Zelfscankassa en diefstal..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:31

Gitana schreef:
Yv_ schreef:
Hoe kun je dingen vergeten te scannen? Je haalt ze uit je boodschappenmandje, scant het en douwt het dan in je tas. Ik snap het "vergeten" echt niet. Of gaat het om die apparaatjes waarmee je door de winkel loopt? Dan snap ik wel dat je het kunt vergeten, bewust of niet.

Nou een avocado leg ik bijvoorbeeld even apart, want die wil ik als laatste in de tas doen anders wordt hij geschmoesht. en dan is er de kans dat ik hem vergeet :')

Tip in dat geval: scan alles zodra je het pakt of (in geval van verse groenten/fruit) weegt en stickert. Ik legde ook regelmatig groente/fruit en brood in m'n kar om later in m'n tas te doen, maar scande het wel altijd gelijk zodra het in m'n kar ging. Kun je het niet vergeten en als je besluit om toch wat anders te doen en een product terug wil leggen, hoef je ook niet na te denken / terug te kijken of je het wel of niet al gescand had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:32

Gitana schreef:
Yv_ schreef:
Hoe kun je dingen vergeten te scannen? Je haalt ze uit je boodschappenmandje, scant het en douwt het dan in je tas. Ik snap het "vergeten" echt niet. Of gaat het om die apparaatjes waarmee je door de winkel loopt? Dan snap ik wel dat je het kunt vergeten, bewust of niet.

Nou een avocado leg ik bijvoorbeeld even apart, want die wil ik als laatste in de tas doen anders wordt hij geschmoesht. en dan is er de kans dat ik hem vergeet :')

Je kunt m toch gewoon scannen voordat je hem apart legt? :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:33

Ik vind de zelfscan heerlijk.. kan ik lekker rommelen met de booschappen, rustig de tas inpakken zonder dat er iemand in mn nek staat te hijgen.. :j
Ik word er met enige regelmaat uitgepikt, zowel bij de Action als bij de Appie. Ik heb wel eens gelezen dat dat kan komen als je veel kleine spulletjes hebt of als er tijd zit tussen het scannen van twee artikelen, en aangezien ik altijd sta te rommelen, snap ik dat wel :')
En dan komen ze controleren, en dan is alles in orde .. Althans, tot nu toe :')

ik snap niet dat mensen zich een dief voelen als ze gecontroleerd worden? ... Ik snap ook niet dat sommige mensen enorm gaan chagrijnen als ze gecontroleerd worden. Iedereen heeft ook altijd maar haast voor geen enkele reden ook .. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:34

Exitium schreef:
Tassencontrole mag alleen als dat in de voorwaarden van de winkel staat en die zichtbaar bij de ingang hangen. Als dat niet het geval is, hoef je er niet aan mee te werken (maar loop je wel kans op een winkelverbod o.i.d.). Ik vermoed dat in de voorwaarden die je op de handscanner moet accepteren wel staat dat je steekproeven toe moet laten.

Klopt en ik ken geen winkel waar de voorwaarden niet hangen.
Meestal ergens bij de mandjes en niemand die er op let.
Dus ja de tassen controle is altijd gewoon toegestaan.
En dat zal zeker ook op de voorwaarde staan bij de handscanner die niemand leest :D

moyra

Re: Zelfscankassa en diefstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:41

Wij hadden het laatst bij de dirk. De medewerker gaf aan dat de controles daar echt de spuigaten uit lopen (Eigenlijk iedere week hebben we wel controle) en wij beaamde dit uiteraard. Gewoon een leuk gesprek terwijl de medewerker zijn controle uitvoert. Tot zover ging het goed tot we niet 2 maar 1 rol beschuit aangeslagen bleken te hebben. Oeps!
Dat was echt voor het eerst :=
Afgerekend en klaar was het. Was oprecht perongeluk gegaan. Ik snap ook niet dat mensen dat bewust doen :n

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:42

MyWishMax schreef:
Maar de Ah heeft al heel lang zelfscanners. Echt al jaren. De plus en jumbo hier in de buurt pas heel kort, vlak voor corona.

Hier juist omgekeerd, hier had de Jumbo het al veel langer dan de AH

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:45

Ik vind het jammer dat er zoveel zelfscans komen, het bezuinigd de gewone caissiére alleen maar weg.
Tassencontrole heb ik alleen bij de Lidl moeten doen toen ik er werkzaam was. Daar hadden we nooit problemen mee op een paar mensen na.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:46

Ik vind zelfscannen heerlijk en een stuk efficiënter. Het is mij in alle jaren 2 keer overkomen dat ik iets echt vergeten was om te scannen. 1 keer een doosje thee, omdat ik twijfelde of ik het nodig had, had ik het apart gelegd en nog niet gescand. Bij het inpakken in de auto kwam ik 'm weer tegen. De tweede keer ging het om kipfilet. Bij het afrekenen vond ik al dat ik raar goedkoop uit was :+ Bij thuiskomst realiseerde ik me wat ik had gedaan en heb toen meteen de Appie gebeld om te melden dat ik terugkwam om het af te rekenen. Daar waren ze blij mee. Het doosje thee ben ik destijds meteen mee teruggelopen naar de servicebalie om het af te rekenen, daar keken ze toen echt van op.

Dus ja, iets vergeten te scannen kan gewoon. Die steekproeven blijken dus hard nodig en ik vind het totaal niet erg. Afgelopen week was ik ook aan de beurt voor een steekproef en het kassameisje vertelde met schaamrood op haar kaken dat het aantal artikelen verhoogd was dus dat het iets langer ging duren. Bij ons zijn ze altijd heel netjes met die controle en zorgen dat al je boodschappen ook weer op dezelfde plek teruggelegd worden in je krat en tas

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:47

Hier bij de AH hebben we nog 3 gewone kassa´s waarvan er minimaal altijd eentje open is en 8 of 10 zelfscan.
Dus altijd de keuze om te kiezen wat je wil, word ook altijd van beide gebruikt gemaakt door klanten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:52

purny schreef:
Ik vind het jammer dat er zoveel zelfscans komen, het bezuinigd de gewone caissiére alleen maar weg.

Mwah, het is niet zo dat er genoeg werknemers te vinden zijn momenteel. Misschien verschilt het per regio, maar personeelstekort is echt een ding.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:56

Als ik een keer iets vergeet te scannen is het omdat mijn man en ik samen boodschappen doen :')
Als hij er bij is, is het totale chaos _O- Dus dat is ook het enige moment dat ik mij kan voorstellen dat er iets ongepiept in de tas komt. :+
Als ik alleen ben is het *piep* en de tas in... dan loop ik ook een vaste route door de winkel. Zo vergeet ik ook nooit iets. Maar met hem erbij... alles gaat van hot naar her en dan dartelt hij met scanner in zijn hand door de winkel waardoor ik dan weer moet wachten tot de scanner terug is :')

Daarom doen we ook bijna nooit samen boodschappen. _O-

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:01

Ik vind de zelfscan wel erg prettig, bij weinig boodschappen scan ik dan bij de kassa, bij veel scan ik met zo'n handscan in de winkel zelf. Controle vind ik niet prettig, maar uiteraard geen reden om raar te doen. Maar je bent toch wel zenuwachtig of je dan wat vergeten bent. Was me toen één keer gebeurd en dan werd alles gescand, verder geen gedoe. Ik voelde me niet als crimineel behandeld.

Bij ons staan trouwens vaak wel de wat oudere medewerkers bij de zelfscan. Ik snap wel dat het voor jonge medewerkers erg lastig kan zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:07

Ga er maar vanuit dat je altijd iemand in de directe kring hebt die regelmatig bewust wat meeneemt zondr te betalen uit de winkel. Stelen uit de supermarkt komt echt in alle soorten en maten voor en al helemaal bij mensen van wie je het niet zou verwachten. :P

De oplossing zal uiteindelijk wel in de technologie gaan liggen.

Ik ga lekker naar de kassa, maar ik houd dan ook niet van het concept veel haast.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:09

Ik ben zo'n kneus die alles bij de kassa scant, ook de weekboodschappen (wat voor één persoon alsnog maar een halve kar is). Puur om zeker te weten dat ik niets vergeet of dubbel scan, en omdat ik zo de yoghurt die ik pas op het eind van het rondje in de kar doe, alsnog onderin mn rugtas kan zetten.

Al was ik bij de laatste steekproef vergeten een zak krentebollen te scannen die ik uit de overblijfbak had gehaald. A 25 cent :+ Meisje had snel genoeg door dat het niet expres was gegaan, maar moest toch alles opnieuw doen en natuurlijk ging daarbij ook nog van alles mis. Ik liet het maar gaan want ik had de tijd en zij doet ook alleen maar dr werk, maar vond het oprecht sneu hoe vaak ze sorry begon te zeggen en hoe zenuwachtig ze werd. Hoe sneu ben je als je gaat uitvaren tegen zo'n smurf die ook alleen maar doet wat hem/haar/x gezegd wordt :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:10

[***] schreef:
purny schreef:

Mwah, het is niet zo dat er genoeg werknemers te vinden zijn momenteel. Misschien verschilt het per regio, maar personeelstekort is echt een ding.

Zat mensen die willen werken.
Ik heb zelf ook een lange tijd geleden gesolliciteerd bij de appie omdat ik iets erbij wilde doen. Jaren ervaring, nieuwe mensen ingewerkt en ik ben never nooit meer gebeld. Terwijl ik als 39 jarige toch echt hetzelfde verdien als een 23 jarige.

Toen bij ons de zelfscan kassa's kwamen werden er minder mensen ingepland achter de kassa. Dus dat is een bezuiniging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:11

Lieke schreef:
Bij ons staan trouwens vaak wel de wat oudere medewerkers bij de zelfscan. Ik snap wel dat het voor jonge medewerkers erg lastig kan zijn.

Hoe moeilijk kan het zijn om 5 artikelen te scannen? Is nou niet bepaald hooggeschoold werk :+
Laatst bijgewerkt door purny op 30-03-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:11

Ik gebruik de zelfscan nog niet veel, maar heb me zwaar geïrriteerd toen ik eruitgepikt werd bij de zelfscan en het minutenlang duurde voor er iemand kwam om te controleren. Ik had bijna de hele zooi laten staan

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:13

Ik gebruik de zelfscan in de AH altijd.
Een keer in er ongeluk een portie sushi niet betaald. Ik had twee doosjes mee, ze waren in de aanbieding, dus ik scan de kortingsprijs en duw op het plusje. Maar blijkbaar werkt dat dus niet met de aanbiedings barcode. Ik heb het pas thuis gemerkt, dus voelde mij wel… Oepsie

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:13

purny schreef:
Lieke schreef:

Hoe moeilijk kan het zijn om 5 artikelen te scannen? Is nou niet bepaald hooggeschoold werk :+

Niet het werk zelf, maar voor de omgang met klanten is het wel fijn als er een oudere medewerker staat denk ik. Niet zo'n smurf van 16 die zich laat intimideren door een meneer die ZEKER weet dat ie alles gescand heeft en NIET snapt hoe die krat bier opeens onbetaald in zn kar is blijven staan :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:14

kiki1976 schreef:
MyWishMax schreef:
Maar de Ah heeft al heel lang zelfscanners. Echt al jaren. De plus en jumbo hier in de buurt pas heel kort, vlak voor corona.

Hier juist omgekeerd, hier had de Jumbo het al veel langer dan de AH

Oh, overal waar ik kom (randstad) was de Ah de allereerste en hebben zij echt al jaren langer handscanners als andere winkels. Toen waren de jumbo's hier nog c1000 :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:15

Sunnda schreef:
Ga er maar vanuit dat je altijd iemand in de directe kring hebt die regelmatig bewust wat meeneemt zondr te betalen uit de winkel. Stelen uit de supermarkt komt echt in alle soorten en maten voor en al helemaal bij mensen van wie je het niet zou verwachten. :P

Ik ga lekker naar de kassa, maar ik houd dan ook niet van het concept veel haast.
Behalve dan op Bokt, daar zitten die mensen nooit. :')

En ook bij de gewone kassa wordt genoeg gejat. Inderdaad veel ouderen schijnen dat te doen. :))

Ik heb één keer wat dingen meegenomen zonder te betalen: het betrof wat groente en fruit. De weegschalen deden het niet en ik ben zeker tien minuten op zoek geweest naar iemand van het personeel, maar niet te vinden. Vervolgens zaten die dingen onderin m'n tas bij het afrekenen, dus ik vond het wel geschoten, had geen zin om ze weer op te graven. :+ Verder scan ik altijd alles netjes en kijk bij een handscanner ook even na of ik alles heb gescand. Hier werken de zelfscankassa's ook met weegschalen, dus het valt nogal op als je na het betalen ineens die fles wijn onder je arm in je tas stopt. :')

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:16

Ik vind de zelfscan ook ideaal. Even snel op het station naar de Appie als ik iets nodig heb voordat ik naar de trein moet. Zal mij niet gebeuren dat ik de trein mis omdat ik lang in een rij moet wachten achter een vrouwtje die op der strepen gaat staan voor een paar extra spaarzegels of korting :+

We hebben wel eens gehad dat mijn vriend een sixpack bier wilde scannen en we het piepje hoorden - maar dat bleek van de kassa naast ons te zijn. Toen we de rest netjes betaald hadden, komt een medewerkster naar mijn vriend toe van: Is dat bier alcoholvrij? Want ik hoor een seintje te krijgen als het alcoholhoudend is. Bleek het dus niet gescand terwijl wij dachten van wel.

Ik snap dat je dat serieus neemt, helemaal, maar dat er drie beveiligers, twee managers en medewerkers bij kwamen terwijl wij meerdere keren hebben uitgelegd wat er gebeurd was en dat we met liefde dat bier af wilden rekenen, maar dat het niet nodig was om daar met jan en alleman te gaan staan. We voelden ons spontaan een bekeken crimineel :=

Demonstratief daarna een paar keer naar de Jumbo gegaan :')

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:21

Sunnda schreef:

Inderdaad. Vind het daarom ook typisch dat er hier ergens gedeeld werd dat de medewerkers die controleren wel herkennen wie er expres iets vergeet te scannen en wie het daadwerkelijk vergeet. Ik kan me voorstellen dat je hier deels wel voelsprieten voor krijgt en producten met grote bedragen wel opvallend zijn, maar ik denk dat een deel ook gebaseerd is op vooroordelen en er een hoop ‘normaal uitziende witte middelbare of oudere burgers’ ermee wegkomen.

Ik las in een artikel dat de meeste jatters wit zijn, omdat gekleurde mensen voorzichtiger zijn in winkels omdat ze er bij controles veel vaker (onterecht) worden uitgepikt, doordat we onbewust toch behoorlijk racistisch zijn daarin. En geloven we dan witte Gerda sneller dat ze iets vergeten is of een vlotte jongen genaamd Achmed die defensiever reageert omdat hij al zijn hele leven met vooroordelen te maken krijgt?

@Purny, als 23 jarige ben je al te oud, ze willen alleen nog mensen onder de 21 om het betaalbaar te houden. Plus dat er echt een heel groot personeelstekort is, ben benieuwd waar jij de mensen vandaan wilt halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:23

wel, ik als witte wordt er toch echt met enige regelmaat uitgehaald.. :j maar goed, N=1

In dezelfde winkels komen veel scholieren, en die worden ook speciaal behandeld, bijvoorbeeld niet met zn 20-en tegelijk door de Action.. Was laatst ook een hele witte (en zeer irritante) groep die dus moest wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:24

Suliko schreef:
Sunnda schreef:

Inderdaad. Vind het daarom ook typisch dat er hier ergens gedeeld werd dat de medewerkers die controleren wel herkennen wie er expres iets vergeet te scannen en wie het daadwerkelijk vergeet. Ik kan me voorstellen dat je hier deels wel voelsprieten voor krijgt en producten met grote bedragen wel opvallend zijn, maar ik denk dat een deel ook gebaseerd is op vooroordelen en er een hoop ‘normaal uitziende witte middelbare of oudere burgers’ ermee wegkomen.

Ik las in een artikel dat de meeste jatters wit zijn, omdat gekleurde mensen voorzichtiger zijn in winkels omdat ze er bij controles veel vaker (onterecht) worden uitgepikt, doordat we onbewust toch behoorlijk racistisch zijn daarin. En geloven we dan witte Gerda sneller dat ze iets vergeten is of een vlotte jongen genaamd Achmed die defensiever reageert omdat hij al zijn hele leven met vooroordelen te maken krijgt?

@Purny, als 23 jarige ben je al te oud, ze willen alleen nog mensen onder de 21 om het betaalbaar te houden. Plus dat er echt een heel groot personeelstekort is, ben benieuwd waar jij de mensen vandaan wilt halen.
Bij de Jumbo waar ik als tiener werkte (nog voor het zelfscantijdperk), waren het meestal ook de schattige opaatjes en omaatjes die het meeste jatten. :=