Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:46

pmarena schreef:
Het ligt er denk ik maar net aan wat je als "betrokken" beschouwd :)

Mijn man wilde in ieder geval meer dagelijks deel van het leven van zijn kind zijn, dan kon op de (internationale) vrachtwagen of met extreem lange kantoordagen in de planning. Gelukkig want anders was ik er ook niet aan begonnen :=

Je leest hier meerdere ervaringen van mannen die toch een manier zoeken om meer deel uit te maken van het gezinsleven, ook al willen ze eigenlijk helemaal geen stapje terug doen van hun werk. Maar ze beseffen dat hun gezin toch uiteindelijk óók heel belangrijk is en dat ze (ook) iets aan moeten passen +:)+

Als het nou echt niet of zelden lukt maar ze wel hun stinkende best er voor doen dan vind ik het nog wat anders dan wanneer je partner domweg zegt "jouw probleem" want dat is echt wel een enorme afknapper...

Je mag toch hopen dat er genoeg zorgzaamheid in een man zit dat hij zelf ook wel beseft dat het zo niet langer gaat en zijn gezinnetje er aan onderdoor gaat :(:) Dat hij dan zèlf dingen wil veranderen, meer deel uit wil maken van het leven van zijn kind(eren). Ik kan me best voorstellen dat het heel vies tegenvalt als er niet wat meer betrokkenheid is....

Helemaal als je dan hoort / ziet dan anderen wèl iets kunnen regelen, dan is het gewoon een kwestie van het niet eens willen proberen...

Dat een van de partners zegt: 'joh, jouw probleem", dat is sowieso horkerigheid. Maar ik vraag me af of de relatie dan uberhaupt wel ok zit, als je partner het niet boeit of je het moeilijk hebt of niet. Dingen moeten altijd in samenspraak gaan en zekers als je kinderen wilt moet je vooraf goed in gesprek en ook beiden er achter staan. Dat het dan in de praktijk tegen valt, dat kan gebeuren en is niet altijd leuk.

Mijn man is veel van huis, minimaal een half jaar per jaar, dat kan ook echt niet anders. Maar hij is een zeer betrokken vader, dat kan ook tegenwoordig met alle contactmogelijkheden, gebrek aan zorgzaamheid is er ook niet, hij is alleen minder thuis.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:47

Jessix schreef:
Wintu schreef:
In de wintertijd zijn ze toch weer veel vaker thuis?

Pmarena, ik proef uit jouw woorden dat als je internationaal chauffeur bent, je dan geen betrokken vader kunt zijn?

Je bedoelt de loonwerker? Geen idee, ik ken ze niet. Maar soms is er ook iets nodig in de lente, zomer of herfst. Het gaat er om dat je samen een gezin bent en daar je best voor moet doen.

Mijn vriendin klaagt altijd dat haar man in de zomer te veel weg is en in de winter te veel thuis :D Hij is ook loonwerker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:49

Ruitje
Dat is ook mijn herrinrring van vroeger.
Hij was veel aan het werk maar altijd thuis.
We konden zo de stal in lopen en met hem kletsen. Ook al was hij aan het werk.

Maar mijn moeder deed de letterlijke zorg van ons. Het huishouden. Bracht of fietste met ons naar school. Tot we oud genoeg waren en dat zelf deden. En op vakantie gingen wij nooit. Wel eens een dagje weg. Dat deed een kennis het hoognodige. Maar dat was niet vaak.
Maar heb het ook niet gemist.
We speelden veel buiten.

Helaas overleed mijn vader toen ik 9 was.. En toen ik 12 was in een burgerwoning gaan wonen...
Toen mocht mijn moeder echt alles alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:47

Balko schreef:
Ik kom als vrouw van een koeienboer (180, 3 robots) en samen 3 kinderen ook even binnen vallen.

Nikass schreef:
Ik mis hier in het verhaal wel heel erg het belang van de kinderen. Hoe prima is het voor hen als ze een vader hebben die nooit tijd en aandacht voor ze heeft?

Dat zegt ze toch niet? Want in mijn ervaring doe ik vrijwel alle zorg en huishouden. Maar mijn man heeft heel veel mooie momenten met de kinderen. Misschien nog wel meer dan ik, want doordat ik altijd zorg ben ik ze vaak beu. Hij neemt vaak 1 van de kinderen mee in het werk. De kids vinden dat echt geweldig en genieten intens.
Mijn man is er altijd, maar ik kan er alleen slecht van op aan omdat zijn werk, zeker zomers, slecht planbaar is.

@Pikeur, ik denk dat het niet wonen op de boerderij vrijwel iedere relatie (met kinderen) op breekt.
Je staat er dan vrijwel altijd alleen voor, en daarvoor ben je niet samen.
Wij hebben een groot bedrijf, boerderijwinkel en 10 paarden. Dus we moeten allebei heel veel. Maar doordat we samen ontbijten, koffie, lunch, avondeten en bedtijd doen scheelt het zoveel in ieders stresslevel.

Misschien lees ik het dan verkeerd, maar "altijd druk en met het bedrijf bezig" en "de volledige zorg ligt bij de partner", klinkt voor mij niet alsof er veel tijd en aandacht voor de kinderen is.
Het gaat me uiteraard niet om deze specifieke situatie, die ik verder ook niet ken, maar er worden meer voorbeelden genoemd van mannen die 80, 100 uur of meer per week werken en hun werk op de eerste plaats stellen. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar ik vraag me dan oprecht af waarom je kinderen wil/neemt.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:52

Balko schreef:
Dat zegt ze toch niet? Want in mijn ervaring doe ik vrijwel alle zorg en huishouden. Maar mijn man heeft heel veel mooie momenten met de kinderen. Misschien nog wel meer dan ik, want doordat ik altijd zorg ben ik ze vaak beu. Hij neemt vaak 1 van de kinderen mee in het werk. De kids vinden dat echt geweldig en genieten intens.
Mijn man is er altijd, maar ik kan er alleen slecht van op aan omdat zijn werk, zeker zomers, slecht planbaar is.

@Pikeur, ik denk dat het niet wonen op de boerderij vrijwel iedere relatie (met kinderen) op breekt.
Je staat er dan vrijwel altijd alleen voor, en daarvoor ben je niet samen.
Wij hebben een groot bedrijf, boerderijwinkel en 10 paarden. Dus we moeten allebei heel veel. Maar doordat we samen ontbijten, koffie, lunch, avondeten en bedtijd doen scheelt het zoveel in ieders stresslevel.

Zo herkenbaar dit! Normaal haal ik de kinderen altijd op bij mijn moeder maar als mijn man er bij is dan is dat bijzonder dus vliegen ze me zonder me aan te kijken recht voorbij en is het alleen maar Papa!!!, haha.

Ik denk dat dit sowieso voor veel vrouwen wel op gaat. Bij ons op het schoolplein is het eigenlijk ook echt bijzonder als er een man staat om kinderen te brengen of te halen

Wat heftig om te lezen DuoPenotti! Ja dan sta je er inderdaad echt alleen voor. En dat is voor mij ook wel echt een reden waarom ik soms misschien wel klaag maar toch ook gelukkig ben. Hoe bijzonder is het om gezond te zijn en elke dag te kunnen eten wat je wilt

SuperLiesje

Re: Partners van loonwerkers/boeren/bollenjongens etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:39

Ik kom me ook melden! Vrouw van een akkerbouwer en hebben samen 3 kinderen van 3, 5 en 7.

Ik lees hier veel herkenbare dingen! En vind het verdrietig om te lezen dat het bij sommige wel erg extreem eenzijdig lijkt te zijn!

Toen ik mijn man leerde kennen wist ik dat hij op een boerderij woonde en dat hij ooit het bedrijf ging overnemen. Ik had toen echt geen flauw idee wat dat allemaal zou inhouden. We zijn in onze begintijd zelfs een x een tijd uit elkaar geweest omdat hij het erg moeilijk vond om tijd voor ons vrij te maken. Het is echt wel een qwestie van geven en nemen. En ja, er zijn zeker periodes dat ik veel meer geef dan neem, maar ik heb inmiddels ook wel geleerd dat ik, op de momenten dat het kan, ook gewoon mijn eigen tijd kan “opeisen”. Alles valt en staat met communicatie. En ja, ook hier leidt dat soms heus tot discussie of ruzie, maar je moet het toch samen doen. En soms moet je ze even helpen om ze te laten inzien dat hij alleen maar kan doen wat hij doet omdat jij alles doet wat jij doet. En dat dat ook gewoon hard werken is en het niet alleen om hem of de boerderij draait.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:20

Heel herkenbaar Liesje!
En idd, als je geen tijd opeist zijn ze altijd aan t werk.
En als hij zegt; even het hekje vd robot open doen (kost 1 minuut) is hij weer n half uur pleite….
Elke afspraak die ik heb ben ik te laat omdat meneer standaard te laat binnen komt voor de kinderen :')

Maar daarentegen kunnen wij wel vaak even wat leuks doen met de kinderen door de weeks en is de zondag een dag dat we altijd wat met het gezin doen.
Maar ik moet wel regelmatig even heel boos worden om hem te herinneren dat we t samen doen en niet ik alleen.
Ik moet namelijk ook veel werk doen maar mijn man denkt altijd dat zijn werk belangrijker is dan dat van mij…

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:01

SuperLiesje schreef:
En soms moet je ze even helpen om ze te laten inzien dat hij alleen maar kan doen wat hij doet omdat jij alles doet wat jij doet. En dat dat ook gewoon hard werken is en het niet alleen om hem of de boerderij draait.

Dit vind ik wel heel erg mooi gezegd en omschrijft het heel erg goed!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:05

Balko schreef:
En als hij zegt; even het hekje vd robot open doen (kost 1 minuut) is hij weer n half uur pleite….
Elke afspraak die ik heb ben ik te laat omdat meneer standaard te laat binnen komt voor de kinderen :')

Maar ik moet wel regelmatig even heel boos worden om hem te herinneren dat we t samen doen en niet ik alleen.
Ik moet namelijk ook veel werk doen maar mijn man denkt altijd dat zijn werk belangrijker is dan dat van mij…

En dit is hier ook weer heel herkenbaar! Alleen hebben wij geen koeien maar aardappels enzo haha!

Als mijn man zegt ik kom er “zo” aan zeg ik altijd: mijn zo of jou zo?

En als ik naar een afspraak moet bel ik hem gewoon ruim van tevoren om hem daaraan te herinneren. Daar wordt ik wel eens heel moe van!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:09

meggiemeg schreef:
SuperLiesje schreef:
En soms moet je ze even helpen om ze te laten inzien dat hij alleen maar kan doen wat hij doet omdat jij alles doet wat jij doet. En dat dat ook gewoon hard werken is en het niet alleen om hem of de boerderij draait.

Dit vind ik wel heel erg mooi gezegd en omschrijft het heel erg goed!

Dat vergeet die van mij soms gewoon hoor! En hij is ook van huis uit niet anders gewend.

We hadden laatst nog een discussie: hoe hij zich nu soms in bochten moet wringen om ervoor te zorgen dat ik ook kan werken. Hij bracht het echt alsof dat iets heel bijzonders was…

Dan moet je hem echt even uitleggen dat het heel normaal is dat ik niet alleen maar thuis wil zitten met de kinderen en me ook graag op een andere manier belangrijk wil maken/voelen :=

Hoe zit het bij jullie met de familiebanden? Wordt er samengewerkt in het bedrijf? Gaat dat goed? Zijn er strubbelingen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:39

Mijn man en ik werken samen in ons bedrijf, niets met familie te maken, gelukkig niet. Dan waren er denk ik complete oorlogen gevoerd :j Mijn man denkt altijd dat ik het er wel even bij kan doen bij veel dingen. Dat mijn werk dan niet meer af komt denkt hij vaak niet aan. Heb wel eens gezegd zullen we eens een dagje ruilen, weet zeker dat hij er dan 3 dagen voor nodig heeft om mijn werk af te krijgen. Wij hebben dan geen kinderen waar rekening mee gehouden moet worden dus dat scheelt wel weer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:42

Mooie berichten SuperLiesje! Mooi hoe jij erin staat en het aanpakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:59

In eerste instantie denk je er niet zo bij na. Ik ieder geval niet. Je leert iemand kennen en je wordt verliefd. Je denkt niet meteen bij de eerste kennismaking aan samenwonen en een toekomst.
Eigenlijk kwam ik er pas iets te laat achter wat de consequenties waren, al was de komst van mijn dochter niet gepland. Toch heel blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd wat zei dat ik niet gelukkig zou worden in de situatie die hij voor ogen had. Het is niet makkelijk geweest maar ik had echt nooit gelukkig kunnen worden daar. Ik ben gewoon niet het zorgzame huisvrouw type die thuisblijft voor de kinderen en het eten ‘s avonds klaar heeft wanneer hij wil. Niet het leven wat ik wilde leiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:09

De moeder die vrijwel de hele dagelijkse zorg op zich neemt en pappa die dan als een soort held wordt gezien omdat ze blij zijn dat ze even aandacht van hem krijgen.... daar moet je ook maar tegen kunnen hoor vind ik. Het is sowieso niet echt tof als je als mamma altijd de zeikerd moet zijn zeg maar, en pappa er alleen voor het leuke is :=

Een man die weken / maanden lang weg is maar waar dan tegenover staat dat hij afwisselend ook veel thuis is, dat vind ik toch weer anders dan mannen die 24/7/365 weinig bijdragen in het huishouden / gezin zeg maar.

Ik vond het echt niet leuk, de jaren dat mijn man al om 6 uur 's ochtends pleite was en meestal pas laat op de avond thuis kwam. De ploegendiensten die hij daarna ging doen bevielen echt een heel stuk beter!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:07

Jessix schreef:
Mooie berichten SuperLiesje! Mooi hoe jij erin staat en het aanpakt.

Dat heeft me ook wel 14 jaar met ups en downs gekost hoor! Waarbij ik ook echt af en toe het bijltje er wel eens bij neer heb willen gooien!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 16:41

SuperLiesje schreef:
Balko schreef:

En dit is hier ook weer heel herkenbaar! Alleen hebben wij geen koeien maar aardappels enzo haha!

Als mijn man zegt ik kom er “zo” aan zeg ik altijd: mijn zo of jou zo?

En als ik naar een afspraak moet bel ik hem gewoon ruim van tevoren om hem daaraan te herinneren. Daar wordt ik wel eens heel moe van!

Gewoon bijna eng hoe alles zo herkenbaar is :o :')

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:40

Dit herken ik ook hahaha. En met bepaalde dingen moet ik eerst even heel boos worden, dan gaat het een paar maanden goed. Dan zwakt het weer af en wordt ik weer even heel boos en dan gaat het weer een paar maanden goed. :')

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:51

Herkenbaar! Alleen dan ben ik de schuldige _O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:00

het belang van de kinderen? tja, ze weten niet beter denk ik. Opgroeien op een boerderij heeft veel voordelen, maar ook wel nadelen.
In ons geval. Wij zijn beide altijd thuis, ook al zijn we vaak aan het werk. Onze kinderen zijn nu al 8 en 9 jaar en zeer zelfstandig, dat is heel prettig. Ze kunnen altijd buiten spelen, vriendinnetjes zijn altijd welkom en komen graag. Ze hebben tig hectare speelterrein tot hun beschikking.

Nadeel is dat ze verder van het dorp wonen en dus altijd gehaald en gebracht moeten worden. Ze missen soms wel dat er geen andere kinderen dichtbij wonen, maar ze kunnen gelukkig goed samen.

Of ze er last van hebben dat hun ouders, voornamelijk vader, zoveel werkt, dat denk ik niet. Ze weten niet beter, en hij is er natuurlijk wel altijd, als ze wat nodig hebben is hij altijd in de buurt.

Ze hoeven niet naar de opvang of bso.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:28

Ik heb er zelf als kind ook nooit nadeel van ondervonden. Mijn moeder werkte toen ook nog 20 uur, sinds wij volwassen zijn weer meer. Maar in ons geval waren altijd ook mijn opa en oma thuis. We werden opgehaald van school met de trekker, dat vonden wij geweldig. En anders waren wij bij mijn andere opa en oma die in het dorp woonde waar wij op school zaten en haalde onze moeder ons na haar werk op bij hun.

Als wij straks kinderen hebben wil ik ook 28 of 32 uur blijven werken. Dan zullen ze wel 1 of 2 dagen naar de opvang gaan en mijn moeder heeft al aangeboden om sws 1 dag in de week op te passen.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 20:43

nicole_floor schreef:
Dit herken ik ook hahaha. En met bepaalde dingen moet ik eerst even heel boos worden, dan gaat het een paar maanden goed. Dan zwakt het weer af en wordt ik weer even heel boos en dan gaat het weer een paar maanden goed. :')

Oh dat is ook zo irritant he. Ik heb dat gevoel ook steeds. Emmertje geleegd, wachten tot ie vol is en helemaal uit mn plaat gaan en dan feestje weer van voor af aan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 00:03

juval schreef:
het belang van de kinderen? tja, ze weten niet beter denk ik. Opgroeien op een boerderij heeft veel voordelen, maar ook wel nadelen.
In ons geval. Wij zijn beide altijd thuis, ook al zijn we vaak aan het werk. Onze kinderen zijn nu al 8 en 9 jaar en zeer zelfstandig, dat is heel prettig. Ze kunnen altijd buiten spelen, vriendinnetjes zijn altijd welkom en komen graag. Ze hebben tig hectare speelterrein tot hun beschikking.

Nadeel is dat ze verder van het dorp wonen en dus altijd gehaald en gebracht moeten worden. Ze missen soms wel dat er geen andere kinderen dichtbij wonen, maar ze kunnen gelukkig goed samen.

Of ze er last van hebben dat hun ouders, voornamelijk vader, zoveel werkt, dat denk ik niet. Ze weten niet beter, en hij is er natuurlijk wel altijd, als ze wat nodig hebben is hij altijd in de buurt.

Ze hoeven niet naar de opvang of bso.

Maar dat is dan ook iets anders, je schrijft nu dat hij er altijd is als ze hem nodig hebben (al wekt de beschrijving van "altijd druk" en "leven voor het bedrijf" niet persé die indruk)
Ik doelde op de mannen die geen tijd en aandacht aan hun kinderen besteden. Zoals een aantal keer in dit topic genoemd.

Balko: klinkt een beetje alsof je het over je puber hebt :D

Praktisch vraagje: is het zo moeilijk om aan een oppas te komen? Want dat lijkt toch voor de hand liggend om in elk geval enigszins tegemoet te komen aan een vrouw die nooit uit huis kan sinds er een kind is.
Standaard één middag of avond in de week een oppas en daardoor tijd om iets voor jezelf te doen lijkt me dan al heel erg helpen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 20:36

Het zal nu bij jullie ook allemaal gekkenhuis zijn, niet?

Sinds deze week bij het loonbedrijf van m'n man wel, heb hem de afgelopen dagen in totaal 40 minuten gezien/gesproken.
Maandag was hij om 22.30 thuis en gisteren 23.45. Direct naar bed want de wekker gaat om 04.30, dus ook korte nachtjes voor mij want ik slaap daarna niet zo heel goed meer.
Ook elke avond gezellig alleen gegeten, ga morgen met een vriendin uit eten.
Ik weet het is maar tijdelijk maar vind vooral het avondeten alleen eten echt niks aan. En nee het is geen optie om eten naar hem te brengen, zit vaak ver weg en gelukkig krijgt hij eten van het bedrijf.
Moest er even uit

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:17

Jep hier allemaal heel druk met het gras. Ik moet morgen zelfs de hond naar mijn ouders brengen omdat hij er geen tijd voor heeft en ik moet morgen naar de rijvereniging dus ben ook pas half 11 thuis. En de balen moeten morgen naar huis want anders gaan de kraaien er bij zitten. Maandag bij mijn ouders was mijn broertje ook al aan het maaien en mijn vader was het land aan het ploegen voor de mais.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:33

Nee hier nog geen gekkenhuis. Afgelopen zondag alleen snelle lente rogge en salade buffet gemaaid.

Rest van grasland gaat denk ik over 2 weken er af. Dus dan ziet vriend mij paar dagen amper _O-