Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BeFunny schreef:In dit geval geeft ts ook dingen gekocht. Normaal heeft iemand ook inkoop en vandaar dat die bon ook nodig is voor zijn eigen administratie.
Hier is het gewoon overduidelijk zwart. Prima als je iemand dat gunt.
Maar dat levert soms problemen op. En dan heb je ook geen poot om op te staan. Dan kun je die persoon onder druk zetten in de hoop dat hij het afmaakt. Anders moet je gewoon je verlies nemen..
nikkel schreef:Als er iets zwart betaald is, dan is er geen aanwijsbare prestatie verplichting. TS slik je verlies, dit is het risico van het vak wat je neemt.
pmarena schreef:Nouja die tegelstrips heb je wel in verschillende diktes natuurlijk. Wel irritant dat hij dan niet goed voorbereid aan de klus begint.
Janneke2 schreef:IHN schreef:Maar voor volgende keer:
vantevoren vragen of het wit of zwart is.
vantevoren aangeven:ik betaal pas als ALLES klaar is.
dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.Janneke2 schreef:Hmmm, zet de afspraken zwart op wit en betaal BTW.
Zelf accoord gaan met zwart werk vind ik al niet in de haak - en je loopt risico, zo is gebleken.Citaat:uhh Janneke? Soms kan lezen geen kwaad. Zoals ik aangaf wist ik niet dat cash zwart was. Ik ben dus niet bewust akkoord gegaan met zwart werk.
Ja, dat had ik gelezen, hoor.
En je kunt en mag een brave factuur heus cash betalen, dus "cash is per definitie zwart" klopt niet.
Maar opdrachten afspreken waarbij jij kennelijk je weetje niet weet is een enorm risico op gedonder.
Zwart werk is belasting ontduiken.
Bij een brave factuur staat hetzij een BTW bedrag, hetzij de mededeling 'vrijgesteld van BTW' (dat gaat dan over dingen als cursussen, een klusbedrijf moet BTW afdragen).
Ooit had ik een klusjesman over de vloer en toen ik vroeg om de rekening vroeg hij terug 'of ik echt een factuur wilde'.
'Ja.' (Al betaal je dan dus meer.)
(En wil je de BTW ontduiken, heeft het zin de klus niet in je administratie te hebben.)Citaat:Ik hoef geen btw af te dragen. Dat moet de ondernemer. Gezien de prijs vond ik het logisch dat dat erbij inzat (ca 70 per uur)
Dat kan, maar ik ben dan van de controle : factuur graag.Citaat:Sorry, ik ben blij met alle meningen. Maar jouw opmerking getuigt meer van nog ff willen laten weten wat je ergens van vind, zonder uberhaupt echt gelezen te hebben. En daarvan zie ik de toegevoegde waarde niet zo eerlijk gezegd.
![]()
Welke emoticon zal ik hier eens bij zetten...?
Citaat:Janneke, nu doe je het weer.
(...) En daarvoor creeer je je eigen feiten. Not nice.
IHN schreef:BeFunny schreef:In dit geval geeft ts ook dingen gekocht. Normaal heeft iemand ook inkoop en vandaar dat die bon ook nodig is voor zijn eigen administratie.
Hier is het gewoon overduidelijk zwart. Prima als je iemand dat gunt.
Maar dat levert soms problemen op. En dan heb je ook geen poot om op te staan. Dan kun je die persoon onder druk zetten in de hoop dat hij het afmaakt. Anders moet je gewoon je verlies nemen..
ik heb niks gekocht, hoor. Hij zou tegelstrips meenemen, maar had die niet omdat de tegels volgens hem te dun waren. Achteraf natuurlijk ook kul, want standaard tegels, maar niet bij stilgestaan.
Ailill schreef:Poekkie schreef:Anders spreek je gewoon even enkel voor jezelf, jij hebt jouw mening en ik de mijne. Ik vind die lijst aan acties werkelijk te belachelijk voor woorden.
Niks wauw… ze heeft gelijk. Als iemand je oplicht zou het maar gek zijn om het zomaar te laten gaan. Direct korte metten mee maken.
@TS: goed gehandeld!
BeFunny schreef:IHN schreef:ik heb niks gekocht, hoor. Hij zou tegelstrips meenemen, maar had die niet omdat de tegels volgens hem te dun waren. Achteraf natuurlijk ook kul, want standaard tegels, maar niet bij stilgestaan.
Maar jij hebt ze geregeld. En ja de alarmbellen rinkelden toen al. Je hebt hem toch betaald en laten werken. Jou keuze en dan had hij Iig netjes zijn werk af kunnen maken. Naast dat hij de belasting oplicht heeft hij naar jou toe zijn afspraak niet nagekomen. Maar jij hebt geen poot om op te staan. Je kunt alleen zorgen dat hij dit niet nog eens bij een ander doet. Maar is dat het je waard?
meggiemeg schreef:Ik kan genoeg voorbeelden noemen wat ik cash betaal zonder dat het zwart is, dus je denkwijze is niet zo raar. Mijn hoefsmid betaal ik ook contant, elke 8 weken weer al jaren lang. De schoorsteenveger betaal ik ook contant, oké van hem krijg ik een bon voor de verzekering. De hout leverancier voor het hout van de houtkachel betaal ik ook al jaren lang contant. Bij geen van deze is het zwart werk wat er geleverd wordt. Dus om direct er van uit te gaan dat contant betalen direct zwart werken is hoeft dus echt niet.
Gelukkig zijn er nog mensen die wel het goede in de mensen willen zien (zoals TS) het jammere vind ik wel dat juist die mensen vaak gedupeerd worden. Er zijn helaas mensen die daar een neus voor hebben, die geen geweten hebben op een bepaalde manier om gebruik te maken van die goedheid.
karijn schreef:Misschien moeten we het er maar op houden dat hij belabberd is in tegels zetten en helemaal belabberd in zijn boekhouding.