Infraroodpaneel

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:55

Menino schreef:
In het midden van de kamer verwarmt hij alles wel eigenlijk waardoor ook echt de ruimte als geheel warmer wordt :j . Dat verrast mij positief.

Vandaar steeds mijn pleidooi om een IR-paneel aan het plafond te hangen als je een ruimte wilt verwarmen. Geen obstakels en weide verspreiding van de straling. En eventeel wat kleins voor je benen onder je bureau.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:04

_Christina schreef:
Daarover gesproken, veiligheid, houd er rekening mee dat als je metaal in je lichaam hebt, je niet in IR straling mag zitten. Dat is mij thans door het ziekenhuis op het hart gedrukt.

Ik las net dat chirurgisch metaal niet kan opgewarmd worden, dus wel benieuwd naar de reden dat het niet goed zou zijn. Ik ga er wel van uit dat er een verschil is tussen infraroodstraling van verwarming en deze van "sauna"cabines, waar je maar 15-20min in vertroeft

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 10:46

Misschien een stomme vraag. Ik kan nergens vinden wat voor watt paneel ik moet nemen om als bij verwarming te gebruiken bij de bank. Ik wil hem aan plafond hangen. Maar als ik nu een paneel van 800 watt of 1000watt neem. Kan je die dan ook op lager temperatuur instellen? :’)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:48

Gianti schreef:
Misschien een stomme vraag. Ik kan nergens vinden wat voor watt paneel ik moet nemen om als bij verwarming te gebruiken bij de bank. Ik wil hem aan plafond hangen. Maar als ik nu een paneel van 800 watt of 1000watt neem. Kan je die dan ook op lager temperatuur instellen? :’)

Die wat ik heb kan ik per half graad precies op de temperatuur instellen zoals ik die graag had.
Bijvoorbeeld 18.5 graden, dan warmt ie steeds ook maar op tot die temperatuur en schakelt tussendoor af.

Kan op de losse thermostaat, of via de app.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 10:56

Sansevieria schreef:
Gianti schreef:

Die wat ik heb kan ik per half graad precies op de temperatuur instellen zoals ik die graag had.
Bijvoorbeeld 18.5 graden, dan warmt ie steeds ook maar op tot die temperatuur en schakelt tussendoor af.

Kan op de losse thermostaat, of via de app.

Thanks! Denk dat dan eentje met app beste is voor mij. Een thermostaat ergens in de ruimte als je ander deel lokaal verwarmt werkt natuurlijk niet haha

Sansevieria

Re: Infraroodpaneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:59

Nee, dat ding heeft een eigen losse thermostaat, via een acces point.
Daarmee bedoel ik niet de thermostaat van de CV mee.

Misschien niet helemaal duidelijk geweest...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:02

Wij hebben er een aan het plafond met een aparte thermostaat naast de lichtschakelaars in de kamer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:41

Menino schreef:
Die zegt zelfs dat een elektrische convectorkachel nauwelijks meer rendabel is dan gewone gasverwarming. Tot zover mijn onderbouwing, want ik zelf snap het niet maar geloof hem op zijn woord :') .

.

Nou, hier uitgetest en electrische kachel was hier vorige winter met de OUDE gasrpijzen al goedkoper. Met kachel nog geen 4 euro per dag en veel sneller warm.
Met gas verwarmen koste me 6-8 euro per dag. Nu gasprijs die verdriedubbeld is. Dus voor hetzelfde verwarmen met gas gaat dit me 18-24 euro kosten!!

De electrische kachel kost me 40 cent per uur wanneer hij VOLLUIT zou staan. Maar hij staat alleen het eerste half uur volluit. Daarna warmt hij op half vermogen af en toe bij.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:43

Ik ben ook aan het oriënteren. Voornamelijk de plek, wat is fijn / haalbaar.
Zijn er bedrijven waar je panelen kan bekijken / uitproberen ?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:48

Ik heb zo’n klein vouwbaar paneel voor onder het bureau, kostte ca 70 euro.

Ik heb er een fysieke schakelaar bij gekocht omdat de meeste apps op 2.4 WiFi werken en mijn netwerk kan dat niet zo goed aan. Wel fijn even te checken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:28

Met infraroodverwarming zal het energielabel van de woning lager worden.
Immers infraroodverwarming is Scop 1. Airco/ warmtepomp is Scop 3 - 5,5. Dus krijg je bij warmtepomp 3 tot 5,5 maal meer warmte dan infraroodverwarming.
Infraroodverwarming is duurder als gas immers stel m3 gas is € 5 en Kwh stroom is € 1. Dus wordt het 1 m3 gas x 10 = 10 Kwh stroom. Dus kost het met gas € 5 en met stroom € 10. Infraroodverwarming is dus in dit voorbeeld 2 keer duurder dan gas verwarming.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:48

Ik denk dat je nu erg moet opletten met prijzen op verbruik te plakken er kan erg veel verschil opzitten. Momenteel kost 10kWh mij +/- 2€ maar bij mijn schoonouders kost het hen makkelijk 6€

Persoonlijk zou ik niet overstappen op infraroodpanelen om mijn huis echt te verwarmen (zelfs niet in combinatie met zonnepanelen), maar denk dat het vooral interessant is om 's avonds aan te zetten voor tv voor een aangenaam warmte gevoel te hebben zonder de hele ruimte op 21graden te verwarmen of op de badkamer.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:59

Welke IR paneel is naar jullie mening ideaal? Ik zoek een beetje een betaalbare (max 200 euro) en bij voorkeur verplaatsbaar. Mijn klarstein crystal wall word niet warm dus moet snel op zoek naar wat anders.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:16

Vliendertje schreef:

Wij zijn bij deze mensen thuis geweest, die hadden alle mogelijke formaten/merken opgesteld, op dat moment geen zakelijke showroom, maar mocht zelfs bij die mensen thuis komen kijken, omdat ze hun hele huis alleen op IR panelen verwarmden.
Zijn niet de allergoedkoopste panelen, maar je krijgt er gedegen advies bij.
Normaal gezien veel op voorraad, maar denk dat je nu rekening moet houden met een levertijd.
https://www.infraroodpanelen-parkstad.n ... 0-550-watt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:39

Toch nog een vraag hier.

Laatst dus gekeken en mijn man voelde de warmte eerder en meer dan ik.

Nu panelen zitten vergelijken, maar kom er niet uit.

Een paneel heeft een bepaald vermogen waar bij staat voor hoeveel m3 dat geschikt is. Maar als zo een paneel 60x80cm is bijvoorbeeld, zou je er daarnaast toch uit stappen?
Dan zou je hem steeds hoger moeten hangen voor een groter bereik??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:57

Dat klopt ook ja.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:27

Tieme schreef:
Menino schreef:
Die zegt zelfs dat een elektrische convectorkachel nauwelijks meer rendabel is dan gewone gasverwarming. Tot zover mijn onderbouwing, want ik zelf snap het niet maar geloof hem op zijn woord :') .

.

Nou, hier uitgetest en electrische kachel was hier vorige winter met de OUDE gasrpijzen al goedkoper. Met kachel nog geen 4 euro per dag en veel sneller warm.
Met gas verwarmen koste me 6-8 euro per dag. Nu gasprijs die verdriedubbeld is. Dus voor hetzelfde verwarmen met gas gaat dit me 18-24 euro kosten!!

De electrische kachel kost me 40 cent per uur wanneer hij VOLLUIT zou staan. Maar hij staat alleen het eerste half uur volluit. Daarna warmt hij op half vermogen af en toe bij.

Houd je er rekening mee dat de stroomprijs ook verdrievoudigd is (mocht je een nieuw contract hebben)? Althans de stroomprijs op mijn contract van dit jaar is verdubbeld t.o.v. vorig jaar en met het aangekondigde prijsplafond zal op het contract volgend jaar de prijs nog eens keer 1.5 gaan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:20

_Christina schreef:
Houd je er rekening mee dat de stroomprijs ook verdrievoudigd is (mocht je een nieuw contract hebben)? Althans de stroomprijs op mijn contract van dit jaar is verdubbeld t.o.v. vorig jaar en met het aangekondigde prijsplafond zal op het contract volgend jaar de prijs nog eens keer 1.5 gaan.

Ja en dan nog is het met electrische kachel verwarmen goedkoper dan met gas.
Ik kan het verbruik van elektriciteit en gas op de minuut volgen met een speciale meter die in de slimme gestoken zit icm een app. Ik zie dus op de minuut af wat een bepaald apparaat kost in kwh en aan geld.
En ditzelfde met gas. Kacheltje is hier goedkoper. En heeft de boel binnen een half uur 4 graden warmer waar de cv er langer over doet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:43

mick75 schreef:
Dat klopt ook ja.

Dan klopt het toch niet welk paneel je voor welke ruimte nodig hebt? Je kan wel zeggen dat je x m3 hebt, maar dat zegt niks over de hoogte. En die panelen zijn vrij klein.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:12

Bij infrarood maakt het soort ruimte en de soort van inrichting (open, ruime woonkamer; kleine woonkamer helemaal volgestouwd) heel veel uit in de effectiviteit. En natuurlijk of je de gehele ruimte wil verwarmen of alleen het deel waar je zit. De hoogte van het plafond zal ook wel uitmaken.

Ik vermoed dat een kleine ruimte waarin vrij veel spullen staan met infrarood makkelijk en snel comfortabel warm te krijgen is. In een grote, vrij lege ruimte zal het hooguit als plaatselijke verwarming zin hebben zodat de cv een paar graden lager kan en je toch behaaglijk zit als je alleen bent, maar als je met meerdere mensen bent en een grote ruimte wil verwarmen is het vrij zinloos (gezin met kinderen).

Het paneel verwarmt voorwerpen in de omgeving (inclusief jouzelf). Dus als je een kleine ruimte hebt met veel spullen die op kunnen warmen is het een stuk rendabeler dan als je een gigantische woonkamer hebt met veel glas en enkel een bank, een paar stoelen en een salontafel zegmaar.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:48

Vliendertje schreef:

Wij zijn in de showroom van Quality Heating geweest, zitten in Alkmaar.

We hebben gister ons paneel aangesloten en voor t eerst getest. We hebben een dacht ik 700 wat paneel boven de bank gehangen aan het plafond…ik ben blij!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:52

Maakt t nog uit hoe hoog je plafond is, voor wanneer je m aan t plafond hangt?

En boven de bank, gaat de warmte dan niet “over je heen”?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:07

Cer schreef:
Maakt t nog uit hoe hoog je plafond is, voor wanneer je m aan t plafond hangt?

En boven de bank, gaat de warmte dan niet “over je heen”?

IR verwarmt personen of objecten en niet de lucht, ik snap dus niet zo goed met wat je bedoelt met ‘over je heen’? :') Ik zit er pal onder… :j mijn man zit er niet pal onder dus zijn zitplek wordt ook niet helemaal bereikt door het paneel. Voor ons is dat prima, ik zit er pal onder en ben diegene die het altijd koud heeft mijn man heeft t altijd warm. Ons plafond is trouwens 230cm hoog. Als je het paneel aan een veel hoger plafond wil hangen zal het niet of nauwelijks werken denk ik, dan zul je m vrij van het plafond moeten hangen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:10

Bij de Groene Hoed schrijven ze dat tocht, isolatie etc wel invloed hebben, terwijl ons werd verteld dat het niet uitmaakt of je een raam open zet.

https://www.groenehoedduurzaam.nl/ecosu ... -300w.html

En dan kom ik toch niet helemaal lekker uit. Als ik hem boven mn bed hang, zou het gekozen paneel genoeg vermogen moeten hebben voor de hele slaapkamer zodat je voor de kledingkast ook niet koud staat.
Maar het paneel zelf is veel kleiner, dus vraag me echt af of het bereik op 2.45m hoogte groot genoeg is. Hij kan wel sterk genoeg zijn, maar het bereik qua m2 heb ik nog steeds vraagtekens bij.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:10

wij hebben deze gekocht
Afbeelding