Sneu volk. Pride vlag gejat.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:50

Poekkie schreef:
Nee dat zeg ik niet. Ik vind het prima om te weten dat iemand lhbti+ of whatever is. Maar vind dat ze niet zo hard moeten schreeuwen. Je komt geradicaliseerd over.

OleJon schreef:
Heb totaal geen probleem met een ander zijn geaardheid. Een vriendin van mij is ook lesbisch.
Maar het feit is wel dat het zo opgedrongen word. Waarom moet er een bankje in regenboog kleuren en een zebrapad. Zelfs de Tom pouce van de Hema. Overdrijven is ook een vak.

'Maar' betekent nee. Met 'maar' ontkracht je je eigen argument of statement.

Ik ga lekker radicaal mijn vlaggetje zwaaien ♡

rien10

Re: Sneu volk. Pride vlag gejat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:51

OleJon, is het gezwaai van de Friese vlag dan ook overdreven? (Wij wonen in Zuid Holland).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:53

OleJon schreef:
Heb totaal geen probleem met een ander zijn geaardheid. Een vriendin van mij is ook lesbisch.
Maar het feit is wel dat het zo opgedrongen word. Waarom moet er een bankje in regenboog kleuren en een zebrapad. Zelfs de Tom pouce van de Hema. Overdrijven is ook een vak.

Jij ervaart het als opgedrongen, dat is een persoonlijke ervaring, geen vaststaand feit. Mijn schoonmoeder van 85 ervaart het juist als vrolijk en blij al die gekleurde objecten. en ze weet heus wel waar het voor staat ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:54

Goh als Nederlands elftal speelt wordt je ook dood gegooid met oranje tompoezen.

Lekker leven en laten leven hoor.
Als geen zin hebt in een tompouce met een ander kleurtje neem je die toch lekker niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:57

OleJon schreef:

Dit dus. Door bovenmatige aandacht ook op de media wordt je gewoon overvoerd en gaat het tegenstaan. Dat geldt overigens niet alleen voor de vlaggen ed, maar de hele genderneutraliteit. Het wordt allemaal zo overtrokken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:59

Bovenmatige aandacht van de media. Ik kijk iedere avond de actualiteiten rubrieken en dat gaat echt alleen maar over andere zaken de afgelopen tijd dan welke regenboog community dan ook.
Wat wordt er dan overtrokken? Ik snap ook sommige dingen niet. Maar het feit dat ik sommige dingen niet snap, maakt ze nog niet slecht, overdreven of niet de moeite waard.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:00

pillow schreef:
OleJon schreef:

Dit dus. Door bovenmatige aandacht ook op de media wordt je gewoon overvoerd en gaat het tegenstaan. Dat geldt overigens niet alleen voor de vlaggen ed, maar de hele genderneutraliteit. Het wordt allemaal zo overtrokken.

Kleine nuance: jij persoonlijk ervaart het als overtrokken, anderen ervaren het als zinvol en/of noodzakelijk

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:02

pillow schreef:
OleJon schreef:

Prima dat je dit zo ervaart.

Klaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:02

OleJon en Poekkie, hoe zit dat dan met de Friese vlag buiten Friesland. Is dat ook slecht, overtrokken en in your face? Ik vind het wel heel interessant om jullie mening hierover te weten te komen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:05

Maar wat is nou precies het probleem met een regenboogbankje, zebrapad of een tompouce?
En hoe wordt je dan iets opgedrongen? Dat je lesbisch moet worden ofzo?

Veel mensen uit de LHBTIQ+ gemeenschap zijn heel blij dat er eindelijk aandacht is voor diversiteit. Het geeft een gevoel van 'ik mag er ook zijn' waar dat jaren geleden echt niet zo vanzelfsprekend was. Nog steeds is er een hele grote groep mensen die wel accepteren dat 'ze' bestaan, maar 'ze' moeten vooral niet zo homo doen, want daar wordt men wel ongemakkelijk van. Laat ieder toch zijn wie hij wil zijn. Met vlag, bankje of niks, jij wordt er niet minder van als mensen met bijvoorbeeld een andere seksuele voorkeur dezelfde rechten krijgen als jij.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:24

rien10 schreef:
OleJon en Poekkie, hoe zit dat dan met de Friese vlag buiten Friesland. Is dat ook slecht, overtrokken en in your face? Ik vind het wel heel interessant om jullie mening hierover te weten te komen.

Terug naar je eigen land! :)F

Ik denk dat het wel duidelijk is waarom je vraag al een paar keer genegeerd is. Ze vinden het zo lastig uitleggen dat ze de Pride vlag wel opdringerig vinden, maar de Friese vlag niet en moeten nog even over een goed antwoord nadenken. Het komt vast wel, ooit ofzo...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:25

Juist lies.

Ze mogen er zijn zolang ze zich maar niet zo duidelijk laten zien.

Dat is geen acceptatie.

En dan is er nog steeds echt wel een hele grote groep die vind dat ze er dus niet mogen zijn.

Ik vind er dus zelf niks schreeuwerigs aan, maar goed. En wat dan nog? De mensen die vinden dat lhbti’ers er niet mogen zijn die schreeuwen ook. (Om maar homo leuzen in het voetbal als voorbeeld te noemen).

Of deze priester bijvoorbeeld die haat aan het verspreiden was op een universiteit in Amerika en die overigens prachtig met lied de mond is gesnoerd.

Blijkbaar is het nodig om “te schreeuwen”.

Ik denk dat er een hoop mensen zijn die onderschatten hoeveel haat en nijd er is richting deze mensen. Ik vind het prachtig dat een steeds grotere gemeenschap expliciet opstaat en zegt “al die haters kunnen de pot op, ik accepteer jou”.

Aan de ene kant zeggen dat je iedereen accepteert zoals die is, maar aan de andere kant last hebt van een regenboog bankje… ik denk dan echt dat je jezelf voor de gek houdt. Als je de mensen echt accepteerde dan doet zo’n regenboog je niks.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:43

rien10 schreef:
Poekkie, een gewetensvraag. Ik woon in Zuid Holland. Mijn man vlagt altijd met de Friese vlag (hij is een Fries). Is dat ook schreeuwerig, komt dat In Your Face over? Of niet, omdat het Fries is en niet Turks, Marokkaans, on-Nederlands.
Want ja, de Friese vlag is ook niet de Nederlandse vlag.

Ja en nee…
Ikzelf zou er geen last van hebben omdat dat iets is dat past binnen mijn cultuur, normen en waarden. Net zoals ik persoonlijk ook geen ander gevoel heb bij een regenboogvlag.

Maar ik kan me indenken dat het buitenlandse gezin in de straat die probeert in te burgeren dit absoluut ziet als een ‘jij bent hier niet welkom’.

Dus mijn persoonlijke mening: ook de belgische of nederlandse vlag en de friese vlag heeft geen plaats aan een gevel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:48

Grappig, rien10, dat je dat zegt over de Friese vlag. Het eerste wat ik denk bij een Friese vlag buiten Friesland, is dat ze verdwaald zijn :+

Regenboogvlag, zebrapad, ik vind het allemaal prima. En ik vind het van de zotte dat er een vlag gejat wordt of dingen bekalken.

@shiloh, ik dacht dat ‘Roze in blauw’ meer voor de medewerkers van de politie zelf is, maar ik kan me vergissen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:48

[***] schreef:
rien10 schreef:

Ik denk dat het wel duidelijk is waarom je vraag al een paar keer genegeerd is. Ze vinden het zo lastig uitleggen dat ze de Pride vlag wel opdringerig vinden, maar de Friese vlag niet en moeten nog even over een goed antwoord nadenken. Het komt vast wel, ooit ofzo...

Ik ben een Fries buiten Friesland, maar hang geen friese vlag op. Is ook een geval van "kijk allen ik ben een Fries" komt op hetzelfde neer als met een regenboogvlag aangeven wat je geaardheid is of waar je voor staat. Als we allemaal gelijk willen zijn hoeft dat niet vind ik.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:50

[***] schreef:
rien10 schreef:

Eh hallo? De vraag is nog geen 3 uur oud. Ik werk ook nog, zit niet 24/7 aan een toetsenbord gekluisterd. Gaat ie lekker?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:50

Fitzroy schreef:
@shiloh, ik dacht dat ‘Roze in blauw’ meer voor de medewerkers van de politie zelf is, maar ik kan me vergissen.

Geen idee. Zou kunnen hoor. Dit is wat zij zei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:55

Ik denk dat vooral dat stukje "kijk mij eens" een beetje irritatie op kan wekken ofzo.
En dat wellicht iets als "Kijk mij eens, ik ben een Fries" of "Kijk mij eens, ik ben voor voetbalclub X" dan nog wat minder intiem overkomt dan "Kijk mij eens" en dan een regenboogvlag die dan gezien wordt als iets dat gaat over je voorkeuren tussen de lakens / in de onderbroek zeg maar, een beetje banaal gezien.

Dat dat misschien de irritatie opwekt :?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 11:55

pillow schreef:
Ik ben een Fries buiten Friesland, maar hang geen friese vlag op. Is ook een geval van "kijk allen ik ben een Fries" komt op hetzelfde neer als met een regenboogvlag aangeven wat je geaardheid is of waar je voor staat. Als we allemaal gelijk willen zijn hoeft dat niet vind ik.

Dan heb je nog steeds die vlag niet begrepen. Hoewel ik inderdaad wel ergens gezegd heb van hoe kan je identiteit tonen confronteren zijn. Of wat ik ook gezegd heb.

Die vlag is niet om jezelf te identificeren. Hij staat juist voor het standpunt dat alles en iedereen mag zijn wie die is en mag ‘houden van’ hoe die wil.

Hij staat voor acceptatie en inclusiviteit.

Er zijn ook genoeg hetero’s die die vlag uithangen of op social media gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 28-06-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:57

Shiloh schreef:
Fitzroy schreef:

Geen idee. Zou kunnen hoor. Dit is wat zij zei.

Roze in Blauw is voor de medewerkers van de politie zelf, maar ook voor de burger! Ze zijn zelfs internationaal betrokken om er voor te zorgen dat er meer tolerantie en acceptatie komt, bijvoorbeeld bij politiekorpsen in het buitenland: richting de medewerkers maar ook richting de burgers daar. Ik vind het een heel mooi initiatief van waaruit ook veel "onzichtbaar" werk wordt verricht.

En supertriest dat ze die vlag gejat hebben TS. Mensen moeten van elkaars spullen afblijven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:00

pmarena schreef:
Ik denk dat vooral dat stukje "kijk mij eens" een beetje irritatie op kan wekken ofzo.
En dat wellicht iets als "Kijk mij eens, ik ben een Fries" of "Kijk mij eens, ik ben voor voetbalclub X" dan nog wat minder intiem overkomt dan "Kijk mij eens" en dan een regenboogvlag die dan gezien wordt als iets dat gaat over je voorkeuren tussen de lakens / in de onderbroek zeg maar, een beetje banaal gezien.

Maar dat is dus helemaal niet wat die vlag niet zegt.

Hij zegt niet “kijk mij eens homo zijn”.

Wat ik net ook al zei: hij staat ervoor dat iedereen mag zijn wie die is en mag ‘houden van’ hoe die wil. Voor acceptatie en inclusiviteit. Voor iedereen. Hetero. Homo. Lesbisch. Transgender.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:00

Een vlag is een prima attentie middel. Mijn buurmeisje hangt van tijd tot tijd de regenboog vlag uit. Dan denk ik vaak "he, hij hangt er weer, even googlen of er ergens een festival is, een demonstratie of zo." Dat is dus een prima attentie middel: Kijk er speelt vandaag iets in de LHBT community.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:01

Siloh: de vlag heeft bij mij ook wel een andere connotatie dan dat. Als ik een vlag zie hangen heb ik wel altijd het ‘kijk mij nou, ik behoor tot die groep en iedereen moet het weten’ gevoel. Daarom dat ik ook eerder ben voor gemeentelijke acties (banken, zebrapaden, ect.). Daar heb ik wel meer het gevoel van ‘dit staat hier om te tonen dat ook deze groepen welkom zijn’.

Weet niet of ik het goed uitleg zo

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:04

Of Kijk, er speelt iets in de communitie vandaag. Daarom hang ik de regenboog vlag uit. Dat is namelijk precies hetzelfde als vlaggen met de NL vlag op Koningsdag, 5 mei, als je geslaagd bent. Of wat dan ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:06

Shiloh schreef:
pmarena schreef:

Maar dat is dus helemaal niet wat die vlag niet zegt.

Hij zegt niet “kijk mij eens homo zijn”.

Wat ik net ook al zei: hij staat ervoor dat iedereen mag zijn wie die is en mag ‘houden van’ hoe die wil. Voor acceptatie en inclusiviteit. Voor iedereen. Hetero. Homo. Lesbisch. Transgender.

Het kan natuurlijk prima zijn dat zeg maar de insiders een idee hebben waar een vlag voor staat. Maar dat de argeloze voorbijganger of dorpsgenoot er een heel ander gevoel bij heeft. Als ik een reden moet bedenken waarom de vlag aanstoot geeft, denk ik toch dat het waarschijnlijk zoiets zal zijn Y;(

Ik vind die gejatte vlag overigens wel echt heel gaaf. Zou het persoonlijk fijner vinden als voor het hele alfabet-gebeuren zo'n soort heel specifieke vlag gebruikt zou worden want vind het persoonlijk wel zonde dat een eenvoudige regenboog nu zo'n lading heeft gekregen.

Niks ten nadele van die hele groep verder. Maar ik vind het zonde dat je als iemand die er niets tegen heeft maar ook liever niet bij welke specifieke groep dan ook geschaard wil worden, eigenlijk niet meer lekker onbezonnen met regenboogdingen rond kan lopen zonder dat het wellicht lijkt alsof je 1 of ander statement wilt maken.