Hoeveel geef je op een bruiloft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:34

_San87_ schreef:
Liezel1 schreef:
Mij is altijd geleerd: je geeft wat het bruidspaar voor jou aan kosten heeft.

Pro corona hebben wij nog een bruiloft gehad in FR van hele goede vrienden (zijn zelf Frans). Ze hadden een kasteel afgehuurd en wij hadden een gezinssuite. De hele dag meegemaakt, kerk, gemeentehuis, receptie, eten, feest en de volgende ochtend ontbijt.
Ik was met mijn ouders en zus en we hebben elk 100 euro gegeven, dus 400 totaal. De heen en terugreis was uiteraard ook voor eigen rekening, net als kleding etc.

Echt? Ik geloof dat je het bedrag dat je gegeven hebt dan wel erg laag hebt ingeschat.

Tenminste, als je instelling geven wat het bruidspaar aan jou aan kosten heeft.

In dit geval zal het dat niet gedekt hebben nee.... maar meer zat er op dat moment even niet in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:39

Mij is dat ook ooit geleerd wat je eet en drinkt geef je aan waarde.
Maar zoals gezegd ik vind een frietje ook lekker. Dat hoeft geen duur diner te zijn. Dat is toch echt wat het bruidspaar wil.
En dan moet je ook nog van te voren inschatten hoe luxe het zal zijn.

Jannie79

Re: Hoeveel geef je op een bruiloft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:56

Wij hadden op onze bruiloft heel duidelijk op de kaart staan dat we geen cadeauwensen hadden maar voor ons de aanwezigheid van de gasten het cadeautje was.

Ik hoef geen enveloppen met grote bedragen in. Wij hebben bewust gekozen voor de vorm bruiloft die we hadden en bewust gekozen voor alle mensen die ons lief zijn. Wij waren blij met het feit dat iedereen de moeite genomen had om naar ons feest te komen en samen van een bijzondere dag te genieten.

Van de een kregen we een mooie zelfgemaakte kaart met hele waardevolle woorden, van de ander een kistje met 2 flessen wijn die bij een goed doel gekocht waren en van nog anderen een goed gevulde enveloppe. Alle cadeautjes waren ons dierbaar maar nu nog steeds hebben we vooral hele fijne herinneringen aan die dag omdat alle mensen die ons lief zijn erbij waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:01

Dit dillema heb ik binnenkort ook. Mijn zus trouwt wil niks aan kados maar eventueel een enveloppe. Maar ja ivm mijn ietwat complexe allergie is me gevraagd voor mijn eigen eten en drinken te zorgen. Wat ik ook best wil doen. Maar ja geef ik dan de rekening voor de door mij gemaakte kosten? :+ dat lijkt me ook niet.

Zij wil het luxe doen en jaagt mij al op aardig wat werk en kosten en moeite en een aardig lange reis. Blijven pitten kan niet dus ik zal een slaapplek moeten vinden want terug die zelfde dag red ik onmogelijk. Ze zal het moeten doen met een leuke kaart van me en mijn aanwezigheid ipv geld.

Ik ben er dus nog niet uit wat te doen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:27

anjali schreef:
Ik vind het programma: Say yes to the dress wel iets hebben hoor. Maar dat die jurken zo ontstellend duur moeten zijn,is dat nou nodig?

Enig idee wat er aan materiaal en uren in het maken van zo’n jurk gaat? Het is allemaal handwerk. Dan nog het vrijblijvend passen, nog een keer passen als de bestelde jurk binnen is en na het vermaken nog een laatste keer passen.

Trouwen is gewoon duur, helemaal met alles er op en er aan.
Iedereen doet het anders, ik maak als professioneel fotograaf echt heel wat mee :D

Als cadeau van je allerbeste vriendin zou ik ook rond de 100 euro geven, mits je het goed kunt missen uiteraard.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 18:53

Wij geven 100 euro als daggasten en 50 euro als avondgast. Wij komen dan met 2.
Bij alleen een receptie leggen we met een groep geld bij elkaar voor een groter cadeau. Dan rond de 25 euro.
Overige kosten; kapper, kleding, hotel, pak of taxi is onze eigen keuze.
Merk alleen wel dat ik het vervelend begin te vinden dat alles zo ver weg moet. Iedereen moet terug naar onze woonplaats en toch wordt er een locatie gekozen op meer dan een uur rijden.
Ook de kosten voor vrijgezellenfeesten vind ik soms te veel. 150 euro voor de dag. En dan komt de drank in de avond er nog bij. En dan gaat mijn vriend met de mannen mee. Dus voor hem ook 200 euro.
Dus voor een bruiloft 100 euro cadeau, 400 euro vrijgezellenfeest. Nieuwe kleren voor beide, hotelovernachting of taxi. Zijn we 1000 euro verder.
Gelukkig niet 5 keer per jaar een bruiloft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 19:24

Het enige juiste bedrag is wat je kan en wil missen. En als dat niks is, prima.. het gaat toch om je aanwezigheid. Je houdt je bruiloft niet in de hoop de kosten eruit te halen, maar om herinneringen te creëren van een mooie dag met lieve mensen om je heen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:16

Liezel1 schreef:

Dat kan toch niet? Wij zijn heel simpel getrouwd en kregen best hoge bedragen. Maar hadden dan ook alleen naaste familie gevraagd.

Maar stel dat we het heel duur en luxe hadden gedaan, hadden ze vast zelfde bedragen gegeven. Was ook allemaal prima geweest.

Maar je kan nooit gaan geven naar wat het bruidspaar uitgeeft aan het feest. Hoe ze het doen, is hun keuze.

In mn eerdere voorbeeld; stel je broer, zus, beste vriend(in) trouwt heel simpel geef je die dus weinig, terwijl je die het meeste gunt.

Dan trouwt een buurvrouw verderop en die doet het heel groots en duur en moet je een groot bedrag gaan geven..........

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 07:40

idinn schreef:
Het enige juiste bedrag is wat je kan en wil missen. En als dat niks is, prima.. het gaat toch om je aanwezigheid. Je houdt je bruiloft niet in de hoop de kosten eruit te halen, maar om herinneringen te creëren van een mooie dag met lieve mensen om je heen.

Nou precies dit!

En dat mensen hier vallen over mensen die wel 100 euro pp geven aan naasten, ook dat is leven en laten leven. Dat jij het niet wilt of kunt missen, betekend toch niet dat een ander het niet mag uitgeven.
En vice versa.

Dit is al generaties lang zo. Je geeft wat je wilt en kunt missen. En ja dan zitten er soms lege enveloppen tussen, omdat mensen niet wat kunnen missen en zich er misschien voor schamen.
Liever een lege enveloppe en een gezellig feest dan mensen die wegblijven ivm de kosten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 07:53

Ik heb er over zitten zoeken, wat blijkt. Volgens de ettiketten is het niet gebruikelijk geld te vragen en is het iets van de laatste generatie trouwlustigen die dat doen. Maar de richtlijnen zijn allemaal wel gelijk, alleen heb ik geen idee waar die vandaan komen.

Wel heb ik kunnen vinden dat een gemiddelde daggast tussen de 8 en 10 euro per uur kost, berekend aan 2,5 drankje per uur.

Ik blijf het een vreemd fenomeen vinden, je wordt uitgenodigd voor een feestje maar wordt geacht eigenlijk zelf alles te betalen. Zou wat zijn als je dat ook voor verjaardagen, kerst en andere feestelijkheden zou gelden. Vrienden vragen je te komen maar je moet dan wel alles zelf betalen wat zij denken dat je gaat gebruiken

https://bruiloftinspiratie.nl/hoeveel-g ... -bruiloft/

https://www.theperfectwedding.nl/artike ... f-bruiloft

https://www.libelle.nl/persoonlijk/libe ... ~b92ea439/
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-09-21 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 07:55

nee geld vragen is denk ik iets van pas 30 jaar of zo?
Daarvoor vroeg men dingen van de uitzet.
Gingen er boekjes rond met wat ze nog nodig hadden. Wel zo leuk eigenlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 07:58

Ik ken nog idd de lijsten die door de ceremoniemeester werd bijgehouden. Daar stonden de kados op, en wat je gekocht had werd voor de anderen doorgestreept zodat voorkomen werd dat er vijf keer hetzelfde gegeven werd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:17

karuna schreef:
Ik ken nog idd de lijsten die door de ceremoniemeester werd bijgehouden. Daar stonden de kados op, en wat je gekocht had werd voor de anderen doorgestreept zodat voorkomen werd dat er vijf keer hetzelfde gegeven werd.

Dat gebeurt nog steeds hoor, maar dan digitaal. Wij hadden een digitale cadeaulijst waar mensen zelf iets konden wegstrepen. Ideaal.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:51

Het geven van cadeaus vroeger was vooral omdat het bruidspaar pas ging samenwonen na de bruiloft en niet er voor, dus was er vanalles welkom en nodig. Dat is niet meer heel erg van deze tijd, vanuit huis trouwen en samenwonen.
Vandaar de geld optie ipv cadeau's. Je wilt ook geen cadeaulijst maken met dingen die je niet nodig bent natuurlijk.

Mijn zus had een mooi servies uitgezocht (woonde al samen en hadden al kinderen zelfs) en had dit als cadeaulijst digitaal. Kon je geven wat je wilde. Of het nu een kop en schotel was of 10 borden zeg maar.
Dat was wel tof.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:10

Selina schreef:
Dat gebeurt nog steeds hoor, maar dan digitaal. Wij hadden een digitale cadeaulijst waar mensen zelf iets konden wegstrepen. Ideaal.

Vind ik ergens ook bijzonder.
'Wij willen deze spullen kopen, kopen jullie ze maar voor ons'. Ik weet niet hoor.

Wij hadden geen kadowensen en ook geen geldwens. Alleen je gezellige aanwezigheid was gewenst op ons (ons!) feestje. Uiteindelijk zijn we toch nog verwend en konden we met het geldbedrag (op 50 cent na _O- ) ons gehele feestje betalen.
Ik vond dat ergens ook heel genant, er waren mensen die 100 euro gaven, ik vind dat veel te veel en had echt moeite met aannemen.

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:16

Ik geef aan vriendinnen als ik de hele dag uitgenodigd ben een gezelschap spel naar keuze . Hangt er af hoe duur die is en dan vul ik aan met geld tot 70 euro. Dus bij de 1 zit er nog 50 in envelop ander 40.
Ben er bij 1 vriendin mee begonnen en de volgende vriendinnen vonden het zo leuk dat die ook een spel als cadeau wilde.
Nu is iedereen getrouwd maar nu ook bij m'n neefje gedaan envelop met een spel erbij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:23

Goof schreef:
Selina schreef:

Vind ik ergens ook bijzonder.
'Wij willen deze spullen kopen, kopen jullie ze maar voor ons'. Ik weet niet hoor.

Wij hadden geen kadowensen en ook geen geldwens. Alleen je gezellige aanwezigheid was gewenst op ons (ons!) feestje. Uiteindelijk zijn we toch nog verwend en konden we met het geldbedrag (op 50 cent na _O- ) ons gehele feestje betalen.
Ik vond dat ergens ook heel genant, er waren mensen die 100 euro gaven, ik vind dat veel te veel en had echt moeite met aannemen.

Hoezo bijzonder? Mensen willen graag een cadeau geven. En in plaats van dat ze steeds aan de ceremoniemeester moeten vragen wat ik wil hebben (en dan ook zorgen dat niemand iets dubbel koopt) Kun je het toch net zo goed voor zijn door zo'n lijst te maken? Dan weet je zeker dat je een cadeau koopt die gewenst is, maar ook niet dubbel. Als ik jarig ben, vragen mensen ook wat ik wil hebben. Hoezo is dat anders met een bruiloft? Om om een verlanglijstje te vragen? Alleen was die nu digitaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 09:26

Ik vind dat juist veel mooier een kado kopen.
Dan weet je zeker dat ze het echt kunnen gebruiken. Is het iets duurs kun je afspreken dat samen met andere te kopen.
Veel mooier dan een enveloppe waar de dag erop als aasgieren geteld word hoeveel er is binnen geharkt.
(ja ik weet van iemand die dat dus echt deed)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:40

De meesten wonen al samen en zitten vaak niet te wachten op nog meer spullen. En er is tegenwoordig ook zoveel keus. Met koffiezetapparaten bijv zijn er tegenwoordig wel tig soorten en maten......
Makkelijk dat men zegt; als je iets kado krijgt, moet je er maar blij mee zijn. Dan krijg je inderdaad de lijstjes waar men iets uit kan kiezen, maar dat is ook niet overal. En soms ook lastig, want dan moet je met je wensenlijstje zelf al kijken naar de prijzen, waar je dus niet weet wat mensen kunnen en willen uitgeven. Je kiest uit alle prijsklasses, maar weet gewoon niet wat de gasten gaan doen. Als iedereen 20 euro wil uitgeven en al die kado's zijn er al uit, worden mensen toch verplicht meer uit te geven of geld.

Het geld wordt denk ik vaak gebruikt voor een reisje, iets groots wat men al wilde hebben etc. Maar de bruiloft er van betalen vind ik echt raar.
Daarbij zijn er culturen en ook in Nederland genoeg mensen die een groot deel van de ouders krijgen.

Maar het wordt wel steeds gekker. Tegenwoordig willen mensen ook een babyshower EN/OF een gender reveal party, dus mogen mensen flink uitgeven. Maar vrijwel iedereen geeft ook weer wat als ze naar de baby komen kijken.
Hebben mensen al kinderen, moet je die ook wat geven en tegenwoordig geef je de moeder na geboorte ook iets.

De vrijgezellen feestjes zijn niet een rondje gek doen en wat drankjes, maar complete uitstapjes van hondernden euro's per gast.

Geld inzamelen voor "iets" doen we ook niet meer aan mee. Het is geen wedstrijd, maar hoeveel je geeft is voor sommige mensen ook iets van laten blijken hoe belangrijk mensen zijn of wat je ze gunt. Als dat in 1 pot op een grote hoop wordt gegooid, kan je er niks mee laten zien.

Daarom vind ik geld in combinatie met een persoonlijk iets wel leukste. Dan heb je moeite gedaan, een blijvende herinnering. Hoewel.........Je krijgt ook van die leuk dat je er was kadootjes en dan heb je ook weer een huis vol zooi.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 11:40

superpony schreef:
Liezel1 schreef:

Dat kan toch niet? Wij zijn heel simpel getrouwd en kregen best hoge bedragen. Maar hadden dan ook alleen naaste familie gevraagd.

Maar stel dat we het heel duur en luxe hadden gedaan, hadden ze vast zelfde bedragen gegeven. Was ook allemaal prima geweest.

Maar je kan nooit gaan geven naar wat het bruidspaar uitgeeft aan het feest. Hoe ze het doen, is hun keuze.

In mn eerdere voorbeeld; stel je broer, zus, beste vriend(in) trouwt heel simpel geef je die dus weinig, terwijl je die het meeste gunt.

Dan trouwt een buurvrouw verderop en die doet het heel groots en duur en moet je een groot bedrag gaan geven..........

Ik denk dat je het beste van tevoren een offerte van de trouwerij kan opvragen, dan weet je tenminste wat voor bedrag je moet schenken. :')

Maar zonder gekheid, ik geef hier gewoon een vast bedrag, ongeacht de kosten van de trouwerij. Hun feestje, niet de mijne. Ik zou het raar vinden als ik meer zou geven als het in een kasteel wordt gehouden, en minder als het een wat goedkoper zaaltje is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 12:08

pinto_1 schreef:
Ik denk dat je het beste van tevoren een offerte van de trouwerij kan opvragen, dan weet je tenminste wat voor bedrag je moet schenken. :')

Maar zonder gekheid, ik geef hier gewoon een vast bedrag, ongeacht de kosten van de trouwerij. Hun feestje, niet de mijne. Ik zou het raar vinden als ik meer zou geven als het in een kasteel wordt gehouden, en minder als het een wat goedkoper zaaltje is.

Ja, stuur me de rekening even, dan weet ik wat ik moet geven? Denken ze straks dat je de hele bruiloft gaat betalen.......

Op zich is het in bepaalde culturen wat dat betreft wel beter geregeld.

Misschien waren we wel een saai of sober land. Maar we nemen nu van alles over en de gekte wordt bij alles steeds erger.