Verjaardagsfeest en corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:04

Sheran schreef:
Dorine92 schreef:

Het zijn slechts adviezen. Als jouw vriendin een verjaardag met 30 man wilt houden bij haar thuis zonder 1,5m mag dat gewoon. Het is dan niet haar verantwoordelijkheid als jouw kinderen daar komen en vervolgens jou besmetten. Dat probeer ik te zeggen. De verantwoordelijkheid ligt bij degene die bang is om “besmet” te worden, niet bij alle “potentiële besmetters” (oftewel de rest van de wereld).

Op die manier krijgen we de besmettingen natuurlijk niet naar beneden. Ik vind het een maatschappelijke verantwoordelijkheid en zelf ben ik graag deel van de oplossing, niet van het probleem. Maar hierin worden we het niet eens. In jouw geval vind ik het ook zeker wel de sociale verantwoordelijkheid van de vriendin om te zeggen: joh je mag wel komen, maar weet dat we ons niet aan de regels houden.

De besmettingen hoeven helemaal niet naar beneden. Iedereen die een prikkie wilde, heeft hem, en nu moet het gezeik afgelopen zijn.
En over dat melden van het niet aan de regels houden: ik denk niet dat dat ik mijn geval nog nodig is. Iedereen weet wel dat ik daar niet aan doe. Ik vind overigens dat “een vriendin” niet hoeft te melden dat ze zich niet aan de adviezen houdt. Je draait het wéér om. Zij is niet verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Zij hoeft niet de hele dag op jou te letten. Jij moet op jezelf letten en als jij bang bent, kun je even aan haar navragen hoe ze omgaat met de adviezen

Sheran

Re: Verjaardagsfeest en corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:06

Voor mij is het simpel: we zitten niet in een normale situatie, maar in een pandemie. Overheid heeft leefregels opgesteld. In principe hou je je aan die leefregels.

En nee nog niet iedereen heeft zijn prikkie.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:13

Dorine92 schreef:
Sheran schreef:
Op die manier krijgen we de besmettingen natuurlijk niet naar beneden. Ik vind het een maatschappelijke verantwoordelijkheid en zelf ben ik graag deel van de oplossing, niet van het probleem. Maar hierin worden we het niet eens. In jouw geval vind ik het ook zeker wel de sociale verantwoordelijkheid van de vriendin om te zeggen: joh je mag wel komen, maar weet dat we ons niet aan de regels houden.

De besmettingen hoeven helemaal niet naar beneden. Iedereen die een prikkie wilde, heeft hem, en nu moet het gezeik afgelopen zijn.
En over dat melden van het niet aan de regels houden: ik denk niet dat dat ik mijn geval nog nodig is. Iedereen weet wel dat ik daar niet aan doe. Ik vind overigens dat “een vriendin” niet hoeft te melden dat ze zich niet aan de adviezen houdt. Je draait het wéér om. Zij is niet verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Zij hoeft niet de hele dag op jou te letten. Jij moet op jezelf letten en als jij bang bent, kun je even aan haar navragen hoe ze omgaat met de adviezen

Hou toch op. Hoe vaak moet er nog tegen je gezegd worden dat dit gewoon niet zo is?

Ik kan me best vinden in je reacties hoor, echter is (te ver) versoepelen nu gewoon niet eerlijk tegenover degenen die nog niet volledig gevaccineerd zijn, al willen ze dit graag. Is iedereen die het wil gevaccineerd, dán word het een ander verhaal.

Aan de andere kant: het iemands eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of het (voor diegene) verstandig/ waard is om ergens (een feestje, verjaardag) naartoe te gaan.

Ik ga dus nog even nergens (qua feestjes/ uitjes) heen omdat ik graag onderdeel ben van de oplossing :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:22

Dorine92 schreef:

Zo ver zijn we nog niet. De besmettingen moeten wel naar beneden, want er ontstaan nog steeds mutaties, er worden veel mensen ziek, veel besmettingen is hoe dan ook meer schade.

Citaat:
En over dat melden van het niet aan de regels houden: ik denk niet dat dat ik mijn geval nog nodig is. Iedereen weet wel dat ik daar niet aan doe. Ik vind overigens dat “een vriendin” niet hoeft te melden dat ze zich niet aan de adviezen houdt. Je draait het wéér om. Zij is niet verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Zij hoeft niet de hele dag op jou te letten.

Klopt, ze hoeft niet op een ander te letten maar op zichzelf. Maar een ander heeft wel betrouwbare informatie nodig om een goede inschatting te maken.

Overigens, er is al het een en ander aan jurisprudentie over de verantwoordelijkheden bij ziekte, en in beginsel mag je een ander dus niet zomaar blootstellen aan een gevaarlijke ziekte en ook niet zomaar details verzwijgen die relevant zijn. De vrijheid om niet ongewenst besmet te worden is namelijk OOK een vrijheid van de integriteit van het lichaam. Hier is al vaker over gesproken, bijvoorbeeld ten aanzien van HIV, maar ook ten aanzien van het ongewenst in een gezicht hoesten van een agent bv.
Als jij welbewust de regels negeert, geen voorzorgen treft, daarover liegt naar andere mensen zodat zij hun risico rondom jou niet kunnen inschatten en iemand van hen wordt ziek dan kan dat wel degelijk bij jou uitkomen.

Ik zou dat niet snel doen bij 'normaal' contact maar het wordt op zeker moment wel een optie als men anderen in gevaar blijft brengen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:36

Shadow0 schreef:
Dorine92 schreef:

Zo ver zijn we nog niet. De besmettingen moeten wel naar beneden, want er ontstaan nog steeds mutaties, er worden veel mensen ziek, veel besmettingen is hoe dan ook meer schade.

Citaat:
En over dat melden van het niet aan de regels houden: ik denk niet dat dat ik mijn geval nog nodig is. Iedereen weet wel dat ik daar niet aan doe. Ik vind overigens dat “een vriendin” niet hoeft te melden dat ze zich niet aan de adviezen houdt. Je draait het wéér om. Zij is niet verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Zij hoeft niet de hele dag op jou te letten.

Klopt, ze hoeft niet op een ander te letten maar op zichzelf. Maar een ander heeft wel betrouwbare informatie nodig om een goede inschatting te maken.

Overigens, er is al het een en ander aan jurisprudentie over de verantwoordelijkheden bij ziekte, en in beginsel mag je een ander dus niet zomaar blootstellen aan een gevaarlijke ziekte en ook niet zomaar details verzwijgen die relevant zijn. De vrijheid om niet ongewenst besmet te worden is namelijk OOK een vrijheid van de integriteit van het lichaam. Hier is al vaker over gesproken, bijvoorbeeld ten aanzien van HIV, maar ook ten aanzien van het ongewenst in een gezicht hoesten van een agent bv.
Als jij welbewust de regels negeert, geen voorzorgen treft, daarover liegt naar andere mensen zodat zij hun risico rondom jou niet kunnen inschatten en iemand van hen wordt ziek dan kan dat wel degelijk bij jou uitkomen.

Ik zou dat niet snel doen bij 'normaal' contact maar het wordt op zeker moment wel een optie als men anderen in gevaar blijft brengen.

Vergelijk je nu een ziekte die op iedereen impact maakt, zoals aids, met een virus die helemaal niet op de A lijst thuis hoort?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:46

Dorine92 schreef:
Vergelijk je nu een ziekte die op iedereen impact maakt, zoals aids, met een virus die helemaal niet op de A lijst thuis hoort?

Zie ik daar een frame verschijnen?

Het hangt uiteindelijk ook van de consequenties af. Iemand die na 2 dagen hoofdpijn weer fluitend opstaat heeft weinig grond. Maar iemand die vanwege jouw onachtzaamheid/leugens daadwerkelijk op de IC belandt of ernstige schade heeft... die heeft niet zoveel aan dat het 'in principe' niet altijd een gevaarlijke ziekte is, wel?

Als jij bereid bent om anderen te besmetten omdat dat jouw vrijheid is, besef dan dat jij het ok vindt dat er door jouw keuzes anderen zijn die hun werk/inkomen/huis kunnen kwijtraken. Het is niet dat de gevolgen er niet zullen zijn, alleen maar omdat je er geen zin in hebt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:52

Shadow0 schreef:
Dorine92 schreef:

Zie ik daar een frame verschijnen?

Het hangt uiteindelijk ook van de consequenties af. Iemand die na 2 dagen hoofdpijn weer fluitend opstaat heeft weinig grond. Maar iemand die vanwege jouw onachtzaamheid/leugens daadwerkelijk op de IC belandt of ernstige schade heeft... die heeft niet zoveel aan dat het 'in principe' niet altijd een gevaarlijke ziekte is, wel?

Als jij bereid bent om anderen te besmetten omdat dat jouw vrijheid is, besef dan dat jij het ok vindt dat er door jouw keuzes anderen zijn die hun werk/inkomen/huis kunnen kwijtraken. Het is niet dat de gevolgen er niet zullen zijn, alleen maar omdat je er geen zin in hebt.

Ik kan anderen alleen besmetten als zij de verantwoordelijkheid bij mij leggen. Als ze die zelf nemen (zoals de topicstarter) is er niets aan de hand
Liegen doe ik niet. Iedereen weet waar ze bij in de buurt komen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:53

is dat zo Dorine, dus als je naar de supermarkt gaat zeg je ook tegen iedereen dat je je niet aan de regels houdt en dat men eventueel bij je uit de buurt moet blijven?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:56

Dorine92 schreef:
Ik kan anderen alleen besmetten als zij de verantwoordelijkheid bij mij leggen. Als ze die zelf nemen (zoals de topicstarter) is er niets aan de hand

Je komt nooit in de supermarkt? Of in een ander openbaar gebouw enz. ?
Ik ben het helemaal eens met de berichten van Shadow0.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:58

De vrijheid van de één houdt op waar die van de ander begint...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:00

Soms krijg je de indruk dat mensen hun verstand op de school of studie hebben laten liggen, sommige reacties zijn zo dom en ook nog eens egoïstisch, niet te vatten.
Vraag me echt wel eens af wat er achter zit, waar die boosheid weg komt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:04

Ik reageer niet eens meer op haar, op de foeilijst en klaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:10

Ik beleef er wel een soort genoegen aan :') . Het frustreert me verder niet, ik vind het vooral bijzonder interessant. Alleen jammer dat het steeds weer verzandt in hetzelfde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:18

Kinke schreef:
is dat zo Dorine, dus als je naar de supermarkt gaat zeg je ook tegen iedereen dat je je niet aan de regels houdt en dat men eventueel bij je uit de buurt moet blijven?

Nee ik blijf zelf uit de buurt. Als zij zelf te dicht bij mij komen kan ik niks aan doen maar ik sluit nooit iemand in

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:20

bigone schreef:
Soms krijg je de indruk dat mensen hun verstand op de school of studie hebben laten liggen, sommige reacties zijn zo dom en ook nog eens egoïstisch, niet te vatten.

Grappig dat je dat zegt.. ik heb precies hetzelfde

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:32

Ann schreef:
Dorine92 schreef:

Mensen die bang zijn om ziek te worden moeten zelf besluiten de deur niet meer uit te gaan. Jezelf opsluiten en niet brullen.

Dorine je hebt 100% gelijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:32

Dorine92 schreef:
bigone schreef:

Nou vertel eens dan, waar komt jouw boosheid weg.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:37

_Mir schreef:
Ann schreef:

Mensen die bang zijn om ziek te worden moeten zelf besluiten de deur niet meer uit te gaan. Jezelf opsluiten en niet brullen.

Oh ja, vind jij dat? Bij vrijheid horen verantwoordelijkheden. Kan jij niet met die verantwoordelijkheden omgaan, heb je niks in de maatschappij te zoeken.

Ik wil afstand houden, dus hou je afstand. Daar schaad ik jou niet mee. Andersom, als jij pertinent geen afstand wil houden, schaad jij mij daar wel mee.

Zoals iemand eerder al zei in dit topic: vrijheid houdt op waar die van de ander begint.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:01

AmyII schreef:
_Mir schreef:

Oh ja, vind jij dat? Bij vrijheid horen verantwoordelijkheden. Kan jij niet met die verantwoordelijkheden omgaan, heb je niks in de maatschappij te zoeken.

Ik wil afstand houden, dus hou je afstand. Daar schaad ik jou niet mee. Andersom, als jij pertinent geen afstand wil houden, schaad jij mij daar wel mee.

Zoals iemand eerder al zei in dit topic: vrijheid houdt op waar die van de ander begint.

Maar waarom zou ik bij jou in de buurt willen komen? Ik snap echt je punt niet.
Ik kom in de buurt van andere dansers, die daar duidelijk allemaal zijn om ook in de buurt te komen van onder andere mij. En daar hebben bange mensen blijkbaar problemen mee, omdat ik dan vervolgens weer hun zou kunnen besmetten. En mijn punt is, dat ze die verantwoordelijkheid niet bij mij moeten neerleggen, maar bij zichzelf. Dus niet boos worden op mij dat ik dichtbij anderen kom (die dat dus zelf willen), maar zelf zorgen dat dus ze niet te dicht bij mij en al die andere vreselijk enge potentieel levensgevaarlijke menswezens komen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:10

Dus jij komt alleen maar in de dansschool met gelijkgestemden, dat is geen probleem zolang al die dansers er hetzelfde over denken, allemaal alleen in hun auto of op de fiets komen, een besmetting op de koop toe nemen en in het dagelijks leven andere mensen de ruimte blijven geven en afstand houden, kun jij daar voor instaan ? Dan prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:12

Dorine92 schreef:
Ik kom in de buurt van andere dansers, die daar duidelijk allemaal zijn om ook in de buurt te komen van onder andere mij.

Zolang het daar blijft heb ik er niet zoveel moeite mee. Maar vrijwel niemand leeft in een vacuum of in een van de omgeving afgesneden dansschool, en als het virus netjes blijft waar het begint en verder nergens waar het niet gewenst is hadden we dit probleem niet.

Dus het is nogal een quatschredenering.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:15

bigone schreef:
Dorine92 schreef:
[
]

Nou vertel eens dan, waar komt jouw boosheid weg.

Ik bedoel natuurlijk dat ik de indruk heb dat sommige mensen geen verstand meer hebben, en ik vind ook bepaalde dingen heel egoïstisch. Bijvoorbeeld het idee dat een ander zich moet opsluiten omdat jij bang bent, of dat iemand die geen gezondheidsrisico loopt, een prik zou moeten nemen met alle risico’s van dien, enkel en alleen voor een ander. En dat iemand die dat niet wil, wordt uitgescholden voor hersenloze egoïst en wappie.
Boosheid heb ik alleen als een ander mij wil dwingen tot dingen waar ik niet achter sta. Zolang iemand een andere mening heeft, maar mij ook mijn ding laat doen, vind ik het niet erg. Ik vind het niet per se leuk om uitgescholden te worden voor egoïst en hersenloos persoon, maar ik vind eigenlijk dat dat meer over de ander zegt dan over mij. En sowieso boeit het me niets als mensen een mening over me hebben. Als die mening negatief is, dan is dat gewoon iemand die ik niet in mijn buurt hoef te hebben, en dan gaat het leven gewoon door met mensen die ik wel in mijn buurt wil hebben.
Boosheid heb ik dus alleen over dingen als mondkapjesplicht, avondklok, vaccindwang, enz enz.
Voor de rest heb ik vooral heeft veel verbazing over hoe mensen zich laten meeslepen. Momenteel ook weer. Het testen voor toegang is eraf en Hugo de Jonge staat weer in de krant: “Het aantal positieve testuitslagen is gestabiliseerd”
Dan denk ik: Nohhh!! Meen je!!! Er wordt minder getest en er zijn ook minder positieve testuitslagen? Gohh... wat opmerkelijk!
Ik vind dit dus persoonlijk te dom voor woorden. En daar heb ik verbazing over. Dat mensen dit serieus nemen. En ik vind het sneu dat veel mensen zo vreselijk bang zijn terwijl dat dus gewoon echt niet nodig is. Dat is alles

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:18

Dorine92 schreef:
Dan denk ik: Nohhh!! Meen je!!! Er wordt minder getest en er zijn ook minder positieve testuitslagen? Gohh... wat opmerkelijk!

HAAAAANS!!!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:18

Ik denk dat we dan in elk geval 1 ding gemeen hebben: we denken allebei dat De Jonge vaak de grootste onzin uitkraamt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 19:23

bigone schreef:
Dus jij komt alleen maar in de dansschool met gelijkgestemden, dat is geen probleem zolang al die dansers er hetzelfde over denken, allemaal alleen in hun auto of op de fiets komen, een besmetting op de koop toe nemen en in het dagelijks leven andere mensen de ruimte blijven geven en afstand houden, kun jij daar voor instaan ? Dan prima.

Waarom moet ik daarvoor instaan?
Sowieso komt afstand houden niet van 1 kant. Maar ik vind het principe gewoon raar dat gezonde mensen moeten stoppen met leven. Ik denk zelf dat het reëler is dat de mensen die bang zijn (eventueel met reden) zichzelf opsluiten, dan de mensen die niet bang zijn en daar ook geen reden toe hebben. Waarom zou een jong gezond iemand niet meer mogen feesten? Als ik een risico loop, moet ik daar iets mee. Niet een ander. Als ik bang zou zijn voor corona zou ik lekker mijn boodschappen thuis laten bezorgen en zorgen dat ik geen mensen tegenkom