Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:05

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar heb je dit weleens eerlijk en open gedeeld hoe je je erover voelt? Die communicatie is mijns inziens heel belangrijk. Het heeft ook met verwachtingen te maken,

Ik heb vrienden in een wat binnere cirkel en vrienden in een wat verdere cirkel (als ik ze in een cirkel zou moeten indelen). Kan het zijn dat zij bij jou in een andere cirkel zit dan jij bij haar? Vrienden in mijn binnenste cirkel zijn mensen waar ik meer in investeer en vrienden in een wat buitenste cirkel daarmee is t gewoon leuk en goed als je ze ziet. Ik heb 1 vriendin die het liefst elke maand met me afspreekt, maar ik ben voor haar een van haar weinige vriendinnen, terwijl zij niet in mijn binnenste cirkel zit. Dat kan in de praktijk scheve verwachtingen geven, en heb ik ook een keer eerlijk aan haar uitgelegd dat mijn leven er op die manier anders uitziet. Een andere vriendin die in mijn binnenste cirkel zit, dichtbij woont, zie ik juist wel vaker en daar deel ik meer van mijn dagelijkse leven mee. Dan heb ik daarnaast indd nog een “categorie” van mensen waar ik wel veel om geef en een diepe connectie mee heb maar niet heel vaak zie. Maar voor het dagelijks leven is het ook wel heel waardevol om na n drukke week spontaan even bij n vriendin te kunnen “binnen vallen” voor een drankje; Ongeacht van hoe je je voelt, hoe moe je bent, etc. Waar je je niet beter hoeft voor te doen en wat je niet teveel energie kost. Dat heb ik nu met 1 iemand, en dat vind ik ook heel waardevol :)
(niet perse dat ik onuitgenodigd kom binnen vallen, maar meer even iemand naar wie je op vrijdagmiddag spontaan even kunt appen om af te spreken).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:23

Achterom schreef:
Heel eerlijk: ik zou hier dus echt de kriebels van krijgen. Echt purny, probeer op wat anders te focussen. Dit is voor jouzelf ook niet goed :n

Hoe bedoel je dit?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:24

AyDeeDee schreef:
purny schreef:
Wel snel. Nu is ze wel vannacht online geweest dus ik snap dat ze niet heeft gereageerd. Ik geef haar een week.

Ik denk eerlijk gezegd met alles wat ik lees dat je veel te goed en veel te lief bent voor deze vriendin. Waarom een week? Als ze iets wil van je reageert ze echt wel sneller, zeker nu het weekend is. Tuurlijk moet jij doen waar jij je goed bij voelt maar als een vriendin mij appt dan reageer ik echt wel binnen een week en als niet dan ben ik niet zo geïnteresseerd in diegene waarschijnlijk. Wel goed dat je een soort ultimatum stelt voor jezelf hoor maar persoonlijk vind ik je veel te goed en lief voor deze vriendin om dan ook nog te zeggen ik geef haar een week..

Ik weet dat ze ook weekenddiensten heeft dus het wil niet perse zeggen dat ze dit weekend vrij is. Het kan dus best zo zijn dat ze dit weekend avonddienst heeft. Of nachtdienst

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:28

purny schreef:
Achterom schreef:
Heel eerlijk: ik zou hier dus echt de kriebels van krijgen. Echt purny, probeer op wat anders te focussen. Dit is voor jouzelf ook niet goed :n

Hoe bedoel je dit?

Dat je in de gaten houdt wanneer ze online is geweest, je bent er echt veel te veel mee bezig dan. Je hebt gezegd een week, houd je daar dan aan, ga andere dingen doen en over andere dingen nadenken. Je maakt het zo zwaar zo.
Ik zou daar dus als vriendin de kriebels van krijgen, is wat benauwend en het lijkt me voor jou ook niet fijn.

purny

Re: Vriendschap, hoe werkt het eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 17:40

Toevallig zag ik dat ze voor het laatst om zolaat online was geweest.
Ik zou er zelf meer de kriebels van krijgen als ik haar vanavond een appje zou sturen...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:59

Ik begrijp wel wat Achterom bedoelt. Zien wanneer ze online is (geweest), meer appjes sturen (zoals je zelf aangeeft als iets waarvan je de kriebels zou krijgen)…. Zijn allemaal dingen die aangeven dat je er erg veel mee bezig bent en die voor anderen (je vriendin) als controlerend of opdringerig kunnen overkomen. Voor jou is het waarschijnlijk ook niet fijn om er zoveel mee bezig te zijn.
Zeker als het een luchtig appje is zoals je zegt, kan het zijn dat zij het als “niet dringend” ziet en antwoord wat langer op zich laat wachten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 18:23

Daarom zeg ik ook, ik geef het tot vrijdag. En heb ik daarna niks meer gehoord dan is het klaar.
Aydeedee vroeg hoe snel ze normaal reageert dus vandaar dat ik het had nagekeken. Ik moest even in de geschiedenis kijken hoe snel ze reageerde

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:35

Maar die vriendin krijgt dat toch helemaal niet mee dat Purny nakijkt wanneer ze voor het laatst online was? Als je die functie aan hebt staan dan staat het ook op een vrij opvallende plek. Dus zo gek vind ik het niet dat je dat dan ziet. Ik vind het ook wel meevallen hoeveel ze er mee bezig is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:37

Ik heb een vriendschap laten verwateren omdat ze me enkel wilde zien als we uit eten gingen.
En op mijn kosten, thuis wat maken ofzo dan kwam ze dus niet.
Reden: ik had minder kosten dus kon dat wel betalen.
Toen heb ik hoe erg ook de stekker eruit getrokken, de restaurants waren ook altijd degene waar ik amper kon eten qua dieet. -O-
Dus daar was voor mij ook nog geen reet aan ook, veelal varkensvlees en 1 kipgerecht wat gewoon niet lekker was daar.
Maar een alternatief…? Nope.
Daarbij was ik klaar met dat ik voor alles mocht opdraaien.
Ik denk niet eens kwade opzet maar als ik aangeef geen budget te hebbeb om uit eten te gaan die maand, moest ik het maar van mijn spaargeld doen.
Ja doei, op is op uit eten is een luxe.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:06

capopjekop schreef:
Maar die vriendin krijgt dat toch helemaal niet mee dat Purny nakijkt wanneer ze voor het laatst online was? Als je die functie aan hebt staan dan staat het ook op een vrij opvallende plek. Dus zo gek vind ik het niet dat je dat dan ziet. Ik vind het ook wel meevallen hoeveel ze er mee bezig is.

Dat is zo. Tegelijk kan het wel bepaalde gedachten of overtuigingen in de hand werken. Bv. "Ze is online geweest, maar heeft niet gereageerd. Ik ben dus niet belangrijk genoeg voor haar"
Het feit dat ze niet (onmiddellijk) reageert, kan echter veel redenen hebben en zegt niet noodzakelijk iets over Purny als persoon / als vriendin.

Vriendin krijgt ook niet mee dat als ze vrijdag niet gereageerd heeft, het klaar is voor Purny. Dat is jammer want het kan voor beide erg vervelend gaan aanvoelen. (Vriendin begrijpt wellicht niet waarom ze niet meer / anders reageert en de overtuigingen van Purny worden gevoelsmatig bevestigd).
Ik begrijp de reactie van TS zeker wel; ik heb ook meerdere keren zo gereageerd. Anderzijds heb ik ook al de negatieve impact ervaren van het niet uitspreken van zo'n twijfels / onzekerheid / onenigheid in een vriendschap. Ik denk dat het in een goede vriendschap net belangrijk is dat je zo'n dingen tegen elkaar kan zeggen en jullie samen op zoek gaan naar een manier van omgaan met elkaar die aan de noden van allebei tegemoetkomt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:11

Ik zou een stuk duidelijker communiceren, sowieso is dat prettiger, maar zeker wanneer het gaat om het al dan niet beëindigen van een vriendschap.
Iets in de trant van: Hoe gaat het met je? Ik zou graag binnenkort met je bijpraten. Ik bel je .....
Nu laat je het in het luchtledige hangen. Dat is voor niemand fijn.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:16

Wat moeilijk zeg, en een lastige situatie. Zoals meerdere Bokkers al zeiden: stuur haar geen berichtje dat de vriendschap is beëindigd, laat het gaan. Als zij merkt dat het niet meer uit jouw kant komt en ze dat erg vind, dan zal ze wel iets doen.

Ik heb ook vriendinnen en ik moet eerlijk toegeven, ik heb vaak onenigheid met ze. Maar zodra ik stop met contact te leggen, willen ze weer contact met me. Het is niet helemaal de zelfde situatie vergeleken met jou maar het komt op het zelfde neer; zodra het niet meer uit jouw kant komt, zal het hopelijk van de ander komen. En ik hoop heel erg dat dat bij jou gebeurd.

En ik heb een tip voor je, ga gewoon een keer langs je vriendin wanneer jij weet dat ze kan (en ga langs zonder dat je het zegt). Klinkt misschien niet aardig, maar als ze je ontloopt heeft ze daar geen uitweg. En bijpraten zoals andere Bokkers al zeiden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:33

Ultimatums, langsgaan zodat ze je niet kan ontlopen, dat heeft toch niets meer met vriendschap te maken? Echte vrienden maken een afspraak om elkaar echt te kunnen spreken en te kunnen zeggen wat ze dwars zit en wat ze eventueel verwachten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:33

ElfBeau_067 schreef:
En ik heb een tip voor je, ga gewoon een keer langs je vriendin wanneer jij weet dat ze kan (en ga langs zonder dat je het zegt). Klinkt misschien niet aardig, maar als ze je ontloopt heeft ze daar geen uitweg. En bijpraten zoals andere Bokkers al zeiden.

Dit zou ik juist niet doen.
Tenminste, de personen die dit deden bij mij werden uit mijn leven getrapt nog voor ze 'hallo' konden zeggen. :+
Maar ik haat onaangekondigd bezoek, maakt niet uit van wie.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:48

Ik mis nogsteeds in dit verhaal of je al een keer eerlijk tegen haar hebt gezegd hoe je je voelt.

Tuurlijk, het kan daadwerkelijk zo zijn dat deze vriendin het niet helemaal serieus neemt, ik zeg niet dat dat dat geen mogelijkheid kan zijn. Maar wat ik lees in je openingspost is dat je ook zelf negatieve ervaringen hebt in het verleden, moeilijk open stellen, negatieve ervaringen met andere vrienden. En nu noem je zo'n situatie als voorbeeld. Maar projecteer je ergens niet ook je eigen pijn (ook al is dat terechte pijn uit het verleden!) op deze situatie? Of is zij degene die jou daadwerkelijk ook al vaker heeft teleurgesteld in vriendschap? Ik bedoel het i.i.g. totaal niet lelijk of aanvallend, maar ik probeer eerder aan te geven dat je soms ook zelf vanuit een bepaalde pijn kan reageren, terwijl die ander daar wellicht helemaal geen weet van heeft, hoe haar gedrag bijv. op jouw over kan komen of wat dat bij jou kan losmaken.

Naast het eerste scenario (geen 'echte' vriendin) zijn er naar mijn idee ook nog 2 andere scenario's mogelijk; 1) misschien gewoon chaotisch of te druk in haar hoofd om dingen op een rijtje te krijgen is óf 2) andere ideeën/verwachtingen/gewoonten heeft bij een vriendschap. Ik zeg daarmee niet dat chaotisch zijn een excuus is, maar het kan wel en valkuil zijn en daar kun je haar i.i.g. dan op aanspreken, ik ben soms ook een beetje zo en zou het juist fijn vinden als mensen dat doen, van feedback leer je ook. In dat kader ben ik ook een keer het gesprek aangegaan met een vriendin die veel over zichzelf praatte maar niet vaak naar mij vroeg. Nouja super lastig onderwerp en echt níet makkelijk om het gesprek te beginnen. Toch merk ik nu dat ze er wel op is gaan letten. Zij had blijkbaar die feedback ook nodig om zich daar weer even van bewust te zijn. Net als in een (liefdes)relatie waarin je elkaar heel goed leert kennen, maar de ander jou soms ook kan confronteren met dingen die soms echt even niet leuk zijn, maar waar de ander wel gelijk in heeft en waardoor je uiteindelijk samen groeit in de relatie, zo kan dat met vriendschap ook zeker zijn!

In het 2e geval (als zij andere ideeën heeft bij een vriendschap) dan is dat heel handig en verhelderend als je dat een keer uitspreekt naar elkaar toe. Heb je zelf voor jezelf helder wat jij belangrijk vind en zoekt in een vriendschap? Dan kun je dit naar haar communiceren en zij ook naar jou, en weet je veel beter waar je beiden staat. Dat ultimatum wat je nu stelt aan haar, daar heeft zij geen weet van; en is wat mij betreft dus het tegenovergestelde van wederzijdse communicatie. En nogmaals, ik weet niet wat je allemaal al hebt geprobeerd t.o.v. van deze vriendin. Als je al 10x met haar in gesprek bent gegaan (en daarmee bedoel ik een inhoudelijk wederzijds gesprek, niet proberen te appen en dan als test te kijken of ze ook naar jou terugvraagt) en de effort vanuit haar kant blijft maar uit, ja dan kan ik het begrijpen dat je het laat doodbloeden en denkt van mijn kant komt het niet meer. Maar ik vraag me even af of dat dus het geval is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:48

pateeke schreef:
capopjekop schreef:

Dat is zo. Tegelijk kan het wel bepaalde gedachten of overtuigingen in de hand werken. Bv. "Ze is online geweest, maar heeft niet gereageerd. Ik ben dus niet belangrijk genoeg voor haar"
Het feit dat ze niet (onmiddellijk) reageert, kan echter veel redenen hebben en zegt niet noodzakelijk iets over Purny als persoon / als vriendin.

Vriendin krijgt ook niet mee dat als ze vrijdag niet gereageerd heeft, het klaar is voor Purny. Dat is jammer want het kan voor beide erg vervelend gaan aanvoelen. (Vriendin begrijpt wellicht niet waarom ze niet meer / anders reageert en de overtuigingen van Purny worden gevoelsmatig bevestigd).
Ik begrijp de reactie van TS zeker wel; ik heb ook meerdere keren zo gereageerd. Anderzijds heb ik ook al de negatieve impact ervaren van het niet uitspreken van zo'n twijfels / onzekerheid / onenigheid in een vriendschap. Ik denk dat het in een goede vriendschap net belangrijk is dat je zo'n dingen tegen elkaar kan zeggen en jullie samen op zoek gaan naar een manier van omgaan met elkaar die aan de noden van allebei tegemoetkomt.

Hier ga ik helemaal in mee

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 09:25

Gisteren kreeg ik een appje met de vraag of binnenkort af konden spreken. Toen ik vroeg wanneer ze kon zou ze het me laten weten.
Ik ben benieuwd wanneer ik een appje kan verwachten.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:27

purny schreef:
Gisteren kreeg ik een appje met de vraag of binnenkort af konden spreken. Toen ik vroeg wanneer ze kon zou ze het me laten weten.

Maar als je er al zo negatief in staat gaat dit toch niks meer worden? Zelfs nu ze zelf een bericht stuurt is het weer niet goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 10:33

VogeltjeM schreef:
purny schreef:

Maar als je er al zo negatief in staat gaat dit toch niks meer worden? Zelfs nu ze zelf een bericht stuurt is het weer niet goed.

De vorige keer zou ze me het ook een dag later laten weten en niks meer gehoord.
Ze heeft een update van haar rooster zegt ze. Het lijkt me sterk dat je pas op je werk kan kijken wanneer je vrij bent.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:35

Als ik zo door een "vriendin" op een forum werd besproken zou het van mijn kant klaar zijn :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:08

prompter schreef:
Als ik zo door een "vriendin" op een forum werd besproken zou het van mijn kant klaar zijn :n

Nou dat.

Wees een grote meid en speel open kaart met haar.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:17

Eerlijk gezegd denk ik dat je te graag wilt. Je wilt en hoopt en verwacht en tot nu toe is gebleken dat je meer hoopt en wilt en verwacht dan je vriendin kan/wil geven. Gras groeit niet door er aan te trekken :n.

Accepteer dat dit is wat het is, kijk of je daar mee kan leven en zo niet, laat het gaan. Leer hoe je jezelf open kan stellen zodat jij jij kan zijn zonder steeds over anderen na te denken, dan kom je vanzelf mensen tegen die bij je passen. Maar vertrouwen is het sleutelwoord en dat lijkt in elk geval van jouw kant volledig te ontbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:18

Ik snap de ts wel. Logisch dat je sceptisch bent als er in het verleden vaker gezegd is ik kom er op terug wat vervolgens niet gebeurd.
Wat ik denk te lezen is dat ts heel graag vriendschap wil en het daardoor des te lastiger vindt om een punt te zetten achter dit contact omdat de wil er van haar kant wel is maar ze niet terug krijgt wat ze graag zou willen in vriendschap.
Ik weet niet of het zo is, maar die indruk krijg ik, mede doordat ik zelf ook in een soortgelijke situatie heb gezeten een tijdje terug. Uiteindelijk heb ik daar een punt achter gezet omdat het hele contact me meer stress opleverde dan een leuke vriendschap. Gewoon omdat we te veel verschillend waren en hele andere dingen verlangen in vriendschap.

Ik denk alleen wel ts, dat het voor jou eigenlijk al klaar is maar dat je het ook heel lastig vind die deur daadwerkelijk dicht te doen voor haar omdat je al niet zoveel vriendinnen hebt. En dat je het daardoor dus heel erg bij haar neer legt. Ik zou zelf het heft in handen nemen en aangeven wat je lastig vind ipv steeds van haar af te wachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:19

Ik denk ook dat je te graag wilt en misschien heeft je vriendin dat door en is het te benauwend voor haar.

Wat betreft dat het contact van één kant komt: Mijn familie is ook zo.
Ik ben altijd degene die belt of vraagt hoe het gaat, want andersom komt het niet eens bij ze op :')
En als ik dan gewoon eens een keer besluit niet te bellen, krijg ik de vraag waarom ik niet bel :+
Sommige mensen kun je gewoon niet veranderen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:29

Als het probleem is dat ts de vriendschap niet wel verbreken omdat ze niet zo veel vrienden heeft, weet ik wel zeker dat ze te graag wilt. In dat geval is het zaak eerst leren tevreden zijn met alleen jezelf.....

Weet je, ik ben heel lang heel erg eenzaam geweest. Al mijn vriendschappen waren van dit soort vriendschappen, waarin ik gaf en gaf en gaf en vervolgens het deksel op mijn neus kreeg. Het heeft jaren geduurd voor ik doorkreeg dat ik niet eenzaam was doordat ik alleen was, maar dat ik alleen was doordat ik eenzaam was. Hoe paradoxaal het ook klinkt, ik moest eerst minder eenzaam zijn voor de ruimte was voor vriendschappen..... En ik moest vrienden de kans en de ruimte geven om iets voor mij te kunnen doen. Als je er altijd zo bovenop zit, krijgt een ander de kans ook niet.

Dus ts, kijk voor jezelf even waar precies nu het pijnpunt zit. En wat jouw rol daarin is en wat je daarin kan en wil. Je kan een ander niet veranderen. Je kan accepteren, je eigen gedrag bijsturen, je verwachtingen naar iemand anders uitspreken, maar aan een ander trekken brengt ze nooit dichter bij je......