"Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:55

Ikzelf vind het belangrijk om goede kwaliteit spullen te kopen, voornamelijk omdat ik het enorm zonde en jammer vind als ik mijn (op dat moment) favoriete shirt/bloes/broek al weg mag gooien na 4-5x wassen. En helaas heb je daarin ook soms bij de betere merken miskopen.

Het viel me elke keer op dat als ik dan een shirt van de H&M had dat hij inderdaad na 5x wassen breder was dan dat hij lang was en dat bijvoorbeeld de shirts van de Sting/Only snel een vieze zweetgeur hebben die ze niet meer kwijtraken (terwijl ik totaal niet veel zweet). Daarom probeer ik dat soort merken steeds meer te vermijden, omdat ik het zonde vind om kleding weg te moeten gooien.

Ik hou van Scotch en Soda en van Levi's. Vooral de high waist broeken zijn geweldig en doe ik jaren mee. Momenteel draag ik een zwarte variant ervan die ik 3,5 jaar geleden in Maleisië heb gekocht. Hij is niet meer zo diepzwart als dat hij was toen ik hem kocht, maar hij kan zeker nog een seizoen (of twee) mee! Qua BH's en nu ook ondergoed draag ik Chantelle. Ontzettend duur spul, maar het enige dat fatsoenlijk zit bij mijn smalle optrek en grote cup. Heerlijke BH's die elk ander merk voor mij in het niet laten vallen. Helaas flink aan de prijs, maar zoals eerder ook gezegd: Na 2 jaar zijn ze niet meer 'mooi' maar ze zitten nog goed voor door de weekse dagen op het werk. Qua hemdjes onder dingen zweer ik bij de hema. Deze heb ik echt al jaaaaaren, maar zijn nog heerlijk.

Heeft iemand nog tips voor leuke shirts/bovenkleding? Ik merk dat ik daarin een beetje vastloop namelijk en ik wil SHEIN etc liever vermijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:00

vierhoef schreef:
herr_balou schreef:
Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

Dit. Buiten dat, ik doe jaren met zo'n goedkoop shirtje. En heel veel dure merken worden ook gewoon in sweatshops gemaakt.

Sakura789

Re: "Kwaliteitskleding" is het het nu echt waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:10

Hier verbaas ik me over dat mensen snel hun spijkerbroek vinden slijten. Waar slijten die dan zo erg? Bij mij is sinds deze weer een broek door, die ik in 2008 gekocht heb. Eerst jarenlang als nette broek gedragen en daarna als broek voor op stal.

Ik heb een nette donkere en lichte spijkerbroek en twee afgedankte nog redelijk nette spijkerbroeken voor op stal. Ongeveer eens per vijf jaar koop ik een nieuwe spijkerbroek. Ik loop er altijd in eigenlijk, het is niet zo dat ik snel in korte broeken of jurkjes draag.

Enige wat relatief snel slijt zijn bij mij sokken. Eens per twee jaar koop ik flink wat nieuws en gooi ik alles wat oud is weg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:14

Idd, niet alle duren merken zijn zo proper hoor, zat dure kleding die in dezelfde fabriek al goedkope winkel X gemaakt wordt.
Als je enkel fair wil komen, kijk je beter naar dingen als bv welke merken aangesloten zijn bij fair wear labels enzo. Dan is het niet enkel duurder, maar zeker ook juister tov alles.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:14

SusanH schreef:
vierhoef schreef:

je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.

Dit. Buiten dat, ik doe jaren met zo'n goedkoop shirtje. En heel veel dure merken worden ook gewoon in sweatshops gemaakt.

Maar dat jij jaren doet met een goedkoop shirtje, praat niet goed dat een klein kindje in een fabriek het wellicht huilend heeft zitten maken. Dat duurzame kleding enkel 120 euro kost is kul - verdiep je even. En dat ook sommige dure merken onder embarlijke omstandigheden worden gemaakt (wat inderdaad helaas waar is), is geen excuus.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:27

Sakura789 schreef:
Hier verbaas ik me over dat mensen snel hun spijkerbroek vinden slijten. Waar slijten die dan zo erg? Bij mij is sinds deze weer een broek door, die ik in 2008 gekocht heb. Eerst jarenlang als nette broek gedragen en daarna als broek voor op stal.

Ik heb een nette donkere en lichte spijkerbroek en twee afgedankte nog redelijk nette spijkerbroeken voor op stal. Ongeveer eens per vijf jaar koop ik een nieuwe spijkerbroek. Ik loop er altijd in eigenlijk, het is niet zo dat ik snel in korte broeken of jurkjes draag.

Enige wat relatief snel slijt zijn bij mij sokken. Eens per twee jaar koop ik flink wat nieuws en gooi ik alles wat oud is weg.

Bij mij slijten spijkerbroeken tussen mijn bovenbenen. Bij de meeste broeken is de stof binnen drie maanden zo dun dat die scheurt als je door je knieën gaat. (Ga ik daarbij ook nog fietsen, dan is het helemaal kansloos en haal ik de drie maanden niet eens.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:29

SusanH schreef:

Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:33

Ik vind dat zo’n onzin, ja maar duur is soms OOK slecht. Ja Gerda, dat snap ik.

Zelf let ik wel degelijk op wat ik koop, voor mezelf en de kinderen. Tweedehands is sowieso duurzaam maar ook nieuw zijn daarin hele goede keuzes te maken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:40

Ik merk zelf weinig verschil qua t-shirts/shirts in kwaliteit helaas. Als iemand nog een kwalitatief goed merk weet voor shirts hoor ik het graag.
Op de een of andere manier gaan tshirts niet lang mee bij mij. Ze worden snel lelijk, of ze krimpen etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:02

@Meliaforever Polo van Ralph Lauren zijn haast niet kapot te krijgen. Ik koop ze tweedehands en gaan dan nog jaren mee! Verkleurd wel hier in de Portugese zon.

Kwaliteitskleding gaat over het algemeen zeker langer mee, en als je goedkoop wilt zijn kun je natuurlijk tweedehands goede kleiding kopen of in de uitverkoop, maar omdat kleding onderhevig is aan mode en het volgens seizoen uit kan zijn, kun je je afvragen hoe goed je het wilt hebben, omdat je het potentieel toch maar 1 seizoen draagt, tenzij het tijdloze stukken zijn.
Persoonlijk draag ik kelding volkomen af en gebruik ze vaak dan nog als vulling voor kussens of poetslappen ofzo,er gaat bijna nooit iets in de vuilnis.
Ik geef ook kleding weg.
Ik had nog best veel uit de jaren 70 en 80 dat ik weg heb gegeven aan meiden die gek zijn op vintage kleding.
Maar ik heb ook nog wel kleding uit die tijd die ik nog draag en dan heb ik het over gewone C&A kleding enzo. Maar ik denk wel dat de kleding in die tijd sowieso beter was dan nu.

Ik heb trouwens Reebok schoenen gehad van mijn moeder, die ze meer dan 10 jaar gedragen had en al tweedehands gekocht en ik heb ze ook minstens 10 jaar gedragen! Ik heb ze op een gegeven moment weggegooid omdat ze kaal en lelijk waren geworden, niet eens echt stuk ofzo. Ik had ze ook opnieuw kunnen laten verven.

En over kwaliteit gesproken, mijn moeder had net na de oorlog (ww ll) als jongedame uit Parijs een bloesje meegenomen dat ik veel later (jaren 70) van haar heb gekregen (en gedragen) en dat ik onlangs heb doorgegeven aan een van de meiden die van vintage kleding houdt en die draagt het heel vaak. Dat ding is meer dan 70 jaar oud!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:26

MarcoBorsato schreef:
SusanH schreef:

Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.

Geloof dat ik hem niet snap goedkoop of duur, beide kan door Oeigoeren gemaakt zijn. Het lastige is dat dit voor een gewone consument bijna niet na te gaan is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:32

SusanH schreef:
MarcoBorsato schreef:

Geloof dat ik hem niet snap goedkoop of duur, beide kan door Oeigoeren gemaakt zijn. Het lastige is dat dit voor een gewone consument bijna niet na te gaan is.

Onzin. Is gewoon goed na te gaan via internet, hoef je alleen wat research voor te doen. Van bedrijven waar je weinig over kan vinden zou je natuurlijk kunnen bedenken dat zij duurzaamheid dús niet hoog op het prioriteitenlijstje hebben staan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:33

Is dat onafhankelijk of niet? Want wat ik vind is voornamelijk van merken zelf.
Ik koop niet vaak van grote merken. Die merken zijn dus bij de check app al niet te vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:40

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:40

Mijn research levert me vooral links op die aangeven dat het weinig transparant is ( oa een artikel uit quest) of een artikel dat aangeeft dat je app x moet gebruiken om na te gaan of iets duurzaam is of niet. Maar zoals ik hierboven al zie staan lang niet alle merken daar in. Info zoeken op het web is niet zo moeilijk. Nagaan of die info betrouwbaar is wel.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:42

Zijn genoeg onafhankelijken die er onderzoek naar hebben gedaan/ doen. Daarbij heb je ook personen online die niet per se op merk onderzoeken maar die bijvoorbeeld schrijven/ tips geven over waar je de meest duurzame kleding kan halen.
SusanH schreef:
Mijn research levert me vooral links op die aangeven dat het weinig transparant is ( oa een artikel uit quest) of een artikel dat aangeeft dat je app x moet gebruiken om na te gaan of iets duurzaam is of niet. Maar zoals ik hierboven al zie staan lang niet alle merken daar in. Info zoeken op het web is niet zo moeilijk. Nagaan of die info betrouwbaar is wel.

Maar omdat nagaan of iets betrouwbaar is lastig is, geeft dat je een vrijbrief om willens en wetens goedkope zooi producten te kopen waarvan je wéét dat ze slecht geproduceerd zijn?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:43

Ik ga over het algemeen voor duurdere/kwaliteitskleding, en tegenwoordig kijk ik ook wel naar duurzaamheid en waar het vandaan komt. (Maar heel eerlijk laat ik me soms nog wel eens verleiden door een koopje..)

Hoe je er mee omgaat helpt ook mee aan het langer goed houden. Niet te vaak wassen, beter vaker luchten en niet op een hoopje neergooien. Met wassen niet te heet, niet te veel wasmiddel, geen wasverzachter en evt het centrifuge toerental wat lager. Kwetsbare dingen in een waszak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:47

AmyII schreef:
Zijn genoeg onafhankelijken die er onderzoek naar hebben gedaan/ doen. Daarbij heb je ook personen online die niet per se op merk onderzoeken maar die bijvoorbeeld schrijven/ tips geven over waar je de meest duurzame kleding kan halen.
SusanH schreef:

Maar omdat nagaan of iets betrouwbaar is lastig is, geeft dat je een vrijbrief om willens en wetens goedkope zooi producten te kopen waarvan je wéét dat ze slecht geproduceerd zijn?

Maar wie zegt dat ik dat koop? Ik probeer daar zo goed mogelijk op te letten binnen de mogelijkheden die ik heb. Kijken of het bio katoen is, of de winkel een lijst heeft van producenten, en of ze aangeven dat er geen sprake is van dwang en kinder arbeid. Daar moet je een winkel dan maar in geloven. Maar ik ga echt geen 50 euro of meer betalen voor een shirtje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:47

SusanH schreef:

Geloof dat ik hem niet snap goedkoop of duur, beide kan door Oeigoeren gemaakt zijn. Het lastige is dat dit voor een gewone consument bijna niet na te gaan is.[/quote]

Ik denk dat je het inderdaad niet snapt. Lekker bij de Primark blijven kopen. Kan jou het boeien. Als je maar goedkoop uit bent natuurlijk.

Het is niet missie onmogelijk om duurzame merken te vinden. Websites als goodonyou kunnen je hierbij helpen. En de labels in je kleding natuurlijk, mijn kleding komt allemaal uit Europa en heeft het GOTS keurmerk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:50

Snap niet zo goed waarom ik hier persoonlijk wordt aangevallen. Ik heb nog nooit een stap in de primark gezet. Heb alleen aangegeven dat een goedkoop shirtje ook lang mee kan gaan. Ook goedkope kleding kan duurzaam geproduceerd zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:51

MarcoBorsato schreef:
SusanH schreef:

Ik denk dat je het inderdaad niet snapt. Lekker bij de Primark blijven kopen. Kan jou het boeien. Als je maar goedkoop uit bent natuurlijk.

Het is niet missie onmogelijk om duurzame merken te vinden. Websites als goodonyou kunnen je hierbij helpen. En de labels in je kleding natuurlijk, mijn kleding komt allemaal uit Europa en heeft het GOTS keurmerk.[/quote]
En welke merken zijn dat? Ik winkel ook veelal bij Europese merken maar ook die produceren nog steeds in andere landen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:53

SusanH schreef:
AmyII schreef:

Maar wie zegt dat ik dat koop? Ik probeer daar zo goed mogelijk op te letten binnen de mogelijkheden die ik heb. Kijken of het bio katoen is, of de winkel een lijst heeft van producenten, en of ze aangeven dat er geen sprake is van dwang en kinder arbeid. Daar moet je een winkel dan maar in geloven. Maar ik ga echt geen 50 euro of meer betalen voor een shirtje.

Schuingedrukte heb ik je eerder in het topic nog niet zien zeggen, al kan ik dat alleen maar waarderen. Hartstikke goed juist dat je kijkt wat jij binnen jouw mogelijkheden kan.

Maar om je (dikgedrukte) vraag te beantwoorden:
SusanH schreef:
vierhoef schreef:

En daar heb ik een verkeerde invulling aan gegeven, excuus daarvoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:57

lenaa_tje schreef:
En welke merken zijn dat? Ik winkel ook veelal bij Europese merken maar ook die produceren nog steeds in andere landen.

Juffrouw Jansen, Studio Anneloes, Goat Apparel. JJ en Goat zijn mijn favoriet trouwens.

Voor kinderen verwijs ik door naar het kinderkleding topic.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:59

MarcoBorsato schreef:
lenaa_tje schreef:

Juffrouw Jansen, Studio Anneloes, Goat Apparel. JJ en Goat zijn mijn favoriet trouwens.

Voor kinderen verwijs ik door naar het kinderkleding topic.

Maar jij gaat hierin dus af op het merk zelf? Deze heb ik inderdaad ook in de kledingkast hangen.
Maar niet al deze merken kan ik vinden via de eerder genoemde sites, apps etc.

En dan ben in dus makkelijk. Het moet leuk blijven dus koop ik wat ik leuk vind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 16:04

Ja, vooral Goat is natuurlijk transparant en van JJ ken ik de ontwerper. Het zijn geen grote labels dus logisch dat ze niet overal bekend zijn. GOTS certificaat zegt natuurlijk ook iets.

Ik ben ook makkelijk, ik koop wat ik leuk vind.