Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:33

MarlindeRooz schreef:
Ja het begrip is mij niet onbekend, maar het nut van empathie voor de mens ligt in de oorsprong bij zelfbehoud. Niet bij het behoud van een ander.

Wij zijn groepsdieren dus empathie in eigen groep juist wel, ook in de oorsprong. Empathie voor een wildvreemde nee, dat is wel gebleken, kijkend naar hoe verschillende volkeren/groepen met elkaar omgingen en nog steeds gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:35

Ik zie hier merken voorbij komen die ik helemaal niet ken.

Ik koop nooit wat bij de Primark, Shein ken ik niet.

Wel eens bij de Action of Ali.

Hier niet het meeste te besteden en tweedehands kan ik nooit wat moois vinden.

Maar bij veel duurdere merken weet je ook niet hoe het gemaakt is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:56

MarlindeRooz schreef:
Het is ook niet hetzelfde. Maar empathie is iets wat aanwezig is om jezelf te helpen overleven. Niet om anderen te helpen.

En zolang er vanuit overheden en grote organisaties niks gedaan wordt tegen de slechte omstandigheden in onder andere China omdat ze doodsbang zijn en lekker geld willen verdienen aan China. Heeft het als consument met weinig inkomen weinig nut om 50 euro te betalen voor een shirt die ik ook voor 30 euro kan kopen. Misschien nog wel met een betere kwaliteit en een leuker printje. :P

Het één hoeft het andere niet in de weg te staan. In je eentje overleef je ook niet (en de soort al helemaal niet ;) ), je hebt anderen nodig.
Maar ik denk dat empathie méér kan veroorzaken dan overleven (hoewel je natuurlijk kunt discussiëren over wat overleven precies inhoudt :o )

Dat jij dat vervolgens vertaalt in het kopen van een duurder shirtje - waarvan je niet weet of het duurzamer geproduceerd is -, is iets wat jij ervan maakt. Nogal simplistisch.
En staat best ver weg van mijn bericht dat een reactie was op de opmerking van Palmera. Context is niet helemaal verwaarloosbaar...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-08-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:59

Ik heb wel veel kleding van primark/ali, maar voel me daar tegenwoordig steeds iets minder fijn bij en ik merk dat ik het ook steeds minder koop. Bepaalde goedkope meuk die ik heb gaat wel echt al jaaaaren mee, deels omdat ik het echt gewoon kan afdragen en deels omdat ik het hele periodes niet aan kan omdat ik nogal vaak wissel van kledingmaat :o

Duurzame merken en duurdere kleding wil ik dus graag in gaan investeren als ik een wat stabieler lichaamsgewicht heb. Heb nu dus ook zo'n uitpuilende kledingkast en absoluut niet omdat ik continu bij blijf kopen, maar omdat ik vanaf tiener af aan al vreselijk jojo in gewicht, heb denk ik een heel aanbod in maat 38 t/m 46 oid :+ Dat + beperkter budget maakte dat ik geen zin had om veel geld uit te geven aan kleding, doet toch wat minder pijn als je pas gekochte broek 2 maanden later niet meer past en die maar 20 euro was ipv 150 :+ Niet als excuus bedoeld verder, maar dat was voor mij wel de hoofdreden om niet echt verder te kijken qua kleding. Nu wil ik dat langzamerhand wel gaan doen dus ben blij met de tips die ook tussendoor voorbij komen in dit topic.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:19

Nikass schreef:
Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?

We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?

Zijn mensen per se gewetenloos als ze hun empathie vooral richten op hun eigen (directe) omgeving?
Iemand kan direct klaarstaan als een familielid hulp nodig heeft, zich actief inzetten voor dorpsgenoten die het niet breed hebben, en gul geven aan de plaatselijke dierenopvang, maar desondanks weinig behoefte hebben om zich bezig te houden met leed dat, 1, ver weg plaatsvindt en 2, waarop individuele keuzes van diegene hoegenaamd geen significant effect zullen hebben.

Is diegene dan iemand zonder empathie? Of iemand die kiest om zijn empathie graag daarop te richten waar hij zelf ook het effect kan zien?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:30

Jis_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja het begrip is mij niet onbekend, maar het nut van empathie voor de mens ligt in de oorsprong bij zelfbehoud. Niet bij het behoud van een ander.

Wij zijn groepsdieren dus empathie in eigen groep juist wel, ook in de oorsprong. Empathie voor een wildvreemde nee, dat is wel gebleken, kijkend naar hoe verschillende volkeren/groepen met elkaar omgingen en nog steeds gaan.

Zelfs empathische hulp is iets wat we vanuit ego of zelfbehoud doen. Uiteindelijk krijg je door iemand te helpen een goed gevoel over jezelf als persoon. Egoïsme heeft een slecht imago maar is eigenlijk heel essentieel in wie we (willen) zijn. Dit topic is een goed voorbeeld: ts wil de wereld 'verbeteren' en goede keuzes maken. Daarvoor bereid om meer moeite te doen of meer te betalen voor kleding. Hierdoor krijgt ze het gevoel goed bezig te zijn; positieve beloning door een beter zelf beeld. Een ander doet dat door vega te leven, of geen kinderen op de wereld te zetten of je haar wassen met bio producten met minder verpakking, of enkel op fietsvakantie te gaan, te doneren aan specifieke goede doelen of... ga zo maar door. Daar is niks mis mee, dat stukje ego geeft je identiteit: wat is er belangrijk voor je en waar hecht je waarde aan. Dat je mensen mee wilt krijgen is ook niet heel gek, kijk bijvoorbeeld naar geloof. Het is niet Ok om anderen weg te zetten als boeman omdat die andere dingen belangrijker vindt omwille van diens identiteit, normen en waarden.

Vjestagirl

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:35

Voor iedereen die wil checken hoe ethisch verschillende zaken te werk gaan kan ik https://goodonyou.eco/ aanraden. Gewoon de merknaam invoeren onder "search ratings" en dan krijg je vanzelf te zien hoe goed of hoe slecht een merk het doet.

Ik vind het wel grappig trouwens dat iedereen zegt "ik als individueel maak geen verschil". Dat klopt, dat voelen ze niet. Maar zolang je ervan uit blijft gaan dat jij enkel je 'ik' bent, maakt niets een verschil. Juist door ervan uit te gaan dat je deel uitmaakt van een groep, en door andere mensen in je groep ook bewust te maken van belangrijke zaken (mensenrechten, klimaat verandering, het feit dat er voor het maken van 1 shirt 2700 liter water nodig is) kun je wèl voor een verandering zorgen. Zolang iedereen z'n kop in het zand blijft steken veranderd er natuurlijk nooit iets.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:37

oomens schreef:
Zijn mensen per se gewetenloos als ze hun empathie vooral richten op hun eigen (directe) omgeving?
Iemand kan direct klaarstaan als een familielid hulp nodig heeft, zich actief inzetten voor dorpsgenoten die het niet breed hebben, en gul geven aan de plaatselijke dierenopvang, maar desondanks weinig behoefte hebben om zich bezig te houden met leed dat, 1, ver weg plaatsvindt en 2, waarop individuele keuzes van diegene hoegenaamd geen significant effect zullen hebben.

Is diegene dan iemand zonder empathie? Of iemand die kiest om zijn empathie graag daarop te richten waar hij zelf ook het effect kan zien?

Dit vind ik mooi geschreven. Ik denk dat ieder mens (of in elk geval de meeste mensen) wel iets doen voor een ander of om de wereld een klein beetje beter te maken. De een doet dat in directe omgeving, de andere bemoeit zich met de wereldproblematiek. De een voelt meer voor het redden van dieren of milieu en de andere voor de mensheid. Ik juich het allemaal alleen maar toe!

Heel fijn dat mensen steeds meer nadenken over de keuzes die ze maken. En goed om bewust zijn te creëren. Alleen doe je dat in het algemeen meer door het geven van goede voorbeelden ipv met je vinger wijzen. Gelukkig zijn er hier ook een aantal mensen die wat merken doorgeven etc. Daar heb je wat aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:38

Iedereen kiest zijn eigen battles toch? Ik vind klimaat en dierenwelzijn belangrijker dan verantwoorde kleding kopen. Je kan niet alle ballen hooghouden. :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:45

Kleding is juist een van de belangrijkste klimaatvervuilers

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:49

MarlindeRooz schreef:
Iedereen kiest zijn eigen battles toch? Ik vind klimaat en dierenwelzijn belangrijker dan verantwoorde kleding kopen. Je kan niet alle ballen hooghouden. :)

De mode industrie is een van de aller grootste vervuilers die er is, als je klimaat belangrijk vind is kleding juist iets waarmee je verschil kunt maken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:51

Rytir schreef:
Zelfs empathische hulp is iets wat we vanuit ego of zelfbehoud doen. Uiteindelijk krijg je door iemand te helpen een goed gevoel over jezelf als persoon. Egoïsme heeft een slecht imago maar is eigenlijk heel essentieel in wie we (willen) zijn. Dit topic is een goed voorbeeld: ts wil de wereld 'verbeteren' en goede keuzes maken. Daarvoor bereid om meer moeite te doen of meer te betalen voor kleding. Hierdoor krijgt ze het gevoel goed bezig te zijn; positieve beloning door een beter zelf beeld. Een ander doet dat door vega te leven, of geen kinderen op de wereld te zetten of je haar wassen met bio producten met minder verpakking, of enkel op fietsvakantie te gaan, te doneren aan specifieke goede doelen of... ga zo maar door. Daar is niks mis mee, dat stukje ego geeft je identiteit: wat is er belangrijk voor je en waar hecht je waarde aan. Dat je mensen mee wilt krijgen is ook niet heel gek, kijk bijvoorbeeld naar geloof. Het is niet Ok om anderen weg te zetten als boeman omdat die andere dingen belangrijker vindt omwille van diens identiteit, normen en waarden.

oomens schreef:

Beide heel mooi geschreven :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:53

Vjestagirl schreef:
MarlindeRooz schreef:

De mode industrie is een van de aller grootste vervuilers die er is, als je klimaat belangrijk vind is kleding juist iets waarmee je verschil kunt maken

Klopt maar je hoeft daar niet voor te kiezen. Je kan ook op een andere manier een verschil maken. Je kan en hoeft niet alle ballen hoog te houden. :) Als je op een andere manier wil bijdragen is dat ook prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:11

Hebben mensen het linkje wel gelezen wat ik geplaatst heb? Primark is echt zo slecht niet. De dure merken stoppen dat extra geld wat jij betaalt omdat er een merkje in zit in marketing. Daar komt niks van bij de producent terecht. Duurder is niet per definitie duurzamer. En goedkoop zegt ook niet per definitie dat het niet duurzaam is. Het is niet zo zwart wit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:18

SusanH schreef:
Hebben mensen het linkje wel gelezen wat ik geplaatst heb? Primark is echt zo slecht niet. De dure merken stoppen dat extra geld wat jij betaalt omdat er een merkje in zit in marketing. Daar komt niks van bij de producent terecht. Duurder is niet per definitie duurzamer. En goedkoop zegt ook niet per definitie dat het niet duurzaam is. Het is niet zo zwart wit.

https://directory.goodonyou.eco/brand/primark
Primark scoort op ieder van de drie 'gebieden' (planet, people & animals) een 2 uit 5. Dat vind ik niet perse 'zo slecht nog niet'

goodonyou schreef:
Primark's environment rating is 'not good enough'. It has fast fashion traits such as on trend styles and regular new arrivals. It uses few eco-friendly materials. There is no evidence it has set a greenhouse gas emissions reduction target. It has set a deadline to eliminate hazardous chemicals by 2020 but there is no evidence it is on track to meet its target.

Its labour rating is 'not good enough'. None of its supply chain is certified by labour standards which ensure worker health and safety, living wages or other labour rights. It received a score of 31-40% in the Fashion Transparency Index. It likely publishes information about its supplier policies, audits and remediation processes. It likely publishes a list of suppliers in the final stage of production but not the second stage. It may be publishing limited information about forced labour, gender equality or freedom of association. There is no evidence it ensures payment of a living wage in its supply chain. It discloses inadequate policies or safeguards to protect suppliers and workers in its supply chain from the impacts of COVID-19.

Its animal rating is 'not good enough'. It has a basic formal policy to protect animal welfare. It uses leather and wool. It does not use fur, down, exotic animal skin, exotic animal hair or angora. There is no evidence it traces any animal product to the first stage of production.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:19

_lautje_ schreef:
Kleding is juist een van de belangrijkste klimaatvervuilers

Klopt, en kinderen krijgen ook. Dus de een kiest ervoor om geen kinderen te krijgen, de ander koopt duurzame kleding, de andere eet vega(n), de ander heeft geen auto. Je kan niet alles goed doen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:22

Ach wat is goed doen? Heb kinderen, geen idee of ik duurzame kleding heb, vleeseter en 2 auto's voor de deur. Goed/Slecht, tis maar net vanuit welk perspectief je kijkt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:40

SusanH schreef:

Dat vind ik dan weer vrij zwart/wit gesteld. Sommige merken steken de meerprijs inderdaad in marketing, maar anderen weer in duurzaamheid of een beter loon voor hun medewerkers. De vraag die je jezelf eigenlijk bij iedere aankoop moet stellen is: waar betaal ik voor? Dat kan ik zoveel verschillende dingen zitten. Denk aan marketing of de cultstatus van het merk, maar ook research, design, duurzaamheid of ethische productie. Of een combinatie van die elementen.

Dat is naar mijn idee ook de kern: niet klakkeloos kopen, maar je bewust zijn van waar je geld naartoe gaat en op basis daarvan de afweging maken wat voor jou de juiste keuze is. En of dat dan Primark of Armed Angels is, daar heeft een ander niets van te vinden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:47

CharleyT schreef:
Ach wat is goed doen? Heb kinderen, geen idee of ik duurzame kleding heb, vleeseter en 2 auto's voor de deur. Goed/Slecht, tis maar net vanuit welk perspectief je kijkt.

Misschien heb jij wel je hele dak vol zonnepanelen, warmtepomp en alleen heel energiezuinige en waterbesparende apparaten, wie weet? ;)

Het "opdringen van" vind ik ook niet goed, ik probeer al zo lang ik me kan herinneren zo min mogelijk energie te verbruiken, waar mogelijk fairtrade en biologisch te kopen.
Eigen moestuin, Pieter Pot, ik zou nog graag een waterput en gescheiden watersysteem hebben, maar wat iemand zegt, je kunt niet alle ballen tegelijk in de lucht houden.
En ja, ik koop heus ook wel bananen, of een keer een ingevlogen ananas :+
Ik ben meer van het alle beetjes helpen.

Primark was ik nog nooit, en bestellen bij ali...nee, ook niet aan mij besteed.

Maar die keuzes moet iedereen zelf maken, vind die discussie ook wel vermoeiend, die ga ik vaak niet eens meer aan...
En soms is het bij kleding ook moeilijk om uit te vinden hoeveel pesticiden of kinderarbeid er echt achter zit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:54

oomens schreef:
Nikass schreef:
Ik begrijp jou, Palmera, wel als je bedoelt dat dát soort mensen jou dan weer niet boeien, maar dat mensen je überhaupt niets interesseren? Dat vind ik dan weer vreemd; als kinderen die de pech hebben dat ze in het verkeerde land geboren zijn, waardoor ze niet eens een beetje basis levensonderhoud mee kunnen krijgen, je niet interesseren... Hoe kan dat?
Waarom zijn mensen zo weinig empathisch of zelfs gewetenloos tegenwoordig?

We kunnen toch op zijn minst wel streven naar bewust en duurzaam, ook al zijn we niet perfect en lukt het niet om alles te achterhalen!?

Dat is jouw conclusie. Dat zeg ik nergens.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:55

Ja ik ging even proberen wat te vinden over wat merken waar ik wat van heb. Eentje is een Nederlands label en de ander eentje uit Denemarken. Beide relatief kleine labels maar kan niks vinden over de duurzaamheid. Hoe moet je dat dan ruiken?

Wel gekocht in een boetiekje hier in Zwolle in de prijsklasse waar ik alleen in de sale shop. en geselecteerd op iets wat qua stof lang mee gaat. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:04

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wel verbaas als mensen zeggen 10+ jaar met een kledingstuk te doen. Mijn smaak en kledingstijl veranderd regelmatig, soms per maand maar zeker per jaar.
Dingen zoals jassen doe ik wel 2/3 jaar mee, maar langer ook echt niet. Mijn man heeft broeken die hij al wel 4/5 jaar heeft, maar ik wil dat dus niet.

Het voordeel van duurzame merk kleding voor kinderen vind ik dat deze nog best goed te verkopen zijn als ze niet meer passen op Vinted of Marktplaats… maar je baalt echt wel hard als je iets duurs hebt gekocht en er komen vlekken in die je er niet meer uit krijgt of het gaat kapot. Dat doe ik dus echt niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:05

Vjestagirl schreef:
Voor iedereen die wil checken hoe ethisch verschillende zaken te werk gaan kan ik https://goodonyou.eco/ aanraden. Gewoon de merknaam invoeren onder "search ratings" en dan krijg je vanzelf te zien hoe goed of hoe slecht een merk het doet.

Ik vind het wel grappig trouwens dat iedereen zegt "ik als individueel maak geen verschil". Dat klopt, dat voelen ze niet. Maar zolang je ervan uit blijft gaan dat jij enkel je 'ik' bent, maakt niets een verschil. Juist door ervan uit te gaan dat je deel uitmaakt van een groep, en door andere mensen in je groep ook bewust te maken van belangrijke zaken (mensenrechten, klimaat verandering, het feit dat er voor het maken van 1 shirt 2700 liter water nodig is) kun je wèl voor een verandering zorgen. Zolang iedereen z'n kop in het zand blijft steken veranderd er natuurlijk nooit iets.

Ik ben het eens met wat je schrijft. De link is voor mij helaas alleen niet begrijpelijk te lezen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:06

MarlindeRooz schreef:
Ja ik ging even proberen wat te vinden over wat merken waar ik wat van heb. Eentje is een Nederlands label en de ander eentje uit Denemarken. Beide relatief kleine labels maar kan niks vinden over de duurzaamheid. Hoe moet je dat dan ruiken?

Wel gekocht in een boetiekje hier in Zwolle in de prijsklasse waar ik alleen in de sale shop. en geselecteerd op iets wat qua stof lang mee gaat. ;)

Eens, ik vind dit bij kleine merkjes echt vrij wel onmogelijk te vinden

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:24

Rytir schreef:
Jis_ schreef:

Eens. Egoïme is niks mis mee, ik als best wel empaat moet soms wel anders maak ik mezelf ongelukkig.

Als het gaat om een goed gevoel krijgen door rekening te houden met duurzaamheid ja, dichter bij huis ligt het wel iets anders denk ik.
Doet iedereen alleen maar wat voor een ander om zichzelf goed te voelen? Is dat niet een bijkomstigheid als het gaat om dierbaren?