Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:57

Volgens mij moeten mensen die het kunnen betalen , gewoon dingen kopen, anders stort de economie toch helemaal in elkaar :?

En als een hele stad snachts in t donker gaat is t ook niet heel gezellig meer. Met de kosten van zuinige led verlichting besparen redt je ook de wereld niet denk? :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:02

Cer schreef:
Volgens mij moeten mensen die het kunnen betalen , gewoon dingen kopen, anders stort de economie toch helemaal in elkaar :?

En als een hele stad snachts in t donker gaat is t ook niet heel gezellig meer. Met de kosten van zuinige led verlichting besparen redt je ook de wereld niet denk? :+

Ik denk dat de coalitie eerder in wil grijpen als de economie dreigt te bezwijken, zolang er nog flink gespendeerd wordt door de bovenste helft voelen zij de noodzaak niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:23

Wij bezuinigen al deels: korter douchen, verwarming lager (straks) verlichting minder lang aan, stekkers eruit. Vriend gaat van de winter zoveel mogelijk naar kantoor, scheelt stoken.

Ik zou best wat minder kunnen besteden aan kleding en schoenen. O:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:36

Cer schreef:

Jawel. Alle kleine beetjes helpen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zo redden we samen de wereld :D

As we speak, hoor ik net op de radio dat de verlichting hier in de stations en winkelstraten toch verminderd wordt. En de verwarming in overheidsgebouwen wordt een paar graden lager gezet +:)+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:44

Hier nog geen grote problemen, maar bah want is dit een trieste situatie aan het worden.

Van de winter zullen veel mensen moeten kiezen tussen eten of kou.
En wat te denken van de ouderen die met hun pensioentje dit gat niet op kunnen vullen.

En de overheid doet niets.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:47

Cer schreef:

Maar aan de andere kant, ook voor de mensen die het kunnen betalen wordt alles duurder.

Die 'moeten' wellicht kiezen tussen herfstvakantie óf ski-vakantie ipv alletwee de vakanties. Het is dan niet dat het geld niet meer wordt uitgegeven maar bewuster.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:48

Ik zag op Twitter wat posts over maandbedragen voor gwl van tussen de 600 en 1800 per maand :\.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:50

_San87_ schreef:
Ik zag op Twitter wat posts over maandbedragen voor gwl van tussen de 600 en 1800 per maand :.

Dat is echt absurd en zou ik ook niet lang trekken. :\
Ik ben alleen en werk 8 uur per dag dus ik hoop dat ik niet heel veel meer moet gaan betalen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:51

_San87_ schreef:
Ik zag op Twitter wat posts over maandbedragen voor gwl van tussen de 600 en 1800 per maand :.

Hier ook hoor, hebben we niet gedaan. We hebben het niet slecht maar dat vind ik een bizar termijnbedrag. Wij zouden naar 515,- zijn gegaan van €175,-.

Wij gaan dus principieel niet stoken komende winter.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:04

Wij hebben vorig jaar een totaal niet geïsoleerd jaren 70 huis gekocht. Hebben gelukkig al aantal dingen gedaan waardoor dat beter wordt. Maar daarin investeren, laat het maandbudget wel slinken.
Beneden inmiddels alle enkel glas voor dubbel HR glas vervangen en we hebben nu vloerverwarming in plaats van heteluchtverwarming. De kruipruimte is inmiddels ook deels geïsoleerd (rest doen we als we weer gratis piepschuimblokken van m’n vaders werk krijgen, daar is het afval :+ ).
Boven staat voor nu in planning. Daar gaat plafond eruit, dak isoleren. Dan alle oude verrotte kozijnen vervangen voor kunststof met HR++ glas. En de muren aan binnenzijde isoleren.
Zeker met baby op komst begin van de winter, is minder warm geen optie. Dus hopelijk kunnen we wel zorgen dat grootste deel niet gelijk weer naar buiten vliegt _O-

We hebben het verder best goed, mogen niet klagen. Maar het komt even allemaal tegelijk, energie/gas die naar 600 per maand gaat, baby aankopen + straks opvang, verbouwing bekostigen. En m’n auto heeft het zoals nu lijkt ook nog begeven en moet vervangen worden. Dan wordt het ineens toch wel lastig, die 300 extra per maand voor gas/elektra maakt ineens veeeeeel verschil.

Voor nu dus extra opletten bij de boodschappen, niet meer zeer regelmatig buiten de deur eten en bestellen. En even kritisch zijn hoeveel baby spullen we echt moeten hebben en hoeveel hiervan nieuw moet.

Straks eenmaal verbouwing door, is denk ik hier het grootste knelpunt over. Maar dat gaat nog wel jaar duren.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:51

Wij zijn nu wel serieus begonnen met bezuinigen. Voelen het vooral in de boodschappen en benzine. We laten nu de auto meer staan (elektrische fiets aangeschaft en daarmee naar het werk) en proberen echt op aanbiedingen te letten met boodschappen doen en dan wat groter in te slaan. Ook grotere hoeveelheden in 1x koken en daar meerdere keren van eten. Uit eten gaan/ eten bestellen en leuke uitjes doen we een stuk minder dan voorheen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:07

Gisteren mocht ik tanken voor €1,66 per liter benzine, ik was helemaal blij terwijl ik dat een jaar geleden duur had gevonden. _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:10

Mijn diesel was van de week 1,98 euro ;( gewoon niet fijn

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:14

karuna schreef:
Mijn diesel was van de week 1,98 euro ;( gewoon niet fijn

Ik ook net ja. En de benzine is gewoon goedkoper. Dubbel genaaid met een diesel op het moment.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:15

Bespaartip:
Weet niet alle jumbo’s dit hebben. Hier hebben ze zo’n bak met datum van vandaag waar dan flinke kortingen op zitten.
Had bijvoorbeeld speklapjes van€ 7,07 gekocht voor € 2,50. :)
Alles thuis meteen in de vriezer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:19

Love_Laugh schreef:
Bespaartip:
Weet niet alle jumbo’s dit hebben. Hier hebben ze zo’n bak met datum van vandaag waar dan flinke kortingen op zitten.
Had bijvoorbeeld speklapjes van€ 7,07 gekocht voor € 2,50. :)
Alles thuis meteen in de vriezer.

Daar kijken wij ook altijd even in, idd :). Vooral op vlees kan het veel schelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:23

Ook op aardappelen bv aardappelblokjes, die gooi ik gewoon in de vriezer en ontdooid in de actifry bakken.
Vaak pizza's die kunnen ook de vriezer in

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:37

KimD schreef:
_San87_ schreef:

Hier ook hoor, hebben we niet gedaan. We hebben het niet slecht maar dat vind ik een bizar termijnbedrag. Wij zouden naar 515,- zijn gegaan van €175,-.

Wij gaan dus principieel niet stoken komende winter.

Maar hoe ga je dat doen dan als het serieus koud wordt?
Met 5 truien aan zitten? Heeeeel veel op bezoek bij vrienden/familie?
Electrisch stoken?

Wij zouden ook echt wel minder willen stoken, maar helemaal niet stoken is geen optie denk ik, toch?
Is ook niet goed voor je huis en je eigen gezondheid. Met jou wordt alles vochtiger en dat is niet goed voor je gezondheid ook. 14 of 16 graden is geloof ik in een huis toch wel het minimum om vocht weg te houden enzo.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:52

Ja, passen het wel al aan en proberen echt op te letten. Willen nog wat verbeteren/investeren in het huis. Verder moeten we echt aan wat anders wat verwarmen betreft. Nu hebben we een grote gaskachel.... Enige verwarmingsbron in de woonkamer. Dat gaat of onbetaalbaar worden of we krijgen het heel erg koud (vrijstaande woning uit 1890). Dus zijn nu echt op zoek naar iets anders, denken aan airco-verwarming.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 07-09-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:07

Crista schreef:
Maar hoe ga je dat doen dan als het serieus koud wordt?
Met 5 truien aan zitten? Heeeeel veel op bezoek bij vrienden/familie?
Electrisch stoken?

Wij zouden ook echt wel minder willen stoken, maar helemaal niet stoken is geen optie denk ik, toch?
Is ook niet goed voor je huis en je eigen gezondheid. Met jou wordt alles vochtiger en dat is niet goed voor je gezondheid ook. 14 of 16 graden is geloof ik in een huis toch wel het minimum om vocht weg te houden enzo.

Inderdaad elektrisch en kritischer, nu ging de verwarming al aan als het even wat 'frisjes' voelde, of toch nog even als we thuiskwamen van het werk, gaat nu niet meer gebeuren en lekker vroeg naar bed ipv op de bank. Boven hangen onze radiatoren sowieso al voor spek en bonen, die hebben zelden of nooit aangestaan en koppelen we nu helemaal af.

Beneden hadden we de verwarming aan in de woonkamer/keuken en op het toilet, dat wordt nu dus alleen elektrisch stoken in de woonkamer/keuken en sneller plassen. :D

Het gaat me nu echt om het principe dat ik dit weiger te betalen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:16

MyWishMax schreef:
Ik zou 50 euro per week hebben voor alle boodschappen en extra's als er geen extra rekeningen zijn voor medische kosten of iets anders. Helaas is dat elke maand wel zo, dus soms moet ik het doen met 20 euro. Voor eten, drinken, huishoudelijke dingen en verzorging. Inslaan bij aanbiedingen is er ook niet bij dus, want dat gaat weer ten koste van budget voor de rest.

Dat lijkt me erg moeilijk, heb je niet iemand in je omgeving waar je bijvoorbeeld samen actieartikelen kan kopen? Als de aanbieding 2 +2 gratis is, dan de boel splitsen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:17

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:44

Ik heb een financieel drama-jaar achter de rug met een auto die een week na grote reparatie total loss is verklaard, en pony lief die een abonement op de dierenarts had genomen ook niet voor kleine bedragen... Er zit ook een verhuizing aan te komen, dus ik was al aan het sparen als een malle.

Heb 50,- budget per week voor boodschappen, gemiddelde verbruik is 30,-
Koop wat ik écht nodig heb. Voor mezelf, en ook voor mijn pony. Dus geen trui of dekje alleen omdat ik het mooi vind.
Sporadisch ga ik uit eten. Of ga ik naar bios, whatever.

Met idiote benzineprijzen kreeg ik een erfenis: e-bike van gekocht en tot 30 klm fiets ik nu.
Douchen ben ik mezelf wel in aan het trainen om 5 minuten te halen.
Verwarming in keuken en toilet ga ik uitzetten, huiskamer en slaapkamer staat al op 14 graden Radiatorfolie, deuren dicht, stekkers uit wat je niet gebruikt is allemaal al lang ingezet.

Ik huur nu nog goedkoop particulier, deel de gas/ water/ stroom met buur. Ik heb dus geen inzicht in precieze eigen verbruik. Moet echter gaan verhuizen en schrik me helemaal rot van de gas/ stroom prijzen die je als nieuwkomer maar even neer kunt gaan leggen. Ik ben alleen, salaris beneden modaal...het houdt bij deze prijzen vrij snel op. Juist daarom train ik mezelf in verdere zuinigheid. En ook omdat het nu ook via mn buur bij me terug komt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:04

Wiwabalia schreef:
Wij letten zeker op en komen door alle huidige kosten bijna niet meer uit.

Onze energierekening is skie-high, gelukkig kunnen we via onze hypotheek zonnepanelen laten plaatsen en hopen zo ons maandbedrag flink te kunnen verlagen.

Boodschappen let ik echt op wat ik pak, soms enkel het hoognodige. Paard krijgt ook nog haar nodige voer en stalling word netjes betaald maar voorlopig even niet lessen/wedstrijden etc. Voor onze honden geld hetzelfde.

Ik maak mij grote zorgen, als de prijzen blijven stijgen dan komen wij met ons gezin niet meer rond, en vraag ik mij af hoe we het moeten doen.

Ik werk 3 dagen straks, dit ivm ons kleine ventje. Een dag extra werken heeft geen zin omdat we de oppas nu rond kunnen breien met opa/oma en als ik meer zou gaan werken, moet hij naar de kinderopvang. Omdat mijn man weer vrij veel verdient, krijgen wij nauwelijks toeslag.. dus dat heeft geen zin (gaan er dan zelfs op achteruit).

Ik snap er helemaal niks van, mijn man en ik zijn beide geen minima qua salaris en toch redden we het net.. terwijl wij altijd prima rond konden komen en er behoorlijk potje overbleef om leuke dingen van te doen en te sparen.

Nu werken wij om enkel onze vast lasten te kunnen betalen. En dan vind ik dat ik nog niet mag klagen want mijn paard hoeft er nog niet uit maar we houden ook niks meer over. |(

Ik voel ook heel erg mee met mensen die niet meer rond komen en allerlei extreme maatregelen moeten treffen (huis verkopen en terug naar ouders, wonen vanuit hun auto etc etc).

En ik vind het onbegrijpelijk dat de overheid niet ingrijpt.. snap er helemaal niks meer van.

Allereerst: wat vervelend dat jullie bijna niet meer uitkomen en dat je je zorgen maakt :(:). Tegenwoordig geeft veel werken en/of hard werken, helaas, lang niet altijd meer de zekerheid dat je het elke maand maar weer kan rondbreien.

Je opmerking over kinderopvang(toeslag) triggerde me. Heb je wel eens een proefberekening gemaakt? Bij een gezamenlijk inkomen van €88.000 (ong 2.5x modaal, daar reken ik nu mee verder) ligt het percentage kinderopvangtoeslag nog op 60%. Één dag kinderopvang kost bruto ruwweg €400 per maand, in dit geval netto zo’n €160. Weet je echt zeker dat je er op achteruit gaat als je een vierde dag zou gaan werken en die dag gebruik maakt van de kinderopvang?
Het is een heel kort door de bocht genomen berekening, daar ben ik me van bewust, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat in dit geval werken niet loont. En het zou imo zonde zijn om, als het echt nodig is, deze optie voor extra inkomen af te wimpelen zonder een goede proefberekening te maken.

En om de vraag van TS te beantwoorden: wij passen ons uitgavenpatroon wel aan. Het is geen noodzaak, we hebben het echt heel goed, maar we merken ook dat het leven een stuk duurder is geworden. Ik heb net nog eens gekeken hoe het kan dat de rekening voor vaste lasten halverwege de maand alweer aardig leeg is -O-. We moeten allebei maandelijks meer overmaken om de hypotheek, kdv, gemeentelijke heffingen, boodschappen en elektriciteit+water te kunnen betalen is de eenvoudige conclusie, maar dus wel een teken dat alles duurder is dan een tijd geleden, want we doen echt geen gekke dingen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:04

Pandora2 schreef:
Cer schreef:

Jawel. Alle kleine beetjes helpen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Zo redden we samen de wereld :D

As we speak, hoor ik net op de radio dat de verlichting hier in de stations en winkelstraten toch verminderd wordt. En de verwarming in overheidsgebouwen wordt een paar graden lager gezet +:)+

Hier in BE gaan ze in de zwembaden het water ook maar 27 graden verwarmen ipv op 28. Je viel van de bank als je hoorde hoeveel verschil dat al gaf!