQ mensen ook gewoon mens zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:20

Je hebt ook christenen en christenen. Tussen gereformeerd synodaal en gereformeerd vrijgemaakt zit een enorm verschil en beiden vallen onder christenen.
Als ik gewoon kijk hoe ik vroeger ben uitgescholden door de ouders van mijn toenmalige vriend omdat ik op zondagochtend was gaan paardrijden, nou dan is verdraagzaamheid soms echt ver te zoeken.
Er zijn nog steeds christenen genoeg die de vrouw als minderwaardig en onderdanig zien aan de man. Ook andere geloven trouwens.

Maar het is niet alleen het geloof wat andersdenkenden verschrikkelijke dingen aan doet. Kijk eens naar corona. Als je de maatregelen onzin vond, dan werd je gewoon afgeslacht, dat werd normaal gevonden. Ze werden wappies genoemd, je mocht ze zwart maken, uitschelden, blokkeren, ontvrienden en weet ik veel wat. Maar dit werd 'normaal' gevonden door velen.

De Bijbel is geschreven in een tijd dat het anders was dan nu, dus bepaalde dingen moet je ook in die context zien. En helaas gebeurt dat ook niet altijd. Er staat ergens iets dat de man de voetstuk van het gezin is. Nu kan de vrouw die rol ook prima aan, desnoods in de vorm van een 1-ouder gezin.

Net als de zondagsrust, op zondag zult gij geen werk doen, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw ezel, enz.
Ik heb dat altijd gelezen als je hebt gewoon recht op vrije dagen. Je rijdt je paard niet 7 dagen per week, je werkt niet 7 dagen per week. Er staat nergens dat de sabbat gelijk is aan de zondag. Dat hebben mensen er weer van gemaakt. En in het Jodendom is het volgens mij de zaterdag. Dus tja.

Dat de plaatsen die genoemd worden in de bijbel en de personen echt bestaan hebben, daar geloof ik absoluut in. Ik ben daarom naar Israel geweest om dat eens met eigen ogen te zien. Maar ik heb de reis niet gemaakt om er met christelijke ogen naar te kijken, maar gewoon om een kijkje in de geschiedenis te nemen en een kijkje in de cultuur van de Joden. Ook ben ik in Palestina geweest en dat zijn veelal weer moslims die daar totaal geen moeite hebben met een zelfstandige vrouw die hen vraagt naar hoe het leven daar in Palestina is, 'welcome in worlds largest prison' zoals op de muur geschilderd is bij de ingang vanaf Jeruzalem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:23

germie schreef:
(...) Veel christenen zijn tegen de oerknal theorie. Maar als je vanuit de oerknal met protonvangst, beta verval en dergelijke de boel gaat verklaren, dan is het ontstaan tot en met element 26 te verklaren. En dan heb je feitelijke alle elementen die nodig zijn voor het ontstaan van leven.
Als je dat dan naast het scheppingsverhaal legt, dan klopt het ook met hoe het later ontstaan is volgens de oerknaltheorie. De volgorde van het scheppingsverhaal lijkt ook weer te kloppen met hoe het leven echt ontstaan is. Als je dan weer 1000 jaar is als 1 dag en 1 dag als 1000 jaar bekijkt, dan geeft het aan dat die 7 dagen gewoon een periode van wel 100.000 jaar kan zijn. Dat vind ik wel weer interessant aan de Bijbel.

Andere passages zijn gewoon ouderwets en lees je als in die tijd normaal, nu niet meer.

Janneke2 schreef:
Wat ik altijd zo bijzonder vind:
er staan een stuk of vier verschillende scheppingsverhalen in de bijbel.
De eerste twee pal aan het begin.
... en die eerste twee lijken niet eens op elkaar.

Voor mij is dan de boodschap 'we weten het niet: misschien wel zus, of juist weer zo'.
Ik zie er ook geen enkele reden in om tegen moderne natuurkunde te zijn.

4 scheppingsverhalen? Leg eens uit wat je bedoelt? Voor zover ik de bijbel ken is er maar 1 scheppingsverhaal.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:50

Het zijn er 2 toch? Als in, 2 verhalen over 1 gehele schepping, niet 2 compleet verschillende voorstellingen van een scheppingsproces. Genesis 1 & 2, waarbij 1 de schepping van hemel en aarde als geheel beschrijft en in 2 een zoom-in op het scheppen van de mens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:51

Memories schreef:
Het zijn er 2 toch? Als in, 2 verhalen over 1 gehele schepping, niet 2 compleet verschillende voorstellingen van een scheppingsproces. Genesis 1 & 2, waarbij 1 de schepping van hemel en aarde als geheel beschrijft en in 2 een zoom-in op het scheppen van de mens.

Zo ken ik het ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:57

neline11 schreef:
Ts, wat dapper dat je een topic hebt geopend over het christendom.
Heb je het geopend om de discussie aan te gaan over abortus, lhgbt+, oerknal, etc. Of gewoon om over God te praten als christenen onder elkaar?
Als dat het geval is zou je misschien je openingspost kunnen laten aanpassen?

Ik las dat je voorheen moslima was, ik heb geen tiktok, dus zou je willen delen wat je verhaal is?
Ben zelf sinds begin dit jaar christen en vind het altijd mooi om het verhaal van een ander te horen :D

En aan de andere christenen, voel je vrij om ook je verhaal te delen, wie is Jezus voor jou, waarom heb je Hem lief?

Laten we proberen om dit topic tot een liefdevolle plek te maken <3

Dat zou ik ook willen ja. En ik zou inderdaad ook graag het verhaal van ts willen lezen. Als de anti-gelovigen nu eens even de kans geven aan ts om wat te vertellen zonder meteen aangevallen te worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:05

Babootje schreef:
4 scheppingsverhalen? Leg eens uit wat je bedoelt? Voor zover ik de bijbel ken is er maar 1 scheppingsverhaal.

Twee weet ik uit mijn hoofd:
Genesis 1 'het lied van de zeven dagen'
en Genesis 2 en 3 over de tuin.

De andere twee staan in Job en de psalmen als ik het goed zeg. (Nu ik het opschrijf bedenk ik me: dat zijn twee poëtische boeken.)

En in elk geval 'het lied van de zeven dagen' en het verhaal van de tuin van Eden verschillen 'hemelsbreed' ;).

Nu is het menselijk om twee verschillende verhalen tot één geheel te willen smeden - en als iemand dat graag wil: prima.

Maar er is wel een valkuil.
De hele bijbel is een Joods boek.
In de Joodse omgang met de bijbel worden juist verschillende stemmen opgemerkt en gewaardeerd. -
... en is er niet zoiets als een paus (Romeinse keizer) die als potentaat wel eens even zegt hoe het is en hoe het moet, en anders gaat je kop er af.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:15

anjali schreef:
Ik zou dat wel willen maar de algemene sfeer op Bokt is nogal anti-Christenen. Jammer hoor, de vrijheid van meningsuiting hier is hier niet voor ieders meningen.Ik heb daarom ook al vaak willen vertrekken van Bokt maar in wereldse zin zijn ze wel interessant. Daarom zit ik hier nog.

Ozin, je kunt hier gewoon je mening in alle vrijheid verkondigen. Hoe anderen op jouw bijdrage(s) reageren doet niets af aan de vrijheid van meningsuiting!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:27

Babootje schreef:
Jilletje schreef:
Dat we niet zitten te wachten op jouw verkondigingen Anjali heeft niks te maken met anti zijn tegen een heel geloof. Mensen zitten er gewoon niet op te wachten om jouw overtuiging door hun strot geduwd te krijgen. En aangezien jij daar vrij hardnekkig in kan zijn, krijg je met die zelfde toon tegengas.

Maar een christen zijn betekent toch een navolger zijn van Jezus Christus? Dan krijg je de bijbel erbij want daar leren we over het leven van Christus op aarde. Anjali is wat geloviger dan sommige andere mensen die zich christen noemen, maar haar geloof is op de bijbel gebaseerd. (Net zoals die van mij). Maar ze mag niet zeggen wat haar mening is of wat ze gelooft, blijkt maar weer uit het onaardige antwoord van Jilletje.
Zelfs niet in topics waar het toch over het christendom gaat of over de bijbel mag zij niet zeggen wat haar mening is. Dus ja, Anjali heeft wel gelijk, helaas.

Anjali is niet 'geloviger'dan sommigen anderen. Hier gaat het al mis zoals vaak als het om geloof gaat. Er is een andere geloofsbeleving, prima, maar je bent niet geloviger dan een ander.
Men heeft het ook vaak over de lichte en zware kerk. Ook weer een waarde oordeel. Jammer hoor, de Boodschap is prima, maar helaas maakt de mens er een puinhoop van.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:45

Ibbel schreef:
Ik woon op de Bible Belt. Ik kom uit een hervormd/RK gemengd gezin en absoluut niet gelovig, maar heb uiteraard wel wat meegekregen van beide geloven.
Ik ben actief in de lokale politiek in een SGP-gemeente. En als mij íets opvalt is het wel de onverdraagzaamheid van gelovigen / Christenen. Ik vraag me af wat Jezus ervan zou vinden, als hij terug zou komen...

Helaas erg herkenbaar hoor. In mijn biblebelt dorp zijn meer kerken en geloofsgemeenschappen dan kroegen. In het dagelijks leven merk ik er als RK gelovige weinig tot niks van. In de gemeenteraad echter gaat het er soms stevig aan toe tussen christen partijen(CU en SGP) en de 'rest'.
Ik volg het een beetje en denk er het mijne van, leven en laten leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:11

@Janneke: Er is imo maar 1 "scheppingsverhaal" in Genesis 1

Schepping hemel en aarde (1, 2)
Aarde klaargemaakt in zes "dagen" (3-31)
Dag 1: licht; dag en nacht (3-5)
Dag 2: open ruimte (6-8)
Dag 3: droge land en planten (9-13)
Dag 4: hemellichten (14-19)
Dag 5: vissen en vogels (20-23)
Dag 6: landdieren en mensen (24-31)

Gen 2: 103
God rust op zevende dag (1-3)

In Genesis hoofdstukken 2 en 3 gaat het over Adam en Eva, dat ze in de Hof van Eden waren geplaatst en de zondeval. Maar dat is geen onderdeel meer van het scheppingsverhaal. Het is het verhaal van hoe het de mensen is vergaan NA de schepping.

Het boek Genesis 1 is bij mijn weten geen lied, maar gewoon een volgordelijke opnoeming van de schepping.
Het boek Psalmen bevat wel liederen, zoals je ook wel kunt zien aan de dichterlijke manier van schrijven. lofliederen voor God. Psalmen werden op muziek gezet en door aanbidders gezongen, bijvoorbeeld bij de aanbidding van God in zijn tempel in Jeruzalem. In dat boek wordt wel op verschillende plekken verwezen naar de schepping en God eer toegezongen omdat hij ons heeft gemaakt, zoals omschreven in Genesis, maar het bevat geen apart of ander scheppingsverhaal.
Ook in het boek Job (maar ook in heel veel andere boeken in de bijbel) wordt verwezen naar dat ene scheppingsverhaal.

Het boek Job waar jij naar verwijst bevat ook verwijzingen naar het scheppingsverhaal. Zelfs naar de periode voor de schepping van de aarde en het leven daarop. Het is ook een heel bijzonder boek dat omschrijvingen bevat die volledig in lijn zijn met bewezen feiten van natuurwetenschappen geleverd. Bijvoorbeeld in Job 26:7 waar staat over God dat hij "de aarde aan niets ophangt", terwijl in die tijd de "Ouden" (de geleerden) nog dachten dat de aarde rustte op olifanten die op een grote zeeschildpad stonden. De vele andere beschrijvingen van de aarde en haar wonderen en van de wilde dieren en vogels in hun natuurlijke woonplaatsen zijn zo nauwkeurig dat dit wordt gezien als krachtigste bewijs dat God zelf de Auteur en Inspirator van het boek Job zou kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:18

Babootje schreef:
Jilletje schreef:
Dat we niet zitten te wachten op jouw verkondigingen Anjali heeft niks te maken met anti zijn tegen een heel geloof. Mensen zitten er gewoon niet op te wachten om jouw overtuiging door hun strot geduwd te krijgen. En aangezien jij daar vrij hardnekkig in kan zijn, krijg je met die zelfde toon tegengas.

Maar een christen zijn betekent toch een navolger zijn van Jezus Christus? Dan krijg je de bijbel erbij want daar leren we over het leven van Christus op aarde. Anjali is wat geloviger dan sommige andere mensen die zich christen noemen, maar haar geloof is op de bijbel gebaseerd. (Net zoals die van mij). Maar ze mag niet zeggen wat haar mening is of wat ze gelooft, blijkt maar weer uit het onaardige antwoord van Jilletje.
Zelfs niet in topics waar het toch over het christendom gaat of over de bijbel mag zij niet zeggen wat haar mening is. Dus ja, Anjali heeft wel gelijk, helaas.

CharleyT schreef:
[
Anjali is niet 'geloviger'dan sommigen anderen. Hier gaat het al mis zoals vaak als het om geloof gaat. Er is een andere geloofsbeleving, prima, maar je bent niet geloviger dan een ander.
Men heeft het ook vaak over de lichte en zware kerk. Ook weer een waarde oordeel. Jammer hoor, de Boodschap is prima, maar helaas maakt de mens er een puinhoop van.

Je hebt gelijk. Ik bedoelde eigenlijk "wat strikter in de leer". En dat relateert inderdaad aan geloofsbeleving.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:25

Wat ik er nog aan toe wil voegen: westerse christenen worden niet vervolgd. Er zijn veel, heel veel christenen in Nederland die verder kijken dan hun neus lang is, die het voorbeeld van Jezus willen volgen. Die snappen dat het niet ok is om een vrouw een zwangerschap te laten uitdragen als zij dat niet wil, die begrijpen dat zij, en alleen zij het ultieme beslissingsrecht heeft over haar lichaam.

Die begrijpen dat liefde gewoon liefde is, dat Jezus zich nooit heeft uitgesproken over LGBTQ-mensen. Die snappen dat transgender mensen ook kinderen zijn van God.

Maar christenen die actief een aanval doen op mensenrechten, zoals ze zijn vastgesteld in Genève, daar heb ik wél een probleem mee. En als je daar tegengas op krijgt, dan is dat een terechte reactie van mensen waarvan hun vrijheden en rechten bedreigd worden. Dat is geen vervolging, dat is een reactie op discriminatie op grond van gender en geaardheid. En dat mensen daar boos over worden, is niet raar.

Die discriminatie valt ook niet meer onder recht op vrijheid van meningsuiting, die is simpelweg in strijd met de grondwet. Dat dat niet geaccepteerd wordt, is terecht.
Niemand vindt hier dat christenen allemaal dood moeten, dat ze niet naar de kerk mogen, dat ze niet mogen leven zoals zij vinden dat dat goed is. Ik vind wel dat ze dat een ander niet op mogen leggen.

Vrijheid van godsdienst houdt niet alleen in dat een christen vrij is om hun geloof te beleven, zoals hen dat goeddunkt. Het houdt ook in dat mensen het recht hebben om dat niet te doen. Ik ben christen en ik leef mijn leven zoals ik denk dat dat de bedoeling is. Maar op het moment dat ik een ander mijn regels op ga leggen, ben ik verkeerd bezig. Dan is een reactie daarop geen vervolging, maar simpelweg mensen die hun grenzen aangeven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:32

Ik ben verdrietig.

Ik lees bij de NOS een aanval op het diakonaal centrum 'de Bakkerij'.
... ooit werd daar 'genadebrood' gebakken - en ik heb het een paar keer gegeten in het kader van fundraising.

(Het is echt geen vervolging, dit voor alle duidelijkheid. Ik las pal daarvoor over de rechtszaak tegen degene die in de Alblasserwaard twee mensen op een zorgboerderij doodschoot.)

Het is jaren geleden dat ik bij de Bakkerij was, maar ik werd er altijd vrolijk van.
'Er zijn een boel problemen op de wereld - en wij helpen wat handjes, vooral daar waar helpen niet zo makkelijk gaat.' Zo'n sfeer.

Ik wens iedereen veel sterkte.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:35

Ja, naar die dingen. Wat ik erover lees is het iemand die heel verward was? Er zal ongetwijfeld meer duidelijk worden, maar het lijkt idd geen aanval omdat het een diaconaal centrum is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:47

... ik heb nog even de NOS gecheckt.

De verdachte is gewond aan het hoofd.
Over het motief is niets bekend.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:48

Nee, ik probeer ook een beetje tussen de regels door te lezen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:09

Nou wil ik graag eens wat vragen. In mijn omgeving zie je veel gereformeerd christenen.
Nu vroeg ik me af waarom de dames enkel maar rokken mogen dragen. Geen make up of leuk geverfd haar en er vooral onopvallend en kleurloos bij lopen. Ook nooit lachen.

Hebben die mensen eigenlijk wel plezier in hun geloof en hun leven?
De vroomheid straalt er vanaf.

Ik heb er medelijden mee

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:44

Popstra schreef:
Nou wil ik graag eens wat vragen. In mijn omgeving zie je veel gereformeerd christenen.
Nu vroeg ik me af waarom de dames enkel maar rokken mogen dragen. Geen make up of leuk geverfd haar en er vooral onopvallend en kleurloos bij lopen. Ook nooit lachen.

Hebben die mensen eigenlijk wel plezier in hun geloof en hun leven?
De vroomheid straalt er vanaf.

Ik heb er medelijden mee

Wat een veroordelingen in 1 stukje haha, maar ik denk dat dit stuk een mooi inzicht geeft in hoe sommige mensen die strenger gereformeerd zijn tegen kleding van de vrouw aankijken en waarom ze dit dus op die manier dragen, plus het geen makeup, lang haar (vast) enz.
https://www.trouw.nl/nieuws/de-rok-is-e ... oogle.com/

Mijn partner werkt in een plaats waar nog veel gereformeerde mensen wonen, heeft er ook een heel aantal van qua collega's. Als wij een keer een familie dag hebben dan spreek ik soms ook dames die zo gekleed gaan en 2x op zondag naar de kerk om het even over 1 kam te scheren. Die lachen echt wel hoor!
Alleen is het een stukje bescheidenheid en niet opvallen richting de buitenwereld, waardoor je ze nooit uitbundig door de stad ziet gaan zeg maar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:53

En zo wordt het vanzelf een Christendom topic :)

Wat is de reden dan, dat in sommige stromingen mensen zich niet uitbundig zouden mogen (?) kleden? Of is dat dan ook weer dat iemand echt kiest voor zo'n stroming en zich niet uitbundig willen kleden?
(ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt, voor een geloof, hoe iemand zich kleed, maar ik heb er geen verstand van)