Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:07

JMJ schreef:
De meeste mensen verhuizen niet jaarlijks, dus ieder jaar terugkomen, ondanks het verzoek om niet meer langs te komen, is gewoon een gebrek aan respect.
Van mening veranderen? De meesten mensen zijn prima in staat om dan zelf contact te leggen.

Maar jMj. Wij zijn toch niet alwetend :D ?. Wij weten toch niet hoe lang mensen al wonen waar ze wonen voordat ze verhuizen? En zeker nu niet meer sinds vanwege de AVG geen gegevens meer bijgehouden worden?

Kinke

Re: Jehova's.. tegenwoordig per brief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:19

jammer dan. Gewoon .....niet....nee...ook niet na een jaar
Respectloos

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:23

Ik snap oprecht dat probleem dus niet :?
Dan doe je open en dan zeg je ‘nee, nog steeds geen interesse’ en gaat verder met je leven.

Of ik erger me gewoon niet zo snel aan dingen. Ik stoor me meer aan die energieverkopers of goededoelenverkopers.

Of je plakt zo’n sticker op de deur dat ze niet mogen aanbellen. Of je zet de bel uit as je niet gestoord wilt worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:25

voor mij komt het door het gebrek aan respect. Geen respect hebben voor het niet gelovig zijn.
Ik ga niet met clubjes langs de deur om de evolutie theorie te verspreiden of te vertellen dat geloven onzin zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:26

Mars schreef:
Kinke schreef:
Dat ze bewust mee moeten dat wist ik wel. Maar als dat de reden is zoals jij zegt Mars, dan vind ik dat dieptriest.

Zo is het me vanmiddag uitgelegd door een ex-JG. Ze moest ook mee als kind en bij elke dichtgeslagen deur, scheldpartij etc werd er nog eens benadrukt hoe slecht de seculiere wereld was, dat zag ze toch nu zeker zelf wel? De kerk is de enige veilige haven etc. Een self fulfilling prophecy dus.

Over dat eeuwig leven dat beloofd wordt: dat lijkt me dus iets vreselijks. Wat moet je met een eeuwig leven? Voor mij heeft onze tijd in leven juist meer waarde omdat het eindig is. Een eindeloos durend leven lijkt me serieus een nachtmerrie.

Zou het helpen om ipv ‘geen reclame of geloof’ sticker eentje op te hangen met ‘I’d rather have eternal damnation than spent eternity with the lot of you.’

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:28

Kinke schreef:
voor mij komt het door het gebrek aan respect. Geen respect hebben voor het niet gelovig zijn.
Ik ga niet met clubjes langs de deur om de evolutie theorie te verspreiden of te vertellen dat geloven onzin zijn

Ik heb nooit respectloze JG aan de deur gehad, die van mij zijn altijd vriendelijk. Dat scheelt misschien dan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:29

oh hier ook hoor. Toch moest ik nogmaals een keer verzoeken om ons nu echt op de lijst 'niet lastig vallen' te zetten. Eerste keer was dat blijkbaar niet goed gegaan. En dan wil ik ook geen onzinverhaaltjes horen dat ze na een jaar weer langskomen om te checken of ik er nog woon of er nog steeds zo over denk.
Dat vind ik dus wel respectloos

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 19:58

Wat het probleem een beetje is dat je in zo'n 'geloof' vanaf geboorte geïndoctrineerd wordt dat je niet beter weet. En als je twijfelt moet je door hun goedgekeurde lectuur lezen want alles anders is van de duivel. Zodra iemand met bewijs komt dat door de wetenschap bevestig kan worden hoor ik het graag. Tot die tijd mij niet bellen.

Maar in zo'n 'geloof' weten ze niet beter en willen ze echt je redden. En toch hoeft dat echt niet.
Als een mormoon kun je dus inderdaad na je dood nog gedoopt worden. Zo is Hitler ook al meerdere keren gedoopt en Anne Frank. Veel van die sites waar je je stamboom kan uitpluizen komen van hun uit. Ze dopen gewoon ieder familie lid na hun dood. Ik vraag me dan wel af hoe groot die hemel dan wel niet moet zijn als daar je hele familie woont.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:00

Babootje schreef:
Ten slotte: Vroeger konden wij adressen noteren van mensen die niet meer bezocht wilden worden. Dat deden we dan ook. 1 x per jaar werden mensen dan nog bezocht om na te gaan of ze a. daar nog woonden en b. er nog hetzelfde over dachten. Maar dit mag om AVG redenen niet meer. Vroeger noteerden we ook afwezigen om ze op een andere tijd te bezoeken. Ook dat mag niet meer. En doen we dus ook niet meer.
Als iemand geen interesse heeft dan is de lijn ook niet aan te dringen en het gesprek af te breken.

Ik zie nog steeds niet waarom je voor dit hele verhaal ongevraagd mensen zou moeten benaderen. Als mensen die behoefte hebben, dan is er ontzettend makkelijk op 1001 plaatsen aan een bijbel te komen.
In iedere dorp of stad hoef je maar naar een gebouw met een hoge toren en klokgelui te lopen om meer over jullie god te weten te komen. Of naar een gebouw met een minaret of davidsster als je over diezelfde god graag andere verhalen hoort.
Iedereen heeft toegang tot Google om meer over Jehova's getuigen te kunnen vinden, en ook bij jullie eigen website te kunnen komen.
Iedereen kan naar die enorme hal in Bennekom rijden, of waar jullie nog meer zitten, als men meer wil leren.

Het lijkt mij dat je genoeg mensen over Jezus kunt vertellen als die zelf aangeven dat ze meer willen weten.
Wat mij stoort is dat jullie uitgaan van een 'ja, tenzij' als het om interesse gaat, in plaats van het veel waarschijnlijkere 'nee, tenzij'.
Dat schermen met de AVG is natuurlijk grote onzin. Dat is alleen maar omdat jullie met mensen omgaan zoals het met cookies niet meer mag. Jullie doen alsof iedereen in principe geïnteresseerd is behalve als ze zich afmelden, terwijl het andersom hoort te zijn. Je zou standaard geen abonnement op jullie blaadje, geen preek aan de deur, en geen lidmaatschap van jullie organisatie moeten krijgen, behalve als je daar expliciet om vraagt.

Groot voordeel voor jullie: het registreren van leden en abonnees is een volstrekt legale verwerkingsgrond van persoonsgegevens onder de AVG.
Groot voordeel voor de rest van de wereld: iedereen die geïnteresseerd is, kan nog steeds bij jullie terecht. Iedereen die dat niet is, die hoeft er niets mee.

Lijkt mij win-win-win. Zolang jullie zorgen dat iedereen laagdrempelig bij jullie terecht kan, heb je aan dat verzoek van die apostel ook wel voldaan dunkt mij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 20:19

Ik heb laatst een kaart van de kerk in de bus gevonden. Als ik interesse had, of ik een bijbel wilde dan kon ik ze mailen om in gesprek te gaan.
Ik vind dit een hele nette oplossing.

(nu zou ik toch wel eens een babbeltje willen maken aangezien ik soms wat vragen heb over het leven enz, maar ik ga niet naar mijn zus ermee)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 21:35

mooi dat jij het netjes vindt Purny. Ik zou zelf denken, als ik een bijbel wil dan kan ik die echt zelf wel vinden :)
Je krijgt vast nu PB's met aanbiedingen om een babbeltje te maken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 23:26

Maar hoe vaak komen Jehova's dan langs, of ontvang je een brief? Ieder jaar, iedere maand, iedere dag?

Ik heb ze jaren geleden voor het laatst aan de deur gehad.
Dan is er ook niet irritant.
Maar als het maandelijks is natuurlijk wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 00:13

fransje23 schreef:
Maar hoe vaak komen Jehova's dan langs, of ontvang je een brief? Ieder jaar, iedere maand, iedere dag?

Ik heb ze jaren geleden voor het laatst aan de deur gehad.
Dan is er ook niet irritant.
Maar als het maandelijks is natuurlijk wel.

Waar ik nu woon was dat pre-corona om de week. Ik ben het op een gegeven moment gaan bijhouden omdat ik dacht van ‘dat kan toch niet.’ Maar jawel, vanaf dat de dagen enigszins langer werden tot eind oktober ongeveer.... dan word je er echt hoor’n dol van hoor. Op zondag om half negen in de ochtend! >;)
Zó extreem heb ik wel alleen in dit dorp meegemaakt trouwens. Andere dorpen was dat veel sporadischer. Ook wel een paar keer gedurende de ‘warme maanden’ en dan in de donkere geheel niet... maar niet zoals waar we nu wonen. Hoop echt dat dat niet terug begint nu.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 01:48

Gelukkig komen ze bij mij niet meer, ik sta al jaren op de zwarte lijst. Tussen moordenaars en verkrachters werd mij medegedeeld door de laatste JG aan mijn deur. Dat zou ik toch niet willen? Nou maakt mij niks uit, als ze mijn huis maar overslaan.

Tegen twee Mormonen heb ik gezegd dat ze terug mogen komen zodra ik met een vrouw mag trouwen binnen hun kerk. Die zie ik ook niet meer.

Door hersenletsel kan ik er erg slecht tegen gestoord te worden in mijn bezigheden en vooral in mijn rustmomenten. Overbodig gedoe aan mijn deur is zeer onwenselijk en enorm belastend, mijn deurbel staat uit maar dat neemt mijn hond graag over en mijn brievenbus is verplaats naar de straat.

Mijn mening is dat je mensen niet moet lastigvallen met geloof of andere zaken waar ze niet om gevraagd hebben. Je kan immers niet door de voordeur zien of je bezoek gewenst is of niet. Hoe belastend het voor iemand is om de deur open te doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 06:58

Met iemand van hetzelfde geslacht trouwen mag bii geen enkel christelijk geloof zover ik weet. En als vrouw heb je sws weinig te vertellen, ook bij de JG. zaken als studeren etc is ook geen sprake van dat je dat mag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:16

Mars schreef:
Met iemand van hetzelfde geslacht trouwen mag bii geen enkel christelijk geloof zover ik weet. En als vrouw heb je sws weinig te vertellen, ook bij de JG. zaken als studeren etc is ook geen sprake van dat je dat mag.

Trouwen doe je bij een gemeente door een babs en niet in de kerk. In de kerk vraag je een zegen over je verbintenis en dat kan bij onze kerk (PKN) ook een verbintenis zijn tussen partners van hetzelfde geslacht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:24

Geloof is net als een piemel: de helft van de bevolking heeft er een. Daar is niets mis mee, zolang je ‘m laat zitten waar hij hoort en niet opdringt aan mensen die hem niet willen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 07:36

verootjoo schreef:
Mars schreef:

Trouwen doe je bij een gemeente door een babs en niet in de kerk. In de kerk vraag je een zegen over je verbintenis en dat kan bij onze kerk (PKN) ook een verbintenis zijn tussen partners van hetzelfde geslacht.

Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel.
Bij veruit de meeste geloofsgemeenschappen word je uitgesloten of tenminste met de nek aangekeken/veroordeeld als je homofilie/homoseksualiteit praktiseert. Dat is niets nieuws. Dat er ook progressieve kerken bestaan is fijn maar daar is bij de JG (hier het onderwerp) geen sprake van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:42

Dat vind ik idd verdrietig dat dat bestaat, en is ook helemaal niet wat Jezus ons heeft voorgeleefd.

Maar je zei bij alle christelijke geloven en dat is niet waar want ik ken het niet uit mijn kerk. (En idd wel uit andere kerken aangezien ik op de biblebelt woon)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:49

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Zie de meest bizarre voorbeelden van zendingsdrang voorbij komen. Ik kan daar met mijn pet niet bij. Zal ook niet de moeite nemen om een blaadje of folder te lezen. Ik ga toch ook niet bij mensen die voetballen langs om te vertellen dat paardrijden beter is dan voetbal.

Mijn moeder ging vroeger wel met ze in discussie. Stond ze zo een uur in de deuropening te praten. Pfff dood vermoeiend.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:01

anjali schreef:
In het Nieuwe Testament,Marcus 6,11,zegt Jezus tegen zijn apostelen,dat ze,als iemand hen niet wil ontvangen en niet naar hen luisteren,dat ze dan moeten weggaan en het stof van hun voeten moeten schudden. Voor sommige navolgers van Christus is het moeilijk om mensen op te geven maar ik doe dat toch maar. In Jezus' tijd was het kennelijk ook al zo.We staan altijd nog open voor mensen die alsnog belangstelling krijgen.Of zich willen bekeren.Onze Kerk is zeer gastvrij.

Open en gastvrij of niet, ik neem serieus aanstoot aan het stukje "is het moeilijk om mensen op te geven, maar ik doe het toch maar". Het feit dat ik niet in jouw god(en) geloof, of niet jouw religie aanhang, betekent niet dat ik "opgegeven" ben. Wie ben jij om te oordelen of ik dan niet goed leef, of niet in een hemelachtig iets terecht mag komen? Ik probeer goed te doen, ik heb normen en waarden, en die zullen grotendeels niet eens zoveel van die religieuze mensen verschillen. Behalve dat ik er niemand mee lastig val aan hun deur of me beter voel dan anderen ("de opgegevenen"), omdat die niet mijn religie aanhangen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:10

Ik leef zoals ik leef Anjali. Jij hoeft me niet op te geven, niet voor me te bidden. Je hoeft helemaal niks met mij.
Precies wat miereneter zegt.

Edit: ik weet ineens waarom ik me zo erger aan dat zendingswerk; het superioriteitsgevoel wat sommige gelovigen hebben. Wat geeft hen het recht om te beoordelen of ik bekeerd moet worden. En kom nou niet met het antwoord “God” of “Jezus”
Als het allemaal waar zou zijn, dan speelde dat 2000 jaar geleden in een totaal andere samenleving.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:58

miereneter schreef:
Open en gastvrij of niet, ik neem serieus aanstoot aan het stukje "is het moeilijk om mensen op te geven, maar ik doe het toch maar". Het feit dat ik niet in jouw god(en) geloof, of niet jouw religie aanhang, betekent niet dat ik "opgegeven" ben. Wie ben jij om te oordelen of ik dan niet goed leef, of niet in een hemelachtig iets terecht mag komen? Ik probeer goed te doen, ik heb normen en waarden, en die zullen grotendeels niet eens zoveel van die religieuze mensen verschillen. Behalve dat ik er niemand mee lastig val aan hun deur of me beter voel dan anderen ("de opgegevenen"), omdat die niet mijn religie aanhangen.

Zo sta ik er dus ook in, toen wij nog in ons vorige huis woonde hadden we ook een buurvrouw die religieus was, ze pakte elke gelegenheid aan om dat kenbaar te maken.
Ze bleef maar zeggen dat ze het zo enorm jammer vond dat ik niets met mijn manier van leven deed en dat het geloof zo'n enorme toevoeging was voor mijn leven. Een paar keer zoiets aanhoren is prima, maar op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee. Toen heb ik ook gezegd ik respecteer jouw manier van leven en dat je er openlijk voor uit komt dat je gelovig bent, ik ben dat niet, heb ook niet het gevoel dat ik iets mis of dat het voor mij een toevoeging zou zijn om het te gaan proberen. Vanaf toen bleef het bij een magere handgroet in de verte en zocht ze me niet meer op. Iets wat op zich jammer vond want het was een aardige vrouw verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 16:03

rien10 schreef:
Edit: ik weet ineens waarom ik me zo erger aan dat zendingswerk; het superioriteitsgevoel wat sommige gelovigen hebben. Wat geeft hen het recht om te beoordelen of ik bekeerd moet worden. En kom nou niet met het antwoord “God” of “Jezus”
Als het allemaal waar zou zijn, dan speelde dat 2000 jaar geleden in een totaal andere samenleving.

Het ging bij ons nog een stukje verder. De ouderlingen van de kerk waren een gesprek aan gegaan met onze toekomstige buren. Zij gaan naar de zelfde kerk als waar de familie van mijn man heen gaan, mijn man gaat echter niet meer. De ouderlingen hadden gezegd dat ze medelijden hadden met onze buren want ja waar ze nu toch terecht kwamen was wel heel droevig, vooral de buren die er naast wonen dat was echt erg. Persoonlijk vind ik dat erg ver gaan. De bewuste ouderling wist niet hoe mijn man of ik zou zijn, hij had nog nooit een gesprek met ons gemaakt. Alleen het feit dat mijn man die bewuste kerk de rug toe had gekeerd was voor hun waarschijnlijk al genoeg. We hebben gelukkig wel de beste buren aan ze gehad in alle jaren dat we naast elkaar hebben gewoond, nu zijn we al weer 10 jaar geleden verhuisd en nog hebben we leuk contact met elkaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:27

Babootje schreef:
JMJ schreef:
Dit is wel erg respectloos, het totaal negeren van een ander zijn verzoek om niet lastig gevallen te worden door JG zendelingen.
Dit zal dan ook de reden dat ze vaak niet vriendelijk te woord worden gestaan.

Waarom is dat respectloos? Mensen verhuizen soms, soms zelfs vaak. En soms veranderen mensen van mening in hun leven. Wat maakt nu dat jij wil bepalen dat nieuwe bewoners van het huis waar jij ooit in wonen niet bezocht worden, omdat jij dat niet wilde?

Geloof je zelf wat je hier schrijft? De meeste mensen zitten hier helemaal niet op te wachten en degene die dat wel doen, die kunnen toch zelf op zoek gaan naar jullie?

Ik vind het echt ontzettend respectloos en eigenlijk ook arrogant: 'wij weten hoe het zit'.