Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

Levita

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:23

Is er laatst niet uitspraak van een rechter geweest dat verplichte tijd die je van te voren aanwezig moet zijn uitbetaald moet worden?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:29

Ik vind het wel normaal om toch even op voorhand er te zijn. Niet voor overleg maar eventueel omkleden of koffie pakken of even hallo zeggen en een babbeltje doen.

Het valt mij ook op dat mensen die over dit soort 5-10 minuten vallen ook vaak degene zijn die tussendoor rustig 20minuten staan te kletsen of iets privé doen…

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:40

poes schreef:
Ik vind het wel normaal om toch even op voorhand er te zijn. Niet voor overleg maar eventueel omkleden of koffie pakken of even hallo zeggen en een babbeltje doen.

Het valt mij ook op dat mensen die over dit soort 5-10 minuten vallen ook vaak degene zijn die tussendoor rustig 20minuten staan te kletsen of iets privé doen…

Het ging in dit geval niet om 5-10 minuten, maar mensen die standaard 30 minuten van te voren aanwezig moesten zijn voor werkoverleg. In dat geval vind ik het wel normaal dat werkoverleg onder werk valt en uitbetaald moet worden. :o

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:45

Er wordt helaas bij mij wel verwacht dat ik werk afmaak ik vrije tijd, namelijk verslagen maken van bijlessen. Dus vooraf aan de 60 min bijles moet ik in een programma de bijles aanmaken (paar min werk) en erna daar een verslag (10 min max denk ik).
Heb hier sws al een hekel aan om het te moeten doen, maar dat het niet betaald is werkt niet.
Nu krijg ik wel voor mijn leeftijd meer betaald dan gemiddeld, maar goed als je kijkt naar de extra tijd dan kom je maar net boven minimum uit.
Doe het wel al paar jaar, en sommige periodes echt minder mede door deze reden. Maar ik ben student, en heb een aantal vaste leerlingen die ik niet in de steek wil laten. Dus dan maar dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:51

Vroeger veel overgewerkt, onbetaald. Maar met mijn huidige functie komt dat niet zo veel voor, en wanneer ik wel overwerk krijg ik daar tijd voor tijd voor (zelf gevraagd, uitbetalen kan ook) :).

Ik werk om te leven, niet andersom. Mijn werk-privé balans is nu goed, dat wil ik zo houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:53

poes schreef:

5 of 10 min is ook wel normaal, maar ik ken mensen die er standaard een half uur van tevoren moesten zijn om op te starten en achteraf ook nog geacht werden op te ruimen en beide was onbetaald. En het opruimen mocht niet alvast gebeuren binnen de beschreven werktijden.
Daar doe ik dus niet aan.

Mijn werktijden zijn mijn werktijden en ik kan ook niet anders want de kinderen moeten voor 6uur opgehaald zijn dus ik kan niet uitlopen met m’n werk. In overleg kom ik wel eens een extra dag en dat is prima, maar wordt ook uitbetaald.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:14

verootjoo schreef:
poes schreef:

5 of 10 min is ook wel normaal, maar ik ken mensen die er standaard een half uur van tevoren moesten zijn om op te starten en achteraf ook nog geacht werden op te ruimen en beide was onbetaald. En het opruimen mocht niet alvast gebeuren binnen de beschreven werktijden.

En wat hierbij het meeste steekt, denk ik, is dat dit vaak baantjes zijn waar je al blij mag zijn dat je een euro boven het minimum verdient.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:20

Tiggs schreef:
verootjoo schreef:

En wat hierbij het meeste steekt, denk ik, is dat dit vaak baantjes zijn waar je al blij mag zijn dat je een euro boven het minimum verdient.

Speelt zeker mee, voor een ton per jaar klaag ik niet over dat uurtje per dag extra :+
Maar idd, het minimumloon betalen en dan je werknemers elke dag een uur extra gratis laten werken vind ik echt gierig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:13

Levita schreef:
poes schreef:

Het ging in dit geval niet om 5-10 minuten, maar mensen die standaard 30 minuten van te voren aanwezig moesten zijn voor werkoverleg. In dat geval vind ik het wel normaal dat werkoverleg onder werk valt en uitbetaald moet worden. :o

O daarmee eens hoor! Werkoverleg en zo dient gewoon betaald te zijn.

Edit: ofwel is je loon ernaar dat je af en toe wat harder en langer doormoet, ofwel idd gewoon je gewerkte tijd betalen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:21

Leuke vraag!

Ik sta voor 32 uur op papier maar hou niet bij hoeveel ik werk.
Als Salesconsultant bij een it bedrijf bepaal ik mijn eigen tijden en zo draai ik dus weken van 8 uur maar ook weken van 60 uur.
De business bepaald voor een groot gedeelte mijn inzet, de woensdag is overigens mijn vaste vrije dag en die is wel heilig. Dan ben ik er ook echt niet.
Ik heb alle vrijheid, verdien goed geld, ben veel onderweg wat ik prettig vind en kan eigenlijk alles doen wat ik wil met als voorwaarde dat ik genoeg geld binnen haal.
Ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik ergens zou werken waar ik op een bepaald tijdstip moet beginnen cq pauze heb cq klaar ben, mij te benauwd!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:26

Ik heb daar ook heel erg aan moeten wennen toen ik daar weer in terecht kwam. Ik kwam van compleet tijds en plaats onafhankelijk werken met veel op de baan en op reis naar een baan met vaste uren én pauzes. Gewoonweg niet even een koffie kunnen doen of een koekje tussendoor, ik schrok echt hoe ik dat niet meer gewoon was. Daarna naar een baan met vaste uren maar wel echt weer kantooromgeving. Deed ook heel raar om iedereen stipt om 17:00 te zien vertrekken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:52

poes schreef:
Edit: ofwel is je loon ernaar dat je af en toe wat harder en langer doormoet, ofwel idd gewoon je gewerkte tijd betalen.

Ik vind het wel belangrijk dat dat dan bij het aannemen van iemand duidelijk afgesproken wordt. Want als ik 40 uur afspreek tegen een hoog loon, ga ik gewoon uit van 40 uur. Een hoog loon maakt dan niet automatisch dat je maar wat meer moet werken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:09

In principe maak ik geen overuren want ik deel mijn tijd zelf in. Als ik een dag meer uren heb gemaakt dan probeer ik die een andere keer weer te compenseren.

Vroeger toen ik in de paarden werkte waren heel veel uren onbetaald. Ik had 6 paarden staan en ongelooflijk hoeveel tijd en werk daar in ging zitten. En je verdiende eigenlijk alleen met lesgeven. En dat was vaak nog in de stromende regen en wind en kou. En je reiskosten moesten daar nog vanaf. Bizar eigenlijk als ik nu terugdenk. Wat verdien ik mijn geld dan nu makkelijk zeg, vergeleken bij toen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:40

Doubtless schreef:
poes schreef:

Ik vind het wel belangrijk dat dat dan bij het aannemen van iemand duidelijk afgesproken wordt. Want als ik 40 uur afspreek tegen een hoog loon, ga ik gewoon uit van 40 uur. Een hoog loon maakt dan niet automatisch dat je maar wat meer moet werken.

Klopt ik had dat letterlijk in het contract staan zelfs.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:30

Leuke vraag! Bij mijn werkgever is het goed geregeld (vind ik). Ik heb een contract van 36 uur op HBO+. Normale weken kan ik mijn eigen tijd indelen, tussendoor eens weg, zelf bepalen waar ik werk, thuis, kantoor, koffie tentje of bij de klant op locatie. Deze normale weken probeer ik overwerk te vermijden of snel te compenseren. Er kijkt niemand naar mijn precieze uren, als ik mijn werk maar goed doe.
Enkele weken per jaar moeten we heel hard werken (incl overnachtingen op locatie) en hier krijgen we jaarlijks een aantal flexibel in te zetten compensaties dagen voor. Vind ik een fijne regeling, maar als ik hier zo kijk is dat niet overal zo.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 18:36

Een paar collega's en ik beginnen wat vroeger, zodat we onze administratie al op orde hebben voordat we bij patienten moeten zijn.
De shift begint om 8u en de eerste patient moet uit bed om 8u, dusja. Het is fijn om te weten WIE en HOE ik die uit bed moet halen :D
Ik begin altijd een kwartiertje vroeger, andere collega's maken daar zelfs 30 tot 45 minuten van. Nog andere collega's laten de mensen gewoon liggen tot ze hun papieren op orde hebben, maar ik vind dat geen houding tov de patient. Die heeft z'n ontbijt klaarstaan en wilt lekker eten na 24u nuchter zijn. Ik zou dat ook zo willen.
In het weekend recupereer ik dat wel door een kwartier eerder te stoppen. Doordeweeks gaat dat niet, omdat we allemaal heel braaf wachten tot half 5 :7

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:24

Ik kan tijd nemen of mijn uren schrijven en dan worden ze betaald. Dat varieer ik zelf naar hoe ik het prettig vind. Op vrijdag stop ik vaak om 4 uur al, dat is ook prima, dat uur pak ik ergens anders toch wel in het voorbereiden/mails lezen op een vrije dag. Ik werk op HBO + niveau.
Mijn man schrijft zijn uren ook maar krijgt regelmatig in de avond een berichtje of belletje. Daar gaat ie dan weer geen heel uur voor schrijven wat ik ook snap. Die werkt op WO niveau.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:20

Wij hebben een gezinshuis met 4 jongeren met lvb/ggz problemen die bij ons in huis wonen ipv in een instelling. Wij werken dus 24/7, maar krijgen dit uiteraard niet zo betaald. Maar goed; we hebben hier voor gekozen uit idealisme, dus we doen het graag. En daarnaast zijn we ook nog mantelzorger voor een aantal mensen om ons heen. Ik vind het een waardevol leven dat zich ook niet in geld uit laat drukken. Het is wel steeds meer puzzelen om goed rond te komen, zeker nu alles zo duur wordt. Ons inkomen gaat niet omhoog. Een groot deel van mijn privé inkomen gaat naar de hypotheek van ons grote huis (wat we nodig hebben voor de opvang) en het sparen voor de belastingen. Het lijkt op papier daardoor nog wel wat, maar het vrij te besteden salaris is niet ruim, zeker niet voor een HBO’ er. Maar zoals gezegd, het is de mooiste baan ter wereld wat mij betreft.
10+ uren werken wij niet voor geld, maar voor voldoening.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:32

Niet. 0. Nada. Als je wilt dat ik meer werk, mag je me ook meer betalen.

Ik ben software developer. En ik werk heus wel een keertje over. Maar dat compenseer ik dan op een andere dag.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:54

Niet, ik werk in de productie, en alle tijden staan dus vast (ook ivm veiligheid) ik merk wel vaak dat sommige collega's al 5-10min voor eindtijd al klaar staan om weg te gaan, incl kas aan. Ik zelf begin 5 min voor tijd met opruimen, vaak gaat dan de bel als ik mijn eigen spul aan het pakken ben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:48

Als werkgever wordt er vanalles van je verwacht en dat is logisch. Maar die stellige meningen van "nul, nada, noppes" vind ik eigenlijk ook best wel iets. Werkgevers worden, ook op Bokt, vaak tot de grond afgebrand. Want: mijn werkgever heeft geen begrip voor mijn omstandigheden. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een huisdier.. Er is een keer een topic geweest waarin het als een misdaad werd gezien dat een werkgever verwacht dat je dan komt werken óf een vrije dag opneemt. En ik kan me dat tot bepaalde hoogte voorstellen. Maar komt het niet van beide kanten? Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt. Ik niet naar de mensen die voor me werken en de mensen die voor ons werken op hun beurt ook niet.

@Lante, hiernaast is ook een gezinshuis. Ze krijgen niet elke minuut vergoed, maar er zijn ontzettend veel regelingen, tegemoetkomingen en subsidies. Worden jullie goed ondersteund door bijv Jeugdzorg?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:04

Ik werk achter de balie. Wij nuttigen vaak onze lunch daar. En dan komen er ook nog bezoekers en telefoontjes binnen.
Officieel werk ik 5,5 uur per dag.
Maar ik ga ook wel eens eerder weg.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:14

Nu 0. Ik ben zelf verantwoordelijk voor 40 uur per week, dus als ik een dag 12 uur draai, dan mag ik de overuren compenseren op een andere dag. Krijg geen overuren uitbetaald en ik hoef ook niet te klokken.

Hiervoor in loondienst waar ik standaard dagelijks 30-60 min onbetaald werk op locatie deed en vaak thuis nog eens een extra 30-60 min. Op papier draaide ik bij mijn vorige werkgever minder uren, maar onderaan de streep werkte ik meer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:17

Hier een kloksysteem dus alles wat je langer op kantoor bent wordt geregistreerd. Voor thuiswerken staat wel een vaste tijd dus dan komt het wel eens voor. Maar niet structureel.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:17

chevax schreef:
Als werkgever wordt er vanalles van je verwacht en dat is logisch. Maar die stellige meningen van "nul, nada, noppes" vind ik eigenlijk ook best wel iets. Werkgevers worden, ook op Bokt, vaak tot de grond afgebrand. Want: mijn werkgever heeft geen begrip voor mijn omstandigheden. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een huisdier.. Er is een keer een topic geweest waarin het als een misdaad werd gezien dat een werkgever verwacht dat je dan komt werken óf een vrije dag opneemt. En ik kan me dat tot bepaalde hoogte voorstellen. Maar komt het niet van beide kanten? Wat is zo erg aan vijf minuutjes als je je werk nog niet af hebt, een call uitloopt of wat dan ook? Hier hebben we goede afspraken en is niemand zo strikt. Ik niet naar de mensen die voor me werken en de mensen die voor ons werken op hun beurt ook niet.

@Lante, hiernaast is ook een gezinshuis. Ze krijgen niet elke minuut vergoed, maar er zijn ontzettend veel regelingen, tegemoetkomingen en subsidies. Worden jullie goed ondersteund door bijv Jeugdzorg?

Is ook een beetje afhankelijk van hoe de werkgever is denk ik. Ik heb er geen problemen mee om wat langer door te gaan (gisteren ben ik ook een uur langer doorgegaan), en misschien compenseer ik daar vandaag wat van maar als het niet uitkomt niet. Als ik dan een keertje een privéafspraak heb waardoor ik midden op de dag een uurtje weg ben wordt er ook niet moeilijk over gedaan, dat schrijf ik dan ook niet.

Ik heb in het verleden ook een werkgever gehad die een enorme controlfreak was. Die vond dat je enkel drinken mocht halen en naar het toilet mocht in je pauze, en dat je verder op je werkplek aan het werk moest zijn. Los van het feit dat ik hem gelijk verteld heb dat ik geen robot ben en soms ook écht tussendoor naar het toilet moet, is dat een baas waar ik geen minuut langer voor blijf.