Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 23:19

MarliesV schreef:
Zo lees ik het ook, en als ik dan de OP nog een keer lees veranderd dat niet. Blijkbaar erven de ouders maar willen ze het zo regelen dat de TS er dan wel (gehuurd?) kan blijven wonen.

TS, dat is geen gelijkwaardige basis in je relatie. Als je voor elkaar gaat en samen een kinderwens hebt, zou ik toch minimaal gelijkwaardigheid qua financien, toekomstkansen en ook erven eisen.

Dus:
Je wordt elkaars erfgenaam (wat ook zo gaat als je trouwt overigens)
Je laat vastleggen wie wat bijdraagt aan de woning
En je laat ook vastleggen wie wat toehoort van deze bijdrage bij scheiden

Als hem nu wat gebeurd ben je dus afhankelijk van de goodwill van zijn ouders? Te zot voor woorden.

Hij zei letterlijk dat als er iets met hem gebeurd zijn ouders mij wel in huis nemen waarop ik gelijk reageerde met mag ik niet in dit huis blijven wonen dan?. We hebben nog niks op papier, in onze laatste gesprekken vond hij wel dat ik hier moet kunnen blijven wonen. Eerst maar eens zien hoe hij er in staat als we bij de notaris zitten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:25

elmiran schreef:
Tiggs schreef:
Ga naar een notaris voor advies, Bokkers geven te vaak onjuiste of onvolledige antwoorden op juridische vragen.

Edit: en ga vóór je gaat trouwen naar de notaris.

O nog een goede...
Wij dachten dat als we zouden trouwen we geen notaris meer nodig zouden hebben, en dit dus voordeliger zou zijn.

Dat is wel een beetje naïef.
Als je niets regelt/vastlegt geldt automatisch wat er wettelijk is vastgesteld. Als jullie het anders willen zul je echt naar een notaris moeten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rtnerschap

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 23:30

Joltsje schreef:
Ts, pas goed op jezelf en blijf jezelf trouw met betrekking tot je toekomst.
Als ik je toevoeging lees, dan gaat mij dat echt in het verkeerde keelgat.

zijn huis, dus einde relatie, dan is het huis van hem, dat is prima.
maar als hij overlijdt en dan naar zijn ouders gaat vind ik een hele vreemde kronkel.
wat hier gesuggereerd wordt dat zijn ouders een groot deel hebben geschonken, dat kan. maar dan zou je ook dat kunnen vastleggen dat dat deel een lening wordt. "zoek het maar uit met mijn ouders" toont alles behalve verantwoordelijkheid nemen voor je partner en je mogelijke kinderen.

ik snap er echt niks van en dat heb ik niet snel. ik kan me de angst voorstellen van uitgekleed worden door een partner en dat je dat wilt verkomen. heb je prachtig huis, gaat je relatie uit, moet je de helft weggeven. maar dat je niet op je partner wilt passen en het beste met haar voor hebt vind ik heel bijzonder.

jij moet meer werken / ander werk zoeken om zijn huis te betalen (keuken, badkamer)
je mag de hypotheek niet verhogen met jou inkomen, je krijgt dus ook geen kans
jij hebt je huurhuis opgezegd en komt weer achteraan in de wachtlijst
je ontvangt niets van het huis als de relatie uit is
je krijgt het huis (met hypotheek) niet als hij komt te overlijden

is jullie relatie wel in balans?

Hij heeft het huis zelf gekocht. Hij had hier duidelijk niet over na gedacht, en dacht dat ik zowizo niet zomaar een hypotheek over zou kunnen nemen bij overlijden. Zoals het er nu naar uit ziet wil hij wel dat ik hier kan blijven wonen als hem wat overkomt.

Ik lees veel reacties over dat ik de verbouwingskosten niet moet betalen. Alleen het grootste probleem, hij kan het niet alleen betalen. Dit is ook precies de reden waarom ik geen hypotheek mag afsluiten omdat hij niet het geld heeft om mij ooit uit te moeten kopen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 23:32

Poekkie schreef:
verootjoo schreef:
Jij hebt nu geen kans op overwaarde omdat je geen huis koopt omdat je bij hem wil zijn.
Wat is hem dat waard?

Dan kan je beter zelf een huis kopen en overwaarde sparen.

Waarom zou iemand die niets bijdraagt aan de lening voor het huis dan recht moeten hebben op de overwaarde? Dat vind ik dan weer krom.

Misschien bedoeld ze als ik zelf een huis gekocht zou hebben, of met hem samen?.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 23:38

Maar TS, als jullie getrouwd zijn, een kind hebben en hij komt te overlijden, waar gaat het huis dan heen? Naar zijn ouders? Sorry maar dit zou voor mij een doodsteek zijn… wanneer er kinderen in het spel zijn vind ik dat je daar alles voor over moet hebben en komt 1 ouder te overlijden dan krijgt de andere ouder alles, heel simpel.

Ik heb een koopwoning, mocht ik een vriend krijgen dan zou hij ook niet in mijn hypotheek mogen komen. Hoeft uiteraard ook niet mee te betalen aan de hypotheek maar wel aan alle andere vaste lasten die we dan eerlijk verdelen op basis van inkomsten. Mocht ik trouwen, dan blijft het huis van mij bij scheiding. Mocht ik overlijden en wij hebben samen een kind, dan krijgt hij alles. Zonder kind zal het hoogstwaarschijnlijk naar mijn familie gaan maar dat is moeilijk te zeggen, kans is ook groot dat hij het dan alsnog zou krijgen. Hangt af van in welk stadium we zitten (dus bijv 1 jaar relatie tegenover 10 jaar relatie).

Stel er moet een verbouwing gebeuren om een kinderkamer te maken, dan zouden wij die kosten delen. Dit omdat het niet een invloed zal hebben op de marktwaarde en het echt voor ons kind is. Maar nieuwe badkamer zou ik betalen. Nou is mijn keuken al gerenoveerd en hoeft er verder weinig te gebeuren dus in mijn geval scheelt dat wel hihi.

Heel veel succes in elk geval en zorg er voor dat je ingeschreven blijft staan bij de woningbouw

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 00:13

elmiran schreef:
Joltsje schreef:
Ts, pas goed op jezelf en blijf jezelf trouw met betrekking tot je toekomst.
Als ik je toevoeging lees, dan gaat mij dat echt in het verkeerde keelgat.

zijn huis, dus einde relatie, dan is het huis van hem, dat is prima.
maar als hij overlijdt en dan naar zijn ouders gaat vind ik een hele vreemde kronkel.
wat hier gesuggereerd wordt dat zijn ouders een groot deel hebben geschonken, dat kan. maar dan zou je ook dat kunnen vastleggen dat dat deel een lening wordt. "zoek het maar uit met mijn ouders" toont alles behalve verantwoordelijkheid nemen voor je partner en je mogelijke kinderen.

ik snap er echt niks van en dat heb ik niet snel. ik kan me de angst voorstellen van uitgekleed worden door een partner en dat je dat wilt verkomen. heb je prachtig huis, gaat je relatie uit, moet je de helft weggeven. maar dat je niet op je partner wilt passen en het beste met haar voor hebt vind ik heel bijzonder.

jij moet meer werken / ander werk zoeken om zijn huis te betalen (keuken, badkamer)
je mag de hypotheek niet verhogen met jou inkomen, je krijgt dus ook geen kans
jij hebt je huurhuis opgezegd en komt weer achteraan in de wachtlijst
je ontvangt niets van het huis als de relatie uit is
je krijgt het huis (met hypotheek) niet als hij komt te overlijden

is jullie relatie wel in balans?

Hij heeft het huis zelf gekocht. Hij had hier duidelijk niet over na gedacht, en dacht dat ik zowizo niet zomaar een hypotheek over zou kunnen nemen bij overlijden. Zoals het er nu naar uit ziet wil hij wel dat ik hier kan blijven wonen als hem wat overkomt.

Ik lees veel reacties over dat ik de verbouwingskosten niet moet betalen. Alleen het grootste probleem, hij kan het niet alleen betalen. Dit is ook precies de reden waarom ik geen hypotheek mag afsluiten omdat hij niet het geld heeft om mij ooit uit te moeten kopen.

Ik sla even aan op de dikgedrukte zin. Het is ZIJN probleem dat hij de verbouwing van ZIJN huis niet kan betalen. Ik zou het ook zo tegen hem zeggen, als hij er zo zakelijk instaat moet hij ook zijn eigen probleem oplossen. Tussen de regels door lees ik dat jouw vriend niet goed is in sparen, jij betaalt alles behalve de hypotheek voor hem. Hoe betaalde hij alles dan voor jij er was? Heeft hij een gat in zijn hand en geeft alles uit nadat de hypotheek is betaald? Is zijn inkomen omlaag gegaan?

Ik zou me echt achter de oren krabben voordat je met deze man aan voortplanten gaat denken. Hoe jij zijn gedrag en uitspraken omschrijft is hij op zijn best erg zakelijk en niet zo zeker van de relatie, op zijn slechts heel egoïstisch en iemand die boven zijn stand wil leven. Dat hij zijn eigen huis wil houden is prima, maar als je een relatie hebt is het geven en nemen,niet alleen maar nemen.

superpony

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 01:50

Ik heb eerlijk gezegd wel een beetje vraagtekens of hij alles goed begrijpt en weet hoe het werkt bij een overlijden, als je kinderen hebt samen etc. Zijn reacties komen nogal kortzichtig over, maar we hebben hem zelf niet gesproken natuurlijk.

Wat ik niet goed begrijp is; Hij betaald de hypotheek en het gas en licht, zijn eigen zorgverzekering en mobiel denk ik.
De rest betaal jij; boodschappen, auto, je eigen zorgverz, mobiel etc.

Maar hoe deed hij het dan zonder jou? Toen moest hij ook boodschappen doen ( welliswaar minder, maar toch) Een auto onderhouden etc.
Hij houdt nu dus ook geld over om weg te leggen voor de toekomst of om te investeren in de verbouwing.

Niemand kan weten wat voor jullie ideaal is. Daarvoor spelen toch meer dingen mee. Hoe hoog zijn jullie inkomens? wat is de waarde van het huis? Hoeveel gaat de verbouwing kosten? Die gegevens zijn wel nodig om een realistisch plaatje te maken wat nu kan en evt in de toekomst.

Heel veel is koffiedik kijken. Veel mensen blijven wel bij elkaar. Moet je dan altijd geld opzij zetten voor als?? Veel mensen komen er toch weleens aan als ze denken dat de relatie niet stuk kan en ze een reis willen maken, mooie auto willen kopen etc.

We weten ( gelukkig) niet hoe oud we worden, dus je weet nooit hoe alles gaat lopen. Veel kan je daarom beter wel goed regelen voor elkaar. Toevallig had vd week bij Martijn Krabbe de echtgenoot vlak voor zijn overlijden de levensverzekering opgezegd. Waardeloos zoiets.

Je weet nooit wat de huizenmarkt gaat doen. Iedereen gaat uit van overwaarde, maar het kan altijd alle kanten op gaan. En ook dan hangt het er vanaf wat de situatie is. Is er veel? Kan je er allebei wat mee? Of moet eentje gaan huren?

Ik sta ook niet ingeschreven voor sociale huur en mijn man ook niet. Dan moet je eerst onder een inkomen zitten en dan kan je wat jaren opbouwen. Dat lukt veel mensen niet binnen een huwelijk of als ze fulltime werken.

Hij zal echt een reden hebben voor zijn denken en hij zal ook verder heel lief zijn. Maar linksom of rechtsom is goed praten samen wel the key en daarna ook met een adviseur en daarna jullie weer met elkaar. En echt eerst alles uitpraten en goed regelen voor je gaat trouwen.

En eigenlijk ziet hij het ergens wel als jouw huis als hij vindt dat jij de verbouwing wel kan betalen. Het lijkt me geen type die het wel makkelijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 04:31

Century schreef:
En jullie willen trouwen? Het klinkt niet echt alsof hij samen met jou een leven wil opbouwen.

Ja precies… Hij betaald een hypotheek en g/w/e. Ja, een huis kan onder water gaan, maar sowieso krijg je een deel van jou investering terug. Ts betaald boodschappen, auto etc. Dat zijn zaken waar je helemaal niets opbouwt. 0,0 zie je daarvan terug op latere termijn. Ok, TS spaart een huur uit. Maar verloofde vindt wel dat dat in het huis terug moet maar wil niet dat ze recht heeft op een deel als ze uit elkaar gaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 06:01

Pff ik krijg er een Error van

Ook het verhaal dat er een auto is waar hij in rijd en jij betaald de benzine en reparaties.

Er is een huis van hem jij hebt straks nergens recht op.
Ook als jullie een kindje samen hebben kom je op straat te staan.
Maar je mag wel bv de badkamer gaan betalen zonder daarna ergens recht op te hebben....Lekker makkelijk straks is zijn huis mooi af.

Het is geven en nemen en niet alleen maar nemen, nemen en nemen. Omdat hij het geld er nu niet voor heeft.
Hoe het hem allemaal uitkomt.

Met overlijden wil je toch juist dat je vrouw en zeker je eigen kind een onderdak heeft....En niet oh ga maar naar mijn ouders.
Alsof je na overlijden het hele huis moet gaan leegruimen en moet gaan verkopen.
En bij je schoonouders in moet gaan wonen. Je hebt wel andere dingen aan je hoofd.
Ik kan hier met mijn hoofd niet bij.

Wat jullie ook besluiten zorg alsjeblieft dat je ingeschreven blijft staan en dat je een eigen rekening hebt met eigen spaargeld.
Dat als het niet goed gaat jij ook iets hebt om op terug te vallen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:02

TS, met boodschappen, alle autokosten, je verzekering en dan ook nog een volledige 'huurkost' aan verbouwing betaal veel en veel te veel.

Ga samen zitten en leg alle kosten naast elkaar. Betaal 50% van de vaste lasten maandelijks aan hem en met de afrekeningen krijg je ook de helft of moet je de helft bijbetalen.
Maak een aparte rekening waar jullie alletwee een bedrag opstorten voor de gezamelijke kosten zoals boodschappen en in jullie geval de auto.

Op dit moment draag jij heel veel kosten en investeer je geld in zijn huis waar je niks meer van terug ziet. Net zoals jij nu van hem je huurkost apart moet leggen kan hij ook de 'uitgespaarde' kost apart leggen die jij bijlegt. Dan gaat het sparen misschien minder snel maar toch al met enkele 100den euro's per maand.

Echt, ga samen zitten en bespreek het. Haal de bankrekeningen en facturen boven, maak een excellijstje (ook handig voor jezelf!) met budgetten en zorg voor jezelf

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:47

Over of het zo wel/niet eerlijk verdeeld is qua kosten is weinig te zeggen. Zonder exacte bedragen is dat niet in te zien (en dat hoeft TS natuurlijk ook niet te delen of te verantwoorden, voor de duidelijkheid), en ten tweede: wat is ‘eerlijk’? Is dat financieel tot op de laatste cent 50/50 splitten of is dat een scheve verdeling waar 2 volwassen, wilsbekwame partners het beide mee eens zijn?

Waar het mij wel weer wringt is die verbouwing. Als ik het goed begrijp heb jij op terugkerende basis moeite met het financieel rondkrijgen van jouw bijdrage aan de verbouwingskosten (of moet jij daarvoor in geld wat eigenlijk voor jou privé is bedoeld gaan zitten rommelen). In zijn eentje kon hij de gewenste verbouwing niet betalen, maar nu is er alsnog voor een verbouwing gekozen met kosten die jullie samen ook maar net/net niet rond krijgen? Als dat zo is vind ik dat ook erg vreemd, wie heeft daar over nagedacht en de definitieve beslissing gemaakt?

Aan de andere kant, en dan kom ik weet terug op mijn eerste punten: als jij de verbouwingskosten als zijnde ‘huur’ (en investering niet terugzien) wil afdragen is dat ook prima, maar ik neem aan dat je in dat geval dit topic niet had geopend.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:14

Er wordt wel enorm gehamerd over die overwaarde die ze mis loopt. Maar TS had anders een huurhuis gehad en als ze daar uit gaat over 15 jaar bv heeft ze ook niets aan overwaarde daarvan.
Échter. No way dat ik zou betalen aan het verbeteren van zijn woning.
En verder alle lasten delen. Dus ook de boodschappen en de auto.
Zoals eerder werd aangehaald. Een gezamenlijke rekening waar beide op storten voor alles wat gezamenlijk is.
En de rest lekker sparen/investeren voor later/leuke dingen voor jezelf.
In principe ben je nu gewoon een huurder van hem nl.
Overigens betaal je met een huis huren ook gewoon de hypotheek van de verhuurder toch?! Dus op zich wel vreemd dat we bij samenwonen in iemand anders z’n eigendom dan ineens vinden dat we helemaal niets hoeven te betalen daaraan.
Maar investeringen doe je in principe ook niet in een huurhuis. Want dat geld gooi je weg.
Dus prima als hij een deel van de hypotheek als huur vraagt. Maar alle kosten aan het huis zijn voor hem. (Bv kapotte cv, keuken verbouwen enz) en vaste lasten deel je.
Laatst bijgewerkt door Needje op 22-04-22 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:15

Als hij bang is dat bij overlijden jij de hypotheek niet kan betalen, kan hij ook een levensverzekering afsluiten. Maar dat is ook iets wat een notaris zou kunnen uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:35

Needje schreef:
Er wordt wel enorm gehamerd over die overwaarde die ze mis loopt. Maar TS had anders een huurhuis gehad en als ze daar uit gaat over 15 jaar bv heeft ze ook niets aan overwaarde daarvan.
Échter. No way dat ik zou betalen aan het verbeteren van zijn woning.
En verder alle lasten delen. Dus ook de boodschappen en de auto.
Zoals eerder werd aangehaald. Een gezamenlijke rekening waar beide op storten voor alles wat gezamenlijk is.
En de rest lekker sparen/investeren voor later/leuke dingen voor jezelf.
In principe ben je nu gewoon een huurder van hem nl.
Overigens betaal je met een huis huren ook gewoon de hypotheek van de verhuurder toch?! Dus op zich wel vreemd dat we bij samenwonen in iemand anders z’n eigendom dan ineens vinden dat we helemaal niets hoeven te betalen daaraan.
Maar investeringen doe je in principe ook niet in een huurhuis. Want dat geld gooi je weg.
Dus prima als hij een deel van de hypotheek als huur vraagt. Maar alle kosten aan het huis zijn voor hem. (Bv kapotte cv, keuken verbouwen enz) en vaste lasten deel je.

Het verschil is natuurlijk dat ze dan wel garantie had op een huis, een redelijke huurprijs betaalde (wat geen vanzelfsprekendheid is in deze tijd. Ik ben aan mijn sociale huur de helft kwijt, dan aan de hypotheek die we dalijk gaan betalen. En de huizen zijn op dezelfde prijs getaxeerd) en dus wsl ruimte om vermoigen te sparen en te beleggen.

TS, we horen hier het verhaal van 1 kant natuurlijk. Maar ik lees tussen de regels wel door dat jij het zelf eigenlijk ook niet eerlijk vindt. Ik heb een beetje aan de kant gestaan van jouw vriend. Heb een toprelatie zonder scheurtjes of wat voor problemen dan ook. Maar een aanzienlijk bedrag geërfd van iemand die daar echt kromgelegen voor heeft omdat bij elkaar te sparen, en waarvan ik zeker weet dat hij niet had gewild dat het "buiten zijn bloed" terecht zou komen. Dus dat was een gewetenskwestie, voor mij. Vriendlief vond dat ook erg moeilijk, toen ik een paar keer had uitgesproken dat ik niet zeker zou weten of het bij hem terecht zou komen mocht mij iets overkomen. Andere situatie, gelijke sentimenten vermoed ik.

Ik denk niet dat jouw vriend per se geen vertrouwen heeft in de relatie (valt niet te zeggen op basis van deze berichten). Ik denk wel dat hij ZEER risico-averse is en daarom maar wat dingen roept vanuit zijn onderbuikgevoel die echt totaal oneerlijk zijn. Het is niet raar om hoe dan ook rekening te houden met mogelijkheid van een relatiebreuk. Dat is zelfs erg volwassen en verstandig. Maar welke volwassen vrouw wil er nou als weduwe bij haar schoonouders wonen? Kom op zeg.

Ik zou proberen het gesprek aan te gaan. Dat zullen een paar pittige gesprekken worden. Maar juist omdat hij zo risico-averse is, zou ik een lijstje maken met rationele zaken waarin JIJ nu risico's loopt door zijn meningen. Zonder onbegrip van jou kant. Dan kan hopelijk de emotie een beetje uit het gesprek blijven. Verwacht flink wat gesputter van zijn kant. Maar dan kan het wel een beetje bezinken wat nou echt de gevolgen voor jou zijn vanuit zijn daden, en gaat hij misschien in wat meer praktische oplossingen denken :7 . Ik lees tussen de regels door namelijk ook wel een (miniem weliswaar :D) welwillendheid om jou tegemoet te komen en ik denk dat je vriend gewoon simpelweg niet zo goed nadenkt :') . Goed dus om de rationele kaart even te trekken en hem daar een beetje bij te helpen. Dat kan prima met een notaris. Maar omdat die moedertje duur zijn, lijkt het me handig, als de emotionele ruimte er is, eerst even het gesprek aan te gaan over risico's die jij voor jezelf wil vermijden, zodat je wel met een plan aankomt. Helemaal als je niet superruim zit, kun je een hoop kosten besparen door zelf wat info in te winnen en dat bij de notaris neer te leggen als optie. Hoor je het vanzelf als het onmogelijk is.
Als hij echt van je houdt zal dat onderbuikgevoel van hem wel wat kalmeren en hij je wat tegemoet willen komen.

Mijn vriend en ik zijn er ook uit gekomen. Dat was voor mij ook even een drempel en heeft allemaal even moeten bezinken. Maar nadat ik begreep wat het voor hem deed als hij er bekaaid vanaf zou komen konden we wel tot een oplossing komen waar we ons samen goed bij voelde. Ook belangrijk om het op dat moment vast te laten leggen....Want als relatieproblemen mochten ontstaan, zijn de sentimenten weer heel anders.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:36

Klopt hoor. Het hoeft niet 50/50 of eerlijk verdeeld is geen must. Als je er vrede mee hebt dat je veel meer betaald om wat voor reden dan ook, prima.

Bij ts lijkt het er echter op dat haar vriend zakelijk is en duidelijk is in de voorbereiden op te toekomst met alle scenario's.

Dat is het enige wat jij ook moet doen TS. Wat wil je ju, wat zijn de scenario's en hoe zorg je er voor dat je bij elk scenario een dak boven je hoofd houdt.

Ik zou dus wcht je spaargeld op je spaarrekening laten. Hij heeft dan een paar opties: noet verbouwen, zelf sparen voor jet verbouwen of accepteren dat jij de verhoging van de verbouwing financieert. Geef hem deze mogelijkheden op een zakelijke manier, zonder te veel emotie

Als ik het zo lees heeft hij eigenlijk een wat te duur huis voor zijn portemonnee gekocht. Maar je weet ook noet wat de toekomst brengt. Misschien kan hij je over 5 of 10 jaar prima uitkopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:36

Geen verbouwingskosten financieren! Als hij dat niet kan betalen dan is dat zijn probleem. Het is toch zijn huis met zijn hypotheek? Dan ook zijn kosten aan alles van het huis.
Je ziet geen cent meer terug van al jouw zuur verdiende centjes hoor. En zijn huis is meer waard geworden door jouw verbouwingen en je ziet er nooit meer wat van terug.
En waarom heeft hij geen geld om te verbouwen? Jij betaalt alle onderhoudskosten toch? En dan kan hij niks sparen? Waar gaat er hier iets mis dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:49

elmiran schreef:
MarliesV schreef:
Zo lees ik het ook, en als ik dan de OP nog een keer lees veranderd dat niet. Blijkbaar erven de ouders maar willen ze het zo regelen dat de TS er dan wel (gehuurd?) kan blijven wonen.

TS, dat is geen gelijkwaardige basis in je relatie. Als je voor elkaar gaat en samen een kinderwens hebt, zou ik toch minimaal gelijkwaardigheid qua financien, toekomstkansen en ook erven eisen.

Dus:
Je wordt elkaars erfgenaam (wat ook zo gaat als je trouwt overigens)
Je laat vastleggen wie wat bijdraagt aan de woning
En je laat ook vastleggen wie wat toehoort van deze bijdrage bij scheiden

Als hem nu wat gebeurd ben je dus afhankelijk van de goodwill van zijn ouders? Te zot voor woorden.

Hij zei letterlijk dat als er iets met hem gebeurd zijn ouders mij wel in huis nemen waarop ik gelijk reageerde met mag ik niet in dit huis blijven wonen dan?. We hebben nog niks op papier, in onze laatste gesprekken vond hij wel dat ik hier moet kunnen blijven wonen. Eerst maar eens zien hoe hij er in staat als we bij de notaris zitten.

Ik vind dit (met het oog op de toekomst/kinderen) wel belangrijk hoor. Leuk dat je bij zijn ouders in huis mag, maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Regel iig dat je elkaars erfgenaam bent.
Weet hij dat je dit automatisch wordt als je trouwt? En dat de kinderen dit automatisch worden als je nu niets regelt.

Dan is de tweede kwestie, de woning en het meebetalen of niet nog niet afgedekt.

Ik zou eens een lijstje maken met de vaste kosten voor leven en wonen die jullie nu beide bijdragen. Daar het eigen bezit (hypotheek) afhalen. De rest delen door 2. Bekijk dan eens of je beide ongeveer gelijk inbrengt aan wat je nu betaald.
Ik betaal bijvoorbeeld de boodschappen, 200 euro per maand, hij de g/w/l, ook 200 per maand, dan is dat prima. En anders compenseren.

En dan vind ik het wel reeel dat jij een x bedrag per maand inlegt als 'huur' aan hem. En of hij daar dan mee de verbouwing financiert of niet, tja dat is aan hem. De woning is niet van jou, wordt niet van jou na 'scheiden' maar je woont er wel en maakt er wel gebruik van.

Een notaris kan jullie hier echt goed bij helpen. Om het allemaal netjes en gelijkwaardig op papier te zetten.

Hij kan overigens wel jou uitkopen als je uit elkaar gaat, door meer hypotheek op de woning te nemen, omdat er overwaarde in zit. Maar dat is een ander verhaal.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:16

Als hij geen verbouwingskosten kan betalen, de autokosten niet en ook geen boodschappen kan hij zich het huis sowieso niet veroorloven. Dan woont hij in feite van jouw geld en plukt hij daar de vruchten van, echter pluk jij geen vruchten van zijn bezit.

De financiële verhouding in jullie relatie ligt totaal scheef.
Daar moeten jullie een oplossing voor vinden en die kost nu eenmaal geld omdat je deskundig advies nodig hebt en dat is niet gratis.

Als ik jou was zou ik daar nu mijn geld in steken in plaats in een voor jou bodemloze put.
Je mag best voor jezelf opkomen namelijk. Je stelt je nu afhankelijk op van hem, maar in feite is hij net zo afhankelijk van jou want anders kan hij de maandelijkse lasten en het onderhoud van het huis niet betalen.
Want nu gaat het luxe dingen, maar wat als er een nieuw cv nodig is of kozijnen, hoe gaat hij dat betalen?

Jullie staan er beide erg naïef in, maar dat gaat echt wringen in de toekomst, ook al blijven jullie bij elkaar. Jij bouwt immers niets op en hij wel. Daar mag hij best wat tegenover zetten.

Daarom mijn advies, ga echt eens om tafel om alles goed door te nemen en hou voet bij stuk. Zijn huis zijn kosten, maar hij moet ook bijdragen in de kosten van het huishouden, dus g,w,l en boodschappen en auto als hij niet wil dat jij een stukje huis krijgt. Het is kiezen of delen en hou tot die tijd de geldkraan dicht.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:10

De geldkraan dicht draaien gaat erg ver. TS hoeft ook niet voor niets te wonen. Toen ze nog huurde moest ze ook huur betalen, g/w/l, verzekeringen en belastingen.

Dat vriend van TS (op dit moment) geen geld heeft voor verbouwing van keuken en badkamer vind ik ook niet raar. Dat waren bij mij ook de sluitposten van de renovatie/verbouwing. En voor mij alleen is het prima, maar als je met 2 personen gaat wonen is het echt te klein. Ofwel: het kan prima zo zijn dat keuken en badkamer voor vriend alleen voldoende zijn. Maar omdat TS er nu ook woont de wensen toch wat anders zijn en er eigenlijk nu verbouwd moet worden ipv over 5-10 jaar.

Wat niet wegneemt dat het nu wel allemaal heel scheef en oneerlijk overkomt. Dus alle kaarten op tafel en goede afspraken maken en laten vastleggen bij de notaris. Als jullie nu alle afspraken goed vastleggen die kunnen die dadelijk met weinig inspanning door als huwelijkse voorwaarden.

MarliesV schreef:
Hij kan overigens wel jou uitkopen als je uit elkaar gaat, door meer hypotheek op de woning te nemen, omdat er overwaarde in zit. Maar dat is een ander verhaal.
Dat kan alleen als het inkomen van hem dan voldoende is om die hogere te hypotheek te kunnen financieren. Anders moet hij alsnog zijn huis verkopen om TS te kunnen uitkopen. En ik ben er vrij zeker van dat daar de schoen wringt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:27

Maar als ik het goed begrijp dan betaalt ts niet de verbouwingskosten, maar komt het bedrag dat ze normaal aan huur kwijt was op de rekening voor de verbouwingen.
Is imo ook wel een verschil, en op zich niet zo heel oneerlijk, maar ik zou dan wel opteren voor de helft van dat bedrag (want als jullie samen in een huurhuis wonen betaal je ook de helft van de huur).

Als vriend niet wil plooien betreft investeringen in het huis zou ik opteren voor het volgende:
-een gezamenlijke rekening waar je elk de helft op stort van de verbruikskosten (eten, benzine, GWL, ...)
- jij stort een bepaald "huurbedrag" de helft van hetgene je normaal betaalde?) naar zijn rekening.
- hij betaalt zijn hypotheek en verbouwingen.

Zo heb jij geen inbreng in zijn huis zelf, hij heeft een beetje huuropbrengst en jij bent goedkoper uit qua huur dus kunnen beide sparen (en jij kan het investeren in iets voor jezelf).

Jij komt er bij een relatiebreuk dan iets voordeliger uit dan als je zelf had gehuurd, hij moet je in niks uitkopen.

Wel zou hij moeten vastleggen dat jij het huis erft (levensverzekering zodat je hypotheekvrij bent) als hij iets tegenkomt of minstens levenslang vruchtgebruik hebt.

ik zit zelf in de situatie van TS haar vriend, en dit:
Roodvos schreef:
MarliesV schreef:
Dat kan alleen als het inkomen van hem dan voldoende is om die hogere te hypotheek te kunnen financieren. Anders moet hij alsnog zijn huis verkopen om TS te kunnen uitkopen. En ik ben er vrij zeker van dat daar de schoen wringt.

Dit zou bij mij ook het issue zijn. Bij een breuk zou ik geen geld hebben om investeringen terug te betalen, noch kunnen bijlenen (ik zit nu ong aan het maximum van lenen met mijn loon), dus ik zou noodgedwongen mijn huis moeten verkopen, en in deze markt waarschijnlijk niks kunnen terugkopen. Dit is dus iets dat ik pertinent weiger. Ik kijk zelf om mijn huis te verbouwen volgens mijn smaak en mijn budget. Partner hoeft enkel in te brengen in de verbruikskosten en mss een klein bedragje huur, voor de rest kan hij zijn loon spenderen en investeren in wat hij wil en zelf ook iets opbouwen (vakantiehuis, huis om te verhuren, kopen en verkopen, maakt niet uit.)
Toekomstmatig zien we wel of we ooit samen iets kopen of niet, maar dan wil ik wel zeker zijn dat ik mijn huidige investering behoud zodat ik altijd mogelijkheid heb om terug naar mijn huis te gaan of een gelijkaardig huis te kopen. Dat is niet doemdenken, dat is je toekomst veilig stellen.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 22-04-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:29

Ik lees al even mee, vind het een interessant topic.
Het meeste is al gezegd maar ik vraag me nog 2 dingen af:

- Stel dat hij zijn baan verliest / arbeidsongeschikt wordt, moet jij dan als nog ad-hoc gaan inspringen voor de hypotheek of heeft hij ook een goede (dure) invalide verzekering?

- Indien er een kinderwens zou zijn, wie gaat daar voor zorgen? 50/50 of blijft 1 persoon de hoofdverdiener en indien ja, wie van jullie?
Indien jij (vrouw), hoe gaat hij jullie (de zwakkere niet financieel afhankelijke kant) dan verzekeren van een stabiel inkomen als hij om het leven komt of jullie uitelkaar gaan? Zou je genoeg allimentatie krijgen met zijn inkomen of is het dan een kale kip?

Mijn vader heeft het huis op mijn moeders naam gezet destijds. Zij heeft nooit gewerkt, dus als hij er niet is dan zou ze niets hebben en ook niets meer kunnen opbouwen (geen opleiding). Hij was van mening dat je de zwakkere partij ondersteund omdat hij zelf binnen korte tijd wel weer voldoende verdiend zou hebben. Dat is wel de andere extreem natuurlijk, maar dat vond ik wel een mooi gebaar.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-04-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:29

TS, waarom ga je door met betalen aan/geld opzij zetten voor verbouwingen? Er zijn hier zoveel bruikbare tips voorbijgekomen, waarbij die van FloortjeM de meest betrouwbare is, en toch zet je geld op zijn spaarrekening om een verbouwing te betalen waar jij niets aan hebt als je relatie stukloopt? Tenminste, zo lees ik het.
Nogmaals: dat hij zijn huis niet wil delen, is zijn goed recht. En als jullie daar allebei een goed gevoel over hebben, is het oké. Maar jij hebt geen goed gevoel. Sorry voor de harde woorden, maar in zo'n relatie gaan toch alle alarmvlaggen omhoog?
Wat is zijn reactie als je zegt "ik betaal jou een bepaald bedrag "huur" per maand en de boodschappen delen we". Als hij het daar niet mee eens is, zou ik snel op zoek gaan naar een eigen woning. Je ziet zelf toch ook wel dat dit scheef is?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:46

elmiran schreef:
Tiggs schreef:
Ga naar een notaris voor advies, Bokkers geven te vaak onjuiste of onvolledige antwoorden op juridische vragen.

Edit: en ga vóór je gaat trouwen naar de notaris.

O nog een goede...
Wij dachten dat als we zouden trouwen we geen notaris meer nodig zouden hebben, en dit dus voordeliger zou zijn.

Als er één relatie is waarin alles juist bijzonder goed moet worden vastgelegd, is het de jouwe, TS. Sorry, ik vind je na pagina's vol adviezen erg naïef overkomen. Ik ben de eerste die altijd roept "nooit naar niet-professionals luisteren", maar iedereen hier snapt wel zo'n beetje wat er aan de hand is. Liefde maakt blind en hij is vast hartstikke leuk en lief en mooi. Maar andersom LIJKT het toch anders. Neem ajb stappen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:54

Voor mij komt het een beetje over als dat hij wel de lusten wil en niet de lasten.
Hij wil niet dat je een hypotheek afsluit of iets regelt dat wanneer jullie uit elkaar gaan? Maar hij vind het allemaal wel oke dat jij de verbouwingen zal betalen waardoor het huis evt meer waard zou worden.

Ik zou eens goed met hem in gesprek gaan over hoe het nu verder gaat. Blijkbaar vind hij het wel oke dat je andere zaken betaald en dat hij in je auto rijdt.

En schrijf je vandaag nog in bij de woningbouw. Mocht het in de toekomst niet meer gaan dan heb je in ieder geval inschrijftijd opgebouwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:03

Iedereen roept wel inschrijven woningbouw maar dat gaat natuurlijk alleen maar op als TS daarvoor in aanmerking komt. Als ze ruim boven die verdiengrens zit gaat dat natuurlijk niet.