Gemeentelijke lasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:51

Als je het geld hebt liggen dan maakt het natuurlijk ook verder niet uit. 't Wordt pas spannend als je het niet kunt betalen.

Hier volgens mij nog niks binnen en ik zou ook niet weten hoeveel het was in voorgaande jaren. Moet het toch betalen dus dit soort info skip ik dan. Is ook beter voor mijn aura. Of zoiets :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:54

karuna schreef:
Nog heel diep verder gezocht op de pagina van de instantie die int. En ik blijf wel in een keer betalen. Ze maken het niet gemakkelijk. :n

Automatische machtiging mag niet per papier gegeven worden, ook niet telefonisch. Maar moet op een digitale manier met een account bij hun instantie (heb ik niet, weer een ww onthouden dan -O- ) daarna via digid inloggen en dan ook nog op de een of andere manier mijn bankrekening geverifieerd koppelen daaraan. Alleen van de beschrijving raak ik al compleet overprikkeld %)

Ik ben al afgehaakt, dat is voor veel mensen toch niet meer te doen. -O-

Niet telefonisch is toch logisch? Machtiging moeten ze zwart op wit hebben, anders mogen ze niet incasseren.

Dus je kan het waarschijnlijk wel, alleen vind je het te lastig. Je kan het wachtwoord toch ergens opschrijven? En dan verder gewoon stap voor stap kijken wat ze aangeven? En als je niet verder komt bel je ze zodat ze je kunnen helpen.
Maar dan is het ook logisch dat ze zeiden dat ze niet aan termijnen doen, als jij die machtiging niet kan geven. Ik ken alleen maar gemeenten die die termijnen dus alleen doen bij incasso.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 14:58

Normaal zou ik naar de gemeente gaan of via de bank de machtiging geven. Alleen deze procedure om de bankrekening te koppelen aan het account is dusdanig omslachtig dat ik afhaak. Met mijn chaos hoofd gaat dat gegarandeert de mist in en telefonische ondersteuning bieden ze niet helaas. -O- Ook is hun site voor mij niet heel lekker leesbaar kwa contrast of waar ik moet klikken. :n Dan zou er iemand moeten meekijken zodat ik de juiste dingen aanklik.

Die steeds verdere digitalisering is voor mij geen echt fijne ontwikkeling helaas. Ik heb een goed stel hersens maar daarin kan ik gruwelijk vastlopen. %)

Gelukkig staat het op de rekening,dan maar in een keer ben ik er ook weer voor een jaar vanaf.

Winged

Re: Gemeentelijke lasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:00

Heel vervelend Karuna :(:) ik werk zelf bij een gemeente en we proberen juist alles toegankelijk te houden voor iedereen (en dus ook indien gewenst telefonische ondersteuning).

En anders is er vaak een ondersteunende tak die ook kan helpen bij dergelijke aanvragen. Ik weet niet onder welke gemeente je valt, maar eventueel wil ik best even voor je zoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:07

Ja, precies! Hier is een speciale afdeling die mensen helpt met formulieren, zowel online als op papier. Die helpen juist bij zulke dingen en doen niks anders. Misschien hebben ze ook zoiets?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:09

Over gemeente belastingen heb ik ook toevallig vandaag een mail de deur uit gedaan.

De situatie mijn man en zijn vader hadden samen een bedrijfspand in een andere gemeente.
Vader is inmiddels uit de zaak maar mijn man kreeg nu 2 rekeningen met alles kwa woz het zelfde.

Rekening 1 op vaders naam totaal €495,22
Rekening 2 van mijn man totaal €659,92 enige wat anders is aan de rekening is dat bij mn man er €65 rioolheffing op staat.
Waar zit die 100€ verschil in dan voor hetzelfde pand??
Vuil ect is bedrijfsmatig op afroep dus buiten de gemeente om.

Ik gemeente gebeld met de vraag waarom er 2 rekeningen met dezelfde heffingen voor het zelfde pand worden gestuurd naar 2 verschillende begunstigde : nou mevrouw dat gebeurd wel vaker dat bijv de man van een woning 1 deel betaald en de vrouw het andere deel 8)7
Ik heb gezegd dit nog nooit gehoord te hebben en dat wij dat in onze gemeente niet hebben.

Dus mijn vraag wie kent dit?
Voorgaande jaren hebben beide heren dus blijkbaar altijd netjes hun aanslagen betaald.
Noem mij maar gek maar ik vind dit een vreemd verhaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:18

In sommige gevallen is bijvoorbeeld een termijn betalen voldoende. Dan wordt het automatisch een betalingsregeling.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:22

karuna schreef:
Nog heel diep verder gezocht op de pagina van de instantie die int. En ik blijf wel in een keer betalen. Ze maken het niet gemakkelijk. :n

Automatische machtiging mag niet per papier gegeven worden, ook niet telefonisch. Maar moet op een digitale manier met een account bij hun instantie (heb ik niet, weer een ww onthouden dan -O- ) daarna via digid inloggen en dan ook nog op de een of andere manier mijn bankrekening geverifieerd koppelen daaraan. Alleen van de beschrijving raak ik al compleet overprikkeld %)

Ik ben al afgehaakt, dat is voor veel mensen toch niet meer te doen. -O-

Kan je geen hulp krijgen hierbij als je het graag toch in termijnen zou willen betalen? Al is het gewoon iemand die even met je mee kijkt, misschien blijkt het minder ingewikkeld als gedacht en kan je het na 1x met hulp voortaan ook zelf doen zonder teveel stress erover. Goeie bak koffie erbij, komt goed!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:01

cinniz123 schreef:
Over gemeente belastingen heb ik ook toevallig vandaag een mail de deur uit gedaan.

De situatie mijn man en zijn vader hadden samen een bedrijfspand in een andere gemeente.
Vader is inmiddels uit de zaak maar mijn man kreeg nu 2 rekeningen met alles kwa woz het zelfde.

Rekening 2 van mijn man totaal €659,92 enige wat anders is aan de rekening is dat bij mn man er €65 rioolheffing op staat.

Ik gemeente gebeld met de vraag waarom er 2 rekeningen met dezelfde heffingen voor het zelfde pand worden gestuurd naar 2 verschillende begunstigde : nou mevrouw dat gebeurd wel vaker dat bijv de man van een woning 1 deel betaald en de vrouw het andere deel 8)7
Ik heb gezegd dit nog nooit gehoord te hebben en dat wij dat in onze gemeente niet hebben.

Voorgaande jaren hebben beide heren dus blijkbaar altijd netjes hun aanslagen betaald.

Staat op die aanslag toevallig een eigenaren en een gebruikersdeel? Bij bedrijfspanden betaal je namelijk zowel voor het eigendom als gebruik Ozb.. kan zijn dat ze die aan verschillende personen opleggen afhankelijk van wie er als gebruiker aangemerkt wordt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:23

martichr schreef:
cinniz123 schreef:

Staat op die aanslag toevallig een eigenaren en een gebruikersdeel? Bij bedrijfspanden betaal je namelijk zowel voor het eigendom als gebruik Ozb.. kan zijn dat ze die aan verschillende personen opleggen afhankelijk van wie er als gebruiker aangemerkt wordt.

Ja er staat op beiden aanslagen een WOZ waarde en
OZB waarde van deze bedragen.
De ene wordt naar de zaak gestuurd met de oude naam van het bedrijf en de ander naar ons huis adres op de naam van mijn man en indd nu je het zegt de ene onder OZB eigenaar en de ander onder OZB gebruiker maar dat is toch gek want ze waren beide eigenaar voor 50% geen onderverhuur oid.
Ik zie ik t nu te zwart-wit?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:29

cinniz123 schreef:
De ene wordt naar de zaak gestuurd met de oude naam van het bedrijf en de ander naar ons huis adres op de naam van mijn man en indd nu je het zegt de ene onder OZB eigenaar en de ander onder OZB gebruiker maar dat is toch gek want ze waren beide eigenaar voor 50% geen onderverhuur oid.

https://ondernemersplein.kvk.nl/onroere ... sting-ozb/

Ik denk dat je man en zijn vader destijds (voor het gemak?) de ene als eigenaar en de andere als gebruiker hebben opgegeven bij de gemeente. Maar dat zul je even moeten navragen bij je man. Nu je man alleen eigenaar en gebruiker is krijgt hij ook logischerwijze beide aanslagen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:34

Roodvos schreef:
cinniz123 schreef:

https://ondernemersplein.kvk.nl/onroere ... sting-ozb/

Ik denk dat je man en zijn vader destijds (voor het gemak?) de ene als eigenaar en de andere als gebruiker hebben opgegeven bij de gemeente. Maar dat zul je even moeten navragen bij je man. Nu je man alleen eigenaar en gebruiker is krijgt hij ook logischerwijze beide aanslagen.

Nee gelukkig niet zeg die van zn vader is ingetrokken en die van mn man is gewoon gelijk gebleven.
Maar waarom je als eigenaar 100€ meer betaald als gebruiker schijnt een landelijk vastgesteld iets te zijn heb ik gevonden via google.
Naja ben iig wijzer geworden maar bizar veel geld is het wel iig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:47

Ik heb met DigiD ingelogd bij BGHU en kon daar aangeven dat ik het per automatische incasso wil betalen in 10 keer.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:58

Ik heb de mijne nog niet binnen, dus ken de WOZ-waarde nog niet. Vorig jaar was deze €328.000,-

Gemeente Westland voor meerpersoonshuishouden:

OZB = 0,0861% van de WOZ-waarde (vorig jaar 0,0944%)

Afvalheffing = €357,24 (vorig jaar €366,84)

Rioolheffing eigendom = 0,0196% van de WOZ-waarde (vorig jaar 0,0211%)
Rioolheffing gebruik = €212,64 (vorig jaar €205,56).

Kon vorig jaar €948,61 aftikken en daarnaast nog €468,73 waterschapsbelasting...

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:27

Gemeente Eindhoven:
Rioolheffing eigenaar € 168,00 per eigendom
Rioolheffing gebruiker € 233,00 per 500 m³ (Voer je per jaar meer dan 500 m3 afvalwater af? Dan moet je ook rioolheffing gebruiker betalen)

Het OZB bedrag is een percentage (tarief) van de WOZ waarde (percentage x WOZ-waarde = OZB bedrag). Woningen: 0,10714 %, niet-Woningen:0,30377 %

Afvalheffing:
Eenpersoonshuishouden € 200,34
Tweepersoonshuishouden € 244,48
Driepersoonshuishouden € 288,62
Vier- en meerpersoonshuishouden € 346,84
Kliko 2x per maand rest, 2x per maand (behalve in winter) GFT, papier elke 2 weken. PMB zelf afvoeren.
12x per jaar gratis naar de milieustraat, daarna €20,- per keer.

Zuiveringsheffing waterschap: €159,12 (2 of meer personen) €53,04 (1 persoon)
Watersysteemheffing ingezetenen : €47,80 (vast bedrag per woning)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:12

cinniz123 schreef:
martichr schreef:

De gemeente legt bij gedeeld eigendom de aanslag altijd op aan 1 eigenaar voor het eigendomsgedeelte, dus niet allebei de helft. Afhankelijk van wat voor rechtsvorm het bedrijf heeft aan het bedrijf zelf of een van de eigenaren. ook voor het gebruik geldt dit. Ik zou nog eens bellen en zorgen dat je een ambtenaar te pakken krijgt die wel weet hoe hun eigen Ozb heffing werkt.. :D

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:23

martichr schreef:
De gemeente legt bij gedeeld eigendom de aanslag altijd op aan 1 eigenaar voor het eigendomsgedeelte, dus niet allebei de helft. Afhankelijk van wat voor rechtsvorm het bedrijf heeft aan het bedrijf zelf of een van de eigenaren. ook voor het gebruik geldt dit. Ik zou nog eens bellen en zorgen dat je een ambtenaar te pakken krijgt die wel weet hoe hun eigen Ozb heffing werkt.. :D

Voor nu wat ik via google heb kunnen vinden klopt het wel en toen ik belde werd er heel simpel over gedaan…jij/jullie leggen het beter uit en daardoor dus kunnen opzoeken.
We hebben een beetje zoiets van gaan maar geen slapende honden wakker maken daar en houden het wel even op mn man zn deel wat betaald moet worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:50

Hier nu ook binnen.

Totaal: €459,13
Dit betaal ik in 10 termijnen van €45,91.

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:04

prompter schreef:
MyWishMax schreef:
Meestal wel alleen als je automatische incasso kiest. Dat is hier de voorwaarde, in termijnen is wel per incasso, anders mag het niet. Ken meer gemeenten die die boorwaarde hebben

Klopt! Doen we hier ook, kun je het in ieder geval niet vergeten.

Ik laat zo veel mogelijk per automatische incasso afschrijven, anders zou hier constant een deurwaarder voor de deur staan :+

@Karuna: zo ingewikkeld is dat toch ook weer niet? Willen is kunnen hoor, zo niet zelf, dan vraag je het bijvoorbeeld aan je vriend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 20:25

karuna schreef:
Normaal zou ik naar de gemeente gaan of via de bank de machtiging geven. Alleen deze procedure om de bankrekening te koppelen aan het account is dusdanig omslachtig dat ik afhaak. Met mijn chaos hoofd gaat dat gegarandeert de mist in en telefonische ondersteuning bieden ze niet helaas. -O- Ook is hun site voor mij niet heel lekker leesbaar kwa contrast of waar ik moet klikken. :n Dan zou er iemand moeten meekijken zodat ik de juiste dingen aanklik.

Die steeds verdere digitalisering is voor mij geen echt fijne ontwikkeling helaas. Ik heb een goed stel hersens maar daarin kan ik gruwelijk vastlopen. %)

Gelukkig staat het op de rekening,dan maar in een keer ben ik er ook weer voor een jaar vanaf.

Heel veel text om niets dus.
Je zou het geweldig doen in het bedrijfsleven.

OT: hier 18 euro verhoging.
Ik vermoed dat ik dat overleef, en anders open ik er een topic over.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:42

Ik heb 'm binnen, de woz. 30 euro duurder dan vorig jaar dus die is per maand 3 euro duurder.

Waterschap etc had ik ook binnen, die is om en nabij 2 euro goedkoper geworden. Mooi dan heft dat op met de woz die ietsje duurder is geworden, ben ik er niet veel op achteruit gegaan.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 24-02-22 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:56

Hier net de gemeentebelasting binnen €1304,92
Wij gaan maar in 10 delen betalen...

Op naar de aanslag van de Waterschapsbelastingen :+

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:25

Hier gaat het ook elk jaar omhoog.Wat mij het meest frustreert is dat we ,omdat we dat verplicht waren,in het buitengebied de aansluiting op het riool a 3700 euro zelf moesten betalen en nu 241 euro per jaar aan rioolheffing moeten dokken.Voorheen geen riool,maar septic tank die 1x per 10 jaar geleegd moest worden en dat kostte niets

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:32

Daar zou ik ook niet heel blij mee zijn :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:41

Mijn gemeentelijke belastingen is met 28,20 per jaar omhoog gegaan. Ik zit in een huurhuis.