Wat zouden jullie doen met “vaste” parkeerplekken in buurt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:42

Heel simpel, openbare parkeerplaatsen zijn openbaar.

Wordt nog leuk als er straks buren elektrisch gaan rijden en er openbare laadvoorzieningen gaan komen...

Overigens, als ik niet voor de deur kan parkeren met zware boodschappen dan doe ik even alsof ik pakketbezorger ben.
Knipperlichten aan, boodschappen er snel uit en weer instappen en een extra half rondje rijden (ivm eenrichringsverkeer) en hem in de straat achter ons parkeren, waar maar aan 1 zijde woningen zijn en aan die zijde enkele parkeervakken, enkele huizen met eigen oprit en aan de overkant altijd ruimte zat voor een (paar) auto('s) uit onze straat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:57

Vjestagirl schreef:
Hier staat ondertussen al een maand de kampeerbus van de schuin-overburen recht voor mijn oprit/carport (aan de overkant van de straat) omdat er op hun oprit een grote puincontainer staat. Het maakt dat ik mijn eigen oprit bijna niet meer uit- of in kan. Het ding is PostNL oranje en dat is niet bepaald mijn lievelingskleur, maar hij staat ook wel voor mijn keukenraam dus ik zie hem de hele dag. Leuk detail is dat ze hem ook voor hun eigen raam neer hadden kunnen zetten, maar dat dus niet doen.
Vind ik dat irritant: ja.
Heb ik erover gedacht om te vragen of ze hem ergens anders willen parkeren: ook ja.
Ga ik dat doen: nee natuurlijk niet. Het is de openbare weg en ondanks dat de gemeente weet dat auto's die daar parkeren een probleem vormen voor de mensen aan onze kant van de straat, willen ze er niet aan om dat te verbieden. Dus het is wat het is.

Overigens vind ik wel dat bedrijfsbusjes niet in een woonwijk horen, maar gewoon op een bedrijventerrein. Het worden er meer en meer en ondanks dat ze vaak keurig netjes bestickerd zijn, maken ze niet perse mooi uitzicht en ontnemen ze ook best wat zicht. Maar ook daarvan: het is openbare weg en zolang de gemeente het toestaat is het goed.

Bedrijfsbusjes niet in een woonwijk? Dat kan niet. Er zijn mensen die een busje nodig hebben voor hun werk en die niet ergens anders kwijt kunnen.
Mijn man had zo vaak een grote bus bij zich en rijdt nu ook met een transporter. Die je ook in verschillende maten hebt.........

Zie al voor me dat hij die op zijn werk moet achterlaten. Dan is de hele functie er ook gelijk wel vanaf. Dat kan gewoon niet.

En dan kan je wel helemaal gaan selecteren. Mogen vieze auto's niet meer in een nette buurt. Staat de kleur van auto's je wel aan? Of is het een verkeerd merk?

Als mijn man met een grote Audi thuiskomt, is het ook een belachelijk groot slagschip. Maakt nu hier niks uit, maar die past niet in een klein vakje.

Heb zelf een USA station achtig model. Maar we hebben ook weleens een pick up gehad, just for fun. Die hoor je, steekt uit.........

En dan de grote gezinnen die een busje hebben omdat ze meerdere kids hebben bijv. Zijn gewoon personen vervoer modellen.

Wij hadden jaren lang een Renault Traffic verhoogd, voor rolstoel vervoer. Pal voor de deur ook vanwege verlaagde stoep daar. Moeten we die ook op een bedrijven terrein gaan zetten?

Mensen keken er vast tegenaan, maar je moet allemaal kunnen leven en we vinden allemaal weleens iemands tuin, gordijnen, auto's etc niet mooi. Tja.........

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 15:15

Kampeerwagens mogen officieel niet langer dan 3 dagen op de openbare weg staan..

Tenzij anders in julie gemeente

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:14

Bedrijfsbusjes weren uit een woonwijk is lastig, maar je kan wel bedenken waar je hem neerzet. Waar ik voorheen woonde zijn er 7 parkeerplekken voor 10 huizen.
Ookal al mag het is het heel irritant als een buurman zijn prive auto, zijn bedrijfsbus en de auto van zijn vrouw voor de deur heeft. Waarbij hij de bus niet pal voor zijn deur zette want dat verpest zijn uitzicht maar wel 2 vakken verderop.
Op 20 a 30 meter afstand meer dan genoeg parkeerruimte.
Dit is er ook een van het type dat als hij de bus bv wel verder heeft staan en met zijn prive auto weg moet dan eerst zijn bus haalt, zijn auto uit het vak rijdt en dan de bus in het vak zet zodat hij dat plekje niet aan een ander kwijt is.

superpony

Re: Wat zouden jullie doen met “vaste” parkeerplekken in buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 00:55

Of mensen zijn bang voor ellende. In bedrijfsbusjes ligt vaak veel van waarde en wordt ook vaak ingebroken of het gehele busje wordt gestolen. Dan is het voor mensen vaak een reden om hem juist in bewoond gebied, in het zicht, op een drukke plek te zetten etc.

En dan nogmaals; misschien vind ik een rode auto lelijk of een vieze, of eentje met roest, of een bepaald merk.........Er zijn genoeg auto's die bijna even groot en hoog zijn als bijv de standaard transporter.
Kijk er al een week tegenaan en stoort me geheel niet. ML staat op vak voor keuken/eetkamer raam waar we het meeste zijn. Mijn auto staat voor de garage. Had ook mijn auto daar kunnen zetten, maar we hebben er geen last van. Kan er ook omheen kijken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:43

Marije_jiplover schreef:

Wordt nog leuk als er straks buren elektrisch gaan rijden en er openbare laadvoorzieningen gaan komen...

Overigens, als ik niet voor de deur kan parkeren met zware boodschappen dan doe ik even alsof ik pakketbezorger ben.
Knipperlichten aan, boodschappen er snel uit en weer instappen en een extra half rondje rijden (ivm eenrichringsverkeer) en hem in de straat achter ons parkeren, waar maar aan 1 zijde woningen zijn en aan die zijde enkele parkeervakken, enkele huizen met eigen oprit en aan de overkant altijd ruimte zat voor een (paar) auto('s) uit onze straat.

Onze buurman heeft al redelijk lang een eigen laadpaal, en moest ik ooit een elektrische auto aanschaffen dan zou ik denkelijk ook een eigen paal laten plaatsen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:45

Sansevieria schreef:
Marije_jiplover schreef:

Onze buurman heeft al redelijk lang een eigen laadpaal, en moest ik ooit een elektrische auto aanschaffen dan zou ik denkelijk ook een eigen paal laten plaatsen.

In geval van bedrijfswagens worden deze vaak zelfs oo kosten van het bedrijf geplaatst :)
Weet wel niet of dat kan bij openbare plekken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:51

Bij onze gemeente is het zelfs zo dat als een laadpaal aangevraagd wordt voor een openbare plek, dit een gedeelde plek is; je auto mag hier alleen staan zolang hij laadt en wanneer iemand anders een laadpaal aanvraagt, mag er niet binnen x aantal meters nog een paal zitten. Bij ons zit verderop in de straat een paal, als ik een elektrische auto koop, zou ik die moeten gebruiken (en dus direct verplaatsen zodra de auto volgeladen is). Feitelijk zie ik die twee parkeerplaatsen vrijwel altijd leeg, terwijl de parkeerdruk hoog is. Heel praktisch is het dus niet. :+

Mijn zwager heeft in een andere gemeente een elektrische auto, daar gelden dezelfde regels. Hij is constant in de weer met zijn auto verplaatsen en als de paal bezet is, in de gaten houden wanneer deze vrij is. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 06:52

Poekkie schreef:
Sansevieria schreef:

In geval van bedrijfswagens worden deze vaak zelfs oo kosten van het bedrijf geplaatst :)
Weet wel niet of dat kan bij openbare plekken.

Openbaar betekent dat iedereen er gebruik van mag maken. Zodra de auto opgeladen is, moet de parkeerplek vrijgemaakt worden. Betwijfel of een bedrijf daaraan meewerkt.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:01

Het verbaast me om te lezen dat de ergernis is dat parkeerplekken vol staan. Hier hebben we parkeerplaatsen genoeg in de straat maar het overgrote deel van de buren flikkert gewoon de auto op straat neer recht voor de deur. Ondanks tig vrije parkeervakken.

De buren naast ons zetten netjes hun autoś op de oprit en wij onze 3 auto's ook ondanks dat we dan af en toe aan het wisselen zijn afhankelijk van welke auto we nodig hebben maar de rest is echt verschrikkelijk. Je moet slalommend de straat door en als er dan eens groot verkeer komt zoals een kraan of een vrachtwagen die komt leveren is er een probleem. Maar handhaving gebeurt helaas niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:51

superpony schreef:
Vjestagirl schreef:
Hier staat ondertussen al een maand de kampeerbus van de schuin-overburen recht voor mijn oprit/carport (aan de overkant van de straat) omdat er op hun oprit een grote puincontainer staat. Het maakt dat ik mijn eigen oprit bijna niet meer uit- of in kan. Het ding is PostNL oranje en dat is niet bepaald mijn lievelingskleur, maar hij staat ook wel voor mijn keukenraam dus ik zie hem de hele dag. Leuk detail is dat ze hem ook voor hun eigen raam neer hadden kunnen zetten, maar dat dus niet doen.
Vind ik dat irritant: ja.
Heb ik erover gedacht om te vragen of ze hem ergens anders willen parkeren: ook ja.
Ga ik dat doen: nee natuurlijk niet. Het is de openbare weg en ondanks dat de gemeente weet dat auto's die daar parkeren een probleem vormen voor de mensen aan onze kant van de straat, willen ze er niet aan om dat te verbieden. Dus het is wat het is.

Overigens vind ik wel dat bedrijfsbusjes niet in een woonwijk horen, maar gewoon op een bedrijventerrein. Het worden er meer en meer en ondanks dat ze vaak keurig netjes bestickerd zijn, maken ze niet perse mooi uitzicht en ontnemen ze ook best wat zicht. Maar ook daarvan: het is openbare weg en zolang de gemeente het toestaat is het goed.

Bedrijfsbusjes niet in een woonwijk? Dat kan niet. Er zijn mensen die een busje nodig hebben voor hun werk en die niet ergens anders kwijt kunnen.
Mijn man had zo vaak een grote bus bij zich en rijdt nu ook met een transporter. Die je ook in verschillende maten hebt.........

Zie al voor me dat hij die op zijn werk moet achterlaten. Dan is de hele functie er ook gelijk wel vanaf. Dat kan gewoon niet.

En dan kan je wel helemaal gaan selecteren. Mogen vieze auto's niet meer in een nette buurt. Staat de kleur van auto's je wel aan? Of is het een verkeerd merk?

Als mijn man met een grote Audi thuiskomt, is het ook een belachelijk groot slagschip. Maakt nu hier niks uit, maar die past niet in een klein vakje.

Heb zelf een USA station achtig model. Maar we hebben ook weleens een pick up gehad, just for fun. Die hoor je, steekt uit.........

En dan de grote gezinnen die een busje hebben omdat ze meerdere kids hebben bijv. Zijn gewoon personen vervoer modellen.

Wij hadden jaren lang een Renault Traffic verhoogd, voor rolstoel vervoer. Pal voor de deur ook vanwege verlaagde stoep daar. Moeten we die ook op een bedrijven terrein gaan zetten?

Mensen keken er vast tegenaan, maar je moet allemaal kunnen leven en we vinden allemaal weleens iemands tuin, gordijnen, auto's etc niet mooi. Tja.........

Zo te lezen in dit topic zijn er veel mensen niet op de hoogte dat de plaatselijke apv vaak iets zegt over campers EN die hele grote bedrijfsbussen.
Die mogen niet in de bebouwde kom parkeren tussen 18 uur en 7 uur en/of soms zelfs de hele dag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:07

Hier is het langer dan 6 mtr en/of hoger dan 2.40 dat je niet tussen 18-7 uur op de openbare weg mag parkeren.

Bedrijfsbussen blijven daar vaak wel binnnen of je moet een extra verlengde hebben. Campers en vrachtwagens vallen daar vaak buiten.

Maar TS, nog nieuws op het parkeerfront? Gisteren een poging gedaan of niet?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:07

@Sunnda: Maar dat doet er niet toe als er niet gehandhaafd wordt. En als dat wel gebeurt gaat de bus op de eigen oprit en staan de privé auto’s aan de straat. Zelfde probleem.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:56

Leo schreef:
Bij onze gemeente is het zelfs zo dat als een laadpaal aangevraagd wordt voor een openbare plek, dit een gedeelde plek is; je auto mag hier alleen staan zolang hij laadt en wanneer iemand anders een laadpaal aanvraagt, mag er niet binnen x aantal meters nog een paal zitten. Bij ons zit verderop in de straat een paal, als ik een elektrische auto koop, zou ik die moeten gebruiken (en dus direct verplaatsen zodra de auto volgeladen is). Feitelijk zie ik die twee parkeerplaatsen vrijwel altijd leeg, terwijl de parkeerdruk hoog is. Heel praktisch is het dus niet. :+

Mijn zwager heeft in een andere gemeente een elektrische auto, daar gelden dezelfde regels. Hij is constant in de weer met zijn auto verplaatsen en als de paal bezet is, in de gaten houden wanneer deze vrij is. :=

He maar dat is echt te gek voor woorden… zo’n laadbeurt duurt uren, dan ben je constant in de stress. Wat een miserie.

@San87: hoe dat zit met openbare plekken weet ik dus ook niet. Bij mijn bedrijf bvb is de policy dat ze een paal komen installeren voor je. Maar als je in een rijtjeshuis zonder oprit woont, dan heb ik geen idee hoe ze dat doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:59

Cowboy55 schreef:
@Sunnda: Maar dat doet er niet toe als er niet gehandhaafd wordt. En als dat wel gebeurt gaat de bus op de eigen oprit en staan de privé auto’s aan de straat. Zelfde probleem.

In dat geval is er geen probleem toch? Alle voertuigen staan waar ze horen. Dat jij het stom vindt dat er dan extra openbare plaatsen bezet zijn kan ik begrijpen, maar is eig geen probleem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:17

hier zijn tussenwoningen met laadpaal maar dan moet die kabel over de stoep wel degelijk afgeschermd zijn met een gebogen metalen plaat erover zodat niet iemand zijn nek breekt erover, gedoe is het wel dan... en er staan hier 2 algemene palen maar degene die als 1e gaat opladen laat gewoon heel aso zijn auto staan....

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:31

Even getwijfeld om te reageren maar toch maar.
Wij wonen aan een weg waar in het begin 10 huizen staan met voor ieder huis 1 parkeerplek(met verf aangegeven), de andere huizen hebben een eigen oprit, aan het begin van de weg is een kleine parkeerplaats die meestal redelijk vol staat met auto's van bewoners aan het water die meestal helemaal niet met de auto bij huis kunnen komen. Beetje situatie huizen achter huizen.
Er is ook naast die parkeerplaats een restaurant waar standaard op woensdag de Rotary zit en waar ook zeer regelmatig feestjes zijn, met als resultaat alles staat overvol met auto's.

Wij kunnen niet even in de straat ernaast ofzo de auto parkeren want er zijn geen straten ernaast. Dit alles leidt niet alleen tot ergernis maar ook tot zeer gevaarlijke situaties omdat als alles vol staat op de weg groot verkeer/landbouw en vrachtwagens er eigenlijk niet langs kunnen maar elkaar beslist niet kunnen passeren, wat regelmatig problemen geeft dat alles vast staat.
Toen wij nieuwe buren kregen met 3 auto's ben ik ook even gaan praten en gevraagd of er misschien 2 auto's op de parkeerplaats konden worden neergezet daar staat onze 2e auto ook altijd, dit vonden ze niet leuk want moesten ze 3 minuten lopen. Andere kant ook nieuwe buren met 2 auto's en de buren aan hun andere kant gevraagd hebben gevraagd of ze auto 2 op de parkeerplaats willen zetten.

Ja zijn openbare plaatsen voor onze huizen maar omdat er erg weinig parkeermogelijkheid is heeft ieder 1 auto voor de deur en eventuele 2e auto op de parkeerplaats.
Sinds kort hebben een aantal huizen met oprit op de weg een kruis laten aanbrengen anders konden ze hun uitrit niet uit (terwijl dit wel kan maar goed)en de gemeente staat dit toe.
Met een aantal buren zijn we nu zover om bij de gemeente te vragen of de parkeerplekken voor onze huizen prive plaatsen kunnen worden omdat het altijd gedoe is.
Ik snap dat klanten van het restaurant ook willen parkeren maar ja daar kunnen wij niks aan doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:20

Vroeger ook wel het nodige gedoe gehad toen ik nog bij m'n ouders woonde. Doodlopende straat met achterin parkeervakken, maar wel maar 16 voor 16 huizen. Dat gaat dus niet werken met meerdere auto's per huis, dus aan het begin van de straat (waar wij ook woonden) werden auto's aan één kant langs de stoeprand gezet. Naast onze tuin (hoekhuis) was nog een strook gras van de gemeente die ook regelmatig gebruikt werd om te parkeren, maar dan hield het ook wel op. Verderop langs de weg zetten was geen optie omdat je dan deels op de weg zou staan, en daar reed ook vrachtverkeer omdat er een stuk achter ons een loods van een bedrijf en enkele boomgaarden waren (ook allemaal doodlopend, dus je moest bij onze straat langs)

De overbuurman had een oprit die uitkwam aan de doodlopende straat op het stuk waar ook auto's langs de stoeprand stonden. Er was meer dan genoeg ruimte om de draai te maken (zeker met zijn autootje), maar hij was niet zo'n held en er was dus regelmatig gedoe als iemand tegenover z'n uitrit geparkeerd stond. Uiteindelijk heeft hij daar via de gemeente de stoep weg laten halen en twee parkeervakken laten maken, heeft 'ie zelf financieel behoorlijk aan bijgedragen. Probleem was dat die stoep niet heel breed was en daarnaast gelijk een flinke coniferenhaag stond. Je zet je auto ook niet in de haag neer, dus alles bij elkaar schoot 'ie er 40 cm mee op ofzo. Hij had beter de uitrit een kwartslag kunnen laten draaien voor dat geld :')

Cowboy55 schreef:
Nou, het is niet slechts een 1st world problem

Cowboy55 schreef:
maar er zijn nog steeds weinig parkeerplekken omdat 2/3/4 (bedrijfs-)auto's per huis de norm is

Dat maakt het juist een first world problem :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:39

Gisteravond dolle pret : alles stond vol. Volgende straat alles vol. Uiteindelijk het blok links en rechts rondgereden maar nergens meer plaats. Toen de auto geparkeerd op de stoep aan de gevel van de overburen. Mijn buurman had al hetzelfde gedaan. Je mag eigenlijk maar aan één kant van de straat parkeren, maar goed, ze konden erdoor. Gelukkig vanmorgen 6 uur weggereden, maar het voelde heel aso. Maar goed, ik ga ook niet buiten het dorp parkeren, vol is vol.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:45

Hier in de straat (doodlopend, eindigt op een parkeerterrein bij flats) mag je ook niet aan de stoep parkeren, staat zelfs een bord aan het begin van de straat, maar het wordt inmiddels wel gedoogd. Is ook niet veel keus, er zijn een kleine 120 plekken voor 180 appartementen :')

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 12:49

MarliesV schreef:
Hier is het langer dan 6 mtr en/of hoger dan 2.40 dat je niet tussen 18-7 uur op de openbare weg mag parkeren.

Bedrijfsbussen blijven daar vaak wel binnnen of je moet een extra verlengde hebben. Campers en vrachtwagens vallen daar vaak buiten.

Hier idd dezelfde regels. Wij hebben zon verlengde bus en die mag idd niet aan de weg. Maar buiten de bebouwde kom willen wij hem ook nirt neerzetten met al het gereedschap erin. Zijn op meerdere plekken in de omgeving bussen leeg gehaald. Gelukkig past onze bus net aan op de oprit maar staat dus de gewone auto altijd aan de straat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:03

Sunnda schreef:
Zo te lezen in dit topic zijn er veel mensen niet op de hoogte dat de plaatselijke apv vaak iets zegt over campers EN die hele grote bedrijfsbussen.
Die mogen niet in de bebouwde kom parkeren tussen 18 uur en 7 uur en/of soms zelfs de hele dag.

Dat zal vast per plaats verschillen, maar het ging hier om Transporters. Die zijn er in verschillende maten, maar zijn echt niet zo heel groot. Zeker als ik ze vergelijk met de grotere auto's vallen die enorm mee.

Maar ook de Crafter moest weleens mee naar huis en dan moet je hem toch kwijt. Als je ergens woont, waar gewoon geen andere plekken zijn, zet je hem voor de deur. Het is voor mensen echt onmogelijk vaak om die op een andere lokatie te laten staan. Als mijn man die bij zich heeft, heeft het een reden dat die niet 20km verderop op het werk blijft staan.

Daarbij zijn busjes vaak slachtoffer van inbraak.

Waar we woonden hadden heel veel mensen ook wekenlang een caravan voor de deur staan. Werd schoongemaakt, opgeruimd en ingeruimd voor vertrek. Bij terugkomst weer hetzelfde. Niemand heeft ooit lopen zeuren en er is ook nooit controle geweest.

Als ik ook kijk naar de grootste personen auto's zou je die ook moeten gaan verbieden. De grootste Mercedes, Tesla, Audi etc kijk je ook niet even overheen of omheen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 13:38

MarliesV schreef:

Nee mijn vriend vond het niet gepast. Ging niet om de parkeerplekken zelf maar hij vond het uitlokken als we het nog eens deden, wat ik wel snap. Ik heb verder niks meer van die vrouw gehoord. We hebben ook gewoon op onze eigen plekjes kunnen parkeren tot nu toe.

Wat ik wel heel toepasselijk vindt is hoe ze zelf parkeert. Ik zag het gisteren heel toevallig. Ze neemt zelf echt 2 plekken in beslag met parkeren :')
Het is een wat langere auto maar die past prima op een plek. Dat noem ik gewoon slecht en arrogant parkeren. Dan vind ik al helemaal niet dat ze bij de deur moet komen staan klagen :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:20

Dit doet me echt dingen aan die dorpen waar men heus heel vriendelijk is tegen import, mits je je 'aanpast'. En dan vervolgens met allerlei van dit soort gekke regeltjes komen.

Koop dan nieuwbouw, plek zat ;)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 14:48

Tiggs schreef:
Dit doet me echt dingen aan die dorpen waar men heus heel vriendelijk is tegen import, mits je je 'aanpast'. En dan vervolgens met allerlei van dit soort gekke regeltjes komen.

Koop dan nieuwbouw, plek zat ;)

Daar kan ik zoooo niet tegen. Wat ik wel belangrijk vindt is dat je gewoon de taal een beetje kent en de cultuur hier een beetje als je van plan bent hier te blijven. Wat je verder doet moet je zelf weten