Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Autonoom worden, nieuw fenomeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 15:59

Als je zoekt op complottheorieën en psychoses vind veel wetenschappelijke artikelen over de overeenkomsten en de verschillen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:00

Nja, zover was ik al.. thanks :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:10

Cynn, ik wil je heel veel sterkte wensen, het is echt verschrikkelijk rot wat je meemaakt. En zoals Ibbel zegt, het is net leven met een verslaafde.

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten (wel jonger & kortere relatie), het begon onschuldig met rechtse politieke overtuigingen waar aan zich helemaal niets mis mee is, die werden echter steeds meer extreem... Uiteindelijk was het een en al complot van Bill Gates en farmaceutische maffia en waren Poetin en Trump beste gasten ter wereld. Nou ik was heel blij om die hel te kunnen ontsnappen. Mijn ex was trouwens gewoon een intelligente vent, zeker niet zwakbegaafd, maar het leek - net zoals alcoholmisbruik - iets van zijn coping mechanism te zijn om met alle tegenslagen om te gaan. Want dan was alles wat er mis ging zijn schuld niet, nee, hij was verdoemd tot falen door al die wrede wereldleiders, farmaceutische bedrijven, Joden, homo's en verkapte pedofielen uit het koningshuis :')

Voor zover ik weet is hij daarna in die bubbel blijven zitten, en eerlijk gezegd heb ik er alleen spijt van dat ik hem te lang ben blijven proberen te redden.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 16:24

Een van mijn opa's had ook last van complotdenken, inderdaad om te dealen met de tegenslagen van het leven. Want als hij goed in zijn vel zat, dan vond hij het vooral grappig om dat soort dingen te zeggen. Als hij slecht in zijn vel zat, dan was hij er meer van overtuigd.

En naar mate hij ouder werd en ging dementeren, werd het ook lastiger voor hem om onderscheid te maken.

Gelukkig was internet voor hem niet beschikbaar, waardoor het redelijk oppervlakkig bleef. Dat is nu ook een probleem, want door internet is iedereen en alles beschikbaar.

De genootschap van platte aarders (of zoiets, in ieder geval met platte aarde) was op een gegeven moment op sterven na dood en toen kwam het internet en nu is het weer een organisatie die gewoon bestaat.

Soms is het gebrek aan informatie dat iemand argwanend wordt en soms is het teveel aan informatie dat daar voor zorgt. Het is gewoon een lastige situatie.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:40

Dani schreef:
Ja in het Engels heet het sovereign citizens. Ze denken dat ze een groot geheim hebben ontrafeld en dat er allerlei loopholes zijn zodat rechters en de overheid niks over je te zeggen hebben als je precies de goede woorden gebruikt. En natuurlijk zegt de overheid dat het onzin is want ze willen niet dat iedereen erachter komt. Maar zij weten wel beter. :j

Ik vind het maar sneu, als iemand zich zo laat meesleuren in zulke idiote theorieën.

Nog niet het hele topic gelezen maar dit bericht vond ik wel heel tekenend voor hoe mensen denken die dit voor waar aan nemen. Zoals Dani hier al zegt, het denkbeeld" de overheid zegt natuurlijk dat het onzin is want ze willen niet dat iedereen er achter komt". Als je zo alles dicht kan timmeren met drogredenen, zijn er vanzelf mensen die dit gaan geloven. Ik vind het maar een eng fenomeen dit soort gedachtegangen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:48

Ik zal misschien wel een lomp iemand zijn nu, maar ik mag toch aannemen dat de meeste mensen toch ten minste een stukje gezond verstand bezitten.

Ik bedoel werkelijk denken dat je 'recht' hebt op 1.5 miljoen?

Nee, dat gaat er bij mij niet in.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:51

Ailill schreef:
Ik zal misschien wel een lomp iemand zijn nu, maar ik mag toch aannemen dat de meeste mensen toch ten minste een stukje gezond verstand bezitten.

Er is niets zo eerlijk verdeeld als gezond verstand.
Iedereen denkt er genoeg van te hebben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:53

Ailill schreef:

Ik werk al geruime tijd met mensen met een lage SES en kan je vertellen dat er een heleboel mensen in NL zijn die echt geen gezond verstand hebben, of daar een ander beeld bij hebben dan de gemiddelde mbo-hbo-uni opgeleide medemens.

Vooral mensen die in de maatschappij nadeel ondervinden van hun lage SES lijken zich tegen de overheid en ‘de rijken’ te keren.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-07-22 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 18:56

Ailill schreef:

Het is een slippery slope, denk ik. En dat begint niet bij die 1,5 miljoen maar bij: ik maak me zorgen over het leven/Nederland/corona.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:00

Ailill schreef:

Denken ze vermoedelijk ook niet, maar die mensen denken vermoedelijk wél dat ze iemand hebben gevonden die 'de code heeft gekraakt' waardoor ze aan die 1,5 miljoen kunnen komen.

Net zoals er een paar jaar geleden iedere keer van die 'tips' waren om je tijdlijn van FB aan te passen 'want je zou anders alleen nog maar de posts van 15 mensen zien'.
Zat mensen die daar intrapten. Zelfde idee, andere gevolgen.
Denken dat iemand anders een oplossing heeft voor jouw situatie is erg makkelijk natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:07

Ailill schreef:

Mensen denken ook werkelijk dat contrails in werkelijkheid chemtrails zijn, dat de aarde plat is, dat het koningshuis vol met pedofielen zit en kinderen laat verdwijnen, dat ze ontvoert zijn door aliens, dat artsen er niet zijn om je beter te maken, dat de wereld bestuurd wordt door lizzard people, dat er een Amerikaans marineschip van de ene naar de andere haven geteleporteerd is, dat het eten in de supermarkt ingespoten wordt met gif, dat Elvis niet dood is, dat er zoiets is als a new world order waarvan het hoofdkwartier onder Denver airport ligt, dat er vrijmetselaars zijn, dat de joden de wereldbevolking uit proberen te roeien, dat ze een stiekeme relatie hebben met een celeb die clues achterlaat in zijn/haar nummers en twitter berichten, dat Trump de verkiezingen gewonnen heeft, dat BigPharma probeert om alternatieve geneeswijzen te onderdrukken, dat Covid uit een lab komt, enz enz enz enz...
Dan vind ik geloven dat je een smak geld zou krijgen van de overheid eigenlijk nog niet eens zo'n hèle gekke.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:10

Nee, als je het zo bij elkaar zet is het bijna normaal...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:27

Dank voor de inzichten :)

Het zal inderdaad een samenloop van onstandigheden zijn. Maar toch kan ik mij er niet aan ontrekken dat ik ook hoog opgeleide mensen dit serieus heb zien onderzoeken.

Al zal men elkaar onderling wel versterken in het gedachtegoed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:43

Ailill schreef:

De meeste mensen wel … maar een aantal mensen niet . Althans “gezond” volgens een bepaalde standaard dan…

Je kunt je denk best voorstellen dat t voor een aantal mensen te ingewikkeld is allemaal?

Ook hoogopgeleide mensen menen dat bepaalde stellen niet dienen samen te wonen, laat staan te trouwen .. en dat lijkt mij iig volkomen normaal :j

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:48

Cer schreef:
Ik vraag me af of dat toch ook komt door het ontbreken van zorg, het missen van vangnetten (GGZ vermindering enzo) ..
Het is echt lastig om aan informatie te komen (en dat kan je als weldenkend iemand niet voor een ander bagataliseren) en het is heel makkelijk om aan verkeerde informatie te komen (want iedereen heeft recht van vrij spreken bijvoorbeeld en met internet is alles nog bereikbaarder geworden)
..

Heeft ook een groot deel te maken met de informatie die je voorschotelt krijgt door het algoritme. Des te meer je in met die informatie in aanraking komt en daar actief op gaat zoeken, des te meer desinformatie je tegen gaat komen. Zowel op social media als op Google, en Google wordt daarbij snel als betrouwbaar geacht.

The social dilemma op Netflix geeft daar mooie inzichten in!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:15

Cer schreef:
Ailill schreef:

De meeste mensen wel … maar een aantal mensen niet . Althans “gezond” volgens een bepaalde standaard dan…

Je kunt je denk best voorstellen dat t voor een aantal mensen te ingewikkeld is allemaal?

Ook hoogopgeleide mensen menen dat bepaalde stellen niet dienen samen te wonen, laat staan te trouwen .. en dat lijkt mij iig volkomen normaal :j
Op zich vind ik dat best lastig om voor te stellen, of althans dat an sich nog wel, maar rationaal en logisch het verklaren? Dat vind ik een stuk lastiger.

En als mensen er dan zelf niet opkomen/worden meegetrokken door gelijkgestemden, dan zijn er toch ook externe personen aanwezig met een andere visie/wat invloed.

Los van het feit dat ik het triest vind voor die mensen, dat staat hier los van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:22

Ja geen idee hoe dat werkt, maar t komt voor .. neem het eerdere voorbeeld van religie.. ik snap daar persoonlijk helemaal niets van .. maar genoeg mensen, en hoger opgeleiden, die er helemaal voor gaan. Niks mis mee tot op bepaalde hoogte .. en die hoogte (verminking, slachten, homoseksualiteit) die snap ik ook niet ..

Dus mensen wijsmaken dat je een eigen staat kan oprichten.. why not?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:29

Ailill schreef:
En als mensen er dan zelf niet opkomen/worden meegetrokken door gelijkgestemden, dan zijn er toch ook externe personen aanwezig met een andere visie/wat invloed.
Hmmm, ja, maar als je deze mensen niet gelooft, en ze mogelijk slaaf, schaap, volgeling of gehersenspoeld noemt. Dan jaag je deze mensen vanzelf de deur uit. En blijf je over met gelijk gestemden.

---------------
Het fenomeen is niet nieuw. Het is in de jaren 80 al ontstaan in Amerika. De eerste Nederlandse sites over dit onderwerp zijn van 2014-2015. Het bereikt kennelijk nu ineens een grotere groep.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/l ... steem.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:10

Volgens mij kun je nog het meeste over dit soort processen vinden als je gaat zoeken op hoe sektes mensen zoeken en in hun net verstrikken. Hersenspoelen is denk ik wel een prima benaming voor wat er gebeurt, en op zeker moment kun je mensen vrijwel niet meer bereiken.
Moeilijk om mee om te gaan. En het helpt inderdaad niet in persoonlijk, rechtstreeks contact om te beginnen met 'jij bent gehersenspoeld'. Maar omgekeerd krijgen veel van dit soort onzinverhalen veel te veel waarde en ruimte om herhaald te worden als een opvatting die we met respect moeten behandelen. Sommige dingen zijn onzin, en mensen die ze herhalen alsof het volkomen redelijke opvattingen zijn moet je vooral geen platform geven. Als je de verbinding wilt zoeken, dan liever op een onderwerp dat niet beladen is en waar je elkaar wel op kunt vinden.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:20

Vjestagirl schreef:
Ailill schreef:

Mensen denken ook werkelijk dat contrails in werkelijkheid chemtrails zijn, dat de aarde plat is, dat het koningshuis vol met pedofielen zit en kinderen laat verdwijnen, dat ze ontvoert zijn door aliens, dat artsen er niet zijn om je beter te maken, dat de wereld bestuurd wordt door lizzard people, dat er een Amerikaans marineschip van de ene naar de andere haven geteleporteerd is, dat het eten in de supermarkt ingespoten wordt met gif, dat Elvis niet dood is, dat er zoiets is als a new world order waarvan het hoofdkwartier onder Denver airport ligt, dat er vrijmetselaars zijn, dat de joden de wereldbevolking uit proberen te roeien, dat ze een stiekeme relatie hebben met een celeb die clues achterlaat in zijn/haar nummers en twitter berichten, dat Trump de verkiezingen gewonnen heeft, dat BigPharma probeert om alternatieve geneeswijzen te onderdrukken, dat Covid uit een lab komt, enz enz enz enz...
Dan vind ik geloven dat je een smak geld zou krijgen van de overheid eigenlijk nog niet eens zo'n hèle gekke.

Vrijmetselaars bestaan wel degelijk. Ik ben tijdens Open Monumentendag een keer in één van hun gebouwen geweest :)
Die andere dingen zijn natuurlijk onzin :D
Je mist er wel nog een paar: de maanlanding is niet echt en zeemeerminnen bestaan, maar dat wordt geheim gehouden door het Amerikaanse leger :j Herinnert iemand zich die "documentaire" van Discovery Channel nog? En daar zit ook gelijk een deel van het probleem. Ik kende destijds meerdere mensen die dat geloofden. Discovery Channel heeft de naam van serieuze wetenschappelijke zender. Als zij een documentaire uitzenden inclusief hoogleraren in dienst van een universiteit én beeld (computeranimatie uiteraard, maar dat ziet dus niet iedereen), probeer dan maar uit te leggen dat het niet echt is :x

Complottheorieën zijn niks nieuws trouwens. Ten tijde van de Spaanse griep dachten sommige mensen dat het veroorzaakt zou worden door de telegraaf (het communicatiemiddel, niet de krant) :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:21

Picopico schreef:
Vrijmetselaars bestaan wel degelijk. Ik ben tijdens Open Monumentendag een keer in één van hun gebouwen geweest :)

Wappie :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:52

Complottheorieën en - denkers zijn volgens mij zo oud als de weg naar Rome.

Overigens denk ik ook wel dat er complotten bestaan en bestaan hebben (Watergate) al komt dat ook vaak neer op een lobby of zwijgen.

Maar momenteel is bijna alles een grootschalig complot. Dat is wat too much..
Een complot werkt m.i. niet bij grootschaligheid.
Iedereen kan een lek en dus risico zijn.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:00

phew, even dit topic doorgelezen, wat een verhalen zeg!
Vreselijk trouwens voor de mensen die zo dichtbij iemand staan die meegesleurd wordt in dit soort complottheoriën, ik zou niet weten hoe ik ermee moet omgaan ...

Internet en social media hebben inderdaad het fenomeen flink versterkt, ik heb ook "the social dilemma" gezien en dat legt eigenlijk redelijk fijntjes uit hoe de algoritmes werken en hoe je eigenlijk snel verstrikt raakt in een net net van gelijkgestemden.
Heel grappig is trouwens, als je breed geïnteresseerd bent, doet het algoritme net het omgekeerde, ik ben vaak gefascineerd door waar bepaalde complottheoriën vandaan komen of hoe mensen die erin geloven denken, dus ik lees vaak reacties op artikels etc., hierdoor krijg ik net een immense waaier aan info op mijn feeds, van extreem links tot extreem rechts, en van zeer veel verschillende onderwerpen en sectoren.

Waar ik het grootste probleem inderdaad in zie is eigenlijk het ongebreideld mogen verspreiden van informatie die niet bewezen is. Ik zeg speciaal "niet bewezen" en niet "niet waar", omdat daar voor mij net de clue in zit. Iemand kan wel bepaalde dingen ontdekt hebben of gezien hebben, maar zolang dat niet in meerdere proefopstellingen opnieuw te bewijzen is, kan het ook gewoon toeval zijn. Dat maakt de waarnemingen van de persoon in kwestie niet "onwaar", maar wel niet-wetenschappelijk en dus niet bewezen. Ik weet even niet meer wie hier schreef over 'je eigen werkelijkheid' en je 'eigen waarheid"? Maar dat is dus prima om je eigen visie te hebben om het leven, maar op het moment dat wetenschappelijk jouw werkelijkheid of waarheid, niet 1 keer, maar 5 keer ontkracht wordt, moeten andere mensen dan nog naar jouw werkelijkheid en waarheid luisteren? Of mogen ze je dan terecht waanzinnig beginnen noemen en zich zorgen maken?

Ik heb me er dus een tijdje mee bezig gehouden met bv. complotdenkers te volgen die de opwarming van de aarde en de klimaatcrisis ontkennen. Ze gebruikten hiervoor een artikel dat zei dat de aarde aan het vergroenen was door het teveel aan CO2... artikel gelezen en de bronnen geraadpleegd, ik denk dat ik amper 2 artikels verder zat toen ik de wetenschappelijke studie tegenkwam, waar de artikels op gebaseerd waren. Bleek dat het ging om een studie in centraal Afrika, waar er was vastgesteld dat in gebieden waar de CO2 sterk gestegen was, de bestaande bomen, per tak, meer groene bladeren aanmaakten dan waar minder sterke stijgingen van CO2 waren waargenomen. De complotdenkers hadden hier dus van gemaakt dat de hele aarde aan het vergroenen was door de toenemende CO2 ...

Eigenlijk zou iedereen dus als basiskennis op school moeten meekrijgen wat bronnen en correcte citering inhoudt, wat peer-review is en wat telt als degelijk wetenschappelijk onderzoek, want volgens mij zit daar het probleem. Mensen kunnen geen bewezen van onbewezen artikels en studies van elkaar onderscheiden en doordat er geen enkele regulering zit op wat er verkondigd mag worden, door onze oh-zo-geliefde vrije-meningsuiting, worden mensen gebombardeerd met veel te veel info die ze niet verwerkt krijgen. Voeg daar dan inderdaad nog economisch moeilijkere tijden, frustratie en wantrouwen in de regering aan toe en je hebt de perfecte breeding grounds voor extremisme (cfr. WOII) en voor individuen die heel luid roepen wat er allemaal fout gaat en daar dan concrete zondebokken op plakken (de joden, de vluchtelingen, Bill Gates, ...), want iets concreet de schuld geven is veel makkelijker dan de tekortkomingen van een volledig, complex, systeem te proberen achterhalen.

Dus hier even een oproep: als je gaat googelen, als je opzoekwerk doet, check bronnen, ga terug naar de wetenschappelijke studies waarop artikels gebaseerd zijn, check of die onder de normen van peer-review zijn gepubliceerd en probeer ook te kijken of er geen foute interpretaties zijn gebeurd van wetenschappelijke data.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:22

Ailill schreef:

Het zou je verbazen wat voor belachelijke fraude mensen over het algemeen in trappen, of het nou erfenis van een Nigeriaanse prins is of een Amerikaanse soldaat die je online wil daten maar eerst een dik pak geld moet krijgen omdat something something Taliban. Zie ik dagelijks op mijn werk... Menen recht te hebben op 1,5 miljoen uit een of ander staatsfonds past prima in het plaatje :+

Vrijmetselaars verhaal met aardig wat geld erachter heb ik ook al gezien, laten we zeggen dat mijn vertrouwen in mensheid inmiddels ongeveer 0 is :=

Jenara schreef:
Maar dat is dus prima om je eigen visie te hebben om het leven, maar op het moment dat wetenschappelijk jouw werkelijkheid of waarheid, niet 1 keer, maar 5 keer ontkracht wordt, moeten andere mensen dan nog naar jouw werkelijkheid en waarheid luisteren? Of mogen ze je dan terecht waanzinnig beginnen noemen en zich zorgen maken?

Probeer op bokt eens te zeggen dat wie in alternatieve geneeskunde gelooft waanzinnig is :P mijn informed guess is dat je dan volgens de meerderheid toch wel rekening moet houden met persoonlijke waarnemingen van waarheid en werkelijkheid :+

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:39

Jenara schreef:
KNIP

Dus hier even een oproep: als je gaat googelen, als je opzoekwerk doet, check bronnen, ga terug naar de wetenschappelijke studies waarop artikels gebaseerd zijn, check of die onder de normen van peer-review zijn gepubliceerd en probeer ook te kijken of er geen foute interpretaties zijn gebeurd van wetenschappelijke data.

Ik moet grinniken om je oproep. Dit is voor mij als hoogopgeleide al ingewikkeld om te doen..

En daar zit naar mijn idee een groot probleem. De huidige maatschappij is veels te complex geworden. Het is allemaal niet meer 'logisch' als je niet in staat bent om zulke wetenschappelijke artikelen te begrijpen, je belasting zelf aan te geven of om te snappen hoe democratie en besturen werkt, bijv nu met de stikstofcrisis. En ik vind dat heftig. En ik snap dat je daar recalcitrant van kan worden want het voelt alsof je de controle kwijt bent. Maar ik weet ook de oplossing niet.