Badkamer, do's en don'ts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Badkamer, do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:48

DO- een automatisch ventilatiesysteem. Die zelf aan en uit gaat. Ideaal zodat je hem niet te vroeg uit zet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:05

Don't: het plafond verlagen dmv lelijke plastic schrootjes, maar de buis van de afzuiging niet mee verlagen. Dat hadden de vorige bewoners hier gedaan.
Er zat zo'n rond ventilatierooster tegen het plafond, maar dat zat er volledig voor de sier omdat de buis er nergens op aansloot.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:24

Kun je ventilatie ook laten reageren op het vochtgehalte? Dat zou wel ideaal zijn.

Oomens, dat hebben wij nu. Er zit wel een dop maar het doet niks. Er zit niks op aangesloten en er is ook geen knop om het aan te zetten. Een andere badkamer werkte hij wel, maar hij kwam gewoon uit op zolder :oo
Onze badkamers zijn allemaal inpandig dus hebben geen mogelijkheid tot natuurlijke ventilatie. We douchen nu met een elektrische luchtontvochtiger in de badkamer die na het douchen nog een paar uur blijft staan. Dat werkt voor nu voldoende tot de badkamer aan de beurt is in de grote verbouwing.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:36

JudithO schreef:
Kun je ventilatie ook laten reageren op het vochtgehalte? Dat zou wel ideaal zijn.

Ja, dan wordt er een sensor voor luchtvochtigheid geplaatst in het kanaal van de afzuiging.
Mij werd wel geadviseerd om voordat je onder de douche stapt handmatig de ventilatie omhoog te zetten.
Omdat het even duurt voordat de sensor reageert.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:41

JudithO schreef:

Oomens, dat hebben wij nu. Er zit wel een dop maar het doet niks. Er zit niks op aangesloten en er is ook geen knop om het aan te zetten. Een andere badkamer werkte hij wel, maar hij kwam gewoon uit op zolder :oo
Onze badkamers zijn allemaal inpandig dus hebben geen mogelijkheid tot natuurlijke ventilatie. We douchen nu met een elektrische luchtontvochtiger in de badkamer die na het douchen nog een paar uur blijft staan. Dat werkt voor nu voldoende tot de badkamer aan de beurt is in de grote verbouwing.

Ja dat hebben wij, echt ideaal. Gaat dus vanzelf aan wanneer je begint met douchen en zodra het vochtgehalte laag is, stopt ie weer.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:44

lieke2 schreef:
Die kunststofplaten lijken me trouwens ook wel wat voor in de badkamer :)) maar ik ben vooral ook benieuwd naar ervaringen hiermee.

Ik zou hier eens in het Engels op zoeken. In de USA is dit namelijk de standaard. Bad/douche en muren volledig plastic uit één stuk (zo lijkt het althans). Handig met schoonmaken :j

lieke2 schreef:
@achterom, hoe zie jij een natuurlijke ventilatie op een badkamer die midden in een huis ligt? Waar dus geen raampje oid naar buiten kan worden opengezet?

Mijn moeder heeft dit. Ventilatie zonder motortje en een rooster in de deur. Het komt uit op het dak. De lucht trekt vanzelf naar boven. Het enige probleem is dat als iemand in het complex er wél een motortje op aansluit (of bv de afzuiger van de keuken erop uit laat komen) de werking verstoord wordt.

Als je alleen woont, kun je ook gewoon de deur open laten staan tijdens het douchen met eventueel een open raam in een andere kamer. Of je zet hem naderhand open. Ik houd zelf altijd de badkamerdeur(en, ik heb er twee :+ ) open.

O ja, nog een tip. Mocht je de wasmachine in de badkamer zetten: zet hem niet "zo dicht mogelijk" tegen de muur, maar laat er voldoende ruimte tussen zodat je er met een bezem/stofzuiger tussen kunt komen. Iets waar ik geen rekening mee heb gehouden :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:52

Sizzle schreef:
Een kiepraam openzetten maakt schimmel. Als je het raam volledig open zet (gewoon groot raam) dan is dat prima. Badkamer boven heeft bij ons ook nog 2 grote dakramen.
Als je enkel een klein bovenraampje hebt of helemaal geen raam dan moet je wel een ventilatie laten zetten lijkt me.

Wij hebben op dit moment een kleine badkamer van 1,5 bij 2,5 ofzo. Misschien nog kleiner, met een dakraam en verder geen ventilatie. En dat is écht te weinig, ook al staat het dakraam echt wel veel open, en de ventilatiestrook ook altijd open. Ik zou dit zelf nooit zo doen :n

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:09

lieke2 schreef:
Die kunststofplaten lijken me trouwens ook wel wat voor in de badkamer :)) maar ik ben vooral ook benieuwd naar ervaringen hiermee.

Wij hebben dit in onze tweede badkamer in de kelder laten plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Bevalt prima en ziet er goed uit. Maar er komt geen daglicht dus het kan ook niet opvallen dat het kunststof is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:24

Wij hebben in ons appartement automatische ventilatie en geen raam in de badkamer. Nooit vocht problemen gehad. Ik zet zelf wel vaak de deur open tijdens het douchen, we wonen hier samen en niemand ziet ons verder. Maar ook met dichte deur is er niks aan de hand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:32

Ik heb een hoekrekje op laten hangen in de douche. Ik wil mijn shampoo en flessen niet op de grond en goed bij de hand hebben. Blijft mooi, is van rvs. Is geboord in de tegels en voegen. Ging prima.

Als ik een badkamer aan zou leggen dan zou ik graag een nisje willen ofzo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:09

Achterom schreef:
Sizzle schreef:
Een kiepraam openzetten maakt schimmel. Als je het raam volledig open zet (gewoon groot raam) dan is dat prima. Badkamer boven heeft bij ons ook nog 2 grote dakramen.
Als je enkel een klein bovenraampje hebt of helemaal geen raam dan moet je wel een ventilatie laten zetten lijkt me.

Wij hebben op dit moment een kleine badkamer van 1,5 bij 2,5 ofzo. Misschien nog kleiner, met een dakraam en verder geen ventilatie. En dat is écht te weinig, ook al staat het dakraam echt wel veel open, en de ventilatiestrook ook altijd open. Ik zou dit zelf nooit zo doen :n

Dat kan natuurlijk. Ik weet ook niet of alleen een dakraam genoeg is, daar heb ik geen ervaring mee. Ik zet het raam en dakraam tegen elkaar open.
Het maakt wellicht ook uit of je badkamer verwarmt is. Onze „hoofdbadkamer“ is beneden en mee aangesloten aan de vloerverwarming, die is dus altijd warm en de deur is ook nooit echt dicht. Na het douchen zet ik het raam volledig open tot alles droog is.
Mijn ouders hebben in de 40 jaar waar ze wonen met natuurlijke ventilatie ook nog nooit vochtproblemen gehad trouwens.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:52

Maddy_Paola schreef:
De enige echte do vind ik verwarmde spiegel met verlichting erin aan de voorkant [ [url=m/SbSUeb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben zo'n soort met onderin ook nog verlichtingsbalk en er zitten 2 vakken a3 formaat verwarming in die dus na het douchen ook nog schoon zijn, omdat je niet hoeft te wissen blijft je spiegel streeploos

Wij hebben deze:
Afbeelding
Met spiegelverwarming

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:23

Sowieso een sunshower.
Heerlijk om voor dat ding af te drogen.
Als ik ergens douche zonder sunshower dan mis ik hem echt.

Niet doen, een inloopdouche naast de deur.
Dat hebben wij, omdat het zo uitkwam kwa leidingwerk.
Maar het is niet handig want de deur word altijd nat en er moet altijd iets voor liggen anders word de overloop nat.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:45

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:29

_Denise_ schreef:
Do: vooraf duidelijke afspraken op papier laten maken over de betegeling.

Dan bespaar je ellende zoals dit: [HTT] Badkamer laten verbouwen, tegels/voegen niet strokend

Dit was via een bekende badkamerzaak (geen goedkope stunter).

Dit is gewoon een waardeloze tegelzetter, dit zou je normaal niet eens hoeven bespreken/vastleggen, want een normale tegelzetter tegelt niet zo :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:36

Weet niet of ze al langs gekomen zijn... maar een don't:
Zwarte kranen en putjes :\
Je ziet er àlles op, elk watervlekje, elke vingerafdruk.
Ondanks een goed merk met "vlekbestendige" coating :')

Ze staan dan weer wel mooi bij de rest, dat wel :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:25

Gun metal kan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:29

Ik heb straks alles gunmetal, zie je niks op :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:12

Dit had ik voor de aanschaf moeten weten :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:19

c_alsemgeest schreef:
Dit had ik voor de aanschaf moeten weten :')

Ja dure grap en veel gedoe als je alles moet vervangen. Wij hebben goud, ben benieuwd hoe lang dat goed blijft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:23

Zwart heb ik sowieso nooit overwogen. Ik zag dat lastiger schoonhouden al aankomen. Alleen het doucheframe zou ik overwegen in zwart. Verder niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 22:26

Ik heb chroom met zwart combi kranen en mij valt het juist alles mee tot nu toe.
Ze waren niet erg duur (goedkoop zelfs, direct van de bouwmarkt) dus als het tegenviel konden we ze zo weer vervangen.
De platte bovenkant is wel druppel gevoelig maar het is al snel een automatisme geworden om na het handen afdrogen ook even een zwiepje over de kraan te doen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 23:22

veerledec schreef:
lieke2 schreef:

Wij hebben dit in onze tweede badkamer in de kelder laten plaatsen.

[ [url=m/1TwH1a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/v35P3c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bevalt prima en ziet er goed uit. Maar er komt geen daglicht dus het kan ook niet opvallen dat het kunststof is.

Even heeeelemaal off topic, maar waar heb je dat hele leuke schilderijtje vandaan? Die met die veren :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 00:00