Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:20

Een doop is geen goed vergelijk denk ik. Er zijn heel wat mensen die hun kind enkel laten dopen omdat er anders een familie ruzie ontstaat, niet omdat ze er zelf nou zou achterstaan.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:41

Ik heb echt geen probleem met een dresscode. Als dat de wens is van het bruidspaar respecteer ik die graag. Als mijn vriend en ik gaan trouwen is de dresscode ook toch echt tenue de ville voor de daggasten :+ Dat past bij ons en bij onze naasten dus ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem gaat zijn. Het feest ‘s avonds maakt me dan weer wat minder uit.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:01

Cayenne schreef:
Maar de mensen die niet aan dresscodes doen... hoe denken jullie er dan over dat het op bruiloften not done is om wit te dragen?
En doen jullie dat wel gewoon? Of houden jullie je daar dan wel aan?

Hier niet tegen dresscodes, maar ben ze ook nog niet tegen gekomen bij de bruiloften waar ik ben geweest/uitgenodigd.

En nee,in princípe doe ik geen witte jurk aan naar een bruiloft, maar toch heb ik het wel een keer gedaan, kanten jurk zelfs ook nog :+ :Y)
Afbeelding

Zóó hard getwijfeld, maar moeder van bruid (schoonzus) wist zeker dat bruid het niet erg zou vinden en heeft me over gehaald. Daarna geloof ik zelf nog foto naar bruid gestuurd al check of ze het echt niet erg zou vinden (dan had ik ander onderjurkje of compleet wat anders aangedaan) maar die vond het ook een erg mooi setje :D
Jurk van bruid bleek champagne, dus matchte ook niet met haar jurk oid :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:06

tengeltje11 schreef:
Zelf ben ik Belg en lees telkens met verbazing mensen die met onzekerheden en vragen zitten rond een feest met dresscode.

Hier kennen we dat dus echt niet, je krijgt bv gewoon een uitnodiging voor een huwelijksfeest, nieuwjaarsfeest,… en trekt aan wat je wil, ligt niemand wakker van en bij jullie lijkt het (voor mij dan), alsof je enkel welkom bent onder de juiste kleren….

Hoe staan jullie zelf tegenover die dresscodes?

Bij ons op een huwelijk zijn er echt mensen die gewoon een nette broek met hemd aantrekkend een minijurk tot een lang suitekleed, alles kan wordt ook gedaan, en daar lees ik soms boze bruiden omdat mensen niet droegen wat gevraagd werd.

Heel vreemd vind ik dat.

Van waar komt dat? En is dat al lang zo dat er dresscodes gevraagd wordt aan de gasten?

Wij hadden geen dresscode op onze bruiloft. Juist om iedereen te laten komen zoals hij wilde. Mijn man is ook niet van de pakken, dus om dat wel van de gasten te vragen is gek. En iedereen kleedt zich toch wel netjes. Was een leuke mix van wat mensen aan hadden!

verootjoo

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:19

Ik hou best van dresscodes, maar vind kleur voorschriften verschrikkelijk.

Pas een bruiloft gehad waar een man een pak aan moest en die mocht geen zwart, blauw of groen zijn. En de dames moesten een jurk aan en die mocht dan weer geen blauw, paars, zwart, wit of roze zijn.
Schiet mij maar lek hoor := alle zeer nette kleding die wij in de kast hadden hangen mocht dus niet. Dan jaag je mensen echt op grote kosten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:27

Balenciaga schreef:
Ik heb echt geen probleem met een dresscode. Als dat de wens is van het bruidspaar respecteer ik die graag. Als mijn vriend en ik gaan trouwen is de dresscode ook toch echt tenue de ville voor de daggasten :+ Dat past bij ons en bij onze naasten dus ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem gaat zijn. Het feest ‘s avonds maakt me dan weer wat minder uit.

TDV lijkt me sowieso zelden een probleem.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:46

Ik vind juist de doe-maar-normaal cultuur van Nederland erg jammer.

Iedereen is toch van mening dat bijv Disneyland of Walibi Halloween voor een andere beleving zorgt dan een dagje Drievliet. Dat komt omdat er meer aandacht is voor hoe dingen eruit zien, wat mensen aan hebben, welke muziek aanstaat etc. Als alles bij elkaar in dezelfde stijl en sfeer is, dan zorgt dat voor een grotere beleving. En dat maakt het extra leuk en gaaf.

Met een dresscode wil je ook zoiets creeeren. Een bruiloft mag een waanzinnige dag zijn! Iets om voor uit te pakken.

En de formele dresscodes zijn niet meer genoeg van deze tijd, daardoor ontstaan er nieuwe dresscodes zoals summer chique.

Grappig trouwens TS, dat dat helemaal geen ding is in Belgie. Weer iets geleerd!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:50

Sizzle schreef:
Balenciaga schreef:

TDV lijkt me sowieso zelden een probleem.

Mij ook niet, maar toch redelijk wat reacties in het topic waarbij het wel een probleem zou zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:00

Valt wel mee toch?
De meeste vallen meer over gala eissen en kleurenpakketen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:05

Ladyson schreef:

Iedereen is toch van mening dat bijv Disneyland of Walibi Halloween voor een andere beleving zorgt dan een dagje Drievliet. Dat komt omdat er meer aandacht is voor hoe dingen eruit zien, wat mensen aan hebben, welke muziek aanstaat etc. Als alles bij elkaar in dezelfde stijl en sfeer is, dan zorgt dat voor een grotere beleving. En dat maakt het extra leuk en gaaf.

Met een dresscode wil je ook zoiets creeeren. Een bruiloft mag een waanzinnige dag zijn! Iets om voor uit te pakken.

En de formele dresscodes zijn niet meer genoeg van deze tijd, daardoor ontstaan er nieuwe dresscodes zoals summer chique.

Grappig trouwens TS, dat dat helemaal geen ding is in Belgie. Weer iets geleerd!

Tja, ik zie dat anders. Ik vind het niet perse 'extra leuk en gaaf'. Ik vind het veel belangrijker dat iedereen op z'n gemak is en niet perse extra moet shoppen voor mijn bruiloft.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:12

Oke, maar hoe denken jullie dan over het volgende; Oud klasgenoot van mij is getrouwd, prachtige jurk aan, haren mooi, sieraden, make-up, man strak in pak, alle gasten: In korte broek, t-shirt, tanktop, korte (bijna mini) rok crocktop en mijn persoonlijke gruwel, crocks aan...
In alle foto's staat het bruidspaar als een zwaar overdressed paar tussen de vakantiegangers van de plaatselijke camping...
Zijn jullie daar dan helemaal akkoord mee als dat op jullie bruiloft gebeurd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:13

Century schreef:
Ladyson schreef:

Tja, ik zie dat anders. Ik vind het niet perse 'extra leuk en gaaf'. Ik vind het veel belangrijker dat iedereen op z'n gemak is en niet perse extra moet shoppen voor mijn bruiloft.

Zo denk ik er ook over.
Wil de mensen graag op mijn feestje omdat ik die mensen leuk vind zoals ze zijn. Dan hoeven ze niet in kleding te steken die ik zou wensen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:18

M_D_H schreef:
Oke, maar hoe denken jullie dan over het volgende; Oud klasgenoot van mij is getrouwd, prachtige jurk aan, haren mooi, sieraden, make-up, man strak in pak, alle gasten: In korte broek, t-shirt, tanktop, korte (bijna mini) rok crocktop en mijn persoonlijke gruwel, crocks aan...
In alle foto's staat het bruidspaar als een zwaar overdressed paar tussen de vakantiegangers van de plaatselijke camping...

Uhm, dat vind ik nogal onwaarschijnlijk.
Dan gaat er wel meer mis dan domweg een dresscode op je uitnodiging denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:26

Century schreef:
En iedereen kleedt zich toch wel netjes.

Dat is dus lang niet altijd zo. En dat zou voor mij dus reden zijn om volgende keer wel over dresscode na te denken, juist omdat dat netjes, schoon, heel en verzorgd dus niet door iedereen gedaan werd.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:37

Ik vind het niet meer dan normaal om naar een bruiloft of uitvaart je netjes te kleden.
Ik heb dat zo geleerd, mijn kinderen en kleinkinderen want het getuigt van respect voor diegene waar het om gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:45

Maar netjes kan voor iedereen anders zijn.

Maar met korte broeken of verwassen kleding oid daar zou in mijn familie en vrienden niemand mee naar een feest gaan. Dus daarvoor zou een dress code niet nodig zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:52

Je naar de gelegenheid kleden is wat mij betreft een kwestie van fatsoen. Net als met mes en vork eten bijvoorbeeld. Je gaat gewoon niet in een short naar een bruiloft of uitvaart (tenzij het thema Hawaii is ofzo).

Die broek die Ayasha liet zien is wat mij betreft prima. Ik zou het zelf niet aantrekken naar een bruiloft (een bruiloft is voor mij een reden voor een nieuw jurkje :+ ), maar ik vind het wel netjes genoeg.

Soms vind ik het wel jammer, die Nederlandse 'als het maar lekker zit'-mentaliteit. In het buitenland valt het me ook weleens op dat mensen gemiddeld netter gekleed zijn dan hier.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:55

Laat ik het anders zeggen, ik had van niemand op mijn bruiloft verwacht dat ze met Crocs en korte broeken zouden aankomen. En als er toch eentje tussen zit, tja, dan zij dat zo.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:12

M_D_H schreef:

Het is wel een foto van jullie met al je vrienden en familie. Dat is toch het meest bijzondere van zo'n foto.
Wat doe je dan wanneer je niet van tatoo's houdt? (that's me :D )
Ga je dan ook mensen vragen om zich te verstoppen voor het plaatje?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:07

Ik vind tatoeages echt iets anders dan overdressed zijn op mijn eigen bruiloft.
Het is een bruiloft, geen bbq op de camping :+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:23

senna21 schreef:
M_D_H schreef:

Het is wel een foto van jullie met al je vrienden en familie. Dat is toch het meest bijzondere van zo'n foto.
Wat doe je dan wanneer je niet van tatoo's houdt? (that's me :D )
Ga je dan ook mensen vragen om zich te verstoppen voor het plaatje?

Ik vind het verhaal van M_D_H dan wel weer ontzettend jammer. Ja, je staat met fijne mensen op de foto... Maar het is niet echt een 'deze foto laat ik aan iedereen zien, kijk hoe mooi!'-foto.

Mensen kunnen zich ook wat passender kleden dan korte broeken, flipflops..) Als ik ooit ga trouwen, wil ik dat iedereen zich comfortabel kleed maar ook even zijn best doet. Geen verwassen broeken, gaten in de broek, afgetrapte schoenen, zwemshorts (nette korte broek, muah, wellicht wel!)... Dat zal voor één vriendin betekenen dat ze in een spijkerbroek met effen shirt komt. Dat betekent voor een ander dat ze toch dat ene leuke jurkje koopt.

Maar een campingoutfit, neen. Bedankt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:53

Ja maar sorry hoor. Als echt IEDEREEN in zijn bermuda staat dan heb je of een vriendenclub uitgezocht die daarom bekend staat dat ze een gebrek aan opvoeding hebben daneel je expres in de maling nemen, of er is iets mis gegaan met de aankondiging.
Ik vind het een sterk verhaal :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:05

Ik wilde net zeggen.. Je kent de mensen toch die je uitnodigd? Dan weet je toch hoe ze zijn, hoe ze zich kleden, waar ze zich prettig bij voelen, hoe ze zich gedragen?
Of nodig je vreemden en vage kennissen uit?
(of zit je dan in die vreemde situatie dat je mensen móet uitnodigen omdat ze zich anders gepasseerd voelen of weet ik hoe ingewikkeld sommige families/vriendengroepen in elkaar steken.. :') )

Als ik een bruiloft zou geven (hoogst onwaarschijnlijk maar toch) dan kennen we de mensen die komen.. Als daar iemand bijzit die altijd crocs draagt, dan weet ik dat toch al?

Net zoals als er iemand tussen zit die bijv altijd een kwade dronk heeft.. die nodig ik dan niet uit.. Of we gaan eerst een goed gesprek aan.. (ik heb eens een vechtpartij meegemaakt op een bruiloft.. nou, doe dan maar een paar crocs.. echt.. wat een ellende was dat :+ )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:42

Sizzle schreef:
Ja maar sorry hoor. Als echt IEDEREEN in zijn bermuda staat dan heb je of een vriendenclub uitgezocht die daarom bekend staat dat ze een gebrek aan opvoeding hebben daneel je expres in de maling nemen, of er is iets mis gegaan met de aankondiging.
Ik vind het een sterk verhaal :o

Bedankt dat ik hier als ongeloofwaardig wordt weg geschreven, echt meer dan vreemd dat je gewoon durft te beweren dat ik lieg, ik zeg toch ook nergens dat alles wat jij zegt bullshit is? Wat een lef zeg :n
Ik zou je de foto's wel willen laten zien, want uiteraard heeft mijn oud klasgenoot die gewoon op facebook staan, maar ik vind dat wel een stapje te ver gaan om te bewijzen dat ik gelijk heb.

En ik zeg trouwens nergens dat mijn oud klasgenoot het vervelend vond, zij heeft een hele mooie dag gehad en boeide het niet, maar toen ik de foto's zag, kreeg ik de kriebels, IK zou dit namelijk niet zo willen :n En dat is de enige reden dat ik dit deelde, omdat ik dan benieuwd ben hoe de äntidresscodebokkers" hier over denken, want zoals ik ook al eerder schreef, soms hebben mensen geen dresscode maar wel een bepaalde verwachting, wat dan niet voor iedereen helder is zonder dresscode.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:44

Maar was dat dan in een vakantieland ofzo? Echt iedereen een bermuda? Ik ken niet eens heel veel mensen die een bermuda hebben...