Burenruzie topic nummer zoveel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Burenruzie topic nummer zoveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:32

Nee dat begrijp ik

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 16:31

Dat je daardoor niet gemotiveerd ben, snap ik wel hoor.

Maar als jullie het nù niet zelf oplossen zal het écht alleen maar erger worden. Als er allerlei instanties bij gehaald worden, als jullie elkaar in de gaten gaan houden om dingen die jullie als overlast ervaren te kunnen noteren ed, worden jullie (en de buren) in no time gillend gek van elkaar. Alleen al omdat jullie je zo op elkaar focussen.

Doet hij de deur niet open? Dan nodig je hem volgende keer dat hij aan de deur staat uit voor een gesprek.
Ik snap dat je nu denkt "ben jij gek haha", maar echt - op de huidige manier zullen jullie er niet beter van worden.
En gezien zij veel meer thuis zijn dan jij, en jij uit werken gaat en je moeder daardoor "alleen achterlaat" (je snapt wel wat ik bedoel) met je puberdochter als gezelschap, zul je je druk om hen maken terwijl je aan het werken bent. Drukker dan zij zich maken, denk ik zo.

Het is heel simpel: jullie zijn buren. Jullie moeten het (niet hét haha) "met elkaar doen".
Jullie hoeven niet bevriend te zijn. Ik spreek mijn buren echt nooit. We droppen met kerst een kaartje bij de buren links en rechts, zij doen hetzelfde. That's it.
Ik wil vooral met rust gelaten worden haha, we hebben wel contact met een koppel dat verderop in de straat woont, even babbeltje doen over het weer enzo, maar verder wil ik vooral rust. Dit is mijn thuis, ik wil hier kunnen ontspannen. En dat zou, gebaseerd op ervaring, niet lukken als ik zo in de knoop lig met mijn buren.

Laat toekomstig woongenot en de daarbij horende mentale rust motivatie zijn :j
Je hoeft geen stroop te smeren, je hoeft niet "toe te geven" - maar probeer in ieder geval geen ruzie te maken.
Probeer in geval van frustraties rustig met elkaar in gesprek te gaan in plaats van ergens een melding te maken, dat schiet niet op en zal alles alleen maar erger maken. Ik weet dat de buren daarmee begonnen zijn, maar echt - je wilt niet meespelen met dat spelletje. Ik heb het bij ons ontzettend zien escaleren, en élke dag opnieuw (zeker in de zomer, wanneer je gezellig in je tuin wilt zitten) ervaar je daar stress van.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 07:22

Nou, het is een periode heerlijk rustig geweest nadat buurtbemiddeling langs was geweest.
Echter zat er gister een brief in de bus dat de man van buurtbemiddeling weer langs was geweest maar wij waren niet thuis, dus telefonisch contact opgenomen.
Hij was heel positief, want de buren gaven aan minder geluidsoverlast te ervaren 8)7
Maar goed, wij horen of zien(zagen) ook niets meer van de buren dus dikke prima!

Tot ik gister ineens een kop boven de schutting uit zie komen, de buurman had een trap gepakt om over de schutting in onze tuin te loeren én foto's te maken!!! -:(-
Ik heb een rand met bloemen voor de vlinders/bijtjes en daar zat hij ook in te graaien.
Deze bloemenrand komt overigens absoluut niet boven de schutting uit.
Ik heb een foto van deze actie gemaakt en gemaild naar de buurtbemiddelaar, die heeft blijkbaar meer respect van de buren dan wij dus we hebben er voor gekozen om meldingen te doen en niet zelf te reageren.
Waar bemoeien ze zich mee :roll:
Om er zelf niet op te reageren is overigens het advies van zowel politie als buurtbemiddeling.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:32

Heb je de buurman niet gevraagd wat hij aan het doen was?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 07:46

Nee, ik zat binnen en eer ik bij de achterdeur was, was hij weer weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:48

Jammer!
Ik zou op de loer gaan liggen met de tuinslang en wanneer hij weer zijn hoofd over de schutting steekt, de tuinslang vol water op zijn gezicht richten }>
"Sorry buurman, ik was de bloemetjes aan het water geven en u verscheen plotseling over de schutting heen" :evaw:

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:27

Jeetje wat een mafkees! Groot gelijk dat je melding gemaakt hebt.....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:39

different1 schreef:
Nou, het is een periode heerlijk rustig geweest nadat buurtbemiddeling langs was geweest.
Echter zat er gister een brief in de bus dat de man van buurtbemiddeling weer langs was geweest maar wij waren niet thuis, dus telefonisch contact opgenomen.
Hij was heel positief, want de buren gaven aan minder geluidsoverlast te ervaren 8)7
Maar goed, wij horen of zien(zagen) ook niets meer van de buren dus dikke prima!

Tot ik gister ineens een kop boven de schutting uit zie komen, de buurman had een trap gepakt om over de schutting in onze tuin te loeren én foto's te maken!!! -:(-
Ik heb een rand met bloemen voor de vlinders/bijtjes en daar zat hij ook in te graaien.
Deze bloemenrand komt overigens absoluut niet boven de schutting uit.
Ik heb een foto van deze actie gemaakt en gemaild naar de buurtbemiddelaar, die heeft blijkbaar meer respect van de buren dan wij dus we hebben er voor gekozen om meldingen te doen en niet zelf te reageren.
Waar bemoeien ze zich mee :roll:
Om er zelf niet op te reageren is overigens het advies van zowel politie als buurtbemiddeling.

Foto’s van jouw tuin maken is een regelrechte inbreuk op je privacy. Voor mij was dit een aangifte waard. Waarom? Omdat er geen enkel inzicht bij je buurman is dat hij een grens over is gegaan. Dit gaat gaat uit zichzelf niet ophouden.

Jouw onkruid mag staan en gaan waar het wil, zolang het maar in jouw tuin blijft én het je buren geen overlast bezorgd. Dat doet het niet zolang het achter je hek blijft en het ondergronds niets ondermijnt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 15:54

Inmiddels melding gemaakt bij de politie en buurtbemiddeling inclusief foto van de buurman die over onze schutting hangt met een telefoon in z'n hand...
Reactie van buurtbemiddeling:
Afbeelding
De bemiddelaar blijft teruggrijpen op het eenmalige geluidsoverlast wat ze van ons hadden.

En gister waren we een dagje weg, komen we thuis, is er in onze voortuin onkruid getrokken en midden in de tuin gegooid, het onkruid stond zeker een halve meter vanaf de schutting.
Wederom maar weer gemeld bij de buurtbemiddelaar, niet dat het zal helpen maar voor het opbouwen van het dossier.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:48

Oh wat een gezeik zeg :(
Ben blij dat wij nergens melding van gaan maken en dit hele traject moeten opstarten, de woningbouw komt toch binnenkort voor inspectie ivm verhuizing dus dan laten we haarfijn zien wat de buren doen en dat al dat bouwpuin IN onze heg van hen is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:35

Ik kan de buurtbemiddelaar vertellen, dat ook al heb je een goede verhouding met de buren hebt, het super irritant is als je buren over de schutting heen hangen O:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:05

Gewoon schrikdraad spannen op de schutting aan jullie binnenkant

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:09

Ja “ zodat de buurtkatten” niet in je tuin komen O:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:15

Needje schreef:
Toch komt het geen tijd hebben me ook wel een beetje als excuus over vaak.
Als jij 50 uur werkt en 8 uur per dag slaapt heb je nog 62 uur in de week over. :D
Ik roep ook vaak dat ik geen tijd heb. Maar de tijd die ik thuis andere dingen doe zou ik ook voor bv de tuin kunnen gebruiken. Het blijft een keuze.

Maar even hoor.
Zelfs als je 24/7 thuis bent dan is het nog altijd jou tuin en jou onkruid. En dus bepaal je zelf wel wanneer en of je iets weg haalt. Wat echt bij de buren over hangt of over een overpad ofzo dat zul je moeten bijhouden want anderen horen geen overlast te hebben. Maar dat is het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:16

Ik zou buurtbemiddeling eens vragen als je 'normaal onderhoud' met een telefoon pleegt, of buurtbemiddeling aan buurman wil vragen welke telefoon hij heeft, want als die telefoon de tuin voor je onderhoudt, dat je er dan zelf ook één gaat kopen :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:43

BeFunny schreef:
Needje schreef:
Toch komt het geen tijd hebben me ook wel een beetje als excuus over vaak.
Als jij 50 uur werkt en 8 uur per dag slaapt heb je nog 62 uur in de week over. :D
Ik roep ook vaak dat ik geen tijd heb. Maar de tijd die ik thuis andere dingen doe zou ik ook voor bv de tuin kunnen gebruiken. Het blijft een keuze.

Maar even hoor.
Zelfs als je 24/7 thuis bent dan is het nog altijd jou tuin en jou onkruid. En dus bepaal je zelf wel wanneer en of je iets weg haalt. Wat echt bij de buren over hangt of over een overpad ofzo dat zul je moeten bijhouden want anderen horen geen overlast te hebben. Maar dat is het.

Maar even hoor.
Dit gaat over het roepen dat er geen tijd is zoals je kan lezen.
:roll:

(Overigens zijn er wel degelijk woningstichtingen, zoals de mijne, welke je verplichten je tuin bij te houden)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:47

BeFunny schreef:
Maar even hoor.

Needje schreef:
Maar even hoor.
Dit gaat over het roepen dat er geen tijd is zoals je kan lezen.
:roll:

(Overigens zijn er wel degelijk woningstichtingen, zoals de mijne, welke je verplichten je tuin bij te houden)

Dat heb ik gelezen hoor .

Of er is echt geen tijd omdat de tijd ergens anders in steekt.
De buren bepalen niet waar ik mijn tijd in steek ;)

Maar zelfs als excuus is dat ook prima. Want als je lekker lui op de bank wil zitten is dat dus ook aan jezelf.

Wat iemand met zijn/haar vrije tijd doet moet iemand echt zelf weten.

En als je een woning hebt gehuurd waarbij je wel de plicht hebt om je tuin op een bepaalde manier te onderhouden dan weet je dit van te voren en zul je je dus aan die verlichting moeten houden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:10

onkruid bijhouden is één ding. Buren kunnen er overlast van hebben. Mijn buren hebben zo nu en dan ook wel eens "klachten" over onkruid in mijn tuin, maar daar gaan we dan over in gesprek. Ik heb ook naast buren gewoond die meer onkruid dan wat anders in hun tuin hadden en werkelijk niets deden in hun tuin. Dat is vervelend om naast te wonen, want het gaat na verloop van tijd door de omheining heen groeien (bij een rijhuis). Ik heb ook echt niet altijd de energie of zin om in mijn tuin te werken, maar ik doe het wel regelmatig om ook overlast voor mijn buren te beperken / voorkomen.

Een buurman die over de schutting komt met zijn telefoon om te filmen of foto's te nemen, is iets heel anders en echt niet ok. Ik zou zeggen: telkens als je het ziet foto maken en opschrijven met datum en uur. Op die manier verzamel je bewijzen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:10

Je mag je eigen terrein filmen, dus ik zou een camera plaatsen. Dossier bouwen en aangifte doen. Om het in onkruidtermen te houden: dit gedrag moet je met wortel en tak uitroeien.