Vriend wordt beschuldigd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:20

Maar zus weet blijkbaar wel dat vriend/broer het nu weet. Dan kan moeder het toch namens haar vertellen? Of mss kan ze het samen met haar psycholoog op papier zetten. Dan hoeft ze hem nog niet te zien maar heeft hij ook een idee hoe het ongeveer zit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:26

capopjekop schreef:
Maar zus weet blijkbaar wel dat vriend/broer het nu weet. Dan kan moeder het toch namens haar vertellen? Of mss kan ze het samen met haar psycholoog op papier zetten. Dan hoeft ze hem nog niet te zien maar heeft hij ook een idee hoe het ongeveer zit.

:j

Dus mij lijkt niet dat moeder voor haar beurt heeft gesproken, zus weet het namelijk.
Maar het is gewoon echt kwetsend naar broer toe het niet te vertellen.
Het lijkt dus dat ze er wel vanuit gaat dat hij weet wat er is gebeurt.
Dat kan dus zijn, maar zoals ts het nu beschrijft niet perse.

Ik vind dus ook dat het zo laten en dan alle partijen maar stilzwijgen niet kunnen.
Ik begrijp dat het voor zus niet makkelijk zal zijn, maar zo half wat laten weten kan imo ook niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:28

Ik vind het ongelofelijk dat een moeder zoiets doet, echt, en dan nog een soort embargo uitspreken maw zoek het maar uit.
Je kan dan wel hulp zoeken maar waarvoor? Niets is duidelijk, ik vind dit echt erg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:03

pmarena schreef:
Tenzij hij oprecht niet weet waar zus op doelt..... het kan heel prima een kinderspel zijn geweest dat voor zus, misschien zelfs pas achteraf, een nare lading heeft gekregen.....en dat vriend vergeten is omdat het voor hem geen lading had. Wij weten het niet.

Er zit ca 5 jaar leeftijdsverschil tussen.. dus van "gewoon" kinderspel kun je dan al wat moeilijker spreken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:06

pmarena schreef:
Tenzij hij oprecht niet weet waar zus op doelt..... het kan heel prima een kinderspel zijn geweest dat voor zus, misschien zelfs pas achteraf, een nare lading heeft gekregen.....en dat vriend vergeten is omdat het voor hem geen lading had. Wij weten het niet.

Dat is ook weer zo! :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:33

FamilyIssues schreef:
Zijn zusje is midden 20 nu en hij eind 20.

Mjelleke

Re: Vriend wordt beschuldigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:01

Ik snap de behoefte om te weten wat er precies is gebeurd helemaal, maar zou jullie toch aanraden om daar een beetje van weg te blijven. Het is geen strafzaak waar de objectieve feiten boven tafel moeten komen.

Ik heb zelf traumabehandeling gehad (voor iets totaal anders) en mijn psycholoog legde er best wel de nadruk op dat het dan niet gaat om waar of niet waar. Herinneringen kunnen gekleurd zijn en kunnen door elkaar heen lopen. Belangrijk voor de behandeling is dat je je eigen herinneringen serieus neemt - zoals die in je hoofd zitten - want dát is waar je last van hebt en waar je mee aan de slag moet (ook als die objectief misschien niet helemaal kloppen). Zusje van vriend heeft daar misschien nu ook de ruimte voor nodig, zonder dat er meningen/herinneringen/interpretaties van anderen doorheen lopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:06

Dat is op zich ook haar goed recht :j

Maar het klinkt alsof moeder het weet.
En dat vader het weet.

Maar degene die beschuldigd wordt die lijkt geen idee te hebben....dat is toch ook niet fair.
Hij is in deze situatie nu ook een slachtoffer...

Ik vind dat vader en moeder het tegen hem moeten kunnen zeggen, want het grote geheim is nu toch al uitgesproken, dan kunnen de details ook wel. Dat recht heeft hij wel vind ik.

Overigens hoeft zus niet geconfronteerd te worden met zijn mening er over, hoeft er geen welles-nietes te ontstaan want ieder heeft recht op zijn eigen herinneringen. Maar het kan wel beiden inzicht geven natuurlijk uiteindelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:42

Mensen hebben nooit recht op iets van een ander mens. Oneerlijk? Hoezo? Moeilijk? jazeker! Vader en moeder denken te weten, niemand weet want feiten zijn niet na te gaan omdat inderdaad herinneringen een richting aangeven maar geen waarheid hoeven zijn. Wat dat dan ook is. Dus ja, je kunt even niks behalve ermee omgaan en dat is moeilijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:46

josien_m_ schreef:
Mensen hebben nooit recht op iets van een ander mens. Oneerlijk? Hoezo? Moeilijk? jazeker! Vader en moeder denken te weten, niemand weet want feiten zijn niet na te gaan omdat inderdaad herinneringen een richting aangeven maar geen waarheid hoeven zijn. Wat dat dan ook is. Dus ja, je kunt even niks behalve ermee omgaan en dat is moeilijk.

Dus zuslie mag broer beschuldigen van incest en misbruik en broer moet maar ja knikken en dankje zeggen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:53

Ik vind het ongelooflijk dat jullie je bij een precaire en eenzijdige kwestie als deze je inhoudelijk er zo tegenaan gaan bemoeien, zaken invullen, aannames doen zonder de partijen of hun voorgeschiedenis te kennen, op de hoogte te zijn van ieders verhaal en zonder enige professionele kennis. En dan elkaar proberen te overtuigen. Right.

Enige zelfreflectie is op z'n plaats denk ik. Vergeet niet, wij zijn buitenstaanders en dan is het makkelijk oordelen. Misschien moet je dat bij een onderwerp als dit helemaal niet willen.

Prima dat ts van zich af kan schrijven en steun krijgt. Maar moet het verder gaan dan dat.

Edit: was ik de ts, dan liet ik dit topic sluiten. Haar schoonfamilie is kwetsbaar en deze kwestie is heel persoonlijk en vertrouwelijk. De schoonfamilie hoeft niet op het internet door vreemden te worden besproken en beoordeelt. Zelfs niet anoniem.

FamilyIssues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:41

Ik snap je reactie Boras. Maar ik heb naar mijn idee niet te veel persoonlijks verteld.
Ik moest mijn verhaal ook even aan iemand kwijt die hier echt volledig buiten staat.
Er is weer contact geweest met moeder en vriend gaat wel hulp zoeken. Eventueel met mij erbij. Moeder gaf aan dat ze spijt heeft hoe het is gelopen en dat het nu vertellen achteraf niet de juiste optie is geweest

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:44

Lijkt me voor moeder ook lastig :(:)

Ik kan me voorstellen dat die wilde laten weten waarom zus geen contact meer wil.
Maar achteraf natuurlijk niet handig als je er dan niet bij vertelt wàt er precies is gebeurt en daarmee het risico lopen dat zoon zichzelf vanalles af gaat vragen en aan zichzelf gaat twijfelen over wat er dan gebeurt moet zijn.

Heeft hij zelf echt nog steeds geen enkel idee waar het eventueel vandaan zou kunnen komen bij zijn zus....?

FamilyIssues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:45

Zus is nu heel kwetsbaar en niet toe aan een gesprek nu. Wel is er nu besproken dat de behandelaren misschien iets kunnen betekenen uiteindelijk, dus dat die kunnen overleggen en bespreken wanneer en of een gesprek met zus en vriend mogelijk is.

Vriend heeft echt geen idee waar het vandaan komt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:46

Maar hij moet dan hulp gaan zoeken waarvoor?
Dat hij toch weet wat hij gedaan heeft of hulp voor het slachtoffer gemaakt worden door je familie?

FamilyIssues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:49

DuoPenotti schreef:
Maar hij moet dan hulp gaan zoeken waarvoor?
Dat hij toch weet wat hij gedaan heeft of hulp voor het slachtoffer gemaakt worden door je familie?

Dat laatste meer. Want hij weet echt niks. Mijn vriend moet dit ook kwijt aan iemand buiten mij en zijn familie. Het gaat weer wat beter met mijn vriend, maar het blijft gewoon heel lastig

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:50

Ja kan ik me voorstellen, verschrikkelijk....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:53

Je zou voor minder van het padje af raken.... denk je niet dat er een kans is dat vader of moeder het aan hem kunnen vertellen wat er nou precies gebeurt is volgens zus....?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:20

Ik denk dat het voor hem ook wel fijn is om te kunnen praten met iemand die kan helpen alles op een rijtje te krijgen en er onpartijdig instaat. Dat doet hij goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:47

En professionals weten ook beter hoe hiermee om te gaan.
Zus is niets verplicht, hoe lastig ook.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:39

Echt, zoals ik al zei, neem eens contact op met FIER. Je kunt er hier kort of lang over doorgaan, maar dat helpt je vriend niet.
Dit gaat het hele gezin aan en dus zou zelfs systeemtherapie (misschien in de toekomst) een mogelijkheid zijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:24

Hoe is het TS?

FamilyIssues

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 21:19

Het gaat ok. Het doet toch nog wel wat. Het speelt nog steeds mee maar we blijven leuke dingen doen en hebben het ook leuk met elkaar. We hebben ook over de toekomst weer kunnen praten.

Toch moet soms 1 van ons er iets over kwijt. Dan praten we erover en dan is het weer goed.

FIER heb ik inderdaad al tegen vriend gezegd. Hij is nu druk met werk dus nog geen contact gehad maar dit gaan we wel nog doen.

Moeder van vriend heeft toevallig vandaag nog gebeld met hoe het gaat ed.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:11

Hoe gaat het TS?