Twijfel kinderwens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:50

Niobe schreef:
Matheno schreef:
Ik lees veel reacties die grofweg zeggen: "Ik wil mijn vrijheid niet opgeven".
Maar dat hoeft toch helemaal niet met kinderen? Reizen met een pasgeboren baby is misschien niet handig, maar is wél mogelijk.

Wat dat betreft beperken mijn dieren me meer in mijn vrijheid. Ik vind het moeilijk om de verzorging over te laten aan anderen. Kinderen neem je gewoon mee.

Vrijheid is niet alleen reizen.
Ik neem tenminste aan dat je niet overal je kind mee naartoe neemt, maar ook niet maar zo een dag thuis laat?

Reizen was het eerste waar ik aan dacht. Eigenlijk geen idee wat mensen bedoelen met 'vrijheid opgeven'.
Door mijn dieren heb ik me nog nooit echt beperkt gevoeld, maar anderzijds ben ik ook een persoon die 0,0 last gehad heeft van de corona maatregelen. Sommige mensen binden daar de conclusie aan vast dat ik "saai" zou moeten zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:51

Niobe schreef:
Ik neem tenminste aan dat je niet overal je kind mee naartoe neemt, maar ook niet maar zo een dag thuis laat?

Last minute dagje invallen op het werk, terwijl je geen opvang hebt: Kindje gewoon mee naar kantoor :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:53

Ayasha schreef:
Matheno schreef:
Maar dat hoeft toch helemaal niet met kinderen? Reizen met een pasgeboren baby is misschien niet handig, maar is wél mogelijk.

Wat dat betreft beperken mijn dieren me meer in mijn vrijheid. Ik vind het moeilijk om de verzorging over te laten aan anderen. Kinderen neem je gewoon mee.

Hoe dan ook beperken kinderen je in je vrijheid. Net als paarden, huisdieren en partners: je moet er rekening mee houden en dat is gewoon een beperking. Of je dat zo ook ervaart is natuurlijk subjectief. En dat zal mee bepalen of je wel of niet aan kinderen begint.

Mijn dieren beperken mij zeker in mijn vrijheid, net zoals mijn werk mij beperkt. :j

Dat zijn beperkingen in mijn leven waar ik graag voor kies. En juist omdat ik weet wat het is om 'beperkt' te worden door iets wat ik graag zie of doe (daarvoor moet ik al genoeg regelen, en soms heb ik er ook zorgen om) word ik liever niet ook nog eens 'beperkt' door iets wat (voor mij) niets toevoegt.

Zoals Ayasha zegt: of je iets als beperking ervaart is subjectief.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:53

vrijheid is meer dan letterlijke vrijheid als vakanties, dagjes weg enz..
in mijn beleving ben je fulltime moeder, of je nou op je werk zit, thuis bij je kind of als ze de deur uit zijn en volwassen zijn..
De zorg en zorgen voor je kind zitten altijd in je hoofd lijkt mij en dat is voor mij de reden dat ik geen kinderen wilt. je bent nooit " vrij"

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:58

mellanion84 schreef:
in mijn beleving ben je fulltime moeder, of je nou op je werk zit, thuis bij je kind of als ze de deur uit zijn en volwassen zijn..
De zorg en zorgen voor je kind zitten altijd in je hoofd lijkt mij en dat is voor mij de reden dat ik geen kinderen wilt. je bent nooit " vrij"

Ja dit ook inderdaad!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:59

mellanion84 schreef:

Dat is absoluut waar. :j

Nu hebben wij een boerderij dus kunnen sowieso niet makkelijk weg maar op pad met 3 kinderen is toch net even wat meer geregel dan gewoon alleen of met z’n tweeën. En als je heel veel waarde daaraan hecht lijkt me dat al een prima reden om het niet te doen.
Overigens snap ik dat oergevoel van niet willen ook prima want dat had ik precies zo. Totdat ik mijn man leerde kennen en ineens dat oergevoel kreeg van ‘met hem wil ik wel’. Iedereen moet vooral zijn eigen gevoel volgen en zich niet laten leiden door de mening of ideeen van anderen. Maar ik besef dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 15:01

Doubtless schreef:
@TS: Met vrijheden opgeven bedoel ik dat als het niet goed gaat met de baby (last van reflux, huiluurtje, krampjes) dat je dan niet de vrijheid hebt om zelf even te gaan rusten, terrasje te pakken, paard te gaan rijden of in jouw geval de koeien te gaan melken. Met wat grotere kinderen wordt het weer anders en is het idee om ze op het erf te hebben lopen, spelen en helpen natuurlijk prachtig ;)

Ja, maar dat heb ik nu al met de dieren. Als er met 1 van de dieren niet goed, of een koe moet afkalven. Dan kan ik ook mijn afspraken afzeggen. Echt niet dat ik dan wegga van huis.

Sowieso geef ik niet graag de zorg uit handen omtrent mijn dieren :') Gaan dus ook hooguit een weekend weg. Dan passen schoonouders op.

Gelukkig is rond melktijd mijn vriend altijd thuis. En anders is er vast wel een andere oplossing te vinden. Gebeurt nu ook al telkens. Als er 1 problemen heeft met afkalven is dat geheid onder melktijd.

Juist in zulke kleine dingetjes, merk ik dat er enorm anders in sta. Waar ik toen alles als excuus gebruikte om niet aan kinderen te beginnen. Bedenk ik nu opeens allerlei oplossingen.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:03

Niobe schreef:
mellanion84 schreef:

Ja dit ook inderdaad!

Niobe schreef:
mellanion84 schreef:

Ja dit ook inderdaad!

Dit vooral wat mij betreft! Voor mij is het “geen kinderen willen” iets dag heel erg in mij verankerd zit. Ik wil het gewoon niet, punt, klaar, uit. Als m’n schoonzusje ooit kinderen krijgt, zijn ze van harte welkom om te logeren en nemen we ze met alle liefde mee om iets leuks te doen, maar gewoon niet van onszelf.
Sterker nog: ik ben jaaaaaren leiding geweest bij scouting en we werken allebei in het onderwijs… niets mis met kinderen dus, maar gewoon niet van onszelf. Inderdaad het eeuwige zorgen. Als ik zag hoeveel zorgen mijn oma van 95 zich nog maakte… no thank you :n

Naast het gevoel kan ik wel 1000 redenen bedenken waarom, maar het gevoel is echt de basis.

Nu wij een groter huis hebben gekocht, begint ook iedereen ineens over gezinsuitbreiding, super irritant. Om van het gezeur af te zijn zeg ik inmiddels zelf maar “nu absoluut niet maar, wie weet”. Scheelt een hoop gedoe, en gezeur. :j
Laatst bijgewerkt door Dido2316 op 26-08-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:04

Blijheid schreef:
En ik acht de kans groter dat ik spijt krijg van wel kinderen nemen, dan de kans dat ik spijt krijg van geen kinderen hebben.

Om hier nog even op terug te komen: dat werkt bij mij sowieso goed bij belangrijke keuzes.

Krijg ik er spijt van als ik het niet doe of krijg ik er juist (meer) spijt van als ik het wel doe?

Uiteraard zal het niet bij iedereen zo werken, maar los daarvan: het gaat om JOUW gevoel. Niemand anders dan jij kan zo'n belangrijke keuze maken. Anderen kunnen ideeën en argumenten aandragen, op je inpraten, iets uit je hoofd praten, maar zij kunnen niet voelen wat jij voelt en op basis daarvan een keuze maken.

Doubtless

Re: Twijfel kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:07

@TS: ah zo, dan begrijp ik je post beter!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:07

Dagahra schreef:
Doubtless schreef:
@TS: Met vrijheden opgeven bedoel ik dat als het niet goed gaat met de baby (last van reflux, huiluurtje, krampjes) dat je dan niet de vrijheid hebt om zelf even te gaan rusten, terrasje te pakken, paard te gaan rijden of in jouw geval de koeien te gaan melken. Met wat grotere kinderen wordt het weer anders en is het idee om ze op het erf te hebben lopen, spelen en helpen natuurlijk prachtig ;)

Ja, maar dat heb ik nu al met de dieren. Als er met 1 van de dieren niet goed, of een koe moet afkalven. Dan kan ik ook mijn afspraken afzeggen. Echt niet dat ik dan wegga van huis.

Sowieso geef ik niet graag de zorg uit handen omtrent mijn dieren :') Gaan dus ook hooguit een weekend weg. Dan passen schoonouders op.

Gelukkig is rond melktijd mijn vriend altijd thuis. En anders is er vast wel een andere oplossing te vinden. Gebeurt nu ook al telkens. Als er 1 problemen heeft met afkalven is dat geheid onder melktijd.

Juist in zulke kleine dingetjes, merk ik dat er enorm anders in sta. Waar ik toen alles als excuus gebruikte om niet aan kinderen te beginnen. Bedenk ik nu opeens allerlei oplossingen.

Dat vind z’n weg inderdaad wel. Gebeurt hier ook gerust dat ik met m’n arm in een schaap zit terwijl de kinderen in stal spelen. Wat dat betreft weten boeren kinderen niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:08

Matheno schreef:
Reizen was het eerste waar ik aan dacht. Eigenlijk geen idee wat mensen bedoelen met 'vrijheid opgeven'.
Door mijn dieren heb ik me nog nooit echt beperkt gevoeld, maar anderzijds ben ik ook een persoon die 0,0 last gehad heeft van de corona maatregelen. Sommige mensen binden daar de conclusie aan vast dat ik "saai" zou moeten zijn.

Vrijheid is ook gewoon een boterhammetje met vlokken naar binnen werken voor het avondeten, nu bedenken dat je over een kwartier 20km gaat wandelen, de hele avond languit en ongestoord op de bank Netflixen of je vrije dag besteden aan niets anders dan gamen.

Dieren ontnemen je ook een stukje vrijheid, maar niet zo erg als kinderen. Mijn vogels gaan me immers niet meewarig aan zitten kijken als ik een dag niet kook, van ‘s morgens tot ‘s avonds weg ben of een hele zondag in m’n pyjama op de bank hang en verder geen poot uitsteek, behalve om ze te voeren. :))

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:09

Matheno schreef:

Vrijheid als in: Douchen wanneer je dat wil, eten wanneer je dat wil, filmpje kijken op de bank wanneer je dat wil, boodschappen doen wanneer je dat wil.
Dat kun je allemaal niet zomaar doen als je een kind hebt.
Douchen? Nee kan niet want het kind slaapt. Straks dan? Nee dan is het wakker en moet je er voor zorgen.
Eten? Het kind moet eerst eten, jij mag daarna (en hopen dat het dan nog enigszins warm/lekker is).
Filmpje kijken op de bank? Nee kan niet, kind is wakker, maakt teveel herrie, heeft aandacht nodig, moet verzorging hebben. Wanneer het slaapt dan? Ja dan kan het wel, maar dan moet je ook schoonmaken, strijken, eten koken, opruimen, werken en ga zo maar door.
Boodschappen doen? Kind moet eerst de juiste kleren aan, in de buggy/maxi cosi, auto geplaatst worden, speelgoed/luiertas mee, kinderwagen in de auto laden, dan nog je eigen kleren aan, geld mee, tas mee. Dan kom je aan bij de supermarkt, moet eerst die hele berg weer uitgepakt worden, kind in de wagen, boodschappen doen, kind uit de wagen en in de auto, boodschappen inladen. Pak je thuis eerst het kind uit of eerst de boodschappen? Kinderwagen uitladen en opruimen, boodschappen opruimen, kind de jas en schoenen weer uitdoen en ga zo nog maar even door.
En tijdens al deze activiteiten maakt het kind ook nog regelmatig (oordverdovende) geluiden, schijt het de broek vol, valt het op onpraktische plekken in slaap en ga zo maar door. :)

Dát is de vrijheid die je kwijtraakt, gewoon je dagelijks leven leven zonder 100 extra handelingen uit te hoeven voeren om het kind op het gemak te stellen.
Een hond geef je een bak vreten en daar ben je de komende uren weer van af.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:15

Maar ben je dan nooit een soort van bang dat je leven erg oppervlakkig wordt?
Dat alles draait om werken, netflixen, barhangen? Nooit kans om oma te worden, potentieel die eenzame tante worden waar je neefjes en nichtjes een verplicht bezoekje moeten afleggen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:17

Matheno schreef:
Dat alles draait om werken, netflixen, barhangen? Nooit kans om oma te worden, potentieel die eenzame tante worden waar je neefjes en nichtjes een verplicht bezoekje moeten afleggen?

Waarom maakt een kind een leven dan niet oppervlakkig?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:18

Er zijn natuurlijk héél veel andere manieren om diepgang in het leven te vinden, naast het ouderschap. Vind dat eigenlijk juist een beetje een oppervlakkige opmerking...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:18

Als moeder vind ik dat zo‘n bizar rare opmerking.
Waarom zou je leven in godesnaam oppervlakkig zijn als je geen kinderen hebt :?
Waarom moet je oma worden? Wat is er specifiek niet oppervlakkig aan oma zijn? Als je dat überhaupt wordt (is namelijk iets wat je totaal niet in de hand hebt).

En waarom zou je in zonder kinderen eenzaam zijn, of nog erger: een eenzame boze ongezellige tante?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-08-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:19

Ik roep ook maar wat hoor, ik heb zelf geen kinderen.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 26-08-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:20

Matheno schreef:

Ik vind het zo egoistisch om een kind te nemen omdat je oma wilt worden of bang bent eenzaam te zijn wanneer je ouder bent. Zeker omdat je dan van je kind wilt, die misschien kindvrij of kindloos is, dat die later ook kinderen moet nemen, omdat anders jou droom om oma te zijn niet uitkomt. Genoeg die er op zo'n manier in gepest worden en ongelukkig zijn om een ander gelukkig te maken. En er zijn genoeg ouders en grootouders die eenzaam in het bejaardenhuis zitten omdat niemand van de familie ze op komt zoeken.

Mijn leven is juist niet oppervlakkig, omdat ik geen kinderen heb die op de eerste plaats moeten komen. ik kan doen wat ik wil. Als ik dit weekend op vakantie wil, kan ik dat doen, zonder kopzorgen. Als ik nu een dutje wil doen omdat ik moe ben, kan ik dat. Als ik een serie wil bingen, kan ik dat. Dit heeft niets met oppervlakkigheid te maken.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 26-08-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:21

Huh, oppervlakkigheid heeft toch niks met wel of geen kinderen te maken?
Lekker cliché maar je bouwt toch je eigen leven?

Opmerking met 'vrijheid' ben ik het mee eens. Maar ik moet zeggen dat ik sowieso niet echt de neiging had om spontaan op vakantie ofzo te gaan... want paard. Wat dat betreft neem je een kind weer makkelijker mee.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 26-08-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:22

Topsy lover
Een kind word ook ouder. Dan draait deze gewoon in het ritme mee. En loop je ook niet meer te zeulen met luiers enz.

Nee voor mij nooit een reden geweest.
Dat zie ik niet als vrijheid opgeven.

Zoals andere hier al aangaven.
Zoals er een oergevoel is ik wil een kind heb ik het gevoel gehad ik wil er geen.
En naar mezelf toe heb ik dat gevoel ook nooit hoeven verantwoorden. Dat verantwoorden is alleen maar voor mensen die het niet begrijpen en maar van alles voor je invullen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:22

Matheno schreef:

Huh, er is toch meer in het leven dan netflixen en barhangen hahaha :')
Eenzame tante? Waarom ben je eenzaam als je kindvrij blijft? Die snap ik niet.

Oma zijn lijkt me oprecht leuk, maar dat gaat dus ook niet gebeuren. Prima, is een keuze. Ik heb 1 nichtje (en daar zal het bij blijven ook), leuk hoor. Maar die gaan binnenkort naar de andere kant van Nl verhuizen. Dat contact zal dus minimaal worden. Wij zijn een familie waarin we geen verplichtingen hebben of voelen. Ik verwacht dus al helemaal niet dat mijn nichtje, als ze er straks de leeftijd voor heeft, mij zelfstandig op komt zoeken.

Maar goed, ik vind je post een beetje een treurige invulling van hoe jij het leven ziet van kindvrije mensen. De werkelijkheid staat er denk ik haaks pp.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:23

Matheno schreef:

Welke garantie heb je dat een leven mét kinderen wel over rozen gaat? Misschien krijg je een kind dat veel zorg nodig heeft (of zelfs jong overlijdt, om wat voor reden dan ook). Misschien krijgt jouw kind de verkeerde vrienden (ondanks zijn goede opvoeding). Misschien besluit jouw kind op een dag dat hij het helemaal heeft gehad met zijn ouders.

En wie zegt dat jouw kind zelf voor nageslacht zorgt? Dan heb je zelf een kind, maar dan word je nog steeds geen oma. -O-

Wat die eenzame tante betreft: deze tante is verre van eenzaam en is ook niet van plan om dat te worden. Voor zover ik weet zien mijn neefjes en nichtje mij graag. Op het moment dat ze hun bezoekjes aan mij als 'verplicht' gaan ervaren... tja, dat zien we dan wel weer. Tot nu toe genieten we vooral van elkaar. <3

Oh ja... netflixen en barhangen doe ik niet aan. Nooit gedaan ook. Het lijkt mij juist zo'n oppervlakkig leven als je alleen nog maar met je kinderen bezig bent en over je kinderen kunt praten (ja, het andere uiterste). -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:24

Wie bepaald eigenlijk wat oppervlakkig is?
We zijn immers bijna allemaal geen Goethe.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:40

Matheno schreef:

Oef, dit vind ik wel een uitspraak hoor.
Waarom zou leven oppervlakkig zijn, of zou iemand dus blijkbaar zielig en eenzaam zijn omdat er geen kinderen zijn?
Ik wil geen kinderen, wil absoluut niet zwanger worden en ik wil niet constant moeten zorgen voor een mini-me, dat kan ik volgens mij niet handlen.
En ik ben dan nog single. Dus helemaal eenzaam als ik mij geen vent opscharrel :+.

Maar ik heb een heel erg fijne vriendengroep, een goede band met mijn dichte familie, een geweldige hond en drie geweldige paarden.
Ik heb een goede job, ben constant op pad en constant bezig, ik ben ook niet van plan om mijn leven te verspillen met barhangen en netflixen, wel om het te spenderen aan goede sociale contacten, ervaringen opdoen en genieten van het leven. En ik word later wel die stoere getatoeëerde tante die allerlei leuke verhalen te vertellen heeft waar mensen naartoe willen komen. Of niet, maar dat maakt mij niet zoveel uit :+