Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:51

Flying_Angel schreef:
Wauw! Zoveel reacties al. De meesten gaan toch opzij of houden in.

Iemand gaf aan dat we steeds een middelvinger kregen, dat heb ik niet gezegd. Was vandaag 1 keer.

Maar ik ben van mening dat degene die in wil voegen moet anticiperen. Of gas geven of inhouden. Maar eigenlijk aan het begin van de invoegstrook gewoon je knipperlicht aan en hem ervoor gooien terwijl je nog lang niet op snelheid bent, vind ik erg asociaal.

Je moet het even met elkaar oplossen op dat moment. Niet iedereen gooit zijn auto er maar voor. Ik ben een hardrijder, dus nooit trager. Maar voeg prima achter iemand in. Maar je hebt altijd die miepen die rechts blijven rijden puur om even de verkeersregels duidelijk te maken, zo van ik heb voorrang en jij zoekt het maar uit. Voor mij getuigd dat van weinig verkeersinzicht en weinig anticiperen op het moment om het allemaal veilig te houden. Als het niet kan, dan kan het niet, maar je hebt er toch een trutten tussen zitten, waarvan ik denk dat ze beter gewoon op een n weg kunnen blijven rijden.

tiwi1969

Re: Voorrang invoegen op de snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:59

Als het kan schuif ik een baan op zodat invoegend verkeer de ruimte heeft, is het druk op de weg dan rij ik op de toegestane snelheid door op de rechter baan.
Een uitzondering als er een auto met trailer of veewagen wil invoegen dan maak ik extra ruimte ivm het comfort van de dieren.

Bij file ritsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:04

Ik ga eigenlijk altijd opzij, als niemand links zit te "slakken" (aka, op hetzelfde tempo of 1 km/u harder naast je rijdt). Dan gaat het gewoon niet en dan houdt mijn verantwoordelijkheid ook op wat dat betreft. Als ik invoeg anticipeer ik ook altijd op een lege ruimte, maar het komt idd ook wel eens voor dat er gewoon echt ergens niet genoeg ruimte is, of ik idd niet genoeg vaart kan maken om erbij te komen. Dan kan ik erg gefrustreerd raken als iemand met genoeg ruimte rechts blijft rijden.

Wel eens gehad dat het heel rustig was, ik een beetje in gedachte zat - want extreem rustig - en er iemand in wilde voegen met genoeg ruimte (waardoor ik niet opzij schoof) voor en achter, en die begon te toeteren, middelvinger opsteken en duidelijk in zijn auto zat te schreeuwen omdat ik niet opschoof. Dat vond ik wel wat overdreven :))
Maar als je een dure auto rijdt, krijg je die rechten er automatisch bij kennelijk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:13

Menino schreef:
Ik ga eigenlijk altijd opzij, als niemand links zit te "slakken" (aka, op hetzelfde tempo of 1 km/u harder naast je rijdt). Dan gaat het gewoon niet en dan houdt mijn verantwoordelijkheid ook op wat dat betreft. Als ik invoeg anticipeer ik ook altijd op een lege ruimte, maar het komt idd ook wel eens voor dat er gewoon echt ergens niet genoeg ruimte is, of ik idd niet genoeg vaart kan maken om erbij te komen. Dan kan ik erg gefrustreerd raken als iemand met genoeg ruimte rechts blijft rijden.

Wel eens gehad dat het heel rustig was, ik een beetje in gedachte zat - want extreem rustig - en er iemand in wilde voegen met genoeg ruimte (waardoor ik niet opzij schoof) voor en achter, en die begon te toeteren, middelvinger opsteken en duidelijk in zijn auto zat te schreeuwen omdat ik niet opschoof. Dat vond ik wel wat overdreven :))
Maar als je een dure auto rijdt, krijg je die rechten er automatisch bij kennelijk :))

Denk dat dat weinig met een dure auto te maken heeft. Denk dat de onoplettendheid ergert en of je dan in een panda rijdt of on een BMW x... dat maakt dan niks uit

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:23

Ik vind de situatie op een heel rustige snelweg naast elkaar uitkomen dan vooral de onoplettendheid van de invoeger en niet perse van iemand die op de rechter rijstrook rijdt.

Invoegen begint echt al met kijken en situatie inschatten vóór je überhaupt bij de blokmarkering bent om in te mogen voegen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:27

Baan opschuiven als ik de ruimte heb doe ik wel, maar gas loslaten niet. Moeten ze maar zorgen dat ze op snelheid zijn voordat ze de snelweg op gaan zoals dat hoort. Levensgevaarlijk, die mensen die menen met 60 - 80 op de snelweg in te moeten voegen.. Alleen voor een vrachtwagen / paardentrailer oid laat ik mijn gas los.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:33

Ik creëer ook weleens een plekje. Als ik een paar banen op moet schuiven voor een knooppunt gaat de richtingaanwijzer uit en na ca. 2 seconden ga ik langzaam van baan veranderen. Vrachtwagens maken sowieso gelijk ruimte want die snappen het spelletje. Automobilisten zijn soms wat hardnekkiger maar als er 12 of 13 meter bus je kant op komt kiezen ze allemaal wel eieren voor hun geld. Soms krijg je dan een middelvinger, ik zwaai gewoon terug....

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:43

Ik vind dat beide partijen hun steentje bij moeten dragen. Invoeger moet anticiperen op een geschikt invoeg plekje, rechterbaanrijder moet anticiperen door evt snelheid aanpassen of op te schuiven naar links als er ruimte is en als een invoeger anders niet goed mee kan komen.
Niet aan de kant gaan als je op de rechterbaan rijdt terwijl het makkelijk kan en heel prettig voor de invoeger zou zij vind ik aso, als invoeger gelijk je auto op de baan smijten zonder moeite te doen vind ik ook aso.

Maar ja, als mensen in een treintje rijden pleur ik m’n wagentje er echt wel tussen. Jammer dan voor diegene maar ik zal er toch tussen moeten. Ik ga mezelf niet de vangrail inrijden of stilvallen op de invoegstrook tenzij het echt echt ECHT niet anders kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:49

Als het kan schuif ik een baan naar links. Kleine moeite, en als iemand dat voor mij doet vind ik dat ook fijn al hoeft het niet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:56

Ik schuif altijd op, meestal best ruim van tevoren al...

...omdat ik sinds een onwijs vervelende aanrijding met een dronken bestuurder er maar altijd vanuit ga dat iedereen op de weg een bezopen idioot is die lekker blind in mijn auto gaat rammen als we toevallig ff naast elkaar uitkomen :Y)

Hier gaat mijn vertrouwen in mijn medemens :=

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:10

Als ik het zie dat iemand wil invoegen, wil ik hem of haar er zeker wel voorlaten. Of dat nou is door gas los te laten, of door even een baantje op te schuiven, dat maakt niet uit.

Áls ik het zie, he. En dat is juist het punt...

Want langs de snelweg hier zijn weefvakken, dat wil zeggen dat de invoegstrook naadloos over gaat in de uitvoegstrook voor de volgende afslag. Als iemand op dat weefvak rijdt en geen richting aangeeft, heb ik geen idee wat die persoon gaat doen. Wil die invoegen op de snelweg of juist op dat weefvak blijven en de afslag nemen? Helaas zijn er mensen die op zo'n strook wel willen invoegen, maar geen richting aangeven en dan boos worden omdat ze er niet tussen komen. En dat ligt niet aan mij, geef dan gewoon netjes richting aan en laat zien wat je wilt... Dan laat ik je er heus wel tussen.

Ik kan niet ruiken wat je wilt en die hendel naast je stuur zit daar niet voor niets...

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:00

In de basis vind ik dat de invoeger zelf moet anticiperen en zijn snelheid moet aanpassen om te kunnen invoegen, ofwel even extra gas geven ofwel gas loslaten. Uiteraard kijk ik wel mee en als ik zie dat iets niet gaat passen of het is een korte invoegstrook, dan anticipeer ik wel en geef ruimte. Maar ik heb een bloedhekel aan automobilisten die zelf niet anticiperen, hun knipperlicht aanzetten en maar verwachten dat het andere verkeer ruimte voor ze maakt. Ik heb de poll dan ook met nee beantwoord

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:09

Nee mijn rijinstructrice heeft wel honderd keer gezegd "Invoegend verkeer is te gast." (heeft dus geen voorrang)

Als het druk is op de weg is het een kwestie van samen oplossen en dus netjes ritsen. Daar matig ik mijn snelheid wel voor.

In elke andere situatie kan ik drie dingen voor je doen als je bij mij wil invoegen. Ik houd een constante snelheid (In de regel 100 kmh scherp op de cruise control), ik zorg dat er een gat is waar een auto in past en ik zorg dat ik zichtbaar ben (niet in de dode hoek). Maar wat ik niet voor je kan doen is je gaspedaal intrappen, je richting aangeven en aan je stuur draaien. Dat moet je zelf regelen.

Verder is invoegen ook hartstikke makkelijk als je maar voortvarend en systematisch tewerk gaat.
Stap 1 GAS! traag invoegen is hinderlijk en levensgevaarlijk.
stap 2 de snelheid van het overige verkeer evenaren.
stap 3 een gat zoeken
stap 4 kijken (DODE HOEK!)
stap 5 richting aangeven
stap 6 kijken (DODE HOEK!)
stap 7 opschuiven

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 06:41

Als ik ruimte kan geven, dan doe ik het. Bij de meeste invoegers is ook nog wel winst te behalen met anticiperen, kijken, positie innemen (dus gas of minder gas) en knipperlicht gebruiken. Dat ding lijkt steeds minder gebruikt te worden tegenwoordig.

De enige keer wanneer ik echt geen ruimte geef als in opschuiven of gas los, is met trailer achter de auto. Dan mag de invoeger het zelf oplossen. En aangezien ik 90 rijd, is gas geven en voor me invoegen dan de beste oplossing. Niet trutten en blijven hangen naast me. Ik ben goed zichtbaar, dus daar kun je ruim van tevoren op anticiperen zou je denken :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 06:52

Zonder trailer achter de auto schuif ik op indien mogelijk. Met trailer ben ik voor invoegend verkeer niet bijzonder vriendelijk. Ik blijf rechts rijden op 1 tempo. Zij moeten dan maar ff kijken wat ze doen. Ik erger me mateloos aan mensen die met 70 invoegen en nergens naar kijken.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:42

In het verkeer anticipeer je toch beiden? Soms is zo'n invoegstrook best kort en dan is het fijn dat er rekening met je wordt gehouden. Ik maak ook plek, door opzij te gaan of gas bij/los te doen.
Mensen die middelvingers opsteken in het verkeer hebben volgens mij andere frustraties....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:49

axel_1997 schreef:
Nee mijn rijinstructrice heeft wel honderd keer gezegd "Invoegend verkeer is te gast." (heeft dus geen voorrang)

Als het druk is op de weg is het een kwestie van samen oplossen en dus netjes ritsen. Daar matig ik mijn snelheid wel voor.

In elke andere situatie kan ik drie dingen voor je doen als je bij mij wil invoegen. Ik houd een constante snelheid (In de regel 100 kmh scherp op de cruise control), ik zorg dat er een gat is waar een auto in past en ik zorg dat ik zichtbaar ben (niet in de dode hoek). Maar wat ik niet voor je kan doen is je gaspedaal intrappen, je richting aangeven en aan je stuur draaien. Dat moet je zelf regelen.

Verder is invoegen ook hartstikke makkelijk als je maar voortvarend en systematisch tewerk gaat.
stap 3 een gat zoeken
stap 5 richting aangeven
stap 7 opschuiven

Als je nou eerst het gaatje zoekt waar je tussen wilt dan doe je het goed. Eerst kijken waar je heen wilt en dan pas gas geven.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:18

janderegelaa schreef:
axel_1997 schreef:

stap 3 een gat zoeken
stap 5 richting aangeven
stap 7 opschuiven

Als je nou eerst het gaatje zoekt waar je tussen wilt dan doe je het goed. Eerst kijken waar je heen wilt en dan pas gas geven.

Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt. Zo vroeg mogelijk een gat spotten is niet altijd even makkelijk, maar met de juiste aanrij-snelheid wel beter te regelen op het moment dat er iets moet gebeuren. Afzakken om ergens achter in te voegen of juist gas bij om ergens voor te willen komen, dit kan allemaal als je in z'n vier blijft rijden tot je echt ingevoegd bent.
Al is het met kleinere motorblokken (1, 1.2 en 1.4 liter) zeker lastiger dan een grotere om op snelheid te komen. Voor mij persoonlijk alleen al een reden om minimaal een 1.4 te willen rijden.

Ikzelf probeer mee te denken tot zover het kan en nodig is als ik een invoeger zie. Maar de situatie ter plaatse is leidend en ik ga dus niet standaard mensen voor laten.
En ik laat vrachtwagens, auto's met aanhangers etc ff buiten beschouwing, daar moet je altijd bij meedenken imo als je die op de invoegstrook ziet verschijnen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:22

Ik ga opzij of ik rem af en geef een knippertje , het is voor veel mensen al lastig/ spannend genoeg om in te voegen, dan ga ik mijn ‘recht’ niet opeisen. En ik rij veel kilometers, ik vind het zelf ook fijn als mensen dat voor mij doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:25

Flying_Angel schreef:
Wauw! Zoveel reacties al. De meesten gaan toch opzij of houden in.

Iemand gaf aan dat we steeds een middelvinger kregen, dat heb ik niet gezegd. Was vandaag 1 keer.

Maar ik ben van mening dat degene die in wil voegen moet anticiperen. Of gas geven of inhouden. Maar eigenlijk aan het begin van de invoegstrook gewoon je knipperlicht aan en hem ervoor gooien terwijl je nog lang niet op snelheid bent, vind ik erg asociaal.

Als je iemand dwingt om gas terug te nemen op een invoegstrook ben je wel echt heel asociaal aan het rijden |o
Was die middenvinger in belgie? In dat geval grote kans dat het de mijne is.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:39

NoTwixLeft schreef:
janderegelaa schreef:

Axel legt het prima uit hoor. Dat gas geven begint al ver voor de blokmarkering hè?
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt.

juist ver van tevoren. Specifiek om te voorkomen dat je nog rond de 70-80 hangt bij de blokmarkering. En uiteraard bedoel ik niet blind met brullende motor het verkeer in razen. Als je ziet dat je langzaam verkeer nadert moet je natuurlijk vaart minderen. vandaar stap 2.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:41

Ik schrik ook van de reacties hier. In mijn beleving is het niet meer dan normaal dat je al voor een toerit naar links gaat om het invoegende verkeer de ruimte te geven. Eigenlijk zie ik dat gelukkig op de weg de meesten ook wel doen. Slechts een enkeling die stug door blijft rijden terwijl er links ruimte is. Ik vind daar wel wat van. Asociaal in de letterlijke betekenis van het woord.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:45

Ik snap echt niet dat er mensen zijn, die als er links plek ik, die stug rechts blijven rijden als er auto’s willen invoegen, zeker wanneer je niet alleen op de baan rijd.

Gefeliciteerd, je weet de officiële verkeersregels dat een invoeger geen voorrang hoeft. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb met rijlessen ook zeker niet geleerd om maar stoïcijns rechts te blijven redden en niet ff mee te denken met invoegend verkeer.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:46

Ik geef iemand die invoegt eigenlijk altijd de ruimte, dacht ook dat dat normaal was :=
Dus ik ga naar links als het kan, soms geeft ik een dot gas zodat diegene achter mij kan en ik er niet naast kom te rijden of even gas los zodat ze voor mij kunnen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:50

axel_1997 schreef:
NoTwixLeft schreef:
Dus zeg vanaf een verkeerslicht of een rotonde richting de blokmarkering. Dààr moet je al beginnen met gas geven, daar moet je al zorgen dat je minimaal met 90 (max in de 4de versnelling) richting de invoegstrook/blokmarkerking rijdt.

juist ver van tevoren. Specifiek om te voorkomen dat je nog rond de 70-80 hangt bij de blokmarkering. En uiteraard bedoel ik niet blind met brullende motor het verkeer in razen. Als je ziet dat je langzaam verkeer nadert moet je natuurlijk vaart minderen. vandaar stap 2.

Ver voor de blok markering al gas geven? Ik weet niet wat voor opritten jullie hebben maar degene in de buurt die ik vaak gebruik kan dat bij de meeste niet, daar is de oprit een scherpe bocht omhoog, of best steil omhoog of gewoon heel er kort. Daar rijdt eigenlijk niemand met 100 de snelweg op en vrachtwagens of auto’s met aanhangers sowieso niet.