Gizeppie schreef:Mazida schreef:Een kleine ergernis, op dit moment ken ik mijn netwerk meerdere mensen die zich aan het omscholen zijn tot coach, een vrouwencoach, een leefstijlcoach, je-leven-veranderen-coach, kindercoach...
Eigenlijk is het ook heel makkelijk als je wat anders wilt, studies tot psycholoog, maatschappelijk werker, pedagoog etc. duren allemaal lang en iedereen mag zich coach noemen. En dan doe je nog een leuke cursus en dan ga je zo aan de slag
.
De coaches die ik ken hebben ook allemaal zware gebeurtenissen meegebracht, die gebruiken ze nu om adviezen te geven en daarom hebben ze nu de wijsheid in pacht.
Ach en iedereen moet het zelf weten, maar voegen al die coaches wat toe? Is een coach beter dan een echte psycholoog? Nou, mijn ergernis een keer geuiten wat vindt Bokt?
Ik vind het een kwalijke zaak dat men zich zo coach mag noemen en kwetsbare mensen mag helpen. Ik heb hier onderzoek naar gedaan vanuit meerdere regionale opdrachtgevers. Ook gaat er regelmatig wat mis, omdat er geen controle of kwaliteitskeurmerk wordt gehanteerd, waardoor mensen nog meer beschadigd worden. Maar net zoals hoefsmid/bekapper mag iedereen zich ook zomaar benoemen.
Ik vind het een kwalijke zaak dat door een cursus met veelal kwetsbare mensen mag werken. Als aanvulling op eerdere studies zou ik het nog wel begrijpen, maar ik vind dat er controle op uitgeoefend moeten worden op de kwaliteit..
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan maar vanuit mijn beroep echt tegen complexe situaties aan gelopen waarbij die coaches de situatie echt schaden. Die uit een goede bedoeling handelen maar die teveel druk zetten op een klant of cliënt zonder de juiste kennis te hebben. Omdat de contacten die ze hebben soms zoveel diepgang hebben mag er wat mij betreft ook een kwaliteits stempel worden gezet. En ik denk ook wel dat de coaches die zulke kwaliteiten bezitten daar niet eens een probleem mee hebben.