Hoe kook jij de rijst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:50

verootjoo schreef:
Gewoon koken, afgieten en eten.

Rijst koken is toch geen rocket science ? :=

Dit dus :o

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:56

Maar je kan zeker wel de smaak en structuur in rijst het beste naar voren halen door het op een bepaalde manier te koken!

Hoe ik het heb geleerd bij het werken in de keuken: goed wassen tot er helder water vanaf komt, in de rijstkoker in de juiste verhoudingen of in de pan met een vingerkootje water. Zelf kook ik graag wat plakjes gember en citroenblad en eventueel citroengras mee voor de smaak (is echt heel erg lekker! Citroenblad en citroengras heb ik standaard in een zak in de vriezer liggen), afhankelijk van het gerecht ook nog kurkuma en/of saffraan.
Bij koken in de pan laten koken tot er luchtgaten in de rijst ontstaan of het water bijna zo goed als verdampt is, vuur uitzetten en met deksel laten nagaren 10-15 min/tot de rest van het eten klaar is. Doorroeren en klaar.

En voor iedereen die een hekel heeft aan zilvervliesrijst van de supermarkt, dat is ook niet gek, want dat droge muffe spul is geen echte zilvervliesrijst. Probeer eens de zilvervliesrijst van de nieuwe band of your organic nature of ekoplaza huismerk kan ook nog wel (biowinkels hebben die) en er gaat een wereld voor je open aan nootachtige smaak en goede textuur. :D
Leg beide gekookte korrels maar eens naast elkaar, de goedkope zilvervliesrijst van de supermarkt is een witte korrel met bruinige stipjes erop, de biologische/kwalitatievere zilvervliesrijst is een korrel met een vliesje eromheen. Bepaalde merken bij toko's hebben ook daadwerkelijke zilvervliesrijst, maar die merken weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 22-04-25 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:00

Suliko schreef:
Cambionn, dat klopt niet, sushirijst is geen 'normale' rijst. De vraag is alleen, wat is 'normale' rijst? Voor ons is dat vaak basmati en jasmijn rijst, die hebben een wat langere korrel en minder zetmeel. Rijstsoorten die voor sushi worden gebruikt hebben een kortere, ronde korrel met meer zetmeel, waardoor het plakt. Voorbeelden van rijstsoorten die een rondere korrel en meer zetmeel hebben zijn sasanishiki en koshihikari. Overigens hebben ze in Japan sowieso de voorkeur voor kortkorrelige kleefrijst zoals die twee laatstgenoemde en gebruiken ze juist minder vaak basmati of jasmijnrijst wat wij als 'normale' rijst beschouwen.
Ik zei ook niet dat ze in Japan basmati of jasmin gebruikte, ik gebruik dat als voorbeeld van echte "soorten" omdat iedereen die kent. Maar ook sasanishiki en koshihikari zijn rijstsoorten, al zijn ze minder bekend dan jasmin en basmati. "Sushi rijst" is geen rijstsoort. Zoals je zelf al aangeeft, gebruiken ze dezelfde rijst ook voor ander eten in Japan. En dat kook je dan op dezelfde manier als andere rijst je het normaal wil eten. Het is niet dat een rijstkoker opeens niet werkt daarmee. Het verschil zit dan in de soort, niet in de kooktechniek. Als je het voor sushi gebruik, kook je het vaak wel net iets anders. Maar er is een reden dat in mijn oorspronkelijke comment een streepje op de e van net stond. Het verschil is minimaal.

Die term "sushi rijst" is gewoon marketing onzin, net zoals "snelkookrijst". En de rijst die hier vaak zo verkocht wordt, is vaak lage kwaliteit met een upmark omdat het "speciale sushi/snelkook rijst" is. Terwijl er dus helemaal geen speciale sushi- of snelkookrijst bestaat. Dat was mijn punt, samen met dat het niet uitmaakt welke soort het is kwa of het in de rijstkoker kan.

Suliko schreef:
Hoe ik het heb geleerd bij het werken in de keuken: goed wassen tot er helder water vanaf komt, in de rijstkoker in de juiste verhoudingen of in de pan met een vingerkootje water. [...] Bij koken in de pan laten koken tot er luchtgaten in de rijst ontstaan of het water bijna zo goed als verdampt is, vuur uitzetten en met deksel laten nagaren 10-15 min/tot de rest van het eten klaar is. Doorroeren en klaar.
Zie dat we het iig wel eens zijn over hoe het te koken :D . Hoewel ik altijd heb geleerd precies het moment dat het water verdampt is maar niks aanbakt wat wel een klein beetje timing-hell is (en het dus vaak idd net ervoor eindigt), en niet heb leren nagaren.

Suliko schreef:
En voor iedereen die een hekel heeft aan zilvervliesrijst van de supermarkt, dat is ook niet gek, want dat droge muffe spul is geen echte zilvervliesrijst. Probeer eens de zilvervliesrijst van de nieuwe band of your organic nature of ekoplaza huismerk kan ook nog wel (biowinkels hebben die) en er gaat een wereld voor je open aan nootachtige smaak en goede textuur. :D
Kwaliteit van de rijst maakt idd ook echt heel veel uit! Ben zelf altijd wel fan van de Golden Diamond Pandan rijst. Is een fijne kwaliteit rijst uit Thailand, bij de meeste Orientals wel te krijgen. Kocht altijd per 20KG voor 50 euro ofzo. Niet de goedkoopste, maar wel zo veel lekkerder dan die van de supermarkt of de goedkopere merken in de Aziatische supermarkt.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 22-04-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:07

Klopt, daar heb je gelijk in Cambionn, maar uit je bericht haalde ik dat je met jasmijn of basmati rijst ook de textuur van sushi rijst kan krijgen en dat klopt niet. Maar verder kook je de meeste rijstsoorten inderdaad op dezelfde manier.

En het nagaren kan je op zich ook laten, maar het maakt de rijst wel ook heerlijk zacht en het voorkomt dat het aanbakt. Op zich is precies op het juiste moment van verdamping het vuur uitzetten ook prima en is de rijst dan ook klaar om te serveren, maar zoals je zelf al zegt, die timing komt wat nauwer. :+
Laatst bijgewerkt door Suliko op 22-04-25 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:09

Oh ik die 1:1 water en rijst, met deksel erop laten koken tot het water verdampt is en dan is t klaar. Dan hoef je ook niks af te gieten.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:13

Suliko schreef:
Klopt, daar heb je gelijk in Cambionn, maar uit je bericht haalde ik dat je met jasmijn of basmati rijst ook de textuur van sushi rijst kan krijgen en dat klopt niet. Maar verder kook je de meeste rijstsoorten inderdaad op dezelfde manier.

En het nagaren kan je op zich ook laten, maar het maakt de rijst wel ook heerlijk zacht en het voorkomt dat het aanbakt. Op zich is precies op het juiste moment van verdamping het vuur uitzetten ook prima en is de rijst dan ook klaar om te serveren, maar zoals je zelf al zegt, die timing komt wat nauwer. :+
Sorry. Ik ben ook niet de beste in duidelijk zijn, dus ik neem de schuld wel op me daarvoor :+ .

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:13

prugelpiet schreef:
Ik schop het nog weer even omhoog :D

Ik ben inmiddels een rijstkoker rijker, maar ik vind het nog maar een ingewikkeld ding.

Kan ik alle rijstsoorten erin maken? Gaat het ook goed met sushi rijst? Houd ik de verhoudingen op de verpakking van de rijst aan, of kan je voor vrijwel alle rijst soorten 1 kopje rijst op 1,5 kopje water aanhouden? :o?

De gebruiksaanwijzing van het apparaat brengt me nergens, dus ik heb eigenlijk geen idee hoe het werkt. Hij kan aan en warm houden. Maar ik weet ook niet hoelang die aan staat en of dat lang genoeg is voor alle rijst soorten.

Hij staat aan tot het water verdampt is, en daarna gaat hij op de warmhoudstand. Dat is voor alle rijstsoorten in principe prima.

Gebruiksaanwijzing: rijst in rijstkoker, rijst wassen, vingerkootje water, rijstkoker aan. Als hij op de warmhoudstand springt en je houdt van luchtige rijst even omscheppen en dan nog even laten staan (en als je rijst niet per se luchtig hoeft te zijn doe je niks).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:15

Isabel schreef:
Oh ik die 1:1 water en rijst, met deksel erop laten koken tot het water verdampt is en dan is t klaar. Dan hoef je ook niks af te gieten.

Ohh ik doe 1 op 1,5 bij gewassen rijst 1 op 2 bij ongewassen.
Wordt het niet heel droog met 1 op 1?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:23

ik doe het dus mijn leven al "verkeerd" :D

Ik meet niks af, gooi gewoon veel water in een pan.
Als het kookt rijst erbij, 8 minuten koken zodat het net niet overkookt.
in de vergiet gooien, niks laten staan...... gewoon weer in de pan en op tafel 'f gooi het direct bij mijn gerecht erbij....

Risotto lekker net zolang bouillon erbij tot het niks meer opneemt ....

Alleen sushi rijst volgens de handleiding maar dan nog valt het soms wel en soms niet uit elkaar met rollen. Maar daar heb ik de sushibazooka voor tegenwoordig..... ook geen issue meer :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:35

Nog nooit geweten dat je rijst moet wassen :o
Ik doe heet water in een pan, doe er rijst bij, laat het koken met deksel op de pan, giet het af en eet het op.
Nog nooit mislukt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:39

Cambionn schreef:
_Christina schreef:
Ik vond de sushi rijst toch echt wel beduidend anders met dezelfde manier van koken die ik voor de basmati rijst gebruik. Los van dat de korrel een andere vorm heeft.
Ik zeg ook dat je gewone rijst anders moet koken om er sushi mee te maken, daarna is het net zoals "sushi rijst".

"Sushi rijst" is gewoon normale rijst, vaak van lage kwaliteit, voorbewerkt zodat jij het niet meer anders hoeft te koken met daarna een hogere prijs omdat het verkocht wordt als iets "speciaals". Maar verder is het gewoon normale rijst, er bestaat geen speciale "sushi rijst". En je kan het dus net zo koken als je elke andere vorm van rijst zou doen, of dat nou een pan is, een stomer, of een rijstkoker. Want het is allemaal gewoon rijst.

Korelvorm ligt aan het soort rijst, net zoals dat jasmin en basmati anders is. Maar zoals gezegd maakt dat weinig uit voor hoe je het kookt.

Ik maak verder nooit sushi, dit was voor in een pokebowl. Doe ik normaal ook 'gewoon' met welke rijst ik dan ook heb liggen (altijd langkorrel, want kortkorrel kende ik niet). Het was dat iemand er speciaal 'sushi'-rijst voor mee had genomen. Ik heb die 'sushi'-rijst niet anders gekookt dan ik met de langkorrel doe, maar ik ben dan wel benieuwd hoe ik "mijn" langkorrel ánders had moeten koken om op "sushi"-rijst uit te komen? Want ik vond die 'sushi'-rijst wel beduidend lekkerder.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:00

Brainless schreef:
Isabel schreef:

Ohh ik doe 1 op 1,5 bij gewassen rijst 1 op 2 bij ongewassen.
Wordt het niet heel droog met 1 op 1?

Nee tot nu toe niet eigenlijk!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:01

_Christina schreef:
Cambionn schreef:
Ik zeg ook dat je gewone rijst anders moet koken om er sushi mee te maken, daarna is het net zoals "sushi rijst".

"Sushi rijst" is gewoon normale rijst, vaak van lage kwaliteit, voorbewerkt zodat jij het niet meer anders hoeft te koken met daarna een hogere prijs omdat het verkocht wordt als iets "speciaals". Maar verder is het gewoon normale rijst, er bestaat geen speciale "sushi rijst". En je kan het dus net zo koken als je elke andere vorm van rijst zou doen, of dat nou een pan is, een stomer, of een rijstkoker. Want het is allemaal gewoon rijst.

Korelvorm ligt aan het soort rijst, net zoals dat jasmin en basmati anders is. Maar zoals gezegd maakt dat weinig uit voor hoe je het kookt.
Ik maak verder nooit sushi, dit was voor in een pokebowl. Doe ik normaal ook 'gewoon' met welke rijst ik dan ook heb liggen (altijd langkorrel, want kortkorrel kende ik niet). Het was dat iemand er speciaal 'sushi'-rijst voor mee had genomen. Ik heb die 'sushi'-rijst niet anders gekookt dan ik met de langkorrel doe, maar ik ben dan wel benieuwd hoe ik "mijn" langkorrel ánders had moeten koken om op "sushi"-rijst uit te komen? Want ik vond die 'sushi'-rijst wel beduidend lekkerder.
Zoals eerder gezegd, ik had mezelf niet zo goed verwoord. Het is niet zo dat je jasmin of basmati in "sushi rijst" veranderd (nouja, meer water dan een vingerkootje en het wordt nat en plakkerig door overkoken, maar daar wordt het niet per se beter van :+ ). In Japan gebruiken ze wel vaak andere rijstsoorten dan jasmin of basmati, maar dat is niet zo zeer "sushi rijst". Die rijst wordt daar ook gebruikt voor niet-sushi. Lees anders de comments tussen mij en Suliko even, die gaan daarover. Suliko noemt ook de voorbeelden sasanishiki en koshihikari, 2 rijstsoorten die korter zijn en meer plakken door de zetmeel. Maar ook dat is gewoon rijst, geen speciale sushi rijst, en je kookt en gebruikt het allemaal hetzelfde.

Beetje hoe pink lady en kanzai appels verschil hebben en je voor de 1 voorkeur kunt hebben, maar uiteindelijk beide gewoon zo opeet of in de pannenkoek gaan. Het zijn beide "gewoon appels". Of hoe je verschillende soorten aardappels hebt (en dat gaat wel verder dan hard- of zachtkokent), en hoewel ze anders smaken en een andere textuur hebben je ze vrijwel allemaal gewoon kan schillen en koken (en ja, de "stampotaardappelen" in de supermarkt is net zo iets onzinnigs).

Een speciale sushi rijst bestaat niet, dat is een onzin marketing term uit het westen. En vaak is het lage kwaliteit rijst die zo duur wordt verkocht aan onwetende westerlingen. Ik weet dus ook niet wat voor rijst je precies hebt gehad toen, want die term is aardig nikszeggend (behalve dat het waarschijnlijk een soort met korte, ronde korrel en relatief veel zetmeel was). Kwaliteit van de rijst doet echter ook een hoop voor de smaak, niet alleen de soort telt. Ik kan je dus niet echt veel nuttigs geven in vergelijking met je "sushi rijst" die je toen had.

Punt is vooral dat het verder niet uitmaakt kwa koken. Kies de rijst die je lekker vind, en verder kook je het op dezelfde manier voor hetzelfde doel ongeacht soort (ik zeg zelfde doel omdat je natuurlijk bijv. ook congee kan maken maar dan moet er meer water bij en kookt het langer).

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:21

I LOVE RIJST !!!! *\o/*

Mijn Indonesische moeder stáát erop dat ik de rijst was....oef die flipt m nu al dat ik mn rijst een paar keer spoel ipv grondig wassen :')

Ik neem altijd Pandan rijst van de toko, in een rijstkoker want deze dame is alles behalve een kookprinses :+ , paar keer spoelen tot het water zo goed als niet meer troebel is, schoon water erbij tm de duimnagel, rijstkoker aan en wachten op die mooie klik 8-) daarna smullen maar *\o/*

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:42

Ik gebruik de rijstkoker :+

Die doet het echt perfect. Rijst wassen, net onder water zetten, deksel dicht en zijn ding laten doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:59

Ik vind rijst koken echt èèn van de simpelste dingen die er op kook gebied bestaat. In een gewone pan.
En kook het idd alsof het pasta is.
Niks ingewikkelds aan.

Risotto is natuurlijk wel een iets ander verhaal. Maar gewoon rijst koken daar heb ik nooit veel moeite voor hoeven doen :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:17

Nou ik hou van mijn rijstkoker hoor :))
Had ooit zo’n pan met bijhorend vergiet, rijst koken in de pan en net zo lang roeren tot het water weg was en dan in het vergiet boven de pan waar water inzit tot het gaar is }:)
Nu was ik het doe het in de pan en druk alleen het knopje in O:)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:06

Nou de rijstkoker heeft de vuurdoop gehad. Het werkte prima, alle water was verdampt en het smaakte lekker, alleen is de onderkant een beetje aangebakken >;)

Ik oefen nog even verder, maar ik vind het ideaal. *\o/* Ik heb er doperwtjes bij in gedaan, vis in het stoommandje erboven en wat anders gaan doen tot ik "KLIK" hoorde. Kind kan de was doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:29

10 min koken zonder deksel, dan afgieten in t vergut en gelijk in mn brouwsel anders word ie droog.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 23:25

Cambionn schreef:
Zoals eerder gezegd, ik had mezelf niet zo goed verwoord.*knip*

Ik denk dat we allebei te letterlijk lezen maar het geschreven niet zo bedoelen := in ieder geval goed om te weten dat ik de langkorrel basmati niet kan omtoveren door het anders te koken. Conclusie als de langkorrel op is, ga ik kortkorrel kopen (alleen nog even zoeken welke, maar dat komt tzt wel, ik heb nog een paar kilo :')).

prugelpiet schreef:
Nou de rijstkoker heeft de vuurdoop gehad. Het werkte prima, alle water was verdampt en het smaakte lekker, alleen is de onderkant een beetje aangebakken >;)

Ik oefen nog even verder, maar ik vind het ideaal. *\o/* Ik heb er doperwtjes bij in gedaan, vis in het stoommandje erboven en wat anders gaan doen tot ik "KLIK" hoorde. Kind kan de was doen.

Aangebakken kan betekenen toch iets te weinig water of je pan was niet goed schoon. Fijn dat het wel lekker was!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:39

prugelpiet schreef:

Heb ik ook weleens, na het opscheppen even laten staan met de deksel erop dan schep je het er zo uit.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:38

Yontheke schreef:
verootjoo schreef:
Gewoon koken, afgieten en eten.

Rijst koken is toch geen rocket science ? :=

Dit dus :o

Fijn, dat je dat even voor iedereen beslist :')

Blijkbaar leren er toch genoeg mensen ( waaronder ik ) nog wat van .

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:45

Doen jullie dan ook nog kruiden of iets anders bij tijdens het koken? Soms zou ik rijst als een soort bijgerecht willen doen, maar dan wil ik net even een smaakje eraan hebben.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:23

Meliaforever schreef:
Doen jullie dan ook nog kruiden of iets anders bij tijdens het koken? Soms zou ik rijst als een soort bijgerecht willen doen, maar dan wil ik net even een smaakje eraan hebben.
Soms wat boter maar meestal niets. Bijgerechten hebben saus en dergelijke wat soms beetje mengt tijdens het eten.

Verschilt beetje hoe we het serveren. Soms groente/vlees en rijst in 1 groot bord op z'n Nederlands en andere keren iedereen een kommetje rijst met groente/vlees gerechten ernaast. In dat tweede geval deelt iedereen de groente/vlees en pak je steeds wat groente/vlees, leg je deze op je rijst, en eet je het vanaf daar op.

Maar echt goede rijst smaakt best lekker, ook zonder kruiden. Dus een hap zonder extra dingen is niet erg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:55

Volgens mij schrijven hier 2 groepen.
De 'lassie mensen' die voorgekookte rijst, ongewassen, 8 minuten, in ruim water koken en afgieten.
En de 'Toko mensen' die uhm echte rijst kopen, wassen, in afgepast water 15-20 minuten de rijst koken/stomen en het dan nog een kwartier laten nastomen (uiteraard zonder ooit de deksel vd pan te halen gedurende het hele proces)

Dit levert totaal verschillende eindresultaten op...