Staan of zitten op de tribune?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:47

Femke_Tweety schreef:
Aan mij zie je niets.
Hooguit overgewicht, maar dan denken mensen vooral dat je te veel eet en te weinig doet, en met je luie reet niet zou moeten zitten maar staan "want dan gaat er tenminste nog wat vanaf".

Ja, in deze vorm ooit opgevangen.

Soms zie je het niet.

En je dwingt dat soort mensen dan (voor wie zo'n uitje mogelijk al het enige is dat de energie toelaat die week...)

Om ofwel niets te zien, ofwel toch af en toe te staan en nóg harder door hun eigen grenzen heen te gaan, ofwel om iets te doen dat door de peer pressure van iedereen die wil staan verschrikkelijk moeilijk is, nl vragen om te gaan zitten...

Zitplaats is zitplaats...

Dit dus.
Zitplaats is zitplaats.
En kom jij daar als gezond persoon op ga je zitten.

Dat uiteindelijk iedereen staat is geen keuze. Maar opgedrongen door de mensen die makkelijk kunnen staan omdat je anders niets mee krijgt van het concert.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:47

Needje schreef:
Zijn tegenwoordig wel vaker seat only concerten trouwens. Maar daar is het volgens mij ook niet zozeer omdat je moet zitten maar meer zodat iedereen een vaste plek heeft.
Bij Harry Styles stond volgens mij vrijwel iedereen bij z'n seat only concert. :=

Bij de Dolly Dots ook. Waardoor iemand die niet kon staan de hele avond tegen een rij ruggen en billen aan kon kijken en een totaal verpeste avond had. Zo sneu...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:48

Sanet schreef:
Er zijn ook echt maar super weinig rolstoelplekken en daar moeten mensen zitten die echt in rolstoelen zitten, geen rolstoel, dan geen rolstoelplek.
Bovendien zijn die plekken altijd heel snel verkocht en maak je daar dus als iets minder valide maar niet zo minder valide dus geen kans op en terecht ook, want wij kunnen gewoon zitten, maar dan willen we wel graag ook gewoon kunnen zitten :)

Precies

En niet iedereen is formeel 'mindervalide'

Wat is dat eigenlijk precies?
Ik ben volledig afgekeurd voor werk, en dat is niet omdat ik alleen maar een klein blaartje op mijn grote teen heb zeg maar...

Maar ik zie mezelf niet als mindervalide, zou er nooit überhaupt aan denken om een rolstoelplaats in te nemen.
Ik kan in principe prima lopen namelijk.

Maar mijn (niet zichtbare, wèl fysieke) beperkingen zijn wel zodanig dat ik dus echt gewoon een zitplaats nodig heb.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:50

@Needje, ik ben even nieuwsgierig naar wat voor concerten jij gaat, omdat je zegt dat het meerendeel gaat staan, want ik heb het idee dat er per categorie nog wat verschil in zit. De metal concerten waar ik op de tribune heb gezeten, daar bleven de mensen vooral zitten.

Jij noemt Harry Styles en dat is wel 1 van de categorieën waar ik mensen wel zou zien staan ja. Niks tegen Harry overigens <3

Ik vind het poppubliek namelijk heel anders in gedrag dan metalpubliek. Die ervaring heb ik doordat ik wel verschillende concertervaringen heb, maar niet altijd op tribune.

Trouwens als mensen achter je al staan en je zelf wil staan, dan is dat niet zo’n probleem lijkt mij. Ik zie zelf alleen de toevoeging van het staan niet heel erg in, je kunt zittend ook prima genieten, zingen, dansachtige bewegingen maken

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:51

Ik neem altijd zit plekken, bewust omdat ik niet wil dansen. Ik geniet liever zittend naar een concert. Dus ja als je voor mijn neus gaat staan vraag ik of je weer wilt zitten. Had je een andere ticket moeten kopen en als ze uitverkocht waren op andere dag moeten gaan. Of je gaat helemaal boven zitten zodat niemand er last van heeft.

Zelfde dat ik het spuug irritant vind dat vaak dezelfde mensen 101 keer langs je lopen. Dat je een keer wat gaat halen en een plasje gaat doen begrijp ik. Maar niet 30 keer in 30 minuten. Ook dan zeg ik er wat van }>

secricible

Re: Staan of zitten op de tribune?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:58

Niobe, ik deel die ervaring inderdaad ook wel als ik terugkijk op de concerten waar ik geweest ben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:06

Het laatste concert in de arena waar ik was, stonden zo goed als beide ringen. Het ligt misschien aan het concert, aan de sfeer, geen idee...

Of nee, niet liegen, naast ons zat een groepje.. die zaten te lallen, te drinken, te gillen en te vervelen.. de he-le tijd ..

De laatste keer dat ik op het veld stond werd ik weer helemaal gek van iemand die met 2 meter ruimte voor haar, het perse nodig vond om haar haar in mijn gezicht te wapperen... Ik denk dat een groot deel van de mensen inderdaad geen idee heeft van personal space..
net zoals ik bij concerten niet 'sta te wachten' op een springgebeuren ergens in het midden. Hoort dat er eigenlijk dan ook bij? Is de sta-plek gelijk aan 'alles mag behalve zitten?"
zijn daar uberhaupt (ongeschreven?) regels voor?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:08

Mijn laatste grote concerten waren Pearl Jam en vrienden van amstel, maar daar stonden juist wel heel veel vakken. Het valt me wel op dat de vakken dichtbij het podium het meest staan. Ik ben dan ook wel een beetje verbaasd over reacties hier, niet omdat ik vind dat je zou moeten staan in een zitvak, zeker niet, maar dat het hier als standaard wordt gezien terwijl dat niet zo standaard leek waar ik dan ben geweest.

Ik voel me bijna schuldig, ik dans ook als mensen voor mij dat ook doen, ik kan geen hele avond staan en met 1.60 zou ik alleen wat zien als ik anders vooraan zou staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:12

Ik ben idd ook ontzettend verbaasd over de reacties hier. Behalve bij Adèle heb ik geen concert meegemaakt waar er niet gestaan werd op zitplekken. Imo is dat inherent aan een fijn pop/rockconcert. Ik zou het echt niet fijn vinden als ik zou moeten blijven zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:14

Ja zulk soort concerten idd. Vrienden van Amstel en de Toppers bv.
Waar het feestgehalte wat groter is.
Al was het vroeger bij Marco Borsato enzo ook wel.
Heb ze zelfs bij de Black Pumas zien staan op het balkon. En dat is op zich nog best muziek waar je bij kan zitten.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:17

Fitzroy schreef:
Ik ben idd ook ontzettend verbaasd over de reacties hier. Behalve bij Adèle heb ik geen concert meegemaakt waar er niet gestaan werd op zitplekken. Imo is dat inherent aan een fijn pop/rockconcert. Ik zou het echt niet fijn vinden als ik zou moeten blijven zitten.

Deze mening deel ik ook. Ik ga nu ook wel naar het soort concerten waar gewoon bijna iedereen gaat rechtstaan.
Ik hou zelf wel in het oog dat ik niet voor iemand ga staan die blijft zitten. Desnoods probeer ik van plek te wisselen ofzo. Zodat de mensen die willen zitten ook gewoon goed zicht hebben.
We betalen allemaal genoeg voor de kaartjes om te kunnen genieten van een concert (ieder op zijn manier).
Als iedereen rekening zou houden met elkaar zou dat geen probleem mogen zijn denk ik.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:19

Needje schreef:
Ja zulk soort concerten idd. Vrienden van Amstel en de Toppers bv.
Waar het feestgehalte wat groter is.
Al was het vroeger bij Marco Borsato enzo ook wel.
Heb ze zelfs bij de Black Pumas zien staan op het balkon. En dat is op zich nog best muziek waar je bij kan zitten.

Ja nou ja het zal natuurlijk niet allemaal in hokjes te plaatsen zijn. Het zal soms ook zo zijn dat een paar mensen gaan staan en dan gaat de rest ook.
Ik vind dat alleen wel interessant, omdat ik echt verschil merk in soorten publiek. Niet per se negatief hoor, maar gewoon anders.

secricible schreef:
Niobe, ik deel die ervaring inderdaad ook wel als ik terugkijk op de concerten waar ik geweest ben.

Ah thanks! Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met die ervaring

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:27

secricible schreef:
Needje schreef:
Zijn tegenwoordig wel vaker seat only concerten trouwens. Maar daar is het volgens mij ook niet zozeer omdat je moet zitten maar meer zodat iedereen een vaste plek heeft.
Bij Harry Styles stond volgens mij vrijwel iedereen bij z'n seat only concert. :=

Bij de Dolly Dots ook. Waardoor iemand die niet kon staan de hele avond tegen een rij ruggen en billen aan kon kijken en een totaal verpeste avond had. Zo sneu...

wij waren daar ook (dolly dots) en op ik denk 3/4 nummers na heel de avond gezeten, dus je zat op de "verkeerde" plek -O-

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:29

Ik zag dat Taylor Swift haar concerten in de VS ook alleen maar stoelen heeft, ik vind dat toch een gekke keuze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:32

Het heeft misschien te maken met de verdeling van de vloer, tegen verdrukking, wens van de organisator.. geen idee..
Dat wordt lekker zitten dan .. :j
..of de stoelen gaan aan de kant, dat zou ook nog kunnen.. hoewel niet de bedoeling natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-07-23 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:32

Klinkt alsof het wellicht handig zou zijn om bij de kaartverkoop er rekening mee te houden wat voor soort publiek zo'n concert aantrekt, en dan een gepast aantal stoelen aan te wijzen als ZIT plekken met goed zicht, en de rest als sta/zit plekken.

Zodat je bij bvb. een concert waarbij bijna iedereen wil staan, een grotere kans hebt dat het ook echt leuk is voor zowel de zitters als degene die willen dansen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 07-07-23 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:33

@enzo: ik weet niet of er meerdere avonden waren? Het gaat om een (ouder) familielid van mij, niet om mijzelf :D

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:03

secricible schreef:
@enzo: ik weet niet of er meerdere avonden waren? Het gaat om een (ouder) familielid van mij, niet om mijzelf :D

nee volgens mij maar 1, maar het kan natuurlijk heel erg per vak verschillen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 11:37

Spaansepony schreef:
Zelfde dat ik het spuug irritant vind dat vaak dezelfde mensen 101 keer langs je lopen. Dat je een keer wat gaat halen en een plasje gaat doen begrijp ik. Maar niet 30 keer in 30 minuten. Ook dan zeg ik er wat van }>

Die man bij Enrique Iglesias die gedwongen mee was en wel 10 biertjes haalde om zijn verdriet weg te zuipen :')
Maar inderdaad ook gruwelijk irritant. Ik heb bij mijn pop concerten ook gewoon eigenlijk de hele avond kunnen zitten op een paar nummers na. Ook bij Enrique dus. Gelukkig zitten we bij Niall vooraan in het vak, kan ik lekker blijven zitten. Maar je hebt het niet altijd voor het kiezen waar je zit.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:42

Antwoord van Ziggodome:
Bedankt voor je bericht. We raden bezoekers die willen staan aan om staanplaatsen aan te schaffen maar het is niet verboden om bij je zitplaats te staan. Wel willen we iedereen vragen om rekening te houden met de andere bezoekers. Mogelijk kunnen de bezoekers die achter jullie zitten, niets zien als jullie gaan staan.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:00

Interessant om zoveel verschillende meningen te zien.
Ik ga normaal voor sta plekken, kan dat niet worden het zit plekken en blijf ik ook zitten om niemand tot last te zijn. Ik vind het asociaal om te gaan staan en zo het zicht van de mensen achter me te blokken.
Bij vrienden van Amstel (zitplekken) stond iedereen bijna het hele concert, dan ga ik ook staan.
Volgende week zitplekken bij Coldplay, benieuwd hoe het daar gaat zijn..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:58

Needje schreef:
Antwoord van Ziggodome:
Bedankt voor je bericht. We raden bezoekers die willen staan aan om staanplaatsen aan te schaffen maar het is niet verboden om bij je zitplaats te staan. Wel willen we iedereen vragen om rekening te houden met de andere bezoekers. Mogelijk kunnen de bezoekers die achter jullie zitten, niets zien als jullie gaan staan.

Natuurlijk is het niet verboden om te gaan staan.
Het is alleen absoluut niet sociaal als daardoor zitten blijvers niet kunnen genieten van het concert. Ik kan misschien 1 nummer blijven staan, maar meer niet. Dus dan heb ik blijkbaar maar pech volgens een aantal hier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:02

Ik geloof ook niet dat er ook maar iemand zegt dat staan verboden is :?. Enkel dat het dus asociaal is om te doen wanneer anderen daardoor het zicht blokkeert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 15:21

zo vind ik het knap asociaal om kinderen/vriendin op de schouders te zetten, maar dat schijnt ook heel normaal te zijn 'want anders zien die niets'. Hint, dan moet je niet in de pit willen staan en/of geen kleine kinderen meenemen. Ik zie met mijn (gebrek aan) lengte ook weinig met die lange mensen voor me, dus dan maar op scherm kijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:31

_San87_ schreef:
Ik geloof ook niet dat er ook maar iemand zegt dat staan verboden is :?. Enkel dat het dus asociaal is om te doen wanneer anderen daardoor het zicht blokkeert.

Nou nee er wordt elke keer gezegd dat je zitplaatsen hebt en dus moet zitten…
Dus dan vraag ik of dat idd zo is. En dat is dus niet zo.
Of het wel of niet aso is in jullie ogen staat daar los van.

En even naar het voorbeeld stilte coupé. Daar kan je wel degelijk een boete van 140 euro krijgen als je overlast veroorzaakt.