Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 17:56

En toch vind ik het niet kunnen. De buurvrouw weet best dat ze niet meebetaalt, en dat het niet haar schutting is. Het is nogal brutaal om die dan wel te verven, zodanig dat de verf ook zichtbaar is aan de andere kant.
Als de woningbouwvereniging niet wil helpen, zou je de wijkagent kunnen vragen om interventie ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:04

Little_Gift schreef:
Shadow0 schreef:

Verhuurder kan dat wel weten/bepalen.

Bovendien maakt het voor de beschadiging aan de kant van de TS, de zichtbare grijze verf, niet uit of de schutting op de grens staat of niet - daar hoort gewoon geen verf van de buren te zitten. Punt. En die schade kun je in principe verhalen.

En eigenlijk zou ik het daar ook gewoon bij houden. Dan is die grens ook helemaal niet zo belangrijk. TS heeft onafhankelijk van de buurvrouw gekozen om de schutting te plaatsen - die situatie was niet helemaal ok, maar TS heeft wel een bewuste keuze gemaakt om daar geen gedoe in te zoeken - dus dat is nu geweest. Maar de verf is een nieuwe situatie, en die kan wel opgelost worden.
.

Fout.
Als de afscheiding op de erfgrens staat mag de buurvrouw met de helft van de schutting aan haar kant dus doen en laten wat ze zelf wil.
Zelfs zonder mee te betalen is dat gedeeld goed en mag zij haar kant schilderen.
Als zou blijken dat de schutting helemaal over de erfgrens staat op grond van de buurvrouw, mag zij zelfs de voorkant OOK schilderen en heb jij illegaal een constructie geplaatst op grond die niet door jou gehuurd werd en kan zij deze dus verwijderen en vernietigen als ze wil.

Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:14

Little_Gift schreef:
Fout.
Als de afscheiding op de erfgrens staat mag de buurvrouw met de helft van de schutting aan haar kant dus doen en laten wat ze zelf wil.

HAAR helft ja. Maar dus niet die vegen die nu aan de kant van de TS zitten, en strikt genomen ook maar de helft van de opstaande balken, die nu ook zo lelijk grijs zijn.

Citaat:
Als zou blijken dat de schutting helemaal over de erfgrens staat op grond van de buurvrouw, mag zij zelfs de voorkant OOK schilderen en heb jij illegaal een constructie geplaatst op grond die niet door jou gehuurd werd en kan zij deze dus verwijderen en vernietigen als ze wil.

Ik denk eigenlijk dat in die situatie de verhuurder er wat over te zeggen heeft. Want uiteindelijk is het niet het erf van de huurder, maar van de verhuurder. (Ik denk niet dat alles kan, maar ik zou zeker niet denken dat het automatisch zo is dat de buren een sloophamer kunnen nemen en zonder meer de boel kort en klein kunnen slaan.)

En ik lees tegenwoordig wel wat rechterlijke uitspraken, best interessant, en daar wil ook nog wel eens wat gezond verstand meewegen in de beslissingen, niet alleen maar de allerdorste interpretatie van de wet.
Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om de schutting daadwerkelijk te verplaatsen en de schade te herstellen binnen een bepaalde termijn, en dat de buren die schutting niet op eigen houtje mogen slopen alleen maar om de buren zoveel mogelijk op kosten te jagen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:17

_San87_ schreef:
Little_Gift schreef:

Daar koop je in de rechtbank helemaal niks mee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:17

sterregoud schreef:
En toch vind ik het niet kunnen. De buurvrouw weet best dat ze niet meebetaalt, en dat het niet haar schutting is. Het is nogal brutaal om die dan wel te verven, zodanig dat de verf ook zichtbaar is aan de andere kant.
Als de woningbouwvereniging niet wil helpen, zou je de wijkagent kunnen vragen om interventie ?

En wat moet die doen dan als het recht zegt dat zij haar kant mag verven omwille van erfgrens en dus gedeeld goed?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:18

Little_Gift schreef:
_San87_ schreef:

Daar koop je in de rechtbank helemaal niks mee.

Correct. In het dagelijks leven des te meer.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-10-21 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:18

Heb je geen rechtsbijstand?

Ik zou het in deze niet zomaar laten rusten, maar zeker wijkagent, buurtbemiddeling enz inzetten.
Ze is gewoon TE brutaal. Niet iemand die toevallig niet mee kan betalen, maar klinkt als een gehaaide troela.
De schutting gevaarlijk, wanneer jullie een nieuwe zetten voor hun feest en dan natuurlijk nu jullie "geld" over schilderen.
Nee, die doet dat expres en gaat elke grens die er over kan gaan over en over.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:24

Little_Gift schreef:
sterregoud schreef:

En wat moet die doen dan als het recht zegt dat zij haar kant mag verven omwille van erfgrens en dus gedeeld goed?

Je mag het toch niet zo verven dat de andere kant er last of schade van ondervindt ?

Amber_anne

Re: Schuttingconflict: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 20:21

Ach ts anders haal je de schutting delen weg en span je aan jouw kant een paar stroom draden. Ben je er denk ik ook snel vanaf }:)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 01:55

corinep schreef:
Ik denk dat ik m weer weg zou halen, iets anders tussen de palen spannen dat ze niet makkelijk in je tuin komen en zeggen dat je hem terug plaatst na betaling.

Verf is er waarschijnlijk zo opgekwakt dus kun je wellicht makkelijk verwijderen met een schuurmachine of speciale slijpschijf om verf te verwijderen.

Orgineel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 06:54

En sowieso geen optie zoals TS al meermaals heeft gezegd. Die schutting blijft gewoon staan want daar hebben ze veel werk en kosten aan gehad.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 10:00

Ik hoop dat de woningbouw meer duidelijkheid kan geven over de erfgrens inderdaad.

Het enige dat wél zeker is, is dat onze kant schade heeft ondervonden aan haar actie. In hoeverre het verven van de andere kant juridische fout is, is discutabel, maar hoe dan ook is het hele gedrag mega asociaal en egocentrisch. Zoals hierboven iemand schreef is inderdaad de vraag in hoeverre laat je zoiets gaan in het belang van je woongenot of moet je juist luid en duidelijk halt toe roepen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:21

Ik denk dat als je nu niets zegt/doet het wel door blijft gaan dit soort gedrag, dan kunnen zij denken dat je alles wel prima vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:39