Tenue de ville dresscode; help?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Tenue de ville dresscode; help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:00

Het probleem is dat de enige die eigenlijk antwoord kunnen geven op of dit voldoet, het koppel zelf is. Want jij en ik kunnen wel zeggen dat we het wel of niet voldoende vinden maar dit topic bewijst dat de meningen verdeeld zijn. Dus dan zit er maar één ding op en het vragen aan het koppel zelf.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:33

@ts, ik wil even zeggen dat je een prachtig figuur hebt!

Bij een tenue de ville zou ik inderdaad ook geen jeans aantrekken, het jurkje van ts kan uitstekend met een licht colbertje erop, wit riempje en evt loafers.
Ik denk dat, mocht ik ooit trouwen, ik mijn crocs aandoe :D
Het zou me ook oprecht geen fluit interesseren wat mijn gasten zouden dragen, zolang ze zich er zelf maar prettig in voelen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:23

Anna79 schreef:
Nou echt, ik verbaas me meer en meer. Ik heb echt geen seconde nagedacht over een dresscode op mijn bruiloft, ik ben blij en dankbaar dat ik deze met mijn geliefden kon vieren al kwamen ze in een vuilniszak _O-

Precies! :j

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 06:08

Misschien heb je een vriendin waarvan je een jurk of schoenen kunt lenen? Ik heb laatst ook een stel hakken geleend omdat ik er normaal niet op loop.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:22

Zoolgangster schreef:
Anna79 schreef:
Nou echt, ik verbaas me meer en meer. Ik heb echt geen seconde nagedacht over een dresscode op mijn bruiloft, ik ben blij en dankbaar dat ik deze met mijn geliefden kon vieren al kwamen ze in een vuilniszak _O-

Precies! :j

Inderdaad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:24

Padoertje schreef:
germie schreef:
Ik heb het hier even niet over de spijkerbroek, maar over een hakje. Mijn tante bijvoorbeeld kan wegens aangepast schoeisel echt niet op hakken lopen. Zulke mensen zijn toch ook welkom neem ik aan?
En je hebt ook minder extreme vormen van mensen die prima een normale nette schoen passen, maar niet op een hakje, hoe laag dan ook moeten lopen omdat ze dan later weer meer problemen krijgen. Lijkt mij dat dat ook geen probleem is.
1 cm noem ik geen hak, want een nette schoen heeft dan standaard al zo'n 'hak' zeg maar i.p.v. een doorlopende zool. Maar zodra je echt de achterkant gaat verhogen komen sommige mensen in de problemen. Schoenen met hak van 1 cm lopen mannen ook op. Dan heb je gewoon geen doorlopende zool, maar niet echt een verhoging. Zelfs sommige loafers hebben dan een hak. Maar 3cm is wel al een verhoging zeg maar.

Maar als iemand een hielspoor heeft bijvoorbeeld, dan is het vinden van geschikte schoenen al heel moeilijk, maar ga je dan 1 avond op schoenen lopen die echt pijn doen, dan heb je daar zo 2 weken extra last van. Dat is dus ook met wat ik bedoel met in zulke gevallen ga je dat toch niet verplichten?

Net wat je zelf ook wilt; ik heb een voetoperatie gehad (met nu nog stalen pin in mijn voet) en zou eigenlijk op platte schoenen en zooltjes moeten lopen. Als ik een bruiloft heb, dan komen toch echt mijn 11 cm hoge pumps uit de kast. Liever een avondje pijn, dan mijn outfit niet compleet (voor mij dan) te hebben. Dus het is ook net wat je er voor over hebt… en dan is een blokhak of sleehak van 3/5 cm echt geen issue.

Als ik dat nu doe, dan is het herstel van een peesontsteking terug bij af. Dus dan moet je dat er maar voor over hebben? We hebben het niet over even ongemakkelijk op de avond, maar maanden extra pijn. (als het ooit nog goed komt). Dan zeg ik het af als men zoiets echt verlangt. Maar ik heb nog nooit een probleem gehad met kleding voor feesten.

Toen ik vorig jaar als fotograaf op een trouwfeest heen en weer liep en dat dus ook in een tv-uitzending kwam heeft ook niemand gezeurd. Was wel nette kleding, maar geen hakken, want dan haal ik dag en avond niet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:45

De hakkendiscussie was klaar toch?
Terug naar de ts.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:57

Het jurkje op de foto kán wat mij betreft maar zou ik dan zeker een beetje sjiek aankleden. inderdaad riempje, nette bolero/jasje, accessoires en schoentjes. Die zou ik niet dragen zoals je hem nu op de foto gezet hebt. Al is het zeker geen fout foute jurk. Eerder net op het randje.

Met het jurkje uit de link die je deelde ben je wat dat betreft al wat flexibeler. Die is van zichzelf al sjieker en dan kom je makkelijker weg met simpelere schoenen en geen bijzonder aankleding.

Opties genoeg dus. En volgens mij zie je er beide super goed uit.

Beide zijn wat mij betreft ook jurkjes die je ook prima casual kunt dragen met een slippertje op andere dagen dan de bruiloft. Maar dat is natuurlijk wel iets persoonlijk.

Qua schoenen zou ik, als hakken echt uitgesloten zijn, voor een leuk sjiek sandaaltje gaan
(even los van de prijs) https://topvintage.nl/nl/charlie-stone- ... -off-white

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:03

Dat je geen spijkerbroek draagt naar een bruiloft is toch common sense?

Leuk jurkje TS, idd op het randje van casual maar met wat accessoires kom je een heel eind als je budget beperkt is. Hakken zijn echt geen must als je daar niet op kunt lopen, een nette sandaal of andere platte schoen kan ook prima.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:06

Supervixen schreef:
De hakkendiscussie was klaar toch?
Terug naar de ts.

Volgens mij wordt daar nog steeds over gesproken, niet alleen door mij. Het is dus wel ontopic, maar op zich is iedereen het er over eens dat het dus ook hakloos kan, maar netjes.

Zelfs na jouw bericht heeft iemand hakken nog genoemd en dat was ik niet. :Y)
Schoenen zijn wel degelijk onderdeel van je kleding. Het kan dus hakloos en netjes, daar is iedereen het wel over eens.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:14

Hier kun je discussiëren over de zin en onzin van dresscodes.

[LZP] Dresscodes

Dan kan het hier om ts gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:51

Dit gaat over tenue de ville, niet over nut of noodzaak of onzin en zin. Hier krijgt de ts tips over wat wel of wat niet en er is zoals uit de reacties te lezen valt niet '1 tenue de ville'.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:53

Moderatoropmerking:
Voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 02-05-23 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:11

germie schreef:
Dit gaat over tenue de ville, niet over nut of noodzaak of onzin en zin. Hier krijgt de ts tips over wat wel of wat niet en er is zoals uit de reacties te lezen valt niet '1 tenue de ville'.

Germie, er is wel 1 tenue de ville. Dress codes hebben richtlijnen en daaraan geef je zelf invulling. Maar het is wel de bedoeling dat je de richtlijnen volgt. Maar door steeds de discussie jouw kant op te trekken, is TS niet geholpen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:16

TS vraagt niet om een discussie, TS vraagt om advies, dus elke discussie is off topic!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:26

Als ik google op Tenue de ville, denk ik dat het jurkje dat TS al heeft qua print wel zou passen. Zeker als het geheel opgesmukt wordt met een mooie riem, een korte, effen blazer, ...
"Binnen de gestelde kaders, die voorschrijven dat u chic, maar niet te opvallend gekleed gaat, kunt u gerust een eigen twist aan de dresscode tenue de ville geven. Zo kunt u spelen met stoffen, prints, kleuren en accessoires, zolang het maar niet te opvallend wordt."

Wat ik daarnaast terugvind is dat rokken en jurken tot over de knie moeten vallen. En dat doet het jurkje natuurlijk niet. Ik zou daarom overleggen met het bruidspaar voordat je extra kosten maakt. Nu, in mijn ogen is tenue de ville niet de meest strikte dresscode. Vaak gaat het dan om een bruidspaar dat eigenlijk gewoon de spijkerbroeken en band t-shirts wilt vermijden. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:29

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 02-05-23 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:36

chevax schreef:
germie schreef:

Germie, er is wel 1 tenue de ville. Dress codes hebben richtlijnen en daaraan geef je zelf invulling. Maar het is wel de bedoeling dat je de richtlijnen volgt. Maar door steeds de discussie jouw kant op te trekken, is TS niet geholpen.

Dat doe ik helemaal niet. Ik geef ook gewoon advies, net als anderen en zo kan de ts juist tot een goede keuze komen.
Maar ik moet er om zwart gemaakt worden en dat is ook niet netjes. Je kunt gewoon dingen aandragen waarvan jij vindt dat iets past en als je het er niet mee eens bent kan het netjes, maar niet direct op iemand inhakken en dat is hier wel gebeurd helaas. En dat is dus niet nodig.
Dus we geven allemaal tips aan de ts, en adviezen mag iemand in de wind slaan. Niet meer en niet minder. Even goede vrienden om een andere keuze, maar ik maak niemand zwart er om.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:38

Het maakt altijd wel wat los he :D !

De omschrijving van Tenue de ville is hier al een paar keer genoemd en ik denk dat hier vrij breed iets in te passen is.
Het jurkje wat je toont is met een riempje, nette schoenen (sandaag, loafer, ballerina), mooie sieraden en je haar (evt. make up) wat feestelijk prima te doen voor tenue de ville. Zeker omdat je aangeeft dat je normaliter geen jurkjes draagt.
Zelf zou ik ook voor chiquer gaan, maar als dat niet bij je past moet je dat echt niet doen.
Mijn outfits voor bruiloften waren bijvoorbeeld een nette jurk en een chique jumpsuit. Toevallig beide poederroze :Y) .

Onthoudt vooral dat je gewoon iets aan moet doen waarin jij je prettig in voelt. Dan ben je op zijn mooist <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:42

Maar passen open schoenen dan bij Tenue de ville ?
Dat zou ik dan weer niet verwachten?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:58

Meestal kiest men voor pumps bij deze dresscode, die mogen zowel open als dicht dus dan moet dat met een platte schoen ook kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:59

Liever hakken dan plat. Liever gesloten dan sandaal.
Dus als je dan voor plat gaat zou ik er een gesloten schoen bij kiezen en niet een platte sandaal.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:00

Ik zou niet op m'n badslippers gaan, maar een open schoen moet kunnen toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:03

Jou badslippers passen overal bij :D

Ja ik als dresscode barbaar zou dan idd verwachten dat het dichte schoenen horen te zijn omdat het anders niet netjes genoeg is.
Als je niet op een hak kunt lopen dan is dat zo, genoeg platte nette schoenen lijkt mij.