En weer terug onder de meelees steen
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
manzano schreef:Flower033 schreef:Dat kan aan toeslagen liggen of net in een andere belastingschaal.
Ik werk fulltime. Als ik een dag (8 uur) minder ga werken, kost me dat 20% inkomen. Ik krijg geen toeslagen.en ik kijk naar het nettoloon bovenaan de loonstrook. Niet naar wat er op de bank wordt overgemaakt. Bij mij wordt nog de leaseauto-bijtelling ingehouden en voor een heel gezin zorgpremie. Als je dan meer of minder gaat werken, heeft dat invloed op het percentage dat je er op vooruit of achteruit gaat.
Het was vooral bedoeld als voorbeeld om te zeggen dat het toch een beetje appels met peren vergelijken is.
Bovenaan is je brutoloon, niet netto. Als je 20% (8 uur) minder gaat werken lever je inderdaad 20% van je brutoloon in. Dat klopt.... maar netto (onderaan de streep) is dat verschil kleiner.
secricible schreef:Maar telt bijvoorbeeld kot ook dan mee als netto maandinkomen? Want dat komt wel binnen maar gaat er natuurlijk net zo hard weer uitdat soort bedragen verrekenen heel hard,.als ik zie dat ik 1000e per maand krijg voor 2 kinderen voor 2,5 dagen lijkt dat heel veel maar daar zit uiteraard ook een kostenpost achter...
Of alleen salarissen, (kinder/partner) pensioenen, uitkeringen, ed? Het netto besteedbaar inkomen zoals de belastingdienst dat berekend? Het is zo gevoelig voor interpretatie nu...
Flower033 schreef:nou ja in het midden dan.
Bij mij staat (krijg geen plaatje geplakt)
Salaris
bijtelling prive gebruik auto
aftrek prive gebruik auto
Loonheffing
Netto loon
Eigen bijdrage auto
Inhoudiing personeelsvereniging
Premie ziektekostenverzekering
Uit te betalen loon.
Veel mensenn kijken naar hun bankrekening om te zien wat hun netto loon is. Bij mij zit er bijna 600 euro tussen netto loon en uit te betalen loon.
Winged schreef:lor1_1984 schreef:Ik reken als inkomen wat er maandelijks gestort wordt en niet wat er overblijft nadat alle vaste lasten, spaarpotjes etc eraf gegaan zijn.
Dit.
Simpelweg omdat elk onderdak al anders is qua kosten.
manzano schreef:Flower033 schreef:nou ja in het midden dan.
Bij mij staat (krijg geen plaatje geplakt)
Salaris
bijtelling prive gebruik auto
aftrek prive gebruik auto
Loonheffing
Netto loon
Eigen bijdrage auto
Inhoudiing personeelsvereniging
Premie ziektekostenverzekering
Uit te betalen loon.
Veel mensenn kijken naar hun bankrekening om te zien wat hun netto loon is. Bij mij zit er bijna 600 euro tussen netto loon en uit te betalen loon.
Helder! Maar dan nog zou 20% van je uren geen 20% korting op je netto loon moeten inhouden. Wel op je Salaris (brutoloon) helemaal bovenin.
Maar zo zie je maar dat deze poll totaal nee inzicht geeft, want de een heeft allerlei regelingen, de ander werkt parttime. Allemaal appels met peren vergelijken dus.
CharleyT schreef:karuna schreef:Het gaat me juist om het inkomen wat in een huishouden binnenkomt. Het aantal personen maakt dan voor mij niet uit. De meeste vaste woonlasten gaan per huishouden en niet per persoonidem voor hypotheken en huren geldt het inkomen van het totale huishouden. En veel dingen tegenwoordig uitgaan van meer werkenden per huishouden ook.
Eigenlijk is alleen de huur/hypotheek min of meer onafhankelijk van het aantal personen. Gas licht water zijn persoon gebonden bijv.
En heb je kinderen dan worden de kosten zorgverzekering,sport etc ook weer erg variabel t.o.v. een 1 persoonshuishouden die het zelfde netto inkomen hebben.
Flower033 schreef:Wel bijna bij mij. Ik zit in de hoogste belastingschaal. Daardoor verandert er niets in loonbelastingspercentage. En ook niets in toeslagen. Ik heb een proefberekening gedaan. Bij 20% minder bruto salaris kom ik op bijna 18% minder netto salars (uit te betalen loon heb ik niet uitgerekend).
Het is inderdaad allemaal lastig te vergelijken. Daarom zei ik eerder al dat ik bruto jaarsalaris (zonder verdere bijtellingen voor bijvoorbeeld een auto) een beter vergelijk vind.
Sizzle schreef:Het kopen van duurdere huizen is niet perse afhankelijk van het huidige salaris.
Als ik zo naar mijn jongere neefjes en nichtjes kijk kunnen die vooral heel veel huis kopen omdat ze 10 jaar terug een klein woninkje in een nu zeer gewilde regio gekocht hebben waardoor ze massieve overwaarde hebben.
Idem voor mijn broer trouwens, die verdient echt maar gemiddeld, maar zijn woning in de randstad is echt massaal in prijs gestegen en hij wil zelf uit de ranstad weg *katjing*
karuna schreef:Gewoon benieuwd of wat ik zelf denk ook klopt met wat ingevuld gaat worden. ik doe er verder niks mee. En ben ook niet geinteresseerd in opleidingen hoogte van salaris pp of zo. Simpel het verzamelinkomen.![]()
Ik ken ze helaas wel die beneden de 1000 netto zitten in hun eentjedie om welke reden dan ook geen aanvulling krijgen tot het bestaansminimum
Flower033 schreef:Voor veel functies zijn salarisschalen beschikbaar. En sinds deze maand moeten werkgevers in advertenties zetten wat het loon wordt ipv marktconform loon. Dan heb je in ieder geval een indicatie.
Ik doe er niet heel geheimzinnig over. Maar om op een forum mijn salaris neer te zetten, gaat me te ver