Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nezzie schreef:verootjoo schreef:Je bent ook niet verplicht de alpha te volgen, dus als je jeuk krijgt zou ik het vooral niet doen.
Ze komen ze ook niet op slinkse wijze ronselen zoals in een sekte, dus dat scheelt.
{Knip}
Ik heb hem zelf ook gegeven maar vond er niks zwaars of dwingends aan.
Ik heb toch, net als meerdere mensen hier in het topic, een andere ervaring. In mijn studententijd heb ik een Alpha cursus gevolgd (nou ja, half). Het stond aangekondigd als cursus om wat meer informatie te krijgen, een basiscursus Christelijk geloof, en aangezien ik in een huis woonde met twee christelijke medestudenten besloot ik mij in te schrijven, gewoon om wat basiskennis op te doen.
De eerste woorden van de cursusleider waren: "Als je niet geloofd ben je niet voor Jezus. Als je niet voor Jezus bent, ben je tegen hem en dan ga je naar de hel!"
Daarna werd het niet veel beter, dus na twee avonden ben ik niet meer terug gekomen voor de derde.
Het is een achterbakse manier om mensen te ronselen onder het mom van informatie en dan vol er op duiken om te bekeren.
Kuggur schreef:Suzanne F. schreef:Het staat inderdaad wel in de Bijbel. Zelfs in het nieuwe Testament in Romeinen I.
Inderdaad. Maar volgens Janneke is het aanhalen van de bijbel, en ik citeer, "domme praatjes"
Suzanne F. schreef:Het staat inderdaad wel in de Bijbel. Zelfs in het nieuwe Testament in Romeinen I.
Kuggur schreef:De bijbel zegt zeer duidelijk wat er niet geoorloofd is wat betreft homosexueel gedrag.
Kuggur schreef:Onzin, over "domme praatjes" gesproken zeg.
De bijbel zegt zeer duidelijk wat er niet geoorloofd is wat betreft homosexueel gedrag.
Wat me tot een ander opvallend punt brengt. "Past het niet in ons straatje dan mogen we de bijbeltekst zo creatief interpreteren als we nodig vinden"...
anjali schreef:Kuggur schreef:Onzin, over "domme praatjes" gesproken zeg.
De bijbel zegt zeer duidelijk wat er niet geoorloofd is wat betreft homosexueel gedrag.
Wat me tot een ander opvallend punt brengt. "Past het niet in ons straatje dan mogen we de bijbeltekst zo creatief interpreteren als we nodig vinden"...
Ik ben het niet vaak met jou eens @Kuggur maar nu vind ik dat je rationeel gezien gewoon gelijk hebt.Overigens staan er heel wat teksten in de Bijbel,met name in het Oude Testament,die ik ook dieronvriendelijk vind. Maar het is een overgeleverde verzameling van diverse hele oude teksten en verhalen. In feite kun je met de Bijbel alles bewijzen,zowel het ene als het tegenovergestelde daarvan,als je erin thuis bent.
Anjali schreef:Ik ben het niet vaak met jou eens @Kuggur maar nu vind ik dat je rationeel gezien gewoon gelijk hebt.Overigens staan er heel wat teksten in de Bijbel,met name in het Oude Testament,die ik ook dieronvriendelijk vind.
Citaat:Maar het is een overgeleverde verzameling van diverse hele oude teksten en verhalen. In feite kun je met de Bijbel alles bewijzen,zowel het ene als het tegenovergestelde daarvan,als je erin thuis bent.
Zoolgangster schreef:trustHim schreef:Mocht je een laagdrempelige kerkdienst willen volgen, de livestream van mozaiek 0318 is heel fijn, elke zondag om 11 uur live en op youtube ook veel terug te vinden. Zij bieden ook alpha cursusen aan
Inderdaad!
oomens schreef:Bevolkingsgroei is toch altijd noodzakelijk als je continu strijd moet voeren met je buurstammen om datzelfde stukje vruchtbare grond langs de Jordaan?
Janneke2 schreef:oomens schreef:Bevolkingsgroei is toch altijd noodzakelijk als je continu strijd moet voeren met je buurstammen om datzelfde stukje vruchtbare grond langs de Jordaan?
Mag ik er op wijzen dat Rome aan de Tiber ligt...?
Er wordt al 'genoeg' (nu ja, te veel) uit verband gerukt.
(Anno nu, sinds plm 1980, ben ik tegen de bezetting van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en tegen de schending van het internationale recht.
Maar slechts een klein deel van de bijbel, de vroege profeten, gaan over het veroveren van het land rond de Jordaan.)
Of men neme het verhaal van Sodom en Gomorra.
Dat gaat puur over sexueel geweld. "Vreemdelingen...! Ha, mensen zonder netwerk, dus machteloos. - Buit! Sex!"
Nu waren er regels mbt het beschermen van gasten / reizigers (dat merk je tot op de huidige dag in het Oosten) - maar die werden dus met voeten getreden.
Er worden (na een gesprek van God met Abraham) (nota bene) eerst nog wat fatsoenlijke mensen uit de stad gehaald, met de rest loopt het beroerd af.
(Een 'correctie' op dit verhaal staat in het boek Jonah: daar gaat de vernietiging van de stad niet door. 'Zo kan het ook.')
Nergens in het verhaal staat 'dat Sodom werd gestraft omdat er homo's woonden', als in: dat twee vrouwen samenwoonden of twee mannen van elkaar hielden.
Janneke2 schreef:oomens schreef:Bevolkingsgroei is toch altijd noodzakelijk als je continu strijd moet voeren met je buurstammen om datzelfde stukje vruchtbare grond langs de Jordaan?
Mag ik er op wijzen dat Rome aan de Tiber ligt...?
Er wordt al 'genoeg' (nu ja, te veel) uit verband gerukt.
(Anno nu, sinds plm 1980, ben ik tegen de bezetting van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en tegen de schending van het internationale recht.
Maar slechts een klein deel van de bijbel, de vroege profeten, gaan over het veroveren van het land rond de Jordaan.)
Of men neme het verhaal van Sodom en Gomorra.
Dat gaat puur over sexueel geweld. "Vreemdelingen...! Ha, mensen zonder netwerk, dus machteloos. - Buit! Sex!"
Nu waren er regels mbt het beschermen van gasten / reizigers (dat merk je tot op de huidige dag in het Oosten) - maar die werden dus met voeten getreden.
Er worden (na een gesprek van God met Abraham) (nota bene) eerst nog wat fatsoenlijke mensen uit de stad gehaald, met de rest loopt het beroerd af.
(Een 'correctie' op dit verhaal staat in het boek Jonah: daar gaat de vernietiging van de stad niet door. 'Zo kan het ook.')
Nergens in het verhaal staat 'dat Sodom werd gestraft omdat er homo's woonden', als in: dat twee vrouwen samenwoonden of twee mannen van elkaar hielden.

oomens schreef:Maar een klein deel gaat direct over het veroveren van dat grondgebied ja.
Toch is de strekking van de gehele collectie boeken, of de gangbare uitleg die eraan gegeven werd, toch echt: "door dit aan te hangen word je (persoonlijk of als groep) succesvoller!"
Citaat:Dat is het mooie van wereldreligies, die hebben hun eigen gelijk door de tijd heen al ruimschoots bewezen.
Citaat:Hoeveel hoor je tegenwoordig nog van religies die in dezelfde periode zijn ontstaan en waarvan de gangbare interpretatie van de leefregels een concurrentienadeel opleverde?
Precies
Citaat:Interpretaties die sommige teksten letterlijk nemen kúnnen soms heel succesvol zijn, maar de meeste groepen die in de praktijk ook echt altijd die andere wang toekeren, die zijn in de geschiedenis nooit heel groot geworden.