Bijbelstudie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Bijbelstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:45

Ja het valt me inderdaad ook op hoe veroordelend mensen uit de hoek kunnen komen die hun christelijkheid hoog in het vaandel hebben staan.
Bedankt voor de prima illustratie daarvan Janneke.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:51

Het staat inderdaad wel in de Bijbel. Zelfs in het nieuwe Testament in Romeinen I.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:53

Suzanne F. schreef:
Het staat inderdaad wel in de Bijbel. Zelfs in het nieuwe Testament in Romeinen I.

Inderdaad. Maar volgens Janneke is het aanhalen van de bijbel, en ik citeer, "domme praatjes" :o?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:56

Nezzie schreef:
verootjoo schreef:
Je bent ook niet verplicht de alpha te volgen, dus als je jeuk krijgt zou ik het vooral niet doen.
Ze komen ze ook niet op slinkse wijze ronselen zoals in een sekte, dus dat scheelt.

{Knip}

Ik heb hem zelf ook gegeven maar vond er niks zwaars of dwingends aan.

Ik heb toch, net als meerdere mensen hier in het topic, een andere ervaring. In mijn studententijd heb ik een Alpha cursus gevolgd (nou ja, half). Het stond aangekondigd als cursus om wat meer informatie te krijgen, een basiscursus Christelijk geloof, en aangezien ik in een huis woonde met twee christelijke medestudenten besloot ik mij in te schrijven, gewoon om wat basiskennis op te doen.
De eerste woorden van de cursusleider waren: "Als je niet geloofd ben je niet voor Jezus. Als je niet voor Jezus bent, ben je tegen hem en dan ga je naar de hel!"
Daarna werd het niet veel beter, dus na twee avonden ben ik niet meer terug gekomen voor de derde.

Het is een achterbakse manier om mensen te ronselen onder het mom van informatie en dan vol er op duiken om te bekeren.

Hoe goed of slecht een Alpha cursus wordt gegeven, ligt aan degene die hem geeft. Als dat iemand is met de fijngevoeligheid /het fatsoen van een looien deur, is dat de verantwoordelijkheid van de leider. Iedereen geeft die cursus weer anders, nou ja, mag ik hopen. Anders jagen ze inderdaad mensen bij voorbaat al weg. Zo te lezen was jouw cursus leider lid van 'de Deur', die halen zulke fratsen uit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 15:59

trustHim schreef:
Mocht je een laagdrempelige kerkdienst willen volgen, de livestream van mozaiek 0318 is heel fijn, elke zondag om 11 uur live en op youtube ook veel terug te vinden. Zij bieden ook alpha cursusen aan

Inderdaad!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:01

Kuggur schreef:
Suzanne F. schreef:

Inderdaad. Maar volgens Janneke is het aanhalen van de bijbel, en ik citeer, "domme praatjes" :o?

Zou ik correct geciteerd mogen worden?

Kuggur schreef 'dat de bijbel duidelijk is over homoseksualiteit'.
Dat valt om eerder genoemde redenen onder domme praat.
Een bijbelcitaat is het echter niet.

En tegen de geijkte aan anti homo teksten staan nog wel een serie andere teksten.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-22 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:02

Suzanne F. schreef:

Dat stukje is in een hele context geschreven hè.
Daar staat dat die daden voortkwamen uit slechte verlangens. En dat het dus geen daden van liefde waren. Mensen deden dat zonder eerbied voor God en voor hun eigen waarden.
Er staat ook bij dat de mensen ruzie maakten en moorden pleegden, jaloers waren, logen en kwaad spraken over elkaar.
Het was dus een slechte wereld waar de schrijver van die brief in terecht kwam. Later in die brief schrijft hij duidelijk: het gaat erom hoe je van binnen bent. En dat Jezus je redt en de heilige geest je het inzicht kan geven in wat goed en slecht is. En nog veel meer van wat volgens Paulus de bedoeling is met ons leven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:08

... volgens mij gaat het in Romeinen 1 'gewoon' om tempelprostitutie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:13

Onzin, over "domme praatjes" gesproken zeg.
De bijbel zegt zeer duidelijk wat er niet geoorloofd is wat betreft homosexueel gedrag.
Wat me tot een ander opvallend punt brengt. "Past het niet in ons straatje dan mogen we de bijbeltekst zo creatief interpreteren als we nodig vinden"... _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:25

Kuggur schreef:
De bijbel zegt zeer duidelijk wat er niet geoorloofd is wat betreft homosexueel gedrag.

Goed dan, jij je zin.

Ik dacht dat je principeel atheist was, maar je bent iemand die is blijven hangen in schrifopvattingen van minstens vijftig jaar geleden.

(In principe kan dat. Mensen die in een strenge kerk zijn opgevoed en de club verlaten. En dan toch het oude gedachtengoed vasthouden.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:27

Kuggur schreef:
Wat me tot een ander opvallend punt brengt. "Past het niet in ons straatje dan mogen we de bijbeltekst zo creatief interpreteren als we nodig vinden"... _O-

Ik ben het niet vaak met jou eens @Kuggur maar nu vind ik dat je rationeel gezien gewoon gelijk hebt.Overigens staan er heel wat teksten in de Bijbel,met name in het Oude Testament,die ik ook dieronvriendelijk vind. Maar het is een overgeleverde verzameling van diverse hele oude teksten en verhalen. In feite kun je met de Bijbel alles bewijzen,zowel het ene als het tegenovergestelde daarvan,als je erin thuis bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:34

anjali schreef:
Kuggur schreef:

Ik ben het niet vaak met jou eens @Kuggur maar nu vind ik dat je rationeel gezien gewoon gelijk hebt.Overigens staan er heel wat teksten in de Bijbel,met name in het Oude Testament,die ik ook dieronvriendelijk vind. Maar het is een overgeleverde verzameling van diverse hele oude teksten en verhalen. In feite kun je met de Bijbel alles bewijzen,zowel het ene als het tegenovergestelde daarvan,als je erin thuis bent.

Je kan met de bijbel alles bewijzen maar Jezus heeft laten zien dat dat nou juist net de bedoeling niet is.
Waarom wil iemand zo graag gelijk hebben? Het maakt niet eens uit of het nu wel of niet ‘mag’. Laat staat dat wij er anderen erop mogen veroordelen, dat mag uitdrukkelijk niet.
Leef je leven voor God, heb vooral veel liefde voor je naasten en jezelf en vergeef elkaars fouten. Dat is mi de kern van het christelijk geloof.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 16:34

Anjali schreef:
Ik ben het niet vaak met jou eens @Kuggur maar nu vind ik dat je rationeel gezien gewoon gelijk hebt.Overigens staan er heel wat teksten in de Bijbel,met name in het Oude Testament,die ik ook dieronvriendelijk vind.
Citaat:
Maar het is een overgeleverde verzameling van diverse hele oude teksten en verhalen. In feite kun je met de Bijbel alles bewijzen,zowel het ene als het tegenovergestelde daarvan,als je erin thuis bent.

Excuses voor de knip.

Wat in het tweede stukje staat is exact waarom ik de uitspraak 'de bijbel is heel duidelijk in...' erg glibberig vind.

('Boek 1 heeft een duidelijk standpunt zus, boek 2 heeft standpunt zo' - daar kan ik mee uit de voeten.)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 18:19

Zoolgangster schreef:
trustHim schreef:
Mocht je een laagdrempelige kerkdienst willen volgen, de livestream van mozaiek 0318 is heel fijn, elke zondag om 11 uur live en op youtube ook veel terug te vinden. Zij bieden ook alpha cursusen aan

Inderdaad!

Dit wilde ik inderdaad ook voorstellen. 4 jaar terug zelf de keuze gemaakt om naar de kerk te gaan, door deze kerk!
Nu ben ik wel vaker ergens anders te vinden omdat ik de diepgang mis. Maar zo voor de start en het leren kennen van het geloof vind ik het een fantastische plek!

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 23:44

Ik ben niet gelovig op welke manier dan ook. Laat ik dat vooraf even duidelijk maken, dus eigenlijk heb ik vriiijjj weinig te zoeken in deze discussie, let alone topic :')
Maar dat stukje homosexualiteit raakte mij wel wat, zelf ben ik LHBT+, dus ja, natuurlijk raakt dat mij maar ook weet ik voor hoeveel mensen dit enorm moeilijk is om mee te leven, ivm geloof.

Nu weet ik niet de feiten, of nou ja, van wat ik hoor waar is.
Maar was dat homosexuele stukje niet gewoon slecht vertaald? Dit is tenminste wat ik zelf heb gehoord. Dat de bedoeling "jongen" is maar veranderd is in "man". Dus pedofilie is wat hier over geschreven word. homosexualiteit is een heel ander ding dan dat natuurlijk :=

Ik wil niemand hiermee aanvallen hoor, maar ik vind het ook wel interessant om hier toch weer wat over te leren. Elke dag iets nieuws leren is goed voor je *\o/*

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 06:42

Wat ik weet van mijn (voormalig gereformeerde en later theologie student) vriend is dat dat stukje wel slaat op 'heb geen seks met hetzelfde gender', MAAR dat dat toen zo gold omdat er een enorm tekort aan baby's was om de oversterfte door ziekten en conflict te compenseren en dat dat dus puur een overlevings'strategie' was van die volkeren. Er heeft dus nooit een ideologisch doel aan gehangen.

Hetzelfde geldt voor de strenge voedselwetten van Joodse mensen. Komt allemaal uit een tijd dat overlijden door vergiftiging/besmetting/rotting etc heel gewoon was en dat moest onder controle gebracht worden. Dus werden de voedselwetten in het leven geroepen, om dood door verkeerde bereiding/bewaring van voedsel (want, nog geen koelkasten en vriezers toen...) te beperken.

Zó veel uit de Bijbel schijnt dus gewoon een praktische inslag gehad te hebben, wat in de overlevering totaal uit verband is gerukt en ideologisch is geworden.

Kun je nagaan, LGBT+ worden nu afgeslacht omdat ze tóen bevolkingsgroei nodig hadden...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 07:56

Bevolkingsgroei is toch altijd noodzakelijk als je continu strijd moet voeren met je buurstammen om datzelfde stukje vruchtbare grond langs de Jordaan?
Dat is sinds de eerste uitgave van die boekenreeks nooit anders geweest.

De stam die de meeste kinderen krijgt en die ook nog eens gezond weet te houden tot ze ofwel wapens kunnen hanteren, ofwel fatsoenlijk het land kunnen bewerken, die krijgt vanzelf op den duur het overwicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:09

oomens schreef:
Bevolkingsgroei is toch altijd noodzakelijk als je continu strijd moet voeren met je buurstammen om datzelfde stukje vruchtbare grond langs de Jordaan?

Mag ik er op wijzen dat Rome aan de Tiber ligt...?

Er wordt al 'genoeg' (nu ja, te veel) uit verband gerukt.
(Anno nu, sinds plm 1980, ben ik tegen de bezetting van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en tegen de schending van het internationale recht.
Maar slechts een klein deel van de bijbel, de vroege profeten, gaan over het veroveren van het land rond de Jordaan.)

Of men neme het verhaal van Sodom en Gomorra.
Dat gaat puur over sexueel geweld. "Vreemdelingen...! Ha, mensen zonder netwerk, dus machteloos. - Buit! Sex!"
Nu waren er regels mbt het beschermen van gasten / reizigers (dat merk je tot op de huidige dag in het Oosten) - maar die werden dus met voeten getreden.
Er worden (na een gesprek van God met Abraham) (nota bene) eerst nog wat fatsoenlijke mensen uit de stad gehaald, met de rest loopt het beroerd af.
(Een 'correctie' op dit verhaal staat in het boek Jonah: daar gaat de vernietiging van de stad niet door. 'Zo kan het ook.')

Nergens in het verhaal staat 'dat Sodom werd gestraft omdat er homo's woonden', als in: dat twee vrouwen samenwoonden of twee mannen van elkaar hielden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:20

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

(Anno nu, sinds plm 1980, ben ik tegen de bezetting van de Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever en tegen de schending van het internationale recht.
Maar slechts een klein deel van de bijbel, de vroege profeten, gaan over het veroveren van het land rond de Jordaan.)

Dat gaat puur over sexueel geweld. "Vreemdelingen...! Ha, mensen zonder netwerk, dus machteloos. - Buit! Sex!"
Nu waren er regels mbt het beschermen van gasten / reizigers (dat merk je tot op de huidige dag in het Oosten) - maar die werden dus met voeten getreden.
Er worden (na een gesprek van God met Abraham) (nota bene) eerst nog wat fatsoenlijke mensen uit de stad gehaald, met de rest loopt het beroerd af.
(Een 'correctie' op dit verhaal staat in het boek Jonah: daar gaat de vernietiging van de stad niet door. 'Zo kan het ook.')

Nergens in het verhaal staat 'dat Sodom werd gestraft omdat er homo's woonden', als in: dat twee vrouwen samenwoonden of twee mannen van elkaar hielden.

Jij bent Bijbelvaster dan ik @Janneke. Maar, het woordje "sodomie" komt toch wel hiervandaan lijkt me?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 09:24

Jawel, zo is het verhaal eeuwenlang uitgelegd.

En op haar beurt is het verhaal van Sodom een correctie op het walgelijke verhaal in Richteren 19.

In feministische kring bekend als een 'text of terror'.

Ook daar vreemdelingen die door de stadsbewoners tot sex gedwongen dreigen te worden.
Als een soort zoenoffer worden twee naamloze vrouwen
(wel potver de
¥©®~¿] {^>§¶¶\} ¥
nog aan toe)

aangeboden aan de rotzakken
¥¢®}] <§¶¶}] ¢~¿¢] <§°¶§¦{] ¢™¿®¥

één vrouw wordt daadwerkelijke uitgeleverd
- door lafbekken aan rotzakken
¦¦§¶§×¦÷^®¥€©™§¶×÷;@#*#§¶×§¢÷¿¡§§¶¥} <×§

en zij blijkt de volgende dag dood |( |( |( |(

en een fatsoenlijke begrafenis krijgt ze ook niet.
Wel volgt oorlog, maar of je daar nou zo blij mee moet zijn....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:03

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

Maar een klein deel gaat direct over het veroveren van dat grondgebied ja.
Toch is de strekking van de gehele collectie boeken, of de gangbare uitleg die eraan gegeven werd, toch echt: "door dit aan te hangen word je (persoonlijk of als groep) succesvoller!"
Dat is het mooie van wereldreligies, die hebben hun eigen gelijk door de tijd heen al ruimschoots bewezen.

Hoeveel hoor je tegenwoordig nog van religies die in dezelfde periode zijn ontstaan en waarvan de gangbare interpretatie van de leefregels een concurrentienadeel opleverde?
Precies :)*

Interpretaties die sommige teksten letterlijk nemen kúnnen soms heel succesvol zijn, maar de meeste groepen die in de praktijk ook echt altijd die andere wang toekeren, die zijn in de geschiedenis nooit heel groot geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:47

oomens schreef:
Maar een klein deel gaat direct over het veroveren van dat grondgebied ja.
Toch is de strekking van de gehele collectie boeken, of de gangbare uitleg die eraan gegeven werd, toch echt: "door dit aan te hangen word je (persoonlijk of als groep) succesvoller!"

Ik ben veel te calvinistisch voor al dat meel in jouw mond.
Maar binnen dit onduidelijke gemompel hoor ik: 'er is 1 enkele gedachte die superieur is in de bijbel'.
Nog al een boude uitspraak.
Vandaar dat meel...?

Citaat:
Dat is het mooie van wereldreligies, die hebben hun eigen gelijk door de tijd heen al ruimschoots bewezen.

Als je 'gewoon' zegt, dat de geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars, kan ik dat meestal met je eens zijn.

En kijk met dit gegeven in mind naar het feit dat er texts of terror in de bijbel staan.

Als de bijbel enkel en alleen geschreven werd uit het perspectief 'hiephoi, wij hebben gewonnen, wij zijn fantastisch - en zo doe je dat', dan waren deze verhalen onmiddellijk en stuk voor stuk geschrapt.

Dus hou maar gauw op over eigen gelijk en succes enzo.
Citaat:
Hoeveel hoor je tegenwoordig nog van religies die in dezelfde periode zijn ontstaan en waarvan de gangbare interpretatie van de leefregels een concurrentienadeel opleverde?
Precies

Het zoroastranisme bestaat nog steeds, hoor.

En religies ontstaan niet aan de lopende band. (Ik meen tussen al dat meel in jouw mond de aanname te horen dat die religies er bij bosjes waren ofzoiets.)
Citaat:
Interpretaties die sommige teksten letterlijk nemen kúnnen soms heel succesvol zijn, maar de meeste groepen die in de praktijk ook echt altijd die andere wang toekeren, die zijn in de geschiedenis nooit heel groot geworden.

Houd toch op met dat meel in de mond.

Of ga je beweren dat het christendom nooit heel groot is geworden?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 10:55

Joh Janneke, ff dimmen zeg. Met je meel.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:05

Lees de bijbel, maar neem de teksten a.u.b. met een heel grote korrel zout. Maak er geen studie van: zonde van je tijd. Wetenschappelijk gezien blijft er weinig over van het waarheidsgehalte van de bijbel en blijf je beseffen dat de bijbel een collectie/selectie van teksten is van wat de kerk acceptabel en politiek handig vond.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 11:18