Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:08

DuoPenotti schreef:
Eapy schreef:
DP, met alle respect — je hebt je mening gegeven en je hebt geen kinderen. Het is nu wel mooi geweest, vind je niet?

men blijkt het anders toch heel leuk te vinden om op mij te reageren...als niemand mij (half) quote ben ik zo stil, denk je ook niet?
Maar men duidt geen anders denkende. Dan moet je niet in een discussie topic gaan zitten, maar in de huiskamer.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:08

superpony schreef:
Onze zoon is 26 en ik heb er eerlijk gezegd destijds niet over nagedacht. Dacht ook dat het "erbij" hoorde.

Jongetjes moesten toen wel hun onderbroek naar beneden doen. Dat vertelde ze elkaar ook al in de klas, dus dat wist hij. Ik wist hoe laat hij aan de beurt was en wachtte dan in de gang. Halverwege werd ik erbij geroepen.

Zelf wel naar schooldokter geweest, maar toen de tandarts kwam weigerde ik en probeerden ze wel te dwingen. Maar ik wist het niet en ging altijd met familie naar onze eigen tandarts. Goed voorbereiden op zoiets had vast kunnen schelen, of als je ouders erbij mochten zijn.

Ken wel wat verhalen, maar dat is dan hoe mensen het vertellen en soms weet je niet alles.

Aan de ene kant vind ik het een goede zaak dat er enige controle is en je op tijd ergens bij kan zijn. Uiteraard zou je dat zelf ook kunnen doen, maar niet iedereen doet dat of heeft altijd alles door.

Ik weet wel dat kinderen ook vrijuit kunnen praten en eventuele problemen thuis besproken kunnen worden, waar weer niet altijd goed mee is omgegaan. Maar goed, dat is van horen zeggen en dan weet je niet wat waar is, wat mensen willen verbergen en zo veranderen om er zelf beter uit te komen.

Toch denk ik dat vrijuit praten soms belangrijk kan zijn, maar of dit dan de manier is?????????

Ik vind het idee van monitoren van welzijn van kinderen ook wel goed :j

Maar niet de manier waarop er bij dit soort dingen een soort trein begint te rijden en niet meer gestopt kan worden, zeg maar. De scheve machtsverhouding tijdens het onderzoek. Het tot groot drama kunnen maken van helemaal niet echt verontrustende dingen en daarmee JUIST problemen veroorzaken.

Je weet ook niet wie er komt natuurlijk en hoe die 1 en ander aan zal pakken. Om je kind nou op die manier aan een onbekende over te leveren... -O- Is het een lieverd of is het zo'n arrogante pusher die over je kind heen dendert. Ik vind het allemaal behoorlijk privé en het risico op doordraverij en maken van problemen die er niet zijn (waren...) staat me niet aan.

Vrijuit praten is prima :j Maar dan wel graag met bvb. de juf die ook wel zaken kan signaleren. En niet met een onbekende die op zoek is naar problemen. In de categorie als je een hamer hebt, dan kom je alleen maar spijkers tegen. Voor je het weet wordt je afgeleide kind op papier aangemerkt als slechtziend. Of de blauwe plekken van het buitenspelen komen in 1 of ander volgsysteem met een rood balkje er onder als zijnde "uiterst verdacht". Of kind zegt iets op een onhandige manier....die je als ouders of juf wel kan plaatsen omdat je het kind kent, en dan meteen kan verduidelijken als je er zelf bij bent.

Maar een bekende, die zoekt naar problemen, dingen op eigen houtje laten onderzoeken, interpreteren en registreren: Nee dank u := Ik trek zelf wel aan de bel als iets niet goed lijkt te gaan.

Tegelijk snap ik ook wel dat ouders die niet goed voor hun kind zorgen, dezelfde instincten zullen hebben om zo'n onderzoek niet te willen omdat ze niet willen dat bepaalde zaken aan het licht komen :(:)

Gewoon ouders de optie geven om er bij te zijn lijkt me dan de beste oplossing. Of dat de juf er bij kan zijn. En als ouders het schoolonderzoek gewoon niet willen, dat ze dan iets in kunnen leveren ofzo, dat bewijst dat kind elders gezien en gemonitord wordt waardoor ze schoolonderzoek niet nodig vinden :)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:10

DuoPenotti schreef:
Ja dat is vast makkelijk oordelen, dat zal vast.
Maar dan zeg je toch af. Het is geen verplichting, nooit geweest ook.

Dáar gaat het mij om. Er word een probleem gemaakt wat er niet is.
TS zegt al ik ben er tegen, dan is het toch duidelijk. :j
Dan doe je dat toch niet?

En als 99% tegen is dan denk ik niet dat er over een poos nog een schoolonderzoek is.
Maar wat ik al eerder zei, is vooral bokt tegen? In het echie veel minder mensen?
Want ik heb het idee dat bokt op veel meer vlakken overal tegen is.

Want ik heb dan wel zelf geen kinderen, maar wel neefjes en nichtjes en die zijn allemaal gewoon geweest.

Ik denk dat bokt elkaar vaak flink opnaait :j

En ja nu laat ik het erbij.... fijn hè :D

Goed verwoord ik sluit me aan omdat het kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:11

Urbanus schreef:
Ouders mogen er wel bij zijn, kun je gewoon aangeven.

Maar in de OP staat "zonder ouders" :o?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:17

Volgens mij is minimaal een oog en oor onderzoek in ons geval (niet NL) wel verplicht, net als tandcontrole.
Echter kun je zelf kiezen hoe en waar. Dat vind ik helemaal prima.

Immers moet je ook de kinderen beschermen die uit een minder oplettend nest komen.

Vragenlijsten vind ik ook prima. Die waarden zijn ontzettend belangrijk voor onder andere milieu en schoolbeleid. Als gemiddelde witte doorsnee ouder met een gemiddelde opleiding en gemiddeld salaris is dat misschien niet altijd te snappen, maar die data is gewoon echt belangrijk. Die data wordt geanonimiseerd.

Maar puur op de vraag van TS (zonder ouders) zou ik dus persoonlijk „afzeggen en zelf wat anders regelen“ antwoorden.

Helemaal geen controle vind ik een nono.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:18

pmarena, Dat is zo en ben ik het ook mee eens.

Maar ik krijg bij ouders die heel heftig reageren dat het niet mag en ze niet meewerken echt heel sterk het gevoel dat ze iets te verbergen hebben.
Puur mijn eigen mening en gevoel, maar ik krijg daar echt kriebels van.

Een onderwijzer is te dichtbij, dus er moet wel een buitenstaander kunnen meekijken.

Het is vrijblijvend, maar als mensen echt zo massaal gaan weigeren ben ik best bang dat er meer ongezien blijft. En de goede zullen altijd onder de kwade lijden, maar het is mijn kind en ik bepaal het zelf wel, gaat gewoon niet altijd op.

Mensen moeten alert blijven en kunnen melden of ingrijpen als het mis lijkt te gaan. Ik vind dat nu nog echt te weinig gebeuren.
Iedereen is boos als er geen koekje in de broodtrommel mag, maar het is niet altijd voor niks.

De mensen die zelf al bewust ermee omgaan hoef je vaak niet te bereiken. De mensen die je wel wil of moet bereiken zijn vaak echt lastig bereikbaar.

Nu zal het per mail of app gaan, maar voorheen kregen kinderen brieven mee naar huis als er iets was. Er was altijd een groep die de brief niet las of er niks mee deed. Het waren altijd dezelfde kinderen die dan niet voorbereid waren op een uitje, ouders niet hielpen etc. Dat zegt niet altijd wat, maar soms echt wel.

GGD hoor je op te kunnen vertrouwen. Als de kwaliteit van hun werk niet goed is, moet dat nader bekeken worden. Maar ik weet zeker dat ze ook de andere kanten te zien krijgen en ook altijd wat achterdocht zullen hebben en ook proberen te filteren en selecteren. Dat is vast heel moeilijk als je ook de keerzijde ziet.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:21

Ik ben zelf als kind niet gezien door de schoolarts in groep 7/8 door een verhuizing. En daar heb ik best wel een probleem aan overgehouden, omdat niemand gezien heeft dat ik een scoliose ontwikkeld had. Het geeft geen klachten en je ziet het bij kinderen dus niet zo goed. Maar wat ik wil aangeven, is dat de onderzoeken soms ook handig kunnen zijn en dat ik echt heeeel graag gewild had dat het toen ontdekt was. Als ouders zie je helaas ook niet altijd alles, en mijn ouders waren aanwezig en betrokken, ik kan ze niets verwijten ook. Verder laat ik de discussie wel/geen ouders erbij los. Want dat is net wat iedereen zelf prettig vindt ook en heel persoonlijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:22

prompter schreef:
Urbanus schreef:
Ouders mogen er wel bij zijn, kun je gewoon aangeven.

Maar in de OP staat "zonder ouders" :o?

Ja je moet er wel iets voor doen want in principe is het zonder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:24

Ik heb dit werk gedaan (de onderzoeken bij basisschool kinderen) en daar kwam toch geregeld iets belangrijks naar voren die ook de oplettende ouder niet was opgevallen. Alleen was het toen wel standaard met de ouders erbij (groep 2). Groep 7-8 was op school zonder ouders.
Ik kan mij voorstellen dat je bij de 5-6 jarigen er als ouders bij wil zijn, het kan ook spannend zijn voor het kind.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:31

Komt er bij jullie school maar 1 persoon van de GGD? Ik ben gewend dat ze dit met twee doen, een arts en een assistent of stagiair die gelijk dingen opschrijft. Dit ivm 4 ogen principe :j

Wat betreft trauma. Alles kan een trauma opleveren, of begin van trauma zijn. Alleen gaan (onaardig verwoordde boodschap krijgen van de arts), met je ouders gaan (haha, pietje durft niet alleen naar de dokter --> pestgedrag), niet gaan (haha, de moeder van pietje is zóó streng --> pestgedrag). Ik zou daar dus niet al te hard rekening mee houden en vooral inschatten wat voor je kind het fijnst is en daar je keuze op baseren.

Tenslotte: Ik vind de onderzoeken belangrijk. Als je je kind elke dag ziet vallen sommige langzame veranderingen echt minder op dan een arts die het kind incidenteel ziet. Verder is het helaas zo dat er gemiddeld 1 kind per klas wordt mishandeld. Natuurlijk zal een leerkracht daar ook op letten, maar die hebben het zó gierend druk dat de extra check van de GGD wel iets toevoegt. In die zin is het jammer dat je je hiervoor kan afmelden, hoewel ik óók snap waarom sommige ouders daar heel terecht voor kiezen. Kortom: ingewikkelde materie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:32

Dat wilde ik eigenlijk net schrijven..heb net het topic helemaal doorgelezen en wat meer begrip voor verschillende zienswijzes gekregen.

Maar ik wilde dus ook schrijven dat die onderzoeken er volgens mij ook zijn om te kijken of een kind mishandeld of misbruikt wordt en daar moeten geen ouders bij zijn.

Zelf kan ik me maar twee of drie keer herinneren..heb het niet als traumatisch ervaren. Wel nog een keer op de middelbare school als genant.

Aan de andere kant denk ik..als volwassene moet je je ook uitkleden voor dokters etc. Het is ook wel iets wat er gewoon bij hoort. Inwendige onderzoeken zijn nog veel vervelender en genanter.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:37

Elisa2 schreef:
Aan de andere kant denk ik..als volwassene moet je je ook uitkleden voor dokters etc. Het is ook wel iets wat er gewoon bij hoort. Inwendige onderzoeken zijn nog veel vervelender en genanter.

Als volwassene heb je die keuze om dat wel of niet te doen.

Een kind van 4/5 zie ik niet zo gauw zeggen dat ze het niet doen ivm machtsverhoudingen

Elisa2

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:40

Ja dat is waar, ik probeer alles ook vanaf iedere kant te bekijken hoor.

Vind het wel lastig soms om te bepalen waar de scheidslijnen liggen zeg maar. Voor mijn gevoel werd er vroeger veel minder over nagedacht of iets traumatisch was oid. Het hoorde er gewoon bij en dat was het. (waarmee ik niet zeg dat het een beter of slechter is dan het ander hoor)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:40

Er kwamen er bij ons op school wel 2 maar die zaten in verschillende ruimtes hoor, dus niks 4-ogenprincipe.
Mijn oudste dochter heeft nooit wat gehad en ging gewoon naar alle onderzoeken. Niet over nagedacht verder ook. Alleen heb ik wel zélf moeten constateren dat ze scoliose had, dat had de schoolarts gemist, terwijl we toch echt naast elkaar naar dezelfde rug stonden te kijken. Jammer dit :')
Mijn jongste ging al mis op het CB, waar eerst gezegd werd dat ze te klein en licht was (schat, ze is pre- en dysmatuur. Ja, ze is klein), en toen dat ze te hard groeide (ja, dat doen dysmatuurtjes wel vaker). Oh en dat ze KMA had kon ook niet, ik voedde haar gewoon te veel :roll:
Bij de schoolarts meenden daarna ze dat ze 40 dB gehoorverlies had - de KNO-arts rolde onder zijn stoel van het lachen toen we daar kwamen. Ze hoort niet geweldig maar ze is echt niet stokdoof.
Ook had ze 'evenwichtsproblemen'. Nee, het is gewoon een beetje onhandig als je eerst een kind haar bril van haar neus plukt, dan zegt dat ze over een lijn moet lopen (die ze niet meer zag) en dan die bril maar weer teruggeeft. Ja, toen zwalkte ze wat. Je zou zelf ook wat gedesoriënteerd raken van twee keer zulke sterkteverschillen in je zicht in vijftien seconden.
Ik heb de keer erna gevraagd of het hetzelfde team was. Dat was het en dus hoefde ze er van mij niet heen. Stelletje prutsers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:56

Alja schreef:
Elisa2 schreef:

Als volwassene heb je die keuze om dat wel of niet te doen.

Een kind van 4/5 zie ik niet zo gauw zeggen dat ze het niet doen ivm machtsverhoudingen

Ja, je hebt een keus, maar het is vaak wel stom om het niet te doen. Heb me al tientallen keren moeten uitkleden.

Je legt teveel nadruk op machtsverhoudingen. Een kind is maar een kind, maar juist dan kunnen ze leren dat je uitkleden heel normaal is.
Ze zouden zich niet moeten schamen om naakt te zijn of iets te laten zien aan een arts.

Je kind behoeden voor foute zaken is een ander onderwerp. Dat moet je ze sws leren en dan zouden ze ermee thuiskomen als bijv een GGD arts te ver is gegaan.

Maar ook daarvoor moet je oppassen. Je kan iemand enorm schaden door valse beschuldigingen. Dan is het maar net wat iemand normaal vindt en wat iemand geleerd heeft wat acceptabel is. Als je dus leert dat niemand aan je mag zitten en naar je mag kijken, kan een kind of zelfs volwassene bij alles wel gaan twijfelen.
Ging die fysio niet te te ver? Keek die schoenverkoper niet raar? Raakte iemand me niet verkeerd aan? Wat zei diegene nou tegen me?

Het maakt echt een heel groot verschil hoe je met dingen om leert gaan en in de huidige tijd is dat over alert zijn echt niet altijd een vooruitgang. Dat geeft echt problemen en zal nog meer problemen gaan geven.

En dan zeker voor mijn generatie bijv die zo erg op hun woorden of gedrag moeten letten omdat niks meer mag en kan........

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:58

superpony schreef:
pmarena, Dat is zo en ben ik het ook mee eens.

Maar ik krijg bij ouders die heel heftig reageren dat het niet mag en ze niet meewerken echt heel sterk het gevoel dat ze iets te verbergen hebben.
Puur mijn eigen mening en gevoel, maar ik krijg daar echt kriebels van.

Ja die kriebel / vibe krijg ik er ook wel van inderdaad.
Maar tegelijkertijd besef ik me ook wel, dat ook gewoon angstige / voorzichtige prima voor hun kind zorgende ouders deze keuze kunnen maken puur om hun kind te beschermen tegen vervelende situaties. Vooral als je zelf heb ondervonden hoe vervelend dit soort dingen uit kunnen pakken :(:)

Daarom denk ik ook dat een middenweg tussen gaan zonder ouders of niet gaan als optie aanbieden de beste keuze is. Dus gaan met ouders. Of een bewijsje dat kind elders gemonitord wordt :)

Ik kan me ook goed voorstellen dat er ouders zijn die niets van dit alles willen. Ook ouders die hun kind keurig verzorgen. Mensen dwingen tot het ondergaan van onderzoeken van henzelf of hun kind vind ik eigenlijk te ver gaan. Maar monitoren vind ik wel belangrijk.... dus een kind helemaal onttrekken aan check-ups zou niet moeten kunnen vind ik. Maar er moet dan wel een manier geboden worden waarop het niet traumatisch is voor ouders & kind.

Citaat:
Een onderwijzer is te dichtbij, dus er moet wel een buitenstaander kunnen meekijken.

Ik vind een onderwijzer niet te dichtbij om alert te zijn op tekenen van problemen rondom het kind. Precies dichtbij genoeg eigenlijk :)

Ze kennen het kind wel een beetje tot goed. Kennen de ouders wel een beetje tot goed. Zien genoeg kinderen en ouders om een beetje te weten wat tussen normale bandbreedtes valt. En waar dan een "niet-pluis-gevoel" ontstaat , daar zouden ze dan op een respectvolle manier wat mee kunnen doen, Onderwijzers hebben langere tijd met kinderen te maken dus hebben er ook zelf belang bij om die kinderen goed tussen de oortjes te hebben en niet zomaar met intieme onderzoeken en vragen te overbluffen.

Een buitenstaander erbij die wat meer kennis heeft over specifiek lichamelijke problemen enzo, dat is niet verkeerd natuurlijk. Maar deze conclusies laten trekken, dat kan imo best wel makkelijk uit de vocht vliegen. Zie ook de voorbeelden hier in het topic :(:)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:05

superpony schreef:
Ja, je hebt een keus, maar het is vaak wel stom om het niet te doen. Heb me al tientallen keren moeten uitkleden.

Je legt teveel nadruk op machtsverhoudingen. Een kind is maar een kind, maar juist dan kunnen ze leren dat je uitkleden heel normaal is.
Ze zouden zich niet moeten schamen om naakt te zijn of iets te laten zien aan een arts. ...

Mijn nekharen gaan helemaal omhoog staan van de opmerking een kind is maar een kind…

Je zult het vast anders bedoelen maar het komt op mij over van ze moeten niet zitten zeuren en zaniken maar gewoon luisteren naar de oudere en verstandige volwassene

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:08

Ik prijs me gelukkig dat we in een rijk en goed georganiseerd land wonen waar elk kind gratis door de dokter onderzocht wordt op deze manier!

Er worden belangrijke zaken ontdekt die je als ouder niet opmerkt, zoals scoliose.

Dat ze er geen chaperone voor je grote kind bij leveren en dat ze het massaal via school doen snap ik ook, anders zou het onbetaalbaar worden. Als je er echt allerlei angsten bij bent dan kan je misschien zelf mee?

Ik ben persoonlijk dankbaar dat het er is.

Schapenwol

Re: Wel of niet meewerken aan GGD-onderzoek kleuter op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:12

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:13

Elisa2 schreef:
Maar ik wilde dus ook schrijven dat die onderzoeken er volgens mij ook zijn om te kijken of een kind mishandeld of misbruikt wordt en daar moeten geen ouders bij zijn.

Daarvoor hebben wij een vertrouwenspersoon op school. De enige „juf“ die door de kinderen nee voornaam aangesproken wordt en ook regelmatig in de pauzes aanwezig is en een oog heeft op veranderend gedrag of fysiek opvallende dingen.

Mijn scoliose is trouwens niet opgemerkt door de schoolarts.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-06-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:13

Een kleuter zonder ouders bij een arts laten onderzoeken? Dacht het niet, met ouder of anders niet. Is een 4,5 jarige verdorie.
Op school van onze kinderen moest zelfs een van de ouders aanwezig zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:15

Alja schreef:
superpony schreef:

Ze zouden zich niet moeten schamen om naakt te zijn of iets te laten zien aan een arts. ...

Mijn nekharen gaan helemaal omhoog staan van de opmerking een kind is maar een kind…

Je zult het vast anders bedoelen maar het komt op mij over van ze moeten niet zitten zeuren en zaniken maar gewoon luisteren naar de oudere en verstandige volwassene

En uitkleden heel normaal?

Uitkleden bij vreemden is juist niet normaal
Ik krijg hier echt een heel vreemd beeld bij..
Is er in de hoek waar jij woont geen misbruik etc?
Of denk je er anders over omdat je een zoon hebt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:20

Urbanus schreef:
Maakt niet uit, die onderbroek gaat uit en van mij hoeft dat niet. Niet als ik er niet bij ben, maar goed, bij mijn zoon is het niet gebeurd. Dan maar woke, dan maar sneeuwvlok.

Datheeft echt geen ene F met woke te maken.

woke =is een term die verwijst naar het bewust zijn van racismeproblematiek en sociaal onrecht jegens bepaalde minderheden in de samenleving.

Ik ben heel erg woke, maar mijn kinderen mochten gewoon naar de schoolarts

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:22

Alja schreef:

Misbruik gebeurd vooral door bekenden, en niet door de dokter. Dus dan moet je je kind altijd thuis houden en vooral nooit bij anderen laten spelen of familie laten logeren.
Als dat je reden is, wellicht even tijd nemen om je in misbruik te verdiepen

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 14:24

Eleeke schreef:
Alja schreef:

Misbruik gebeurd vooral door bekenden, en niet door de dokter. Dus dan moet je je kind altijd thuis houden en vooral nooit bij anderen laten spelen of familie laten logeren.
Als dat je reden is, wellicht even tijd nemen om je in misbruik te verdiepen

Hoe meer moet ik me erin verdiepen dat ik ervaringsdeskundige ben?