Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:05

Ik had het met mijn moeder over het moment dat ik erachter kwam. In groep 3, door een jongetje die jehova's getuige was en dat niet gewoon een keer zei, maar er zijn missie van maakte om iedereen te overtuigen van de waarheid.

Ik was daar heel verdrietig over, dus mijn moeder wilde het weer wat leuker maken, ik mocht degene zijn die op zolder ging stampen en cadeautjes klaarzette. Mijn eigen brein heeft daarvan gemaakt dat de rest, inclusief mijn oma, dus nog wél geloofden :') Ik heb dat dus echt nog jaaaaaren gedacht :+

Kimbers

Re: Help, mijn kind gelooft nog steeds in Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 23:25

Mooi dat ie zo stellig is :D
Ik dacht dat alle ouders het altijd in groep 5 moesten vertellen omdat er dan aan surprises gedaan wordt. Dat is dus niet een algemeen ding, weet wat geleerd.

Zou het gewoon vertellen nadat alle drukte van de feestdagen voorbij is. Eerst dmv vragen stellen, zodat hij er zelf wat over na kan denken maar als het kwartje dan niet valt het gewoon zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 00:09

Citaat:
Over vele jaren zal Sinterklaas er niet meer zijn denk ik. De basis is al gelegd. Op een gegeven moment wordt het steeds minder en dan stopt het een keer. De witte superieure man met zijn knechten is over tig jaar not done denk ik.

Ehm, ik mag toch hopen dat het anders gaat.

Jaahaa, er was rond 1850 een onderwijzer die eigenhandig de traditie weer nieuw leven inblies - en helaas met racistische trekjes.

Sint Nicolaas komt uit Myra, in het huidige Turkije.
Zo ontzettend wit is dat nou ook weer niet.

En Zwarte Piet (doe mij de komende jaren maar roetveeg Pieten) was/waren de Raven die Wodan op de hoogte hielden van wat er allemaal gebeurde in de mensenwereld.

En doe mij maar geen wereld waarin alle zaken rond mysterie, magie, traditie, mythe, toneel en fantasie om één of andere reden weggegooid worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:18

Nou hier heeft die kleine van ons (groep 3) blijkbaar ondanks op zijn hart drukken dat het een geheim is, iedereen vertelt dat Sinterklaas niet echt is. Vonden niet alle ouders even leuk := :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:27

Jeetje, als kinderen zo groot nog geloven, vertellen die ouders dan ook echt de leugens? Anders geloven ze toch niet meer?

Mijne is 5 en gelooft erin, maar doet dat zelf. Ik vertel zelf niks over Sinterklaas.
Hij zag dat die in het dorp anders was dan op tv. Ik vraag hem dan wat er dan anders was. Maar ga geen verklaringen oid geven. Hij weet ook dat het verklede mensen zijn en gelooft ook niet dat de cadeaus en pieten door de schoorsteen gaan.
Hij maakt met z’n fantasie z’n eigen verhaal en als de tijd rijp is gaat hij (denk ik) vanzelf merken dat het niet echt is.
Net als de kabouters waar hij in gelooft.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:02

Ze roepen bij onze dochter in de klas ook wel dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat vindt zij echt onzin.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:10

toen onze zoon 9 was ( groep 5) hadden we een kerstborrel bij ons in de straat en kwam daar een " kerstman" langs. Onze zoon kwam direct naar ons toe en zei.. die man is gewoon verkleed... Toen vroegen wij.. en sinterklaas dan?? Nee die was echt.. Wij vroegen een beetje door. Hoe kan hij nu op tv zijn en een uur later al bij ons in het dorp. Hij had overal een antwoord op. Vlak daarna dat hij 10 werd hebben wij hem verteld over het verhaal van de echte sinterklaas. Maar goed dit was dus ver na de viering. Hij vond het een machtig mooi verhaal en het heeft nooit een seconde ellende gegeven. Ik zou het nu niet meer vertellen aan je kind maar doe het na sinterklaas. bijv in januari oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:12

zonnebloem18 schreef:
Ze roepen bij onze dochter in de klas ook wel dat Sinterklaas niet bestaat, maar dat vindt zij echt onzin.

Hier 2 beste vriendjes die al jaren niet in Sinterklaas geloven, de 1 vanwege godsdienst dus zij doen er niet aan, en de ander omdat die steeds zo vreselijk in de stress ervan raakte. Hebben ze maar verteld dat het allemaal gespeeld is en pappa en mamma de cadeautjes kopen, net als wij nu. Ik liet dat vorig jaar al een beetje doorschemeren maar laat hem gewoon zelf aangeven waar hij voor open staat zeg maar :)

Van 2 andere vriendjes wist 1 het al wel maar die wil toch geloven schijnbaar dus moeder vond het niet zo leuk dat die van ons het had gezegd. (tja ik vind ook wel eens iets niet leuk dat andere kinderen doen := ) en dat andere jochie vond het belachelijk dat die van ons dat zei....en zielig voor Sinterklaas :D

Die moeder kon er wel om lachen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:12

Vind ik een goed idee, even wachten met vertellen tot na de feestdagen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:14

Mwoah ik zie niet wat er mis is met nu vertellen. Het is ook wel weer leuk om samen te grinniken om een Sinterklaas waarbij de snor niet goed vast zit, of een Piet waarbij dat hoedje inclusief kroeshaar helemaal naar achteren geschoven is :)) Die van ons had gisteren weer een hartstikke leuke middag met de intocht hier, lekker kneuterig en met heel veel hele leuke pieten waar hij altijd veel interactie mee heeft :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:57

... wat ik 'op mijn leeftijd' zo grappig vind : de ene traditie helpt de andere.

Ik heb het nog meegemaakt dat de Koningin, Juliana, op Soestdijk woonde.
En dat op haar verjaardag, 30 april, half Nederland defileerde en de jarige cadeaus aanbood (waarbij enige handelsgeest niet geschuwd werd).
Want de teevee was er bij en de andere helft van het land keek.
Precies hetzelfde wat we gisteren zagen.
Sinterklaas wordt jarig, krijgt een defilé, zijn vlag is uitgestoken op het paleis (oma ervaart dat zo) en allerlei steden en gemeenten komen vertellen over hun prachtige eigenschappen.
Burgemeesters met hun ketting en de 'spes patria', de kinderen (de hoop op de toekomst /'het vaderland').

Hoezo : 'Sinterklaas bestaat niet'...?
Er zijn wat korrels zout in het spel, dat klopt.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:36

Ik weet nog heel goed, toen ooit (lang geleden ) mijn ouders mij gingen vertellen dat Sinterklaas nep was...
Dat ik heeel erg boos ben geweest, want ik mocht niet liegen. En hun deden het dus wel. :') :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:39

suus_toes schreef:
Ik weet nog heel goed, toen ooit (lang geleden ) mijn ouders mij gingen vertellen dat Sinterklaas nep was...
Dat ik heeel erg boos ben geweest, want ik mocht niet liegen. En hun deden het dus wel. :') :')

Precies. Waar ligt de lijn tussen ‘meegaan in de magie’ en het liegen? Het blijft een achterbaks achter je rug om iets. Je wordt voor de gek gehouden, hoe dan ook. Ik ben daar misschien veel te nuchter voor maar ik zou dit niet willen voor mijn kind. Wees er gewoon duidelijk in dat Sinterklaas een leuk feest is waar mensen verkleed gaan als Sinterklaas en Piet (geen Zwarte piet meer natuurlijk) en dat er dan cadeautjes zijn. Leuk voor iedereen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:54

Ik vind het echt ongelofelijk hoe zwaar er wordt getild aan het 'liegen'. Kom op zeg, kijk hoe die kinderen genieten van de intocht/schoen zetten/samen liedjes zingen voor sinterklaas. Ik vond het geloven in sinterklaas fantastisch en heb dat als een hele fijne tijd ervaren die ik niet had willen missen. Ik ging er volledig in op, inclusief kleurplaten, wortels aanwijzen in de supermarkt. Ik ga mijn eventuele toekomstige kinderen zeker wél "voorliegen", omdat je die magie maar één keer kan ervaren, en ik er echt totaal geen kwaad in zie.

Ook de conclusies die over de ontwikkeling van kinderen wordt getrokken als ze op leeftijd x nog geloven vind ik best respectloos. Wie ben jij om dat vanaf een computerscherm te beoordelen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:59

Ik denk dat je gevoel erbij ook af zal hangen van hoe je het zelf ervaren hebt. Ik vond het ook echt een naaistreek toen ik er achter kwam, dat er zo tegen me gelogen was. Vandaar dat ik er voor zorg dat onze kleine mij dat niet kwalijk kan nemen. Maar ik wil hem ook het plezier niet ontnemen, en dat kan dus prima samen gaan :j

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:13

Ze komen er vanzelf wel een keer achter. Ik zou het op zijn beloop laten. Mijn dochter is 12 maar wil nog heel graag geloven, ook al weet ze beter. Hoe heerlijk is het om kind te zijn, het is al zo voorbij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:21

Badeendje schreef:
Ik vind het echt ongelofelijk hoe zwaar er wordt getild aan het 'liegen'. Kom op zeg, kijk hoe die kinderen genieten van de intocht/schoen zetten/samen liedjes zingen voor sinterklaas. Ik vond het geloven in sinterklaas fantastisch en heb dat als een hele fijne tijd ervaren die ik niet had willen missen. Ik ging er volledig in op, inclusief kleurplaten, wortels aanwijzen in de supermarkt. Ik ga mijn eventuele toekomstige kinderen zeker wél "voorliegen", omdat je die magie maar één keer kan ervaren, en ik er echt totaal geen kwaad in zie.

Ook de conclusies die over de ontwikkeling van kinderen wordt getrokken als ze op leeftijd x nog geloven vind ik best respectloos. Wie ben jij om dat vanaf een computerscherm te beoordelen?

Liegen is op zich best schadelijk voor kinderen.

Maar ze kunnen mi prima zelf geloven zonder dat je er als ouder om liegt.
Ik heb mijn kind nl niks verteld of geleerd over Sinterklaas, dat doen ze echt zelf. Ze leren het op tv, op school. Ze zetten hun schoen uit zichzelf en natuurlijk doe ik er dan wat in om mee te gaan. Maar ik ga idd de magie niet verpesten door te zeggen dat ik het zelf doe.
As ze er naar vragen wel.
En ik ga ook geen verhalen ophangen over hulpsinterklazen, echte en neppe en weet ik het wat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 13:45

Badeendje schreef:

Ik neem aan dat dit over mijn post ging van even terug? Let wel: dit was mijn mening en geen conclusie. Dus als ik dit ga toelichten dan heb ik liever niet dat je dit ziet als een door mij gepresenteerd voldongen feit, het is alleen maar mijn mening vanuit mijn eigen ervaring en visie gedeeld. :)

Wat ik zie en ervaren heb is dat de kinderen die hoger scoren op school (let op, ik zeg niet dat ze slimmer zijn) vaker kritische vragen stellen en wat anders naar de wereld en naar zaken kijken dan kinderen die lager scoren. De kinderen die nog in Sinterklaas geloven vanaf groep 5-6 stellen zichzelf die vragen niet of willen dat niet doen. Dat kan uit sociaal-emotioneel oogpunt zijn (ontwikkeling) maar ook omdat ze nog niet in staat zijn om de zaken op die manier te bekijken.

Zo zie je ook dat nurture en nature vaak opgaat bij de hogere scorende kinderen. Die komen vaak uit gezinnen met hoger opgeleide ouders en kregen van jongs afgaan een bepaalde manier van denken en ontwikkeling mee. Interessant om te bekijken en over te discussiëren in een ander topic misschien.
Maar hier gaat het om geloven in Sinterklaas. En mijn mening (geen algemene conclusie) is dat deze kinderen meestal qua ontwikkeling (of cognitief of sociaal emotioneel) niet voorop lopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:16

verootjoo schreef:
En ik ga ook geen verhalen ophangen over hulpsinterklazen, echte en neppe en weet ik het wat.

Ik heb het mijn ouders nooit kwalijk genomen dat ze daarover 'verhalen hebben opgehangen'. Het was de meest logische verklaring: om 12 uur zie je Sinterklaas op tv en nog geen uur later loopt hij bij ons in het dorp, maar ook in het dorp van ons nichtje aan de andere kant van Nederland. Hoe kan dat dan? Nou, wat denk je zelf? Oh, misschien zijn er mensen die hem helpen? Heel logisch. Prima toch? +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:20

Zou het aspect liegen ook niet vaker optreden wanneer ouders sinterklaas als dreiging en beloning gebruiken?
Als je niet op tijd gaat slapen dan kom je niet in het boek en zo?
Daar doe ik echt per definitie niet aan mee. Sinterklaas hoeft mijn kind niet op te voeden :o

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:48

Ik zou het hem voorzichtig vertellen, maar pas na 5 december.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:33

Sizzle schreef:
Zou het aspect liegen ook niet vaker optreden wanneer ouders sinterklaas als dreiging en beloning gebruiken?
Daar doe ik echt per definitie niet aan mee. Sinterklaas hoeft mijn kind niet op te voeden :o

Maar het is op zich wel leuk als een Sint of Piet zo ernstig tegen je kind zeggen dat het wel lief moet zijn / goed moet luisteren...dat kan allicht geen kwaad O:)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 17:07

Sizzle schreef:

Ook een hekel aan.

En sowieso, wat zegt dat dan over kinderen met ouders die niet zoveel te besteden hebben en dus weinig tot geen cadeaus krijgen? Wij doen dus niet aan 'stoute kinderen krijgen niks' verhalen en dat soort ellende.

Wij leggen al wel uit dat Sint geld krijgt van papa's en mama's om wat te kopen, want er zijn natuurlijk wel heeeel veel kindjes. Als Sint dat alleen moet doen is een beetje duur. En daarom doneren we ook wat, voor de papa's en mama's die dat niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:02

Oef nee kan me niet eens voorstellen dat mensen dat nog 'tegen' hun kinderen zouden gebruiken -O-
lijkt me echt iets van vorige eeuw.

Zo hoorde ik eens in de AH een moeder naar haar kinderen schreeuwen dat de politie zou komen als ze nu niet zouden ophouden. Zo'n dingen gaan mij écht te ver. Maar dat terzijde.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:33

Hier een loedermoeder die niet van sinterklaas houdt :Y)
Dat komt eigenlijk meer door hoe de rest ermee omgaat. Kinderen bedreigen lief te moeten zijn anders hoort luisterpiet dat etc :r

Mijn oudste was ongeveer 4 toen hij dingen opmerkte. Heb het hem meteen verteld hoe het zat. Wel bij verteld dat de meeste ouders het zelf aan hun kinderen willen vertellen. Hij heeft altijd meegedaan en nooit iets gezegd.

Mijn jongste is 7,had vorig jaar opmerkingen en ben dus het r gesprek aangegaan om te vragen hoe ze erover dacht. Nu geloofde ze ineens weer helemaal, maar sinds vorige week toch ook weer vraagtekens.
Ik ben zo'n ouder die niet van voorliegen houdt, ik ga dus het gesprek aan met ze om erachter te komen wat ze zelf denken, en vertel dan hoe het zit.
Zo doe ik het met alles, ik ben geen moeder met gouden handschoentjes, maar een hele realistische.
Vind niet iedereen leuk, maar dat is dan hun probleem.