Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:54

Suzanne F. schreef:
Die koelmiddelen zijn erg milieuonvriendelijk begreep ik. En sowieso het hoge stroomverbruik.

Klopt maar Het is een gesloten systeem. Dus qua milieu hen je geen probleem met het koelmiddel. Maar Airco's gaan gemiddeld minimaal 15 jaar mee dus alleen met afvoeren.
Koelmiddel zit trouwens ook in koelkasten, vriezers en auto's.

En airco's van tegenwoordig zijn juist heel energie zuinig.
Vaak worden de grote airco's met buiten unit verward met de verplaatsbare airco's. Die laatste zijn energie slurpers.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:43

Tieme schreef:
Suzanne F. schreef:
Die koelmiddelen zijn erg milieuonvriendelijk begreep ik. En sowieso het hoge stroomverbruik.

Klopt maar Het is een gesloten systeem. Dus qua milieu hen je geen probleem met het koelmiddel. Maar Airco's gaan gemiddeld minimaal 15 jaar mee dus alleen met afvoeren.
Koelmiddel zit trouwens ook in koelkasten, vriezers en auto's.

En airco's van tegenwoordig zijn juist heel energie zuinig.
Vaak worden de grote airco's met buiten unit verward met de verplaatsbare airco's. Die laatste zijn energie slurpers.

Geen airco verbruikt nog altijd minder energie dan wel een energiezuinige airco :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:47

Wij hebben dit jaar voor het eerst airco.
Van de winter de cv niet aangehad.
Nu enkele uren per dag de airco.
Maar wat slaapt dat fijn :j

En niet milieuvriendelijk.
Dat zijn kinderen ook niet. Vliegen ook niet.
En de meeste die het stokpaardje milieu hebben doen/hebben dat in meervoud.
Wij geen van alles. Dus ze l.llen maar...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:48

mavantos schreef:
Geen airco verbruikt nog altijd minder energie dan wel een energiezuinige airco :')

Nogmaals: Met eigen zonnepanelen + teveel aan teruglevering + overbelast stroomnet door teruglevering... Dan kan hij prima zo nu en dan draaien. Maargoed, ik heb een A++ hangen. Dus dat komt wel goed. Afgelopen dagen per dag max 2,5kwh verbruikt met de airco.

Halverwege juli komen mijn suneclipse screens binnen voor in de slaapkamer. Dus dat gaat ook schelen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:19

mavantos schreef:

Geen airco verbruikt verbruikt 100% meer gas dan een energiezuinige airco :Y)

Winged schreef:
Nogmaals: Met eigen zonnepanelen + teveel aan teruglevering + overbelast stroomnet door teruglevering... Dan kan hij prima zo nu en dan draaien. Maargoed, ik heb een A++ hangen. Dus dat komt wel goed. Afgelopen dagen per dag max 2,5kwh verbruikt met de airco.

Halverwege juli komen mijn suneclipse screens binnen voor in de slaapkamer. Dus dat gaat ook schelen.

Precies, same! Fijn dat de screens binnen komen. Hier scheelt het een hoop.

Wat voor ons ook echt mega scheelt (boven en beneden) is een wit zeil op ons zwarte dak vd uitbouw (mocht je die hebben).
Er komt zoveel minder warmte binnen en het blijft ook veel minder hangen. Ook kunnen de ramen van de slaapkamers open om lekker te luchten, zonder dat de warme lucht van het dak weer binnen komt. Uitkomst!

Hier is de airco nog niet aan geweest. Tot dusver nog max 24 graden in huis geweest.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:50

mavantos schreef:

Draait hier in de zomer volledig op de opgewekte stroom van de zonnepanelen

En van de winter is hij ook energiezuinig qua verwarmen. Grote besparing op gas. Ik ben qua stroomkosten door verwarmen met de airco 2-3x minder geld kwijt dan wanneer ik met cv verwarm.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:53

Winged schreef:
.

Deze hebben wij ook op de achterslaapkamers waar de hele dag de zon op staat. Scheelt qua temperatuur hier zo 3 a 4 graden. 1 dagje uitgeprobeerd: raam waar een screen op zat was aan de binnenkant koel. Raam ernaast waar geen doek op zat voelde heet aan. Ik heb ze er in het voorjaar meteen op gedaan. Een enkele keer laat 1 zuignap los maar dat heb ik er wel voor over. Geld zeker waard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:59

Wij hebben rolluiken hangen
Airco aan en niets doen om de zon buiten te houden vind ik ook niet oke.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:13

Slmt9 schreef:
Precies, same! Fijn dat de screens binnen komen. Hier scheelt het een hoop.

Wat voor ons ook echt mega scheelt (boven en beneden) is een wit zeil op ons zwarte dak vd uitbouw (mocht je die hebben).
Er komt zoveel minder warmte binnen en het blijft ook veel minder hangen. Ook kunnen de ramen van de slaapkamers open om lekker te luchten, zonder dat de warme lucht van het dak weer binnen komt. Uitkomst!

Hier is de airco nog niet aan geweest. Tot dusver nog max 24 graden in huis geweest.

Hier alles op het zuiden met grote ramen. Beneden hangt wel een schaduwdoek (ivm voorspelde weer vandaag niet) en uiteraard alle gordijnen dicht. In de ochtend alle ramen en deuren open. Ook 's avonds en s'nachts staan de ramen boven open zodra het onder de 21 graden is. Dus het is zeker niet alleen de airco aan, maar daarnaast een hele hoop zon in huis voorkomen.

(Krijg as we speak een melding van de airco dat de binnentemperatuur flink oploopt. Maar zet de airco pas aan tegen de tijd dat ik richting huis ga.

@tieme: helaas gaat buiten niet lukken, dus vandaar de binnenscreens. Maar al scheelt het een paar graden: helpen gaat het zeker.

Slmt9

Re: Bij welke temperatuur binnen zet jij de airco aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:50

@winged: zo doen wij het ook. Zodra de buitentemperatuur 3 graden lager is dan binnen heeft koelen hier pas zin. Maar dan gaat ook gelijk alles open. Ook ‘s ochtends om 6u.
En idd zoveel mogelijk eraan doen om warmte buiten te houden. Goed bezig!