Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Wat geven jullie aan ‘werkmannen’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:15

Dat is je goed recht BeFunny, maar breng het niet alsof het schandalig is dat mensen er anders over denken. Want je posts komen erg belerend/vinger wijzend over.

Hier in de regio is het dus wel 'normaal' om na een werkweek op vrijdag middag met je collega's een biertje te drinken. Ook als dat nog 'op de klus' is.

Aan een ieder zijn goed recht om dit aan te nemen of te weigeren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:21

Idd en dat een doorsnee man zogezegd niet verstandig kan beslissen of hij wel of geen bier drinkt is er ook een beetje heel erg over…

Hier komen eigenlijk enkel kleine zelfstandigen die eigen baas zijn, geen werkmannen met een baas ergens anders.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:52

BeFunny schreef:
meggiemeg schreef:
Het zijn volwassen mannen die dat denk ik prima zelf in kunnen schatten of ze last hebben van 1 biertje of niet. Ze kunnen ook onderling afspraken hebben gemaakt ik rij wel dus drink niet, of mij scheelt het niets en rij wel, ga zo maar door. In mijn ogen zit de werkdag er op als ze bij de klus weg rijden.

Helaas kunnen volwassen mannen dat vaak niet en ik ga ze niet voorzien in hun drankbehoefte. Drinken zeker wel maar geen alcohol. Je kan je dag ook zonder afsluiten.

Dat is geheel jouw mening en dat mag, daar heb je recht op, net zo goed dat iemand anders een andere mening mag hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:41

Ik zet vaak wel een biertje koud op vrijdag middag en dan is het aan de mannen zelf of ze die willen pakken ja of nee. Ik ga ervan uit dat ze oud en wijs genoeg zijn om die inschatting te kunnen maken. Verder is er Spa Rood en Blauw, Cola en vers sap beschikbaar naast de koffie en thee, dus keuze zat.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:44

ik heb er nu eentje aan het werk, die wil helemaal niets, loopt zo nu en dan naar z'n bus, maar hij wil zelfs geen water. Ook geen gevulde koek, niets..... wel gemakkelijk :D
Hij moet vanmiddag dezelfde klus bij de buren doen, die zijn niet thuis, ik heb de sleutel, ik zal het blijven aanbieden, maar verder kan ik er ook niets aan doen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:03

Precies Morrie, je hebt dan je best gedaan. Ze zijn het vaak wel gewend dat er niets meer wordt aangeboden. Best triest eigenlijk. Zou het zelf ook prettig vinden als het in elk geval al aangeboden wordt. Ben je ergens dan langer dan weet je dat ze voor je "zorgen" wat dat betreft. Fijne gedachte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:04

Ik weet niet of het triest is.
Als ik bij een klant zit krijg ik doorgaans ook niets, en dat zie ik niet als vreemd
Het is maar net wat cultureel de gewoonte is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:06

Sizzle schreef:
Als ik bij een klant zit krijg ik doorgaans ook niets, en dat zie ik niet als vreemd

Dat je mensen die werk voor je doen niet eens een kop koffie aanbiedt is toch niet meer dan normaal? DAt doet je klant toch ook wel hoop ik?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:07

Hier wisselt het best wel. De man die onze tuin kwam doen samen met ons klikte goed en het was coronaperiode dus we hebben regelmatig lunch gehaald of de bbq smiddags aangestoken.

Nu pas de schilders langs gehad en als ik 's middags soep had uiteraard aangeboden maar verder ben ik ook gewoon aan het werk dus gewoon koffie, thee en fris.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:11

Niet als ik een langere opdracht heb hoor, dan wordt je niet anders behandeld als eigen personeel.
In de kaartje-uitwissel-stadia of voor korte audits wel.
Vind het weinig boeiend ook of ik wel of niet wat aangeboden krijg, ze betalen immers ervoor. Neem altijd wat mee voor de zekerheid.

Hoe dan ook. Ik biedt aan maar raak nooit wat kwijt wat duidelijk een cultuur verschil is met NL.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:16

Sizzle schreef:

Dat denk ik dan.

Want hier krijgt de veearts, hoefsmid, of verzekeringsmannetje ook gewoon een kop koffie/thee/fris aangeboden. Vind dat zo raar om dat niet te doen.

Vorig haar hebben ze hier in de straat glasvezel aangelegd, waren een lading arbeidsmigranten die van hun werkgever niks kregen met 30°+, dan is het heel leuk om zelf flessen drinken mee te nemen maar die zijn tegen 4 uur wel leeg als je om 6 uur 's ochtends begint.
Dus die hebben van ons ook wat flessen drinken en bekertjes gekregen. Maar dat was blijkbaar ook raar want ze hadden het al bij een aantal mensen in de straat gevraagd maar niemand wilde hun fles water vullen. |o

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:25

Lijkt mij ook vrij normaal dat je even wat te drinken aanbied of een ijsje met de warmte.
Ik kom voor mijn werk bij mensen thuis op huisbezoek, ben er vaak max een uurtje en toch krijg ik bijna overal koffie/thee/water met een koekje/beschuit met muisjes aangeboden. Dat laatste sla ik wel vaak af onder de noemer ik groei dicht als ik dit 5 x per dag aanneem. :')
Zeker bouwvolk wat fysiek werk heeft en hele dagen of weken bij je rondloopt mag wel wat hebben vind ik. Koffie, thee, fris en een koekje heb ik altijd, bij een grotere klus haal ik 1 x per week wat voor bij de lunch in overleg.

Verschil in cultuur herken ik wel, bij mensen van Turkse/Syrische komaf wordt je echt doodgegooid met eten en drinken is mijn ervaring.
Hier zijn het vooral de mensen van oost Europese komaf die het denk ik niet zo gewend zijn maar het vaak ook niet aannemen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:46

Froukje schreef:
Sizzle schreef:

Dat denk ik dan.

Want hier krijgt de veearts, hoefsmid, of verzekeringsmannetje ook gewoon een kop koffie/thee/fris aangeboden. Vind dat zo raar om dat niet te doen.

Vorig haar hebben ze hier in de straat glasvezel aangelegd, waren een lading arbeidsmigranten die van hun werkgever niks kregen met 30°+, dan is het heel leuk om zelf flessen drinken mee te nemen maar die zijn tegen 4 uur wel leeg als je om 6 uur 's ochtends begint.
Dus die hebben van ons ook wat flessen drinken en bekertjes gekregen. Maar dat was blijkbaar ook raar want ze hadden het al bij een aantal mensen in de straat gevraagd maar niemand wilde hun fles water vullen. |o

Wat schoftig zeg! Gelukkig hadden jullie hun geholpen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:55

Froukje schreef:
Sizzle schreef:

Dat denk ik dan.

Dit vind ik dus echt bizar.
Als de postbezorger langs loopt en ij zie het dan bied ik hem ook een (water) ijsje aan.
Net als de schoffelaara van de gemeente als die hier het perkje staan te doen

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:59

Alcohol zou ik zelf ook niet aanbieden, en ik zou er ook vreemd van opkijken als ze hier zelf meegenomen bier zouden drinken. Zelf rijd ik bewust niet met een drankje op, al is het er maar een. Maar inderdaad: dat zijn mijn eigen normen. Die houd ik ook aan als ik mensen inhuur. Dat gezegd hebbende, verder leg ik ze graag in de watten.
Al heb ik ook mannen over de vloer gehad die echt niet hier binnen naar de wc gingen. Reden rond lunchtijd naar de McDonalds en daarmee redden ze het. 8)7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:05

Achterom schreef:
Hoezo geen eer in je werk? Het is toch helemaal niet vreemd dat je voor een fijne klant net wel dat ene dingetje extra doet, maar voor die klant die jou behandelt alsof je lucht bent (of waar je niet eens naar de wc mag) niet? Om daar nou een slechte review voor af te geven vind ik nogal overdreven.

Wij hebben ook al heel wat verbouwd, we doen het meeste zelf, maar als dat niet zo is, dan bied ik altijd koffie/thee aan, melk voor bij de lunch en vaak een gebakken eitje. Maar wat de meesten nog het leukst vinden is gewoon een oprecht geïnteresseerd praatje. De straler vond het heel leuk om uit te leggen hoe de apparatuur werkte, waar je op moet letten etc. Dus over trots zijn op je werk gesproken, die man was een mooi voorbeeld van iemand die trots was op zijn werk :D :j en vervolgens nog even extra zijn best deed om de boel heel netjes achter te laten, super fijn.

Dat je niets extra doet prima, maar dat je het minder netjes af werkt? Nee, dan heb je geen eer in je werk en dan zou je hier gewoon een slechte review krijgen want dan heb je dus geen fatsoenlijk werk geleverd. Klaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:05

tengeltje11 schreef:
Idd en dat een doorsnee man zogezegd niet verstandig kan beslissen of hij wel of geen bier drinkt is er ook een beetje heel erg over…

Hier komen eigenlijk enkel kleine zelfstandigen die eigen baas zijn, geen werkmannen met een baas ergens anders.

Het is ook meer hoe ik ertegen aan kijk. Een doorsnee man hoort dat te kunnen bepalen. Maar ik ben van mening dat je niet hoort te drinken bij "klanten" en zeker niet als je nog naar het bedrijf of naar huis moet rijden. Ik vind dat ook niet professioneel. En ik "vind" dat mannen die gaan drinken om vervolgens te gaan rijden niet in de cattegorie verstandig passen.

Mensen moeten zelf weten wat ze doen hoor. Maar en dat vertel ik erbij "Ik" doe dat niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 17:19

BeFunny schreef:
meggiemeg schreef:
Het zijn volwassen mannen die dat denk ik prima zelf in kunnen schatten of ze last hebben van 1 biertje of niet. Ze kunnen ook onderling afspraken hebben gemaakt ik rij wel dus drink niet, of mij scheelt het niets en rij wel, ga zo maar door. In mijn ogen zit de werkdag er op als ze bij de klus weg rijden.

Helaas kunnen volwassen mannen dat vaak niet en ik ga ze niet voorzien in hun drankbehoefte. Drinken zeker wel maar geen alcohol. Je kan je dag ook zonder afsluiten.

Jammer dat het topic deze kant op gaat . Vond het een leuk topic .
De vraag is wat je mensen voorzet die bij jou aan het werk zijn . Bij jou is het antwoord dus geen alcohol prima toch laat iedereen daar vrij in .

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 23:45

Wij hebben laatst wat werklui over de vloer gehad om kozijnen te vervangen. Daar heb ik koek en cake voor de koffiepauzes voor geregeld en soep en een croissantje voor bij de lunch. Was wel uitzonderlijk vertelde ze. Ik weet van huis uit niet beter dan dat je mensen die bij je werken goed moet verzorgen. Of dat nou betaalde krachten zijn of niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 00:44

Als service-en onderhoudsmonteur die de hele dag bij particulieren over de vloer komt kan ik vertellen dat als het voor mijzelf geld, ik het waardeer als ik een kopje koffie/ thee/ glas kraanwater aangeboden krijg. En indien nodig gebruik mogen maken van het toilet is bijzonder prettig. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dat niet toestaan.

Lunchen doe ik het liefste gewoon in de auto, even momentje voor mezelf. Ik werk het grootste deel van de tijd alleen en heb meestal korte klusjes, zelden meer dan een uur werk in elk geval en dan hoef ik dus niet als familielid of huisvriendin behandeld te worden. Wat ik wel kan waarderen is een glaasje water of zo met deze hitte. Hoewel ik laatst bij iemand was waar ik wel een gekoeld flesje water kreeg, maar of ik wel het statiegeld alvast terug wilde geven want dat liep hij nu mis. Dan heb ik wel zoiets van "bied me dan geen gekoeld water aan".

Ik wordt altijd heel ongemakkelijk van mensen die me van alles en nogwat aanbieden. En dan vaak ook nog beledigd zijn als je het niet aanneemt. Geeft ook een beetje het gevoel dat ze iets extra van je gaan vragen.

Bij lang lopende klussen is het een ander verhaal. Als je elkaar een beetje hebt leren kennen kan je ook wat amicaler met elkaar omgaan en is het ook wat makkelijker iets aan te nemen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:13

Wat ik trouwens wel hee bijzonder vond. Toen onze bank twee jaar geleden in Corona tijd bezorgd kreeg, kreeg ik van te voren een mail. In de mail stond dat vanwege Corona de bezorgen geen koffie (oké die snap ik) maar ook geen gebak aannamen. Toen had ik wel even zoiets, sinds wanneer haal je speciaal gebak voor de mensen die een uurtje bij je bezig zijn om je meubels in elkaar te zetten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 08:56

Mjelleke schreef:
Koffie thee water, wat lekkers bij de koffie, een keer een kroketje of een worstenbroodje oid, een keer een ijsje. En (afhankelijk van het seizoen) ook wel eens wat lekker fruit.

Zo doen wij het ook, als het koud is bijvoorbeeld een warme chocomel als ze dat willen.
En ja binnen eten en naar het toilet, zou wat zijn als dat niet mag.
Koekjes/koeken geef ik meestal met de koffie/thee mee naar buiten in een tupperware doosje, pakken ze maar wanneer ze iets willen.

Verschiet ervan hier in het topic dat dat blijkbaar wel gebeurd :')
Kan ik me zooo niet voorstellen dat je zo met mensen die voor je komen werken omgaat.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:00

Bij ons is 1,5 jaar lang verbouwd. Toen de wc eenmaal af was konden ze die natuurlijk gebruiken maar daarbij hebben ze de boel wel echt gigantisch smerig achtergelaten. Hoe ze het voor elkaar kregen is me nog een raadsel.
Onze gloednieuwe keuken ook smerig en aangekoekt in de magnetron voor we het zelf ooit in gebruik hadden genomen. De koelkast onder de sappen.
We vonden blikken halve liters terug, verstopt in de badkamerwand.
Leggen hun werkkleding met verf en stuc op onze gloednieuwe meubels ipv op de speciaal voor hen aangeschafte stoelen en tafel. Ik kon gelijk in de weer met poets op onze nieuwe stoelen om die witte vegen eraf te krijgen.
En voor die mensen hebben we ook meerdere keren iets speciaals gedaan met lekker eten of een extraatje het weekend in, soort fooi p.p.

Wij zijn er dus nu wel een stuk voorzichtiger mee en heel eerlijk wil ik voortaan gewoon een Dixie neerzetten en ze nemen zelf maar een magnetron mee als ze iets op willen warmen.

Uiteraard geef ik iedereen koffie, water en fris en ze krijgen altijd een koek van de bakker bij de koffie. Maar onze gloednieuwe spullen deel ik liever niet meer.

Edit: wij hebben ook gereedschap gekocht zodat ze dat konden gebruiken. Het is een heel oud huis en ze kwamen soms voor verrassingen te staan dus dan haalden wij wat of gaven geld mee zodat ze konden kopen wat zij dachten dat het beste was. Dat was wel ons gereedschap dan. Het meeste is gewoon na de klus meegenomen door hen :+ Ruim €2000 aan gereedschap. Ook waren ze vaak al eerder weg dan afgesproken (wij waren niet altijd zelf aanwezig). Wij hadden gewoon geen fijne mensen geloof ik. Ik was al gauw niet zo vrijgevig meer met extraatjes in elk geval. Wij zijn nu een beetje wantrouwend.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 25-06-23 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:05

Inmiddels veel werklui over de vloer gehad. De meeste nemen zelf eten en drinken mee. Kop thee, water, limonade kunnen ze krijgen. Koeken hebben we wel eens gehaald maar werden zelden aangeraakt. Gebruik van het toilet vind ik een basisbehoefte. Daar mogen ze gebruik van maken mits ze het netjes achter laten (dat blijkt niet vanzelfsprekend te zijn...). Pauze houden ze vaak buiten ivm roken of zitten juist graag in hun eigen bus. Binnen willen ze vaak niet. Als ze iets anders willen of nodig hebben kunnen ze vragen. Zo waren ze laatst wat gereedschap vergeten bij het vorige adres. Wij hadden het ook staan dus helemaal prima dat ze dat dan gebruiken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 09:44

Lisitano, dat is wel heel erg ja, daar zou ik ook niet blij van worden eerlijk gezegd.
Als ze dan al van jouw spul gebruik mogen maken, dan mag je op zijn minst verwachten dat daar netjes mee wordt omgegaan.

Dat bedrijf had van mij mooi een factuur van alle schade en onkosten gehad ;)