Wanneer begint de lente van 2023?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:07

Max 22 is wel genoeg.
Dus dagen zoals gisteren of hoe hier de ochtend begon vind ik heerlijk.

De heete zomers zoals we er 3 hebben gehad. Bah bah

Mando

Re: Wanneer begint de lente van 2023?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:55

Wij waren in Zeeland en zuid Holland vandaag. Schitterend weer.

Ik kreeg een filmpje van thuis grens Groningen Friesland en daar overstroomde alles zoveel regen.

Zo te zien komend weekend en de week erna mooi weer
Droog en 18 graden dus ik hoop het want we gaan naar Ameland.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:32

Nou, mijn hooikoorts heet het goed naar haar zin momenteel :+ Hopelijk vanavond wel regen, dan kan ik tenminste in de regen hardlopen zonder teveel last.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:57

Het hoeft van mij ook niet per se elke dag 25 graden of warmer te zijn hoor, maar vanaf mei toch graag tussen de 18 en 25 graden overdag en niet elke week terug de paddock zien veranderen in modderpoel :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:29

Dat vind ik te warm, normalere temperaturen voor Mei zijn gewoon rond de 18 graden volgens mij en dan in Juni pas over de 20.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:36

Josien_ schreef:
Het hoeft van mij ook niet per se elke dag 25 graden of warmer te zijn hoor, maar vanaf mei toch graag tussen de 18 en 25 graden overdag en niet elke week terug de paddock zien veranderen in modderpoel :Y)

Mijn paard heeft nog geen nacht buiten gestaan. Dit is nog nooit gebeurd. Ze vinden het nog steeds te nat. Als het mijn land was geweest, dan had mijn paard al wel 2 maanden buiten gestaan, er zijn ook wel wat drogere stukjes.
Het ergste vind ik dat er geen uitzicht is op wanneer ze dan wel buiten blijven. Ik heb nog 2 pakken vlas, dat is voor 2-3 weken op stal, maar wil juist geen nieuwe vlas meer kopen. Dan kan ik de trailer de hele zomer niet gebruiken omdat dat de vlas opslag is. En ik niet elke keer 15 pakken er uit ga halen en dan later er weer in ga leggen wat ook nog eens niet direct kan na thuiskomst omdat mijn paard in de trailer plast. Vlas bestel ik per 15 pakken en dan bezorgen ze het op stal. Dus als er weer vlas moet komen betekent dat geen oefenparcoursen en trailerritten voor buitenritten meer. Dat doe ik in de winter dus om deze reden ook niet.

12 maanden per jaar 25 graden overdag met af en toe een buitje, prima, ik kan daar wel tegen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:46

Ik wordt ook echt ellendig van het weer, het lijkt al lang herfst. Ik heb zon nodig, maar voor volgende week lijkt er weersvoorspelling nog niet zo anders

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:18

@Germie, kun je het vlas niet gewoon bestellen en het daarna opslaan in je lege stal wanneer ze toch wel 24/7 buiten kunnen blijven? Misschien een tussenoplossing. Tegen de tijd dat je de stal weer nodig hebt gooi je het weer in de trailer.

-

Hier is alles inderdaad wéér een zwembad. Bizar gewoon. |o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:20

Celebi schreef:
@Germie, kun je het vlas niet gewoon bestellen en het daarna opslaan in je lege stal wanneer ze toch wel 24/7 buiten kunnen blijven? Misschien een tussenoplossing. Tegen de tijd dat je de stal weer nodig hebt gooi je het weer in de trailer.

-

Hier is alles inderdaad wéér een zwembad. Bizar gewoon. |o

Nee, want dan zitten de muizen er zo in. Dat heb ik 1 keer gedaan en helaas, kon alles weggooien. In de trailer gaat het goed. Op pallets zetten ook al geprobeerd in een stal, wederom muizen, al duurt het iets langer, maar 4-5 maanden is te veel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:23

Als je een paar balen los koopt ergens kun je die opgebruiken zonder dat je met een te grote voorraad blijft zitten.

Dat gezegd hebbende hier valt het nog mee kwa regen en temperatuur. Het voelt al dagen als voorjaar. zonder jas de hond uitlaten. Ritjes met de scootmobiel ook.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:40

Zuid west Nederland is het nat, natter, natst....gisteren wél droog, maar de beloofde zo'n en 20°c kon ik op m'n buik schrijven. Het was max 16°c gisteren en geheel bewolkt. En best fris! Vanaf vanochtend vroeg regent het hier al, bah! En droog wordt het voorlopig niet.

Gelukkig morgen de zon opzoeken, ben wel ff klaar met deze regen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:43

Ik zou het hier inderdaad toch niet aanraden om zonder jas de hond uit te laten. :') Temperatuur is inderdaad verder prima, maar het komt wel al uren met bakken uit de hemel, sinds vannacht al. Gelukkig met vlagen, dus zowel harde regen, maar 'gelukkig' ook meer richting wat motregen. Het is hier in ieder geval nog niet droog geweest. Welkom in West NL. Precies de plek waar onze bodem écht niet meer regen aankan dan er al gevallen is. Heb m'n oudje maar zijn zomerdekentje op gedaan zodat hij in ieder geval een droge rug heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:45

Zuid oost/oost valt nog mee, tenminste dit kleine stukje dan. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:54

Midden Nederland is ook okay. Hier dan toch. Wel regen, maar niet extreem nat oid.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:18

Ik houd al jaren de regenmeter bij voor de moestuin, zodat ik niet onnodig sproei. Maar de eerste 4 maanden van dit jaar telden samen al bijna 40% van alle regen van vorig jaar -O- En dat lijkt eerder nog meer te worden voor de eerste 5 maanden als het zo doorgaat :(

Met drie dagen zon zag je hier de natuur ook ineens haast maken (blad aan de bomen bv, nu pas) dus alles is heel hard aan zon toe.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:23

Hier in het zuiden al sinds vanmorgen toch behoorlijke regen… ben er echt, echt klaar mee. Ik wil zon!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:27

Door al die regen kunnen de paarden bij ons nog niet op de wei. Iedere keer als het opgedroogd is dan komt er weer een nieuwe voorraad |o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:32

Grens Groningen Fryslân nog geen druppel gevallen en zo te zien gaat het bij ons redelijk langs

Normaal ga ik eerst mando doen maar ik dacht nu ga eerst al het andere doen en vanmiddag mando, mocht het dan regenen dan kan ik de binnenbak in.
Nu staan ze lekker in de paddock

Weer is hier wel benauwd.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:50

Hier nu sinds een paar dagen een muggenexplosie in het gebied rond de stal. Super irritant. Het vocht en de redelijke temperaturen spelen ze behoorlijk in de kaart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:51

crow schreef:
Hier nu sinds een paar dagen een muggenexplosie in het gebied rond de stal. Super irritant. Het vocht en de redelijke temperaturen spelen ze behoorlijk in de kaart.

Ja, dat merk ik hier ook :=. Gelukkig nog niet veel muggen binnen, maar buiten stikt het ervan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:58

Ja merk ook meer muggen en de paarden hebben allemaal bulten helaas.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:45

Werd net wakker, ramen open. Het is dat het niet hard waait anders is het gewoon herfst. Druilerig donker weer, ik kijken op buienradar hoelaat we droog kunnen wandelen. Komende anderhalve week elke dag regen #) ik ga zo emigreren :wave:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:05

Mando schreef:
Grens Groningen Fryslân nog geen druppel gevallen en zo te zien gaat het bij ons redelijk langs

Normaal ga ik eerst mando doen maar ik dacht nu ga eerst al het andere doen en vanmiddag mando, mocht het dan regenen dan kan ik de binnenbak in.
Nu staan ze lekker in de paddock

Weer is hier wel benauwd.

Thuis is er 15+ mm gevallen. Ik ben van West-Friesland naar praktisch zuid Zeeland gegaan en weer terug en enkel regen regen regen.

En het rare: de eerste x dit jaar dat ik er niet heel erg van baalde: ik ga straks luisteren hoe het gras kan groeien :+

Ik heb nog geen sproeiinstallatie gehoord voor de tulpenbollen dit jaar. Dus veel minder droog dit jaar. 2 weken terug enkel een paar nachten een sproeiinstallatie vanwege nachtvorst en de fruitbomen hier in de buurt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:12

karuna schreef:
Als je een paar balen los koopt ergens kun je die opgebruiken zonder dat je met een te grote voorraad blijft zitten.

Dat gezegd hebbende hier valt het nog mee kwa regen en temperatuur. Het voelt al dagen als voorjaar. zonder jas de hond uitlaten. Ritjes met de scootmobiel ook.

Ja, dat was het idee, maar, bij de Welkoop betaalde ik vorig jaar 12.99 voor 1 pak. En nu betaal ik 7 euro per pak inclusief bezorgen als ik er minstens 15 afneem. Dus losse pakken kopen is veel te duur.

Het heeft hier de hele nacht geregend en het regent nog. Dit jaar komt er geen droogte meer. Zelfs niet als de zomer nog mooi zal worden. Er is gewoon een overvloed aan water. Je ziet het ook op de duikstekken, het water staat soms wel 30 cm hoger dan normaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:16

Ja losse pakken zijn vaak wat duurder, maar je zou toch iets moeten toch?

Ik heb hier weer mooie vijvers en heel veel muggen. Als het niet meer wordt dan dit kunnen ze tussen de vijvers door redelijk droog lopen. Als het een keer echt opdroogt kan de loonwerker weer eens komen om de boel weer wat te verbeteren met nieuw zand.