Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vierhoef schreef:herr_balou schreef:Schokkend hoeveel mensen voor het goedkoopste gaan. Houden jullie echt alleen van jullie familie en/of vrienden en eigen dieren? Of hebben jullie echt geen flauw idee welke schade die goedkope kleding aanricht?
je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.
SusanH schreef:vierhoef schreef:
je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.
Dit. Buiten dat, ik doe jaren met zo'n goedkoop shirtje. En heel veel dure merken worden ook gewoon in sweatshops gemaakt.
Sakura789 schreef:Hier verbaas ik me over dat mensen snel hun spijkerbroek vinden slijten. Waar slijten die dan zo erg? Bij mij is sinds deze weer een broek door, die ik in 2008 gekocht heb. Eerst jarenlang als nette broek gedragen en daarna als broek voor op stal.
Ik heb een nette donkere en lichte spijkerbroek en twee afgedankte nog redelijk nette spijkerbroeken voor op stal. Ongeveer eens per vijf jaar koop ik een nieuwe spijkerbroek. Ik loop er altijd in eigenlijk, het is niet zo dat ik snel in korte broeken of jurkjes draag.
Enige wat relatief snel slijt zijn bij mij sokken. Eens per twee jaar koop ik flink wat nieuws en gooi ik alles wat oud is weg.
MarcoBorsato schreef:SusanH schreef:Dit. Buiten dat, ik doe jaren met zo'n goedkoop shirtje. En heel veel dure merken worden ook gewoon in sweatshops gemaakt.
Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.
SusanH schreef:MarcoBorsato schreef:
Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.
Geloof dat ik hem niet snap goedkoop of duur, beide kan door Oeigoeren gemaakt zijn. Het lastige is dat dit voor een gewone consument bijna niet na te gaan is.
SusanH schreef:Mijn research levert me vooral links op die aangeven dat het weinig transparant is ( oa een artikel uit quest) of een artikel dat aangeeft dat je app x moet gebruiken om na te gaan of iets duurzaam is of niet. Maar zoals ik hierboven al zie staan lang niet alle merken daar in. Info zoeken op het web is niet zo moeilijk. Nagaan of die info betrouwbaar is wel.
AmyII schreef:Zijn genoeg onafhankelijken die er onderzoek naar hebben gedaan/ doen. Daarbij heb je ook personen online die niet per se op merk onderzoeken maar die bijvoorbeeld schrijven/ tips geven over waar je de meest duurzame kleding kan halen.SusanH schreef:Mijn research levert me vooral links op die aangeven dat het weinig transparant is ( oa een artikel uit quest) of een artikel dat aangeeft dat je app x moet gebruiken om na te gaan of iets duurzaam is of niet. Maar zoals ik hierboven al zie staan lang niet alle merken daar in. Info zoeken op het web is niet zo moeilijk. Nagaan of die info betrouwbaar is wel.
Maar omdat nagaan of iets betrouwbaar is lastig is, geeft dat je een vrijbrief om willens en wetens goedkopezooiproducten te kopen waarvan je wéét dat ze slecht geproduceerd zijn?
SusanH schreef:Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.
MarcoBorsato schreef:SusanH schreef:Ja duur zegt niks. En als jij er je comfortabel bij voelt dat Oeigoeren je kleding hebben gemaakt is dat prima verder.
Geloof dat ik hem niet snap goedkoop of duur, beide kan door Oeigoeren gemaakt zijn. Het lastige is dat dit voor een gewone consument bijna niet na te gaan is.
SusanH schreef:AmyII schreef:Zijn genoeg onafhankelijken die er onderzoek naar hebben gedaan/ doen. Daarbij heb je ook personen online die niet per se op merk onderzoeken maar die bijvoorbeeld schrijven/ tips geven over waar je de meest duurzame kleding kan halen.
Maar omdat nagaan of iets betrouwbaar is lastig is, geeft dat je een vrijbrief om willens en wetens goedkopezooiproducten te kopen waarvan je wéét dat ze slecht geproduceerd zijn?
Maar wie zegt dat ik dat koop? Ik probeer daar zo goed mogelijk op te letten binnen de mogelijkheden die ik heb. Kijken of het bio katoen is, of de winkel een lijst heeft van producenten, en of ze aangeven dat er geen sprake is van dwang en kinder arbeid. Daar moet je een winkel dan maar in geloven. Maar ik ga echt geen 50 euro of meer betalen voor een shirtje.
SusanH schreef:vierhoef schreef:je moet je ook realiseren dat nou niet iedereen het budget heeft om een broek van 120 euro aan te schaffen.
Dit. Buiten dat, ik doe jaren met zo'n goedkoop shirtje. En heel veel dure merken worden ook gewoon in sweatshops gemaakt.
MarcoBorsato schreef:lenaa_tje schreef:En welke merken zijn dat? Ik winkel ook veelal bij Europese merken maar ook die produceren nog steeds in andere landen.
Juffrouw Jansen, Studio Anneloes, Goat Apparel. JJ en Goat zijn mijn favoriet trouwens.
Voor kinderen verwijs ik door naar het kinderkleding topic.