Wasbare luiers...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: Wasbare luiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:35

Hier kind 1 in totsbots tweedelig. Heel fijn werkte goed. Kind twee paste daar niet prettig in, dus op zoek naar ander merk. Nu eentje die wel lijkt te passen. Ons kind was niet eerder zindelijk trouwens. Maar goed, wel minder afval. En in ben vooral groot fan van de wasbare billendoekjes.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:29

Wij gebruiken ook wasbare luiers. Onze zoon is nu 2 maanden en toen we volledig overgingen was hij een week of 3/4.

Wij gebruiken een tweedelig systeem met popolini snapfit binnenbroekjes en overbroekjes van popolini en breberky.

Onze zoon is vrij klein en erg smal en in het begin vond ik het wel erg veel luier voor zo'n klein mannetje. Maar het dikke pakket was ik gauw aan gewend.

Ik ben er erg blij mee. Onze zoon had al vrij snel behoorlijk last van luieruitslag met wegwerpluiers, sinds we over zijn op wasbaar heeft hij geen plekje of rode billen meer gehad. Geen lekkage meer, geen spuitluiers, veel minder afval. En persoonlijk vind ik het veel minder gedoe om ze aan te trekken, onze zoon is rustiger, de luier gaat niet allen kanten op en door de knoopjes zit hij altijd meteen op de goede maat.

Het wassen vind ik niet zo'n probleem. Kort voorwasprogramma voor de luiers en voor de hoofdwas gaat er andere 60 graden was gewoon bij in. Wij hebben geen droger dus alles gaat gewoon op het wasrek. Die heb ik nu voor de winter wel in de woonkamer staan (dat is misschien het enige nadeel wat ik nu kan bedenken), vlakbij een radiator. Als ik bang ben dat ik wat luiers te kort heb zet ik even de ventilator er op, zodat ze nog wat sneller drogen.

Ik was wat sceptisch over de wasbare billendoekjes, maar die zaten bij ons pakket in dus heb ze maar geprobeerd. Maar ik wil daarvan ook niet meer anders.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 12:29

Wij hebben net een week buikgriep achter de rug en hebben ze wel iets gelekt, maar ze is best afgevallen dus denk dat ik ze een gaatje strakker moet doen.
Het grootste nadeel vind ik dat in mijn omgevingen niemand er kennis van heeft en er dus iets negatiefs van vind. Dan kun je ook weinig hulp krijgen of vragen stellen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:19

Ja dat hebben wij ook redbutton: zodra er een keer lekkage was: ja wasbaar is het toch niet he? toch maar wegwerp is veel makkelijker/ minder lekkages etc. Terwijl wij hadden gewoon kinderen die heel veel plasten XD

Bij de tweede was het direct: Oh nu al? Is wel veel voor zon kleintje? Zal de ontwikkeling wel in de weg gaan zitten....

Uiteindelijk waren ze snel klaar met de opmerkingen, omdat we zeiden: wij doen het op onze manier. Jullie hebben de kinderen ook op jullie manier mogen groot brengen (en we weten dat het nu niet altijd goed is geweest )

Onze wasroutine:
Eerst voorspoelen met wasmiddel en biotex. Daarna katoen wasprogramma + urine + extra spoelen, voorwas en inweken. Met ook weer biotex en wasmiddel. De katoenen was duurt in totaal 4,5 uur. Voorspoelen 20 min.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:06

Hier was het geen succes. Ik vond het zelf eigenlijk maar vies, en ik de praktijk was het veel meer gedoe dan ik van tevoren ingeschat had.
Mijn zoontje vond het ook totaal niet fijn zitten, hij liep ook heel raar met de wasbare luiers aan (verschillende soorten geprobeerd).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:57

Isabel schreef:
Hier was het geen succes. Ik vond het zelf eigenlijk maar vies, en ik de praktijk was het veel meer gedoe dan ik van tevoren ingeschat had.
Mijn zoontje vond het ook totaal niet fijn zitten, hij liep ook heel raar met de wasbare luiers aan (verschillende soorten geprobeerd).

Oh dit wist ik niet! Je was wel pas heel laat begonnen toch? Vanaf de geboorte is het sowieso anders. Vaak vinden oudere kindjes het natte gevoel ook heel naar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:09

Voor ons bleken wasbare luiers te vallen onder het lijstje van goede voornemens die heel fijn leken voordat baby er was, maar echt niet bleken te werken toen kind er eenmaal wèl was :=

Daarentegen zijn er ook hele volksstammen die het blijkbaar geweldig vinden.

Ik had allerlei soorten en maten luiers en inleggers en doekjes en frutsels gekocht, zag het helemaal zitten :#

Maar ik vond de pasvorm echt ruk en het leek me totáál niet comfortabel zitten, zo'n dikke prop van zowat oksels tot knieholtes bij een babietje en niet veel beter bij een grotere baby / peuter. Ik keek vooraf neer op wegwerpluiertjes maar die zaten zo veel beter om dat lijfje, en zo veel minder meuk om dat kind heen.

Met die plakbandjes ook gewoon perfect aanpasbaar en het bleef lekker licht, soepel en stretchy. Echt een less is more ervaring.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:09

Dat dikke pak vind ik ook wel t grootste nadeel van wasbaar. Ik ben er nu ook nog niet over uit of ik nog veel moeite ga doen voor wasbaar bij m'n jongste, maar beetje part time ernaast is al mooi meegenomen denk ik maar.. :')

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:30

lovelys schreef:
Ja dat hebben wij ook redbutton: zodra er een keer lekkage was: ja wasbaar is het toch niet he? toch maar wegwerp is veel makkelijker/ minder lekkages etc. Terwijl wij hadden gewoon kinderen die heel veel plasten XD

Bij de tweede was het direct: Oh nu al? Is wel veel voor zon kleintje? Zal de ontwikkeling wel in de weg gaan zitten....

Uiteindelijk waren ze snel klaar met de opmerkingen, omdat we zeiden: wij doen het op onze manier. Jullie hebben de kinderen ook op jullie manier mogen groot brengen (en we weten dat het nu niet altijd goed is geweest )

Onze wasroutine:
Eerst voorspoelen met wasmiddel en biotex. Daarna katoen wasprogramma + urine + extra spoelen, voorwas en inweken. Met ook weer biotex en wasmiddel. De katoenen was duurt in totaal 4,5 uur. Voorspoelen 20 min.

Terwijl ik juist bij wegwerp altijd lekkage heb. Altijd. 1x wat dunner poepen, het gaat er altijd langs. Al veel geprobeerd maar wegwerp is niet zo mijn ding haha.
De osteopaat zij tegen mij dat het voor de heupen wel goed is zo een dok pak, of het waar is geen idee.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:17

J0anieke schreef:
Isabel schreef:

Oh dit wist ik niet! Je was wel pas heel laat begonnen toch? Vanaf de geboorte is het sowieso anders. Vaak vinden oudere kindjes het natte gevoel ook heel naar.

Ja toen hij ruim een jaar was idd, misschien was het anders geweest als hij het vanaf de geboorte gewend was.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:20

Dus bijna 5 uur in de machine? Dat kost toch ongelooflijk veel stroom en tijd?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:34

Ik heb ze nog nooit zo lang gewassen hoor. _O-
Half uurtje koud water en daarna bont programma met voorwas. Gewoon normale wasmiddel (Ariël poeder met oxi spul van de ah).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:45

Ook als je het stroom- en waterverbruik meeneemt in de berekening, zijn wasbare luiers echt beter voor het milieu. Wij wassen met regenwater en hebben zonnepanelen, dus hooguit op een druilerige dag dat het ons een klein beetje stroom kost.
Ik spoel ze idd voor (20min) en dan een regulier 60 graden programma van ongeveer drie uur met handdoeken / pyjama’s van de kinderen / hydrofielen / aankleedkussenhoezen etc etc erbij.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 09:43

Hier ook voorspoelen en normaal programma.

Nu een nieuw merk en dat zit wel goed bij de jongste. Dus fijn!