Relaties... Te hoge verwachtingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:10

Wat dapper van je om dit topic aan te maken zeg! Het is wel grappig, want toen ik 'te hoge verwachtingen' las, dacht ik dat het iets heel anders zou zijn, dat je graag veel cadeautjes zou willen ofzo.

Zelf ben ik hartstikke introvert, en moet ik dus af en toe echt even een paar dagen alleen zijn. Ik heb nu een nieuwe vriend, die dat gelukkig echt ontzettend goed begrijpt :) Ik heb er dus behoefte aan om wat langzamer te gaan en elkaar, zeker in het begin, niet al te vaak te zien. Ik zie hem nu ongeveer een keer in de week denk ik, soms een keertje twee. Voor mij zou iemand (veel) meer zien pas relaxed zijn als je op het punt bent aangekomen dat je 'samen niks' kan doen, of allebei een beetje je ding doet in elkaars gezelschap.

Van je berichten concludeer ik (misschien wel verkeerd hoor) dat jij juist energie krijgt om met mensen te zijn, en dus extrovert bent. Ik (en zo te lezen wel meer mensen hier) vind dat lastig om me daarin in te leven, omdat ik dat zelf dus helemaal niet voel :D Maar ik kan me echt heel goed voorstellen dat het heel lastig is als je iemand echt heel erg graag wil zien, en diegene meer zoals ik is en wat ruimte nodig heeft. Zeker als het in het begin zo 'intens' was en jullie elkaar zo vaak zagen kan ik me voorstellen dat hij daarna juist even rust nodig heeft, en dan de andere kant op slaat als je blijft vragen.

Maar heel eerlijk, als dit de manier is waarop jij graag een relatie hebt, dan is dat het. Er zijn echt heel erg veel mensen in ons land, dus er is sowieso iemand die goed bij je past. Het lijkt me wel verstandig om even niet op zoek te gaan, zoals je nu heel erg goed doet :D

Oh, en over dat jagen, echt niet iedere vent heeft behoefte om dat 'spel' te spelen hoor. Ik zou het behoorlijk vervelend vinden om een vriend te hebben die ik steeds een beetje van me af moet duwen zodat hij blijft 'jagen' en me nog de moeite waard vindt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:16

Mariett schreef:
Oh, en over dat jagen, echt niet iedere vent heeft behoefte om dat 'spel' te spelen hoor. Ik zou het behoorlijk vervelend vinden om een vriend te hebben die ik steeds een beetje van me af moet duwen zodat hij blijft 'jagen' en me nog de moeite waard vindt.

Even op inhaken, heel veel vrouwen hebben dat van zichzelf al. Die hoeven zich dat soort dingen niet aanleren. Het is voor de meeste vrouwen namelijk niet eens met als bedoeling een man voor zich te laten werken, die doen bepaalde dingen echt voor zichzelf, waar een vrouw als ik bijvoorbeeld daar echt een schakeltje voor moet omzetten om a. het voor zichzelf te doen en b. in te zien dat dit je voor anderen ook echt een leuker mens maakt.

En gezien jij heel erg introvert bent, denk ik dat jij het echt van jezelf al bent :P

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:23

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 14-03-22 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:24

Dat "moeten jagen" omdat mannen de betreffende vrouw anders niet "de moeite waard" vinden is écht een onzinnige mythe.

Nu ben ik al lang gelukkig getrouwd, maar ik liet vroeger de "hard to get" types onmiddelijk met rust. Als je naar mij communiceert geen interesse te hebben, dan ga ik er van uit dat je geen interesse hebt. En ik respecteer dat.

En ja, heb wel eens achteraf gehoord dat dat niet de bedoeling was, maar ja, wij mannen kunnen zoals bekend geen "hints" (lees gedachten) lezen.
Speel geen domme spelletjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:28

Kuggur schreef:
Dat "moeten jagen" omdat mannen de betreffende vrouw anders niet "de moeite waard" vinden is écht een onzinnige mythe.

Nu ben ik al lang gelukkig getrouwd, maar ik liet vroeger de "hard to get" types onmiddelijk met rust. Als je naar mij communiceert geen interesse te hebben, dan ga ik er van uit dat je geen interesse hebt. En ik respecteer dat.

En ja, heb wel eens achteraf gehoord dat dat niet de bedoeling was, maar ja, wij mannen kunnen zoals bekend geen "hints" (lees gedachten) lezen.

Het echte jagen lijkt me ook niet echt wat een man die een relatie heeft of zoekt op zit te wachten.
Maar als man, kan je misschien eens vertellen wat echt dingen zijn waarvan jij zegt: "Nah, nee, laat maar..." En wat een vrouw juist wel heel interessant maakt?

Ik merk zelf dat ik heel graag naar die Matthew Hussey kijk en hij legt het ook bepaalt niet uit als jagen. Maar er zijn wel terugkomende thema's waarin ik een vorm van jagen zie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:31

Ik weet wat je bedoelt, janine. Maar dat is niet echt dat je een man moet laten jagen, maar dat je een eigen leven hebt en niet alles aan past aan de man. Niet zodat je hard to get bent, maar juist gewoon zelf alles voor elkaar hebt en niet iemand meteen verstikt en enorm afhankelijk wordt om het grof te zeggen. En heel eerlijk, de dingen die hij uitlegt zijn dingen die veel vrouwen ook niet aantrekkelijk zouden vinden van mannen, wat bijna afstoot.

Maar hij is wel enorm leuk ook, ja :j

Avalanche

Re: Relaties... Te hoge verwachtingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:35

Ik denk dat je mensen gewoon als individuen moet zien.

Wat er in je broek zit heeft niet zoveel te maken met wat voor jou aantrekkelijk is of wat niet. Het interesseert mij echt geen bal want "een man" of "mannen" aantrekkelijk vinden.

Wat de mijne aantrekkelijk vindt interesseert me wel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:42

MyWishMax schreef:
Ik weet wat je bedoelt, janine. Maar dat is niet echt dat je een man moet laten jagen, maar dat je een eigen leven hebt en niet alles aan past aan de man. Niet zodat je hard to get bent, maar juist gewoon zelf alles voor elkaar hebt en niet iemand meteen verstikt en enorm afhankelijk wordt om het grof te zeggen. En heel eerlijk, de dingen die hij uitlegt zijn dingen die veel vrouwen ook niet aantrekkelijk zouden vinden van mannen, wat bijna afstoot.

Maar hij is wel enorm leuk ook, ja :j

Jaa, daarom had ik dat voorbeeld ook van die vriendin. Dat je echt denkt: WTF, leef je eigen leven!
Ik vind dat ook echt alles behalve aantrekkelijk in mensen in het algemeen.

Alleen zit er denk ik wel een bepaalde gemeenschappelijke onzekerheid in dergelijke relaties, misschien wel verworven door de maatschappelijke verwachting die er ligt van een relatie krijgen, samenwonen, trouwen, kindjes etc. In welke volgorde dan ook. Wijk je daar van af, krijg je dat met regelmaat te horen van wie dan ook. Dat maakt onzeker. Waardoor je clingy kán worden...

Mannen wat minder dan vrouwen, waarschijnlijk ook door de maatschappelijke beeldvorming, maar ze zijn er ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:43

Musiqolog: ik begreep wel hoe je het bericht bedoelde en er zat totaal geen kwaad in. Ik las ook de woorden waar de anderen over vielen maar ik wist wie ze zei. :) Je flapt er inderdaad vaak dingen uit, uit een goed hart, maar ze kunnen soms wat ongelukkig overkomen. Toch maak je wel stappen want je herpakt jezelf al veel sneller dan eerst. Ik kan me voorstellen dat het soms moeilijk manoeuvreren is op een forum in jouw situatie. Ik wilde even laten weten dat ik jou en jouw gevoelens ook zie. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:44

Avalanche schreef:
Ik denk dat je mensen gewoon als individuen moet zien.

Wat er in je broek zit heeft niet zoveel te maken met wat voor jou aantrekkelijk is of wat niet. Het interesseert mij echt geen bal want "een man" of "mannen" aantrekkelijk vinden.

Wat de mijne aantrekkelijk vindt interesseert me wel.

Heb je al eens een paar boeken van Allan en Barbara Pease gelezen? Hilarische boeken! En ook echt heel erg leerzaam (ook leuk voor jou TS!). Maar mannen en vrouwen hebben heel erg veel gemene delers als het gaat om voorkeuren richting het andere geslacht. Meer dan we zouden willen verschillen we op evolutionair gebied van elkaar, ook al is de maatschappelijke focus tegenwoordig meer op het gelijke van elkaar zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:45

Jagende mannen: Hm ja ik herken er wel wat in. En eigenlijk als je uitstraalt dat het je geen reet interesseert wat de ander van je vindt, vinden ze je nog interessanter. En zelfs als je uitspreekt dat je niet op zoek bent naar een man en geen relatie wilt, dan denken ze dat zij de uitzondering zijn. Heel bijzonder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:49

Janine1990 schreef:
Heb je al eens een paar boeken van Allan en Barbara Pease gelezen? Hilarische boeken!

Heel grappig want op alle vlakken volledig ontkracht door de wetenschap.
Janine1990 schreef:
Meer dan we zouden willen verschillen we op evolutionair gebied van elkaar, ook al is de maatschappelijke focus tegenwoordig meer op het gelijke van elkaar zijn..

Wat de maatschappelijke focus zegt, interesseert me niet. Wat de wetenschap ervan zegt wel. Freud is al heel lang geleden achterhaald.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:50

Kuggur schreef:

Eerlijk gezegd ken ik ook geen mannen die zo in elkaar zitten. Waarom zou je als man juist iemand "willen" die lijkt te laten weten geen interesse te hebben. Nee is nee zou je zeggen. Juist door dat in stand te houden als vrouw geef je de boodschap dat nee eigenlijk toch ja is. En dan krijg je weer me to situaties.

Ik kan zelf als vrouw ook helemaal niks met vage hints. Zeg wat je bedoeld dan snap ik het tenminste, :') vage dingen registreer ik als een loze opmerking of als niet belangrijk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-03-22 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:00

Avalanche schreef:
Janine1990 schreef:
Heb je al eens een paar boeken van Allan en Barbara Pease gelezen? Hilarische boeken!

Heel grappig want op alle vlakken volledig ontkracht door de wetenschap.
Janine1990 schreef:
Meer dan we zouden willen verschillen we op evolutionair gebied van elkaar, ook al is de maatschappelijke focus tegenwoordig meer op het gelijke van elkaar zijn..

Wat de maatschappelijke focus zegt, interesseert me niet. Wat de wetenschap ervan zegt wel. Freud is al heel lang geleden achterhaald.

Kan je eens toelichten op welke wetenschap je doelt? Ik wil graag begrijpen met welke achtergrond je reageert.

Ik kan goed volgen dat je mensen als individu moet zien. Maar ik zie toch heel veel gedrag, niet alleen in relaties, dat een stuk minder individueel lijkt. Dus ik kan je reactie niet goed plaatsen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:05

Ik zou daar ook erg voor oppassen, geloven in dat 'jagen' verhaal. Dat zijn namelijk geen leuke mannen, en eigenlijk ook geen leuke vrouwen. Het tart aan het nee=nee concept, blijkbaar is 'nee' een uitnodiging om er 'ja' van te maken. Niet oké.

Veel fijner is gewoon als volwassenen en vooral emotioneel volwassen personen communiceren en gevoelens uiten. Geen vreemde spelletjes, geen sneue theorieën van datecoaches en geen achterhaalde man/vrouw -beelden. Gewoon twee mensen die open en eerlijk durven te zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:25

Janine1990 schreef:
Kan je eens toelichten op welke wetenschap je doelt? Ik wil graag begrijpen met welke achtergrond je reageert.

Psychologie, biologie, sociologie. Om wat voorbeelden te geven.

Janine1990 schreef:
Ik kan goed volgen dat je mensen als individu moet zien. Maar ik zie toch heel veel gedrag, niet alleen in relaties, dat een stuk minder individueel lijkt. Dus ik kan je reactie niet goed plaatsen.

Dat heeft iets met cultuur en gender conditionering te maken.
Daar zijn ook testen mee gedaan. Een deel van de 'aanleg' voor wiskunde bij jongens bleek gewoon vandaan te komen bij veel spelen met lego, blokken, auto's, waarmee je het vermogen tot ruimtelijk inzicht triggert. Meisjes speelden vooral met poppen, en misten dus gewoon een stuk daarin.

Daarnaast wordt vooral aan vrouwen (en hoe traditioneler de omgeving hoe erger het wordt) dat ze vooral moeten zorgen en het anderen naar de zin maken. Nee zeggen wordt nog heel vaak actief ontmoedigd.

Het grappige was dat toen ze jongens en meisjes met hetzelfde speelgoed lieten spelen, en ze zelf keuzes kregen daarin, de prestaties op de exacte vakken en andere vakken uiteraard accuut gelijk getrokken werden gemiddeld gezien.
Vlak factoren zoals cultuur maar vooral gender conditionering niet uit, want die is echt, echt, echt enorm.

En BaileyMix heeft gelijk: jagende mannen zijn niet leuk. Nee is gewoon nee. Ook het ontbreken van een ja betekent gewoon nee. Maar als jongens leren dat een nee betekent dat je het nog een beetje harder moet proberen, en meisjes actief wordt afgeleerd nee te zeggen, resulteert dat in heel grote problemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:29

karuna schreef:
Eerlijk gezegd ken ik ook geen mannen die zo in elkaar zitten. Waarom zou je als man juist iemand "willen" die lijkt te laten weten geen interesse te hebben. Nee is nee zou je zeggen. Juist door dat in stand te houden als vrouw geef je de boodschap dat nee eigenlijk toch ja is. En dan krijg je weer me to situaties.

Ik kan zelf als vrouw ook helemaal niks met vage hints. Zeg wat je bedoeld dan snap ik het tenminste, :') vage dingen registreer ik als een loze opmerking of als niet belangrijk.

Nou, kennelijk zijn die mannen er nog wel. Een paar maanden geleden nog zo'n figuur op Bumble. :')
Ik heb welgeteld 2 zinnen tegen hem gesproken (was druk, aan het werk, koken, naar stal) in een kleine 20 uur ofzo. Vriendin maakte de match in de avond, sprak één zin tegen hem. Vervolgens kreeg ik praktisch elke 10 minuten een bericht (behalve in de nacht, dus eigenlijk tussen 0 en 6 uur). Waarin ik voor de ochtend al 2 keer te lezen kreeg hoe mooi ik wel niet was. De vraag of ik echt op zoek was naar een relatie en dat hij het toch wel jammer vond dat ik zo weinig reageerde. Op eerder genoemde vraag heb ik gereageerd wat hij bedoelde. Waarop hij uitlegde (ik begreep het nog steeds niet, want het stond in mijn profiel maar afijn), vervolgens vroeg hij me naar mijn weekend (heb je een leuk weekend gehad Janine?) of ik sinterklaas heb gevierd (Heb je gezellig sinterklaas gevierd met familie Janine?) en of ik aan het werk was (lekker aan het werk Janine?). De horror.
Toen ik na het eten niet had gereageerd kreeg ik 'wel jammer dat ik je zo weinig spreek' en kort daar op 'wil je met me op date?'. Ik heb daarna maar even gereageerd dat dit echt too much was voor mij, aangezien ik tijdens mijn werk gewoon werk en daar buiten om ook nog dingen te doen heb en dat hij wellicht beter af was bij een vrouw die daar wat anders in staat.
Was hij boos, ik had hem toch niet voor niets gematcht en hij stelde al die vragen om mij beter te leren kennen en als kers op de taart 'we kunnen elkaar toch beter leren kennen via Whatsapp?'
Toen heb ik hem maar ontmatcht... :')

Deze was waarschijnlijk niet weggerend als ik op onze eerste date had gezegd dat ik binnen twee jaar wilde trouwen en kinderen wilde :')
Hij wilde mij toch wel ondanks mijn desinteresse. Brrr...

Maar dat zal een uitzondering op de regel zijn lijkt me. En ik ben het met je eens hoor, vrouwen mogen hun grenzen veel beter leren aangeven. Maar dat is een proces en geen drempel die je slechts over hoeft te stappen.

De regel zal echter niet vrolijk worden als je op de eerste date aangeeft snel te willen trouwen en kinderen te krijgen, bijvoorbeeld. En daar zit denk ik de fijne lijn tussen eerlijke en volwassen communicatie en te veel willen.
Hard to get is ook weer het andere uiteinde. Het is juist zaak om een gulden middenweg te vinden als je het mij vraagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:36

Avalanche schreef:
Janine1990 schreef:

Psychologie, biologie, sociologie. Om wat voorbeelden te geven.

Janine1990 schreef:

Dat heeft iets met cultuur en gender conditionering te maken.
Daar zijn ook testen mee gedaan. Een deel van de 'aanleg' voor wiskunde bij jongens bleek gewoon vandaan te komen bij veel spelen met lego, blokken, auto's, waarmee je het vermogen tot ruimtelijk inzicht triggert. Meisjes speelden vooral met poppen, en misten dus gewoon een stuk daarin.

Daarnaast wordt vooral aan vrouwen (en hoe traditioneler de omgeving hoe erger het wordt) dat ze vooral moeten zorgen en het anderen naar de zin maken. Nee zeggen wordt nog heel vaak actief ontmoedigd.

Het grappige was dat toen ze jongens en meisjes met hetzelfde speelgoed lieten spelen, en ze zelf keuzes kregen daarin, de prestaties op de exacte vakken en andere vakken uiteraard accuut gelijk getrokken werden gemiddeld gezien.
Vlak factoren zoals cultuur maar vooral gender conditionering niet uit, want die is echt, echt, echt enorm.

En BaileyMix heeft gelijk: jagende mannen zijn niet leuk. Nee is gewoon nee. Ook het ontbreken van een ja betekent gewoon nee. Maar als jongens leren dat een nee betekent dat je het nog een beetje harder moet proberen, en meisjes actief wordt afgeleerd nee te zeggen, resulteert dat in heel grote problemen.

Ooh ik dacht dat je bepaalde onderzoeken bedoelde. Daar zocht ik meer naar...

Het gaat nu intussen wel heel erg offtopic voor TS, ik vind dit reuze interessant. En heb hier ook wel wat ideeën over, gezien die conditionering op de basisschool en middelbare school doodleuk verder gaat, in plaats van het ontplooien van talenten moeten kinderen voldoen aan een bepaalde standaard.

Feit is wel dat men op dit moment doorgaans zo is geconditioneerd en we daar ons naar moeten zien te verhouden. Het ideaalbeeld voor op de langere termijn, een en al huray vanaf mijn zijde. Maar tot die tijd zijn mensen nog steeds wie en wat ze zijn. Daar is niet per se iets fout aan. Daar kan je inzicht in bieden en hopen dat verandering intrinsiek is, maar die verandering kan je niet opleggen.

Maar door genderconditionering en cultuur is een individu naar mijn idee toch een stuk minder individueel dan we zouden willen. En dat is volgens mij ook meer dan oké. Maar leidt toch ook tot veel overeenkomsten tussen al die individuen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:45

BaileyMix schreef:
Ik zou daar ook erg voor oppassen, geloven in dat 'jagen' verhaal. Dat zijn namelijk geen leuke mannen, en eigenlijk ook geen leuke vrouwen. Het tart aan het nee=nee concept, blijkbaar is 'nee' een uitnodiging om er 'ja' van te maken. Niet oké.

Veel fijner is gewoon als volwassenen en vooral emotioneel volwassen personen communiceren en gevoelens uiten. Geen vreemde spelletjes, geen sneue theorieën van datecoaches en geen achterhaalde man/vrouw -beelden. Gewoon twee mensen die open en eerlijk durven te zijn.

Een datingcoach... Zal wel een hip beroep zijn... Maar of ze sneue theorieën hebben betwijfel ik. Als ik naar de filmpje van MH kijk zie ik heel veel overeenkomsten met wat mijn loopbaancoach zegt. Het een gaat over liefdesrelaties en de ander over werkrelaties. Beide zijn gebouwd op ordinaire psychologie. Heel saai en onzinnig voor velen... Voor mensen die erg onzeker zijn bieden zulke mensen enorm veel groei. Althans, heb ik bij mijn loopbaancoach ervaren. Ik zat daar niet om een relatie te krijgen, heb mezelf wel veel beter leren kennen en ben een stuk minder onzeker dan voorheen.

Emotioneel volwassen personen, daar ben ik er in ieder geval nog niet één van. Al doe ik heel hard mijn best om dat te zijn/worden. Maar dat is verdomde moeilijk, je moet jezelf kwetsbaar kunnen opstellen, maar ook weer niet te kwetsbaar. Je moet enorm doseren wat je zegt. Of dit nu om de prins op het witte paard gaat of de zwerver in het bushokje. Ik vind het maar moeilijk... Als iemand me even op weg kan helpen in 5 stappen, dan zou ik daar heel blij van worden. En ik gok met mij nog heel veel andere mensen.

Voordat je een relatie hebt met een emotioneel volwassen persoon, gaat daar nog wel de beruchte paringsdans aan vooraf. Potverdorie, het Zwanenmeer is er niks bij... Het klinkt allemaal zo mooi en makkelijk, maar dat is het vast niet voor iedereen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:54

Lieve ts,

Jij doet niks fout. Maar je ex ook niet.

Soms begin je een relatie met de beste intenties maar loopt het anders omdat je gevoel verandert. Heb je toch meer ruimte nodig voor jezelf dan je de eerste maanden dacht.

De juiste persoon tegenkomen klinkt heel makkelijk, is het ook voor sommigen, mijn ouders waren in hun tienertijd elkaars eerste, dus toen het mij niet lukte op mijn 16e voelde ik me heel mislukt.

Maar bij mij is het altijd trial en error geweest.

Had altijd een jaar, twee jaar een relatie maar het voelde gewoon nooit lekker. Alsof dat dekseltje scheef op m'n potje ging. Ahum.

En toen kwam ik op m'n 27e m'n huidige partner tegen en dat was een enorme ontlading. Ik dacht, oooooh. Zó hoort het! Ik ben niet te veel, ik ben precies genoeg.

En nu zijn we getrouwd, hadden we twee jaar terug even een pittige fase maar zitten we nu wel weer goed in de westrijd. De gewone ups en downs, blabla.

Lang verhaal kort:

Probeer gewoon wat smaakjes, ga daten, leer iemand kennen. Is het niks, dan ga je er weer vandoor.

Er komt echt wel iemand voorbij die bij je past.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:22

Janine1990 schreef:
Een datingcoach... Zal wel een hip beroep zijn... Maar of ze sneue theorieën hebben betwijfel ik. Als ik naar de filmpje van MH kijk zie ik heel veel overeenkomsten met wat mijn loopbaancoach zegt. Het een gaat over liefdesrelaties en de ander over werkrelaties. Beide zijn gebouwd op ordinaire psychologie. Heel saai en onzinnig voor velen... Voor mensen die erg onzeker zijn bieden zulke mensen enorm veel groei. Althans, heb ik bij mijn loopbaancoach ervaren. Ik zat daar niet om een relatie te krijgen, heb mezelf wel veel beter leren kennen en ben een stuk minder onzeker dan voorheen.

Emotioneel volwassen personen, daar ben ik er in ieder geval nog niet één van. Al doe ik heel hard mijn best om dat te zijn/worden. Maar dat is verdomde moeilijk, je moet jezelf kwetsbaar kunnen opstellen, maar ook weer niet te kwetsbaar. Je moet enorm doseren wat je zegt. Of dit nu om de prins op het witte paard gaat of de zwerver in het bushokje. Ik vind het maar moeilijk... Als iemand me even op weg kan helpen in 5 stappen, dan zou ik daar heel blij van worden. En ik gok met mij nog heel veel andere mensen.

Voordat je een relatie hebt met een emotioneel volwassen persoon, gaat daar nog wel de beruchte paringsdans aan vooraf. Potverdorie, het Zwanenmeer is er niks bij... Het klinkt allemaal zo mooi en makkelijk, maar dat is het vast niet voor iedereen...

Oké, ik wilde niet reageren - vanwege wat er net gebeurd is, en ook omdat we een beetje offtopic bezig zijn. Maar hier heb ik enige praktijkervaring mee.

De ene datingcoach is de andere niet. Het slag dat, vaak voor belachelijk veel geld, loopt te beweren dat je als man de jager bent, de vrouw de prooi is en dat jij je archetypisch mannelijk moet opstellen, dat is een walgelijk slag. Een niet nader te noemen politicus haalde er een paar jaar terug nog zo een naar Nederland. Die stond doodleuk allerlei vormen van aanranding te propageren! :r Of die gasten die beweren dat je altijd trucjes moet uitvoeren om een vrouw te krijgen. Gecontroleerd afzeiken als ze zelfverzekerd is, dat werk. Brr... :brr:

Maar zelf ben ik bij een vrouwelijke datingcoach. Omdat mijn sociale onhandigheid me van de liefde weghoudt. (En niet mijn grenzeloze lelijkheid of sneuheid, zoals ik heel lang heb gedacht.) En zij heeft, behalve veel praktijkervaring, ook gewoon een serieuze achtergrond als psychologe. (Ik vind daarom dat ze zichzelf tekort doet met het modewoord "coach": iedereen en zijn moeder noemt zich zo tegenwoordig.) Zij legt uit hoe het werkt en hoe dingen overkomen, maar vooral: ze laat het voelen. Hoe maak je connectie, hoe weet je of je niet over andermans grenzen gaat, wanneer kun je de volgende stap zetten, dat soort dingen.

Toestemming (zij noemt het "consent", want in dat milieu vliegt het Engels je om de oren) staat centraal in dat soort dingen. Zij leert ons dat je al bij een knuffel moet vragen of de ander dat wil, en het niet brutaal moet nemen. Ze laat ook alle ruimte voor verschillende menstypes. Inderdaad, achterhaalde man-vrouwbeelden doen een hoop kwaad. Niet alleen voor de vrouwen waar zogenaamd op gejaagd moet worden, maar ook voor de mannen. De hele tijd door geil zijn? Kom nou, je hebt nog wel wat anders aan je hoofd... Als je dat niet bent en je probeert ernaar te handelen, faal je op alle fronten.

Dat geldt dan verder voor TS en voor mij en voor iedereen: je moet daar inderdaad geen compromissen in sluiten. Wel in het dagelijks leven, want dat hoort erbij. Maar niet in je partnerkeuze. Als jij veganist bent, moet je zelf uitmaken of je wel of niet met een niet-veganist kunt samenleven. Dat zegt je gevoel je wel. Hetzelfde geldt voor die andere dingen. En wie weet val je op een dag voor een man die totaal niet in je profiel past. Dat vertelt je gevoel je dan wel.

Oké, lang verhaal, hoop losse gedachtes. In elk geval: virtuele knuffel voor jou, TS. :(:) Ik hoop dat je mijn goede bedoelingen niet alleen gelooft, maar ook voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:42

Ik denk zeker niet dat het aan jou verwachtingen en/of wensen ligt. Dit is een behoefte die jij hebt en dat is natuurlijk gewoon goed. Wel denk ik dat het vaak zo is dat wij vrouwen wat meer willen, meer aandacht, meer duidelijkheid en meer horen dat je gemist word terwijl veel mannen daar niet eens aan denken. Ik denk wel dat het goed is bepaalde dingen uit te spreken daarover, niet dat je alles moet voorkauwen maar niet teveel hints geven als in goh ik heb je al zo lang niet gezien of goh er draait een leuke film. Maar gewoon hee wanneer zie ik je weer eens, of zullen we naar die film? En als hij dan zegt ik weet niet wanneer gewoon aangeven joh ik wil wel graag een keer weten nu wanneer ik je weer zie want ik mis je. En als je vind dat hij bepaalde dingen niet vaak genoeg zegt of geen complimenten geeft kan je zoiets natuurlijk ook aangeven hè, misschien zegt hij dan iets wat je niet horen wil of dat hij niet zo is om dat vaak uit te spreken maar dan weet je dat tenminste en ga je het niet lopen invullen voor een ander. Ik reageer nu wel een beetje alsof je de relatie nog wel hebt maar je begrijpt wel dat ik het ook in het algemeen bedoel hopelijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 22:57

Ik heb niet alles gelezen, maar van wat ik gelezen heb gaat er bij mij wel even een alarmbelletje rinkelen.

Allereerst heel veel sterkte. Iedereen zijn/haar verwachtingen zijn anders in een relatie. Soms kan iemand niet voldoen aan jouw verwachtingen, dat is heel jammer, maar dan is dat ook zo. Of wel past de een zich dan aan aan de ander, maar ik kan uit ervaring zeggen dat dat vaak niet werkt.

Ik ben zelf het omgekeerde, heb graag mijn eigen ruimte want anders worden dingen te snel te veel voor mij. Dat is ook oké, maar dat zijn de meeste mannen niet gewend, verwachten dan dingen van mij die ik niet kan geven en dan gaat het ook mis. Met dan nog eens een cocktail van commitment issues van mijn kant dan. Niemand is perfect, maar daten op deze leeftijd is gewoon niet gemakkelijk denk ik ook. Je hebt een deel van je vrienden dat net zoals jij nog zoekende is, of gewoon lekker van het single leven geniet, en een deel dat redelijk vroeg al een partner gevonden heeft en daar waarschijnlijk wel mee trouwt en zo. Ik heb nu mijn eerste vriendinnen die kindjes krijgen en verloofd zijn, dat is best even schrikken als je zelf totaal nog niet gevonden hebt wat je wil.

Moeite moet zoals je zelf zegt van twee kanten komen. Ik weet niet of het een troost is, maar ik heb een vriendin die heel lang dacht dat zij ook te veel was, te veel wou, maar zij heeft nu een partner gevonden die haar daarin perfect kan aanvullen. Even vaak dingen wil doen als haar, ze wonen intussen samen en hebben sinds vorige week samen een hond. Het kan dus wel degelijk, maar het is wel gewoon een kwestie van juiste persoon vinden die bij jouw noden past.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 23:59

Jeetje wat veel reacties! Al moet ik toegeven dat ik het off-topic gedeelte alleen maar geskimmed heb.

Er zit nu nog steeds een klein beetje twijfel “had ik dit niet toch kunnen redden als ik nog beter mijn best had gedaan” in, maar dat is omdat ik niet graag opgeef. Bij niks. Nooit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:00

Om een relatie te kunnen redden moet je beide willen he...