Giro 555 wat doe jij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:06

Maar Germie, weet jij de nationaliteit? Zoals ik al zei, genoeg russen en pro-Poetin mensen die in het grensgebied wonen (oa Charkov) en al jaren een airbnb kunnen runnen. Bovendien kunnen de mensen geen geld van de bank af halen. Dus hebben ze er nog niets aan.

Edit: en als ze geld wel aankunnen, de winkels zijn leeg....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:09

germie schreef:
[quote="
Je kunt dus ook nog selectief zijn aan wie je doneert. Ik heb dus iemand gekozen die zijn eigen huis er op gezet heeft.

Maar dan weet je dus nog steeds precies niks over de persoon aan wie je geld geeft.

Dat selectief zijn is net zo helpend als een banaan eten voor Oekraïne.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:11

Dat weet ik niet germie want ik ken natuurlijk niemand hier in het echt.
Als je eens goed sommige hun berichten leest zou je het wel denken.
Alleen dat is mijn eigen speculatie daarover

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:13

Heb 20 euro gedoneerd en ook kleding gedoneerd :)
Ik vind het maar een zielige situatie

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:23

Wow… Gewoon Wow.

Wat hebben sommige mensen een gebrek aan empathie.
Mensen leven in oorlog. Gezinnen verscheurd, vermoord. Zij zijn alles kwijt. Geen eten, drinken, dekens, dak boven je hoofd, niks.

In geen geval, echt geen enkel geval te vergelijken met welke armoede hier dan ook. Ook niet met de toeslagenaffaire of de Groningen kwestie, hoe erg die ook zijn.

Maar als je t niet eens bent, sta je huis af aan een Oekraïens gezin, en ga zelf naar Oekraïne?
Wij zijn ook gewoon maar mensen hoor, net als zij. Niets meer, niets minder.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:29

Ik mis hier voornamelijk de empathie voor mensen die om wat voor reden dan ook niet doneren.
Volgens mij is iedereen nog steeds vrij in zijn of haar of het keuze.

En wellicht zit er bij een aantal een groter probleem achter en kwakken ze dat niet op internet. Empathie werkt alle kanten op en volgens mij vind niemand de oorlog leuk en volgens mij raakt het iedereen. Enkel gaat iedereen er anders mee om.

Het lijkt wel verboden om voor je eigen geluk te kiezen boven dat van een ander.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:40

Urbanus schreef:
germie schreef:
[quote="
Je kunt dus ook nog selectief zijn aan wie je doneert. Ik heb dus iemand gekozen die zijn eigen huis er op gezet heeft.

Maar dan weet je dus nog steeds precies niks over de persoon aan wie je geld geeft.

Dat selectief zijn is net zo helpend als een banaan eten voor Oekraïne.

Daarmee zeg jij dus dat als je het op deze manier doet dat je dus het verkeerd doet?

Ik heb hier een beter gevoel bij dan bij 555. Zo kijk ik er tegenaan. En dus heb ik daarmee ook een bijdrage geleverd, maar wel op de manier die goed voelt. Dat is net als ik er meer voor voel om een shampoo of maandverband te doneren bij Kruidvat dan over te maken aan 555.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:40

Daks schreef:
Het lijkt wel verboden om voor je eigen geluk te kiezen boven dat van een ander.

Ik denk dat niemand vindt dat jij vanavond droog brood moet eten zodat je geld kan doneren. Het is ook oke als je niet doneert.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:46

Urbanus schreef:
purny schreef:
De reden waarom ik dit vind is omdat er nog veel mensen wachten op een compensatie. Toeslagenaffaire en Groningen vergeten?
Het zou het kabinet sieren dit eerst af te handelen, maar dat gebeurd niet.

Hé ja, die oorlog kan wel wachten natuurlijk.

Overigens heb ik niet aan giro555 gegeven, mijn schoonvader is onderweg naar de grens om te helpen, hem heb ik gesponsord.

Echt, wat goed van hem!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:48

germie schreef:
Daarmee zeg jij dus dat als je het op deze manier doet dat je dus het verkeerd doet?

Nee, duh. Ik zeg dat het selectief kiezen geen drol uitmaakt want je weet nog steeds niet wie je geld geeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:51

Urbanus schreef:
germie schreef:

Nee, duh. Ik zeg dat het selectief kiezen geen drol uitmaakt want je weet nog steeds niet wie je geld geeft.

Nee, maar er is altijd een kans dat er toch een contact komt en dat je ooit te weten gaat komen wie het wel is. Niet dat dat nodig is natuurlijk voor het geval dat weer gedacht wordt, maar het voelt wel persoonlijker.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:53

Nee ik bedoel dat je niet weet of je het naar een Poeting aanhanger hebt gestuurd.

Maar goed, ieder doet z'n best, denk ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:04

Doubtless schreef:
Daks schreef:

Ik denk dat niemand vindt dat jij vanavond droog brood moet eten zodat je geld kan doneren. Het is ook oke als je niet doneert.

Precies dit. Het probleem is niet dat mensen niet kunnen doneren aan Giro 555 of een andere manier van doneren kiezen. Het probleem is dat er berichten zijn die doneren aan Oekraïne veroordelen (althans zo komt het over) omdat er in NL ook armoede is/de prijzen stijgen/vul maar in.

En ik heb er een probleem mee dat er berichten zijn dat er (veel) geld aan de strijkstok blijft hangen terwijl er al meerdere posten met linkjes naar websites zijn om dat te ontkrachten. Kennelijk leest men niet (of wil dat niet lezen).

zorro

Re: Giro 555 wat doe jij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:11

Ik doneer niet aan 555. Ik doneer wel kleding, dekens, slaapzakken en ik had nog wat pakken luiers liggen in een maat die mijn dochter niet meer aan kan. Ook haar te kleine kleding, slaapzakken en jasjes gaan die kant op een dezer dagen.

Ik doneer geen geld omdat ik me altijd afvraag wat er echt van aan komt en wat er mee gedaan word. Ik vind dat de regering dit op zich moet nemen en niet wij als burgers. Ook vind ik dat de regering prima een Jumbo of Plus leeg kan kopen en deze goederen die kant op kan sturen. Zij zouden er, in mijn ogen, meer stuur op hebben dat het op de goede plek terecht komt. Vandaar dat ik dus alleen goederen doneer en geen geld, ik wil zeker wat doen en heb enorme medelijden met die arme mensen, maar ik wil wel iets doen wat voor mij goed voelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:04

Roodvos schreef:
Doubtless schreef:

Precies dit. Het probleem is niet dat mensen niet kunnen doneren aan Giro 555 of een andere manier van doneren kiezen. Het probleem is dat er berichten zijn die doneren aan Oekraïne veroordelen (althans zo komt het over) omdat er in NL ook armoede is/de prijzen stijgen/vul maar in.

En ik heb er een probleem mee dat er berichten zijn dat er (veel) geld aan de strijkstok blijft hangen terwijl er al meerdere posten met linkjes naar websites zijn om dat te ontkrachten. Kennelijk leest men niet (of wil dat niet lezen).

Precies !

Je hoef niet te doneren, maar klaag niet over organisaties of mensen die wel helpen.
En vergelijk het niet met je situatie in Nederland.
Wij leven niet in oorlog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:09

Ik heb wel empathie voor de mensen die niet kunnen doneren vanwege hun eigen situatie. Maar iets minder empathie voor mensen die niet willen doneren omdat er hier ook mensen zijn die het minder hebben.
Wat eigenlijk het meest cru in dit is, de mensen die geen cent te makken hebben zijn vaak de mensen die vooraan staan om hun medemens te helpen en wel doneren. Die mensen weten wat het is om geholpen te worden, en staan vooraan om anderen te helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:29

Als je zo graag in Nederland helpt omdat hier ook armoede heerst kijk dan eerst eens in je naaste omgeving. Misschien zelfs wel familie die je eens kunt bij schieten omdat ze het niet rond kunnen breien. Neefjes of nichtjes eens verwennen die het thuis niet breed hebben. Je moeder die wellicht van een AOW of WW moet rond komen eens wat boodschappen toe stoppen of je broer..zus..
Armoede kan zo heel dichtbij je zijn.

Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.

Het geld voor giro 555 word overigens verdeeld over kleinere organisaties die zich in zetten deze mensen op wat voor manier dan ook te helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:49

Popstra schreef:
Als je zo graag in Nederland helpt omdat hier ook armoede heerst kijk dan eerst eens in je naaste omgeving. Misschien zelfs wel familie die je eens kunt bij schieten omdat ze het niet rond kunnen breien. Neefjes of nichtjes eens verwennen die het thuis niet breed hebben. Je moeder die wellicht van een AOW of WW moet rond komen eens wat boodschappen toe stoppen of je broer..zus..
Armoede kan zo heel dichtbij je zijn.

Dat gebeurt hier ook. Kinderen die de dupe zijn van een vechtscheiding. Af en toe krijgen ze schoenen of kleding van mij.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:20

Ik heb gisteren een klein bedrag gedoneerd aan 555 omdat ik me daar goed bij voel. Ik snap niet waarom er gelijk bij gehaald moet worden dat er ook armoede in NL is, die situatie is toch heel anders dan een oorlog? Je onveilig voelen, niet meer naar de supermarkt kunnen om eten te halen, je medicijnen niet krijgen.. als ik door een klein bedrag te doneren kan helpen om in ieder geval een klein beetje te helpen doe ik dat graag :)
Iedereen helpt op zijn/haar eigen manier, en als je niks wil doen is dat ook prima. Maar stop eens met het oordelen over mensen die wel willen helpen op deze manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:23

Yonker schreef:
Ik heb gisteren een klein bedrag gedoneerd aan 555 omdat ik me daar goed bij voel. Ik snap niet waarom er gelijk bij gehaald moet worden dat er ook armoede in NL is, die situatie is toch heel anders dan een oorlog? Je onveilig voelen, niet meer naar de supermarkt kunnen om eten te halen, je medicijnen niet krijgen.. als ik door een klein bedrag te doneren kan helpen om in ieder geval een klein beetje te helpen doe ik dat graag :)
Iedereen helpt op zijn/haar eigen manier, en als je niks wil doen is dat ook prima. Maar stop eens met het oordelen over mensen die wel willen helpen op deze manier.

Amen!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:57

Weet je, of je nou wel of niet doneert, als je nou gewoon je kwek er over houdt?

Dan valt er weinig te veroordelen als je het niet doet en net zo min als je het wél doet.

Ik krijg in dit topic echt het idee dat sommige mensen zichzelf geweldig vinden omdat ze 5 euro geven. Jullie buitelen over elkaar heen om aan te geven hoe geweldig je bent omdat je geeft.

Not all heroes wear capes.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:01

Topic zegt letterlijk "wat doe jij" :?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:02

fotolijstje schreef:
Topic zegt letterlijk "wat doe jij" :?

Om vervolgens te klagen dat je wordt veroordeeld op je keus.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:17

purny schreef:
Ik doe niks.
Maar ik geef aan geen enkel doel omdat ik weet dat het niet voor 100% terecht komt waar het zou moeten komen.
Wat is er van Haïti overgebleven? Er leven daar nog steeds mensen in echte armoede. En volgens mij is het land nog steeds niet opgebouwd.

In ons land heerst ook zoveel armoede. Niet zo veel als daar maar wel armoede. Waarom wordt er daar nooit een actie voor opgestart?

Het is dit , er blijft veel geld aan de zogezegde strijkstok hangen.
Dus geef niets .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 05:01

Tallie1979 schreef:
Weet je, of je nou wel of niet doneert, als je nou gewoon je kwek er over houdt?

Dan valt er weinig te veroordelen als je het niet doet en net zo min als je het wél doet.

Ik krijg in dit topic echt het idee dat sommige mensen zichzelf geweldig vinden omdat ze 5 euro geven. Jullie buitelen over elkaar heen om aan te geven hoe geweldig je bent omdat je geeft.

Not all heroes wear capes.

Doe niet zo spastisch, er worden hele fijne tips gegeven buiten giro 555 om. Het aantal mensen dat niet- donerende mensen veroordeelt is kleiner dan de groep positieve mensen.

Geef je niks, prima. Maar ga niet zo vitten op mensen die het wel doen.