Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 04:39

Sommige mensen zijn nu eenmaal zo verslaafd aan hun telefoon dat ze oprecht niet zien dat op je telefoon in een restaurant zitten gewoon echt not done is....

Ts valt in mijn ogen niets te verwijten, die zat er niet als babysitter!
Haar vriend daarin tegen.... als je zo kinderachtig bent om met je ogen dicht te gaan zitten (hoe ook dan?) neem dan het fatsoen en ga gewoon weg want je maakt de situatie er niet beter op.
En dat pokemon go gespeeld wordt door volwassenen maakt niet dat je dat in een restaurant kunt doen, je hebt gewoon geen fatsoen in je donder als je dat doet tijdens een etentje van je schoonfamilie. (Is pokemon go ook niet een spel waarbij je fysiek moet lopen?) Echt.... sorry TS maar ik kan in dit verhaal echt niets positiefs vinden.

Nodig je familie thuis uit voor een bak koffie, maar doe vooraf even een stevig gesprek met je eigen vriend. Je bent verdorie 42!!! Gedraag je eens als een volwassen vent zeg. En nee, sorry pokemon is van origine een kinder ding en dat zal het altijd blijven

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 05:48

Vind jij.
Er zijn zat hobby's die "voor" kinderen zijn maar ook volwassenen prima kunnen uitoefenen. Dat een hoop mensen er een mening over hebben... tja zijn hobby en niet die van jullie.

Dat het behoorlijk kinderachtig gedrag is om na een kleine aanvaring met ogen dicht te gaan zitten en er nu zo'n heisa van gemaakt wordt met zn alle...
Er is of meer aan de hand of beide even het eigenwijze gedrag opzij en excuses maken.
Zelf niet tussen gaan zitten, voor t zelfde geld gaat het gewoon prima en zeggen ze sorry en is het klaar, loop jij je druk te maken om niks :(:)
Is het wel een pittiger gesprek, laat dan het voorbeeld zijn voor de andere 2 en geef aan wat het voor jou betekende. Misschien vantevorenet je ouders om de tafel met je verwachtingen/angst ?
Wie weet kunnen zij er wat in betekenen tijdens het gesprek en alles in goede banen leiden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 05:58

Denk dat de basis hierin verder gaat dan het etentje. Dat de irritatie over je vriend er al langer is/was (en dan met name irritatie vanuit bezorgdheid denk ik). Kan dat kloppen?

Voor het uitpraten is dat nu niet van belang, maar wellicht is het handig dat als jij en je vriend bij elkaar blijven, jij toch eens met je broertje gaat praten over wat hem zo dwars zit over jullie relatie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:00

Wij noemen dit thuis tokkie gedrag.

Echt vervelend dat jij er tussenin zit. Ik hoop dat ze het uitpraten en het daarna klaar is. Kom op, het zijn volwassenen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:29

capopjekop schreef:
KimD schreef:
Maakt iedereen dit kinderachtige gedoe niet veel groter dan dat het is? :=

Vriend excuseert zich, broer excuseert zich, kop koffie, klaaaaaar, opgelost.

Tenzij er meer speelt. Het kan ook zijn dat er meer irritaties/twijfels zijn en dat dit de druppel is. Kleine speculatie van mijn kant. Anders ben ik het wel met je eens

Ik heb dat vermoeden ook maar zou dit wel graag van tevoren weten als dat zo is. Als broer en ouders zo'n bom laten vallen dan kun je uitgaan van echte ruzie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:03

Momo94 schreef:
Wauw.. ik ben nu kapot.. ik kom hier voor een hulp vraag en uiteindelijk worden mijn vriend, mijn broertje en ook ik gewoon volledig de grond in getrapt... want ook voor mij komen er echt hele gemene reacties voorbij.. zoals ik ook al zei.. ik was op dat moment ook gezellig aan het kletsen en ik had NIET door dat hij regelmatig op zijn telefoon pokemon aan het spelen was, anders had ik daar echt wel wat van gezegd.

Ik weet dat het die avond niet netjes was allemaal.. alleen mijn ouders willen het met zijn 5en uitspreken.. wat ik in ieder geval toch ga voorstellen dan is op neutraal terrein. Ergens in het bos ofzo.

Ik vind het oprecht vervelend dat je je zo voelt, jij kunt er immers niks aan doen dat je broer en vriend zich misdragen.

Heb je met je vriend besproken wat er gebeurd is? Ik neem aan dat ook jij zijn gedrag niet okay vindt?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:14

Of iemands hobby nu wel/niet voor kinderen is is imo irrelevant voor deze situatie. Er is voor elke hobby een tijd en een plaats en dat is niet in een restaurant. En als iemand je aanspreekt op je gedrag (al is het wat lomp) dan gedraag je je. Zeker als je 42 bent mag je volwassen genoeg zijn om je in die situatie volwassen te gedragen en je te bedenken dat je daar voor iemands verjaardag zit.
Dus evt frustraties en andere uitbarstingen bewaar je dan maar voor een ander moment.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:23

Ik vroeg het eerder ook al.
Zit hij bij andere gelegenheden ook steeds op die telefoon?
Zoals bij een verjaardag bijvoorbeeld.
Ik kan mij voorstellen dat nu dan bij toch een duur etentje de bom is gebarsten.
En wat de hints waren weet natuurlijk niemand. Behalve " gezellig hé? die telefoon" is dat duidelijk genoeg imo.
En als je beseft dat gamen aan tafel onbeschoft is hoeft de hint ook niet groot te zijn om het te snappen.

Maar met zijn alle uit gaan praten op neutraal terrein?
Echt?
Dan vraag ik me af wat er voorheen nog meer heeft gespeeld.
Dan geloof ik niet dat dit het eerste was.

Laat je vriend beloven dat hij voortaan dat ding in zijn jaszak laat zitten.
Bied aan een deel van dat etentje te betalen. En dan denk ik dat het zo over is het gesprek.

Maar ergens heb ik het gevoel dat hij die telefoon niet weg kan en wil leggen. Dus dat hij die optie nooit gaat geven.
En ja dan snap ik neutraal terein beter.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:38

Momo94 schreef:
Wauw.. ik ben nu kapot.. ik kom hier voor een hulp vraag en uiteindelijk worden mijn vriend, mijn broertje en ook ik gewoon volledig de grond in getrapt... want ook voor mij komen er echt hele gemene reacties voorbij.. zoals ik ook al zei.. ik was op dat moment ook gezellig aan het kletsen en ik had NIET door dat hij regelmatig op zijn telefoon pokemon aan het spelen was, anders had ik daar echt wel wat van gezegd.

Ik weet dat het die avond niet netjes was allemaal.. alleen mijn ouders willen het met zijn 5en uitspreken.. wat ik in ieder geval toch ga voorstellen dan is op neutraal terrein. Ergens in het bos ofzo.

Heb niet alle reacties gelezen, alleen deze 2 van jou.
Het is niet normaal dat je in gezelschap aan tafel steeds op je telefoon zit tenzij het een hele dringende kwestie is voor werk of gezondheid van iemand vlakbij. Dat had je vriend zelf ook kunnen bedenken. Je broertje had het na een aantal stille hints ook op een andere manier kunnen zeggen. Opvliegend karakter of niet jullie zijn allemaal volwassen en in een restaurant waar meerdere gasten aanwezig zijn, dan gedraag je je normaal.
Denk dat het handig is om voordat jullie allemaal het gesprek in gaan 6 november een aantal afspraken maken: - iedereen blijft rustig - iedereen laat elkaar in de waarde - iedereen laat elkaar uitpraten - iedereen respecteert elkaars mening en visie op wat er gebeurt is - Het is denk ik de bedoeling om de lucht te klaren en elkaar weer te kunnen zien toch? Je hoeft het niet eens te zijn met elkaar maar zoiets als dit moet er ook niet boven blijven hangen en van alles gaan beïnvloeden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:42

ivy_power89 schreef:
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo verslaafd aan hun telefoon dat ze oprecht niet zien dat op je telefoon in een restaurant zitten gewoon echt not done is....

Wij waren pas uit eten en er zat een stel naast ons aan een tafeltje, in de ruim 2 uur dat we er naast hebben gezeten hebben ze hooguit een paar woorden met elkaar gesproken, zij was kleding aan het bestellen online en hij zat filmpjes te kijken, gezellig kom schat gaan we uit eten kan jij direct een nieuwe garderobe bestellen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:43

TS, jij bent niet verantwoordelijk voor het gedrag van jouw vriend, voel je dus niet schuldig dat je niet gezien hebt dat hij op zijn mobiel zat.

Hoe oud ben je zelf? Is het een relatief nieuwe relatie of zijn jullie al jaren samen? Kent jouw familie je vriend redelijk goed of niet?
Ik probeer een beetje te voelen waar dit vandaan komt, zijn het irritaties die over langere tijd zijn opgebouwd of is het nieuw?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:44

Beste TS, wat een ontzettend nare situatie. En jij zit er tussenin. Dat voelt niet goed.

Een ruzie zoals dit heeft vaak een diepere oorzaak. De kans is groot dat je broertje zich al langer stoort aan je vriend. En dat dat tijdens het etentje tot een uitbarsting is gekomen.
Als je zo'n conflict wilt oplossen zijn er een paar dingen waar je om moet denken:

Allereerst is het de vraag of jij de mediator moet zijn. Je staat tussen de partijen in, dat wel. Maar beide ruziemakers zullen vinden dat je eigenlijk aan hun kant moet staan. Dat maakt het oplossen moeilijker omdat er een extra emotie bij komt. Probeer een neutraal iemand te vinden die er helemaal buiten staat, maar wel goed is in het leiden van een gesprek. En die mensen durft aan te spreken op hun gedrag tijdens het gesprek. En door drogredenen heen prikt.

Ten tweede is het van belang dat het duidelijk is wat he doel is van het gesprek én wat de belangen zijn. Je moet proberen uit de standpunten te komen en in gezamelijke belangen te praten. Je vriend en je broer hoeven geen beste vrienden te worden. Maar het zou wel fijn zijn als ze samen op een feestje kunnen zijn zonder elkaar de tent uit te vechten. En dat is ook jouw belang. (goolge maar eens op onderhandelen in standpunten en belangen)
Als je niet oppast krijg je een uitpraatsessie van: Ja maar jij.... (ja maar betekent overigens nee)

Tot slot zou ik er niet voor kiezen om het met z'n 5-en uit te praten. Dat maakt het voor je vriend niet makkelijker. Voor je vriend kan het gaan voelen als 4 tegen 1. En dat maakt het nooit beter. Ik zou beginnen met je broer en je vriend. En als die uit uitgepraat hebben en op enigszins goede voet weer verder kunnen, kunnen ze samen naar je ouders gaan om excusses aan te bieden.

Excusses bied je aan door sorry te zeggen, én erbij te zeggen hoe je gaat voorkomen dat het nog een keer gebeurt. Anders is het een lege huls.

Neutraal terrein is overigens wel een goed idee. En lopen ook. Dan loop je in ieder geval naast elkaar ipv tegenover elkaar te zitten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:44

Snadrem schreef:
De enige manier om dit uit te praten is via een POKEMON BATTLE

:') :') :') :') :')
Veeg me op hahahaha :')

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:49

Nou nou volledig de grond ingetrapt?
Ik vind het persoonlijk ook niet normaal dat een volwassen vent van 42 zich niet echt weet te gedragen in een restaurant met schoonfamilie.
Wie gaat er dan in hemelsnaam constant met zijn telefoon zitten pielen,laat staan gamen,ik vind dat echt not done.
Dat je broer zo tekeer gaat,snap ik wel,die liep zich misschien,na al die steken onder water,op te vreten.
Je hebt restaurants,weet even de naam niet meer,daar 'moet' je je telefoon in een mandje leggen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:49

Neutraal terrein en lopen is een goed idee, met 5 mensen terwijl er 2 een conflict hebben niet.

Ga lekker bij je ouders op de koffie en stuur die mannen met elkaar op pad om het uit te praten. Kunnen ze daarna sorry komen zeggen tegen jou en je ouders.

Snapt je vriend dat Pokemon spelen in een restaurant geen sociaal aanvaardbaar gedrag is?
Snapt je broer dat schreeuwen (in een restaurant) geen sociaal aanvaardbaar gedrag is?
Dan komen ze er samen wel uit.

Jij bent geen scheidsrechter he, je bent er bij betrokken omdat je een band met beide hebt. Lekker afzijdig houden.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:04

Als ik het goed begrijp dan willen de ouders graag het gesprek. En met alle aanwezigen uit het restaurant. En dat begrijp ik heel goed: het was ter ere van de verjaardag van de moeder en dan gebeurt zoiets. Daar zou ik ook met zijn allen op terug komen om aan te geven wat voor impact het op hun had/heeft en meteen even heel erg duidelijk te maken dat dat in de toekomst niet nog eens gaat gebeuren. En als iedereen tegelijk aanwezig is, wordt iedereen ook op gelijke wijze aangesproken. Vind ik echt niet gek maar kan aan mij liggen natuurlijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:12

Zeedraakje schreef:
Als ik het goed begrijp dan willen de ouders graag het gesprek. En met alle aanwezigen uit het restaurant. En dat begrijp ik heel goed: het was ter ere van de verjaardag van de moeder en dan gebeurt zoiets. Daar zou ik ook met zijn allen op terug komen om aan te geven wat voor impact het op hun had/heeft en meteen even heel erg duidelijk te maken dat dat in de toekomst niet nog eens gaat gebeuren. En als iedereen tegelijk aanwezig is, wordt iedereen ook op gelijke wijze aangesproken. Vind ik echt niet gek maar kan aan mij liggen natuurlijk.

Al was het maar om te voorkomen dat het verhaal daarna een eigen leven gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:15

Momo94 schreef:

:(:)

Open een topic op bokt over familie- of relatieproblemen. En heel internet komt met pek en veren bij elkaar op het dorpsplein om getuige te zijn van de volgende afslachting.

Ik hoop dat je op ronduite botte reacties na toch wat inzichten eruit op gedaan hebt (en toegegeven, sommige reacties zijn wel een beetje grappig als je ze niet te serieus neemt, toch :') ? ). Al zijn de meeste niet zo genuanceerd.

Ik zou broertje erop aanspreken dat die voortaan niet gaat krijsen in een restaurant, want ik zou door mijn stoel zakken. Dan neemt hij jou maar eventjes apart of meldt het achteraf zodat jij vriend er op kan aanspreken. En ik geloof niet dat er ooit een (familie)relatie beter is geworden van impliciete hints. Dus dat moet hij ook gewoon niet doen.

En vriend erop aanspreken dat telefoontjes tijdens een etentje not-done zijn. Maar eerlijk, hoewel het tegen alle normen en waarde indruist (dus 't is geen goedpraten). Misschien dat je vriend zich wel stierlijk verveelde omdat hij zich al niet chill voelt in je familie (impliciete hints helpen hier meestal ook niet zo aan mee). Als dat zo is, is dat wel complexer, en moet je daar met zijn allen wat aan doen, al heeft jouw vent gewoon hoe dan ook te respecteren dat hij niet in een restaurant pokemon gaat spelen.

Maargoed, nu moet iemand een eerste stap gaan zetten en sorry zeggen (ookal meent 'ie et nog niet) en aangezien je weinig controle hebt over je broertje zou ik toch vooral vriendlief even aankijken. Dan hoeft dat hele gesprek misschien niet eens te komen. Want mijn hemel, als ik ergens geen in in zou hebben is het om voor een schoonfamilietribunaal te komen }:0 . Wat dat betreft vind ik die 100 euro en de kroeg nog een betrekkelijk goede (betere) optie :') .

meggiemeg schreef:
ivy_power89 schreef:

Wij waren pas uit eten en er zat een stel naast ons aan een tafeltje, in de ruim 2 uur dat we er naast hebben gezeten hebben ze hooguit een paar woorden met elkaar gesproken, zij was kleding aan het bestellen online en hij zat filmpjes te kijken, gezellig kom schat gaan we uit eten kan jij direct een nieuwe garderobe bestellen

Tja, ik ben 5 jaar samen met mijn vriend, waarvan we 4 en half jaar samenwonen. Allebei introvert, en ik weet iedere dag van de afgelopen 5 jaar wat hij heeft meegemaakt. We hebben elkaar echt niet meer ieder uur van de dag ontzettend veel te vertellen, ofzo. Zitten ook wel eens zo in een cafetje hoor, en genieten we nog steeds van elkaars aanwezigheid. Love it.
Die oordelen altijd :') .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:18

Een boswandeling is een optie inderdaad, maar ook een informeel restaurant zou kunnen, doordat je in een openbare gelegenheid bent hebben eventuele 'strijdende partijen' de neiging om zich in te houden. Met slecht weer is dat misschien een optie.

Hoe dan ook, sterkte!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:19

Momo94 schreef:

Ts wellicht is mijn post je ontgaan

Je kunt wel iets uitpraten maar je moet eerst even uitzoeken waar het vandaan komt.
Is hij bij jullie aan tafel ook met telefoon bezig, als jullie op de bank liggen, ligt dat ding ook bij jullie
Kijk eens hoe vaak hij dat ding oppakt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:20

Hevonen schreef:
Een boswandeling is een optie inderdaad, maar ook een informeel restaurant zou kunnen, doordat je in een openbare gelegenheid bent hebben eventuele 'strijdende partijen' de neiging om zich in te houden. Met slecht weer is dat misschien een optie.

Hoe dan ook, sterkte!

nou, ik zou daar niet op tellen na het voorval in de openingspost....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:24

Jemig.
Neutraal terrein, mediator, strijdende partijen. Dit wordt echt belachelijk groot gemaakt.
De vriend van TS biedt excuses aan voor zijn asociale gedrag, het broertje van TS voor de wijze van aanspreken in het restaurant. Simpel. Hoe groot wil je het maken zeg?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:25

TS , trek je er vooral niet teveel van aan.
Er zijn mensen die zoveel prikkels als in een restaurant niet perse goed kunnen hebben, en dan is op je telefoon zitten vaak even fijn.

Als dat bij jouw vriend ook het geval is, is dat prima , maar handiger om van te voren even aan te geven.

Ook die oordelen hier over een stel dat in een restaurant zit en allebei op hun telefoon. So what.
Misschien hebben ze de hele dag super gezellig met elkaar opgetrokken en gekletst en zijn nu moe en gaan even snel een hapje eten en zich even afsluiten.

Wij zouden dat kunnen zijn, twee weken geleden nog. Dagje Londen voor een American Football game, en dan op de boot terug eten en even de kinderen appen, fotos van de dag kijken, nog even de boodschappen bij de AH doen etc.
Dan zien wij er ook zo uit.

Niet zo snel oordelen over anderen , je hebt er zelf geen last van toch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:27

Momo94 schreef:

Maar waarom had jij het door moeten hebben? Waarom ben jij verantwoordelijk voor het gedrag van je broer en je vriend? Volgens mij ben jij veel te lief voor deze beide heren. Zij hebben zich dubieus gedragen en jij krijgt nu de opdracht om te bemiddelen. Dikke pieper, laat ze dat lekker zelf oplossen. Ik zou zeker mee gaan hoor naar dat neutrale terrein maar vervolgens me ver van de heren af neerzetten en laat het ze lekker zelf doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:43

Goof schreef:
Jemig.
Neutraal terrein, mediator, strijdende partijen. Dit wordt echt belachelijk groot gemaakt.
De vriend van TS biedt excuses aan voor zijn asociale gedrag, het broertje van TS voor de wijze van aanspreken in het restaurant. Simpel. Hoe groot wil je het maken zeg?

Maar daarvoor moeten ze ook daadwerkelijk spijt hebben van hun acties/begrijpen dat hun acties niet ok waren.

Die indruk krijg ik niet...