Hoe doen jullie dit? Kind ziek, werk, corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:06

Zit het je stiekum ook niet gewoon hoog dat je partner niet meer ouderschapsverlof mag nemen en hij daar geen werk van maakt?
Ik zou behoorlijk ongenietbaar zijn als mijn man zo vast hield daaraan.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:07

Sunnda schreef:
Omdat jij niet de leidinggevende bent. Simpel.

Maar zoals altijd blijkt het verhaal weer twee kanten te hebben.

In overleg omdat er problemen zijn extra thuis werken en daarom tijdelijke aanpassingen: geen punt.
Zelf maar van alles doen en de leidinggevende negeren omdat je het beter meent te weten..dan ga je er hier gewoon uit.

Je had ook naar je leidinggevende kunnen stappen en zaken kunnen bespreken. Nu ga je op 'negeerstand' en doe je alsof je leidinggevende niet bestaat en regel je zelf zaken. Dat kan natuurlijk niet.
Als je zo'n mening hebt over zaken verwachten we hier ook initiatief.
En met dit soort zaken ging je eruit om de simpele reden dat we geen mensen willen die weigeren naar regels te luisteren omdat ze dat vroeger ook niet hoefden.

Zaken veranderen nu eenmaal. Ben je het er echt niet mee eens kunnen er zaken besproken worden en anders scheiden soms de wegen. Dat is prima en hoort bij het leven.
Maar je kunt niet niets doen en de oude werkwijze volgen en het dan gek vinden dat je leidinggevende daar wat van vindt.

Je trekt gekke conclusies.
Ik laat mijn leidinggevende namelijk iedere week, aan het begin van de week weten, welke dagen ik waar werk. Volgens haar niet nodig, maar ik vind dat dus wel fijn. Dus ik doe niet van alles en negeer haar niet. Weet niet waar je dat opmaakt uit mijn berichten?
Laatst bijgewerkt door Hoihoi10 op 05-04-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:08

Sizzle schreef:
Zit het je stiekum ook niet gewoon hoog dat je partner niet meer ouderschapsverlof mag nemen en hij daar geen werk van maakt?

Nee niet echt. Dat is nu eenmaal zo. Als hij maar zo af en toe thuis kan blijven als die kleine ziek is, dan vind ik het prima. Hij vind zijn werk nu eenmaal leuk, dus ik wil hem dat niet ontnemen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:10

Dit is niet je beste week met een ziek kind en een moeder die van slag is door het overlijden van haar moeder. Jij hebt daar zelf waarschijnlijk ook last van.

Ik krijg een beetje de indruk dat jij en je leidinggevende momenteel langs elkaar heen praten en dat voor jou niet helemaal duidelijk is waarom je leidinggevende "ineens" zo vast houdt aan het 3 dagen per week op kantoor moeten zijn terwijl het volgens jou "zo ook goed gaat".
Als je het gesprek met haar aan gaat, blijkt er misschien wel een hele andere rationale achter te zitten maar door het nu "zelf op te lossen" zonder overleg met de leidinggevende, zet je haar buitenspel. Daar zou ik als leidinggevende moeite mee hebben. Eerst proberen om er in dialoog uit te komen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:10

E4D schreef:
Ik sta echt versteld van sommige reacties hier in dit topic. In deze tijd mag je er niet meer vanuit gaan dat een vrouw (welke wellicht misschien ooit een kind wil) de moederrol op gaat pakken en dit invloed gaat hebben op haar werk. Ik snap dat de praktijk dit soms uitwijst maar het uitspreken vind ik eerlijk gezegd not done...

Ik kan even niet uit je verhaal opmaken of je leidinggevende met wie je het gesprek aangaat de eigenaar is van dit bedrijf en dus alles beslist maar heb het idee dat hij/zij ook nog mensen boven zich heeft?
Als dat laatste zo is dan klinkt het voor mij alsof er van bovenaf druk word gezet op jouw leidinggevende en omdat jij niet helemaal 100% voldoet aan het ideale plaatje qua beleid en word je daar op afgerekend.
Ik snap de werkgever wel maar ik zou wel heel sterk inzetten op:
-je team geeft bij jou aan geen last te ondervinden van de situatie
-je bent flexibel en doet je best om je aan te passen maar voldoen aan het beleid zit er nu niet in
-je hebt een man welke ook mee zorgt
-het water staat je aan de lippen (dat maak ik tenminste op uit je verhaal)

Ik hoop voor je dat je leidinggevende het gesprek oplossingsgericht aan gaat maar zou er wel rekening mee houden dat dit bedrijf misschien niet af wil wijken van hun beleid. In dat geval kan jij daar niks aan veranderen en het bedrijf zal dat ook niet doen. Ik zal dan zoeken naar een bedrijf waar dit wel mogelijk en bespreekbaar is want die zullen er gerust zijn. Na corona zullen veel bedrijven gerust positiever omgaan met thuiswerken en flexibeler werken.
Overigens vind ik het niet kunnen hoe je leidinggevende reageert op het overlijden van je oma. Beetje menselijke reactie mag dan verwacht worden. :knuffel:

Dankjewel!!

Mijn leidinggevende is niet eigenaar. Ik werk voor een beursgenoteerd bedrijf. Zij rapporteert wel direct aan de cfo en de ceo. Dus ik denk dat je gelijk hebt :)

En begrijp me allemaal niet verkeerd. Ik wil er gerust aan voldoen. Maar niet ten koste van...

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:12

Sunnda schreef:
Kinke schreef:
wat een onzin dat ze dat opeens perse met de leidinggevende moet overleggen. Wij weten helemaal niet wat de bedrijfscultuur is, de TS weet dat wel. In de organisatie waar ik werk mogen we dat ook gewoon zelf regelen.

Tot de dag dat jouw leidinggevende beslist dat het vanaf die dag anders gaat. ;)

Dan kun je kiezen..aanpassen of wat anders zoeken. Dat is voor ts niet anders.

Dat is prima :) Ga ik lekker ergens anders werken. Hebben zij een probleem. Niet ik :)

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:14

Maflinger_S schreef:
Dit is niet je beste week met een ziek kind en een moeder die van slag is door het overlijden van haar moeder. Jij hebt daar zelf waarschijnlijk ook last van.

Ik krijg een beetje de indruk dat jij en je leidinggevende momenteel langs elkaar heen praten en dat voor jou niet helemaal duidelijk is waarom je leidinggevende "ineens" zo vast houdt aan het 3 dagen per week op kantoor moeten zijn terwijl het volgens jou "zo ook goed gaat".
Als je het gesprek met haar aan gaat, blijkt er misschien wel een hele andere rationale achter te zitten maar door het nu "zelf op te lossen" zonder overleg met de leidinggevende, zet je haar buitenspel. Daar zou ik als leidinggevende moeite mee hebben. Eerst proberen om er in dialoog uit te komen.

Nou deze week is mijn kind (wonderbaarlijk genoeg :D ) niet ziek. Maar wel m’n oma overleden idd.

En laat ik heel eerlijk zijn: dit is misschien niet m’n beste week, maar dit is sowieso niet m’n beste 1,5 jaar. Als je zoveel wakker bent in de nacht en je hebt een kind dat veel ziek is en veel huilt, weet je echt niet waar je het moet zoeken hoor. Mijn leven staat al 1,5 jaar stil. Gewoon stil. Let wel, ik ben heel gek op hem. Maar het is bijna niet vol te houden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:14

Maar wat wil je horen?

Dat je leidinggevende een zeur is, en dat je volledig gelijk hebt?

Ik begrijp dat er stress is. En druk. En dat dat zwaar is.

Maar voorheen was er geen kind zeg je, voor corona. Was je dus wel regelmatig op kantoor. Nu niet. Je leidinggevende vindt daar wat van, en wil het gesprek graag aangaan.

Ja, het is onegetwijfeld zwaar met een kind dat veel ziek is. Maar dat is niet iets waar jouw werkgever wat aan kan doen.

Als jij niet aan de verwachtingen van de werkgever kunt voldoen, dan ga je daar als volwassenen over in gesprek.
Kun je het echt niet omdat je tegen een burn out aanzit, dan ga je in overleg met de bedrijfsarts.

Maar eenzijdig beslissen dat het beleid van je werk voor jou niet opgaat, omdat je een kind hebt en omdat je dat niet eerlijk vindt, zo werkt het niet.

Communiceer. Ga in overleg. Zoek in overleg oplossingen. Maar dwing het niet eenzijdig af bij je werk. Dat gaat niet gewaardeerd worden, en mijns inziens terecht.
Echt, communicatie is key.

En vragen of er een oplossing is, niet eisen...
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 05-04-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:15

Kinke schreef:
zo ga je toch niet met elkaar om? Probleem van TS? Ook de werkgever heeft een probleem als de TS zich strak houdt aan haar uren. Geen overleggen meer buiten de uren van de TS om etc.etc.

Ja blijkbaar realiseert niemand zich dat. Volgens mij moet een werk relatie van 2 kanten komen :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:16

Een extra vangnet. Waar denk je dat op afroep vandaan te kunnen halen? Je hebt het over een kind hè. Niet over een konijn waar je een oppas voor zoekt.

En idd het probleem van mijn werkgever niet! Helemaal gelijk :)
Maar dan ga ik dus ook mijn vaste dagen, vaste uren werken. Maximaal 24 uur, geen overleggen op tijdstippen waarop ik niet werk, en niks extra werk. Dan heb ik m’n werk niet af aan het einde van de week. Niet mijn probleem :)
[/quote]

Waar jij dat vandaan haalt is mijn probleem niet er zijn genoeg oppas instanties die oppas aan huis aanbieden verdiep je daar is in zou ik zeggen[/quote]

Hahaha serieus? Nee ik snap ook wel dat dat jouw probleem niet is. :+
Denk jij nou daadwerkelijk dat ik de eerste de beste oppas aan huis bij mijn kind achterlaat? Ik neem aan dat jij zelf geen kinderen hebt.[/quote]

Uit dit antwoord van jou blijkt dat je de rest van mijnbericht al niet gelezen hebt en er alleen uit gehaald hebt wat je niet bevalt. Ik heb zelf een kind en in dezelfde situatie als jij gezeten en ik ben gaan kijken waar het vandaan kwam dat mijn kind veel ziek was die blijkt een afweerstoornis te hebben ik gaf je de tip om hier naar onderzoek te doen...
En ja ook ik zit soms met mijn handen in het haar maar heb dus een extra vangnet voor deze situaties gecreëerd

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:17

Hoihoi10 schreef:
Kinke schreef:
zo ga je toch niet met elkaar om? Probleem van TS? Ook de werkgever heeft een probleem als de TS zich strak houdt aan haar uren. Geen overleggen meer buiten de uren van de TS om etc.etc.

Ja blijkbaar realiseert niemand zich dat. Volgens mij moet een werk relatie van 2 kanten komen :)

Zoals ik jouw berichten lees, realiseer jij niet wat 2 kanten inhoudt.

Je bepaalt alles zelf.

Het is jouw kind en jouw probleem.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:17

Femke_Tweety schreef:
Maar wat wil je horen?

Dat je leidinggevende een zeur is, en dat je volledig geleijk hebt?

Ik begrijp dat er stress is. En druk. En dat dat zwaar is.

Maar voorheen was er geen kiond zeg je, voor corona. Was je dus wel regelmatig op kantoor. Nu niet. Je leidinggevende vindt daar wat van, en wil het gesprek graag aangaan.

Ja, het is onegetwijfeld zweaar met een kind dat veel ziek is. Maar dat is niet iets waar jouw werkgevenr wat aan kan doen.

Als jij niet aan de verwachtingen van de werkgever kunt voldoen, dan ga je daar als volwassenen over in gesprek.
Kun je het echt niet omdat je tegen een burn out aanzit, dan ga je in overleg met de bedrijfsarts.

Maar eenzijdig beslissen dat het beleid van je werk voor jou niet opgaat, omdat je een kind hebt en omdat je dat niet eerlijk vindt, zo werkt het niet.

Communiceer. Ga in ioverleg. Zoek in overleg oplossingen. Maar dwing het niet eenzijdig af bij je werk. Dat gaat niet gewaardeerd worden, en mijns inziens terecht.
Echt, communicatie is key.

En vragen of er een oplossing is, niet eisen...

Huh, wat wil ik horen? Is dat een vraag die je bij ieder topic stelt, of hoe moet ik dat zien? Heb je de begin post gelezen? Ik vraag namelijk hoe mensen het doen. Want mij lukt het niet.
Ik beslis niet eenzijdig dat het voor mij niet opgaat, hoe kom je daar in hemels aan bij? En waar dwing ik iets af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:17

Sizzle schreef:

Precies ja. Lekker makkelijk van de vader. Die kan ook een baan zoeken waarbij doe flexibeler is en misschien een dag minder werken kan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:18

Volgens mij mag je best wat zekerder zijn van jouw eigen waarde en werkmentaliteit. Dus ga dat gesprek gewoon aan! Je werkgevervmag in zijn handjes knijpen met een werknemer die zo haar best doet er voor iedereen te zijn, incluis je kindje.

Ik ben allenstaande mama van drie. Er is áltijd wel wat. Is er geen ziek, dan is er wel een juf ziek. Of een band lek. Of een kinderfeestje. Mijn werkgever weet dat ik geef wat ik kan, door in mij te investeren zelfs als ik geen 100% geef, investeren ze ook in de toekomst als mijn kinderen wel voor zichzelf kunnen zorgen. En goed, ze investeren óók in kinderen die goed opgroeien en dat is ons werk ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:18

Joh al mijn overleggen vallen buiten mijn werktijd (nachtdiensten van 23.00-7.00)
Ik word ook geacht me te melden tenzij ik dienst heb gehad.

Slap excuus.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:19

Chubby schreef:
Volgens mij mag je best wat zekerder zijn van jouw eigen waarde en werkmentaliteit. Dus ga dat gesprek gewoon aan! Je werkgevervmag in zijn handjes knijpen met een werknemer die zo haar best doet er voor iedereen te zijn, incluis je kindje.

Ik ben allenstaande mama van drie. Er is áltijd wel wat. Is er geen ziek, dan is er wel een juf ziek. Of een band lek. Of een kinderfeestje. Mijn werkgever weet dat ik geef wat ik kan, door in mij te investeren zelfs als ik geen 100% geef, investeren ze ook in de toekomst als mijn kinderen wel voor zichzelf kunnen zorgen. En goed, ze investeren óók in kinderen die goed opgroeien en dat is ons werk ;)

Wellicht ervaart de werkgever dat "haar best doen" anders...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:19

Ten eerst, gecondoleerd!

Je zit volgens mij erg hoog in de emotie, ts. En schiet daarom enorm in de verdediging en reageert nogal aangevallen op bepaalde reacties, maar ook op deze hele situatie.

Ik zou ook richting leidinggevende nog niet zo in de aanval schieten. Ga het gesprek gewoon aan als een normaal gesprek en wacht even af wat er gemeld wordt. Vanuit daar kan je altijd nog gaan kijken hoe en wat. Maar wie weet is het helemaal niet zo ernstig als het nu lijkt voor je. Je hebt zelf duidelijk wat je doet qua flexibel werken, dus dat kan je altijd aandragen in het gesprek. Zolang je dat maar rustig aanhaalt en niet in de verdediging schiet meteen zoals nu.

De reacties over oppas aan huis zijn ook niet rot bedoeld, maar juist als hulp. Ja, die vind je niet 1,2,3 maar het is wel iets om uit te zoeken voor de toekomst.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:19

Laura1982 schreef:
Uit dit antwoord van jou blijkt dat je de rest van mijnbericht al niet gelezen hebt en er alleen uit gehaald hebt wat je niet bevalt. Ik heb zelf een kind en in dezelfde situatie als jij gezeten en ik ben gaan kijken waar het vandaan kwam dat mijn kind veel ziek was die blijkt een afweerstoornis te hebben ik gaf je de tip om hier naar onderzoek te doen...
En ja ook ik zit soms met mijn handen in het haar maar heb dus een extra vangnet voor deze situaties gecreëerd

Je hebt geen idee. Wij hebben bij kinderartsen gelopen, bij logopedisten, fysiotherapeuten, osteopaten, ergotherapeuten, pre logopedisten en nu weer een kno arts. En oja, laten we even de huisarts niet vergeten. Wil je daar nog wat aan toevoegen? Geef gerust een voorzet. Laten we nog meer dokteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:20

Spenk, Blijkbaar is dat niet het probleem zegt ze net. Dat is natuurlijk ook prima. Zolang je het met elkaar maar voor elkaar weet te boxen.
Ik vroeg het me enkel af.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:20

Petpa schreef:
Hoihoi10 schreef:

Zoals ik jouw berichten lees, realiseer jij niet wat 2 kanten inhoudt.

Je bepaalt alles zelf.

Het is jouw kind en jouw probleem.

Wat is alles wat ik zelf bepaal?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:21

Wat is alles wat ik zelf bepaal?[/quote]

Het beleid is 3 dagen kantoor. Daar zal je aan moeten voldoen.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:21

Spenk schreef:
Sizzle schreef:

Precies ja. Lekker makkelijk van de vader. Die kan ook een baan zoeken waarbij doe flexibeler is en misschien een dag minder werken kan

Ja weet je. Dit is het probleem nu echt niet meer. Ik heb echt wel m’n vraagtekens gehad bij het beleid van zijn werkgever. Maar hij heeft me echt voldoende duidelijk gemaakt daar te willen blijven. Ik heb geen zin en energie daar nog discussie over te voeren, dus heb daar vrede mee.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:22

Petpa schreef:

En dan zeg jij serieus dat ik alles zelf wil bepalen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 20:22

Hoihoi10 schreef:
Petpa schreef:

En dan zeg jij serieus dat ik alles zelf wil bepalen?

Ja.

Werkgever bepaalt het beleid.

Als werknemer zal je daaraan moeten voldoen of vertrekken.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 20:23

Onali schreef:
Joh al mijn overleggen vallen buiten mijn werktijd (nachtdiensten van 23.00-7.00)
Ik word ook geacht me te melden tenzij ik dienst heb gehad.

Slap excuus.

Wat? Omdat dat voor jou zo is, geldt dat voor iedereen en is het een slap excuus? Wat een onzin. Weet eigenlijk niet wat ik lees.