Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:45

betadine schreef:
Ongeloofelijk hoe ze sinds corona overal hun eigen wetten niet meer respecteren. Liberté, égalité, fraternité, mon cul oui.
Volgens mij gaan er wel nog protesten volgen.
Ik ben ook niet tegen vaccineren, maar voor jonge gezonde mensen en kinderen krijg je bijna evenveel neveneffecten van het vaccin als van corona zelf. Er wordt ook geen rekening gehouden met mensen die de ziekte al gehad hebben. Ondertussen blijkt dat gevaccineerden ook terug ziek kunnen worden terwijl eerder het bericht luidde dat je bescherming kreeg tegen alle varianten. Vandaag het bericht dat J&J vaccin een soort verlammingsziekte kan veroorzaken. Het is dan maar een heel klein percentage. Kinderen met complicaties van corona zijn er evenzeer in een heel laag percentage.
Wat me ook opvalt is hoe antivaxers volledig gecensureerd worden op alle mogelijke media. Nog nooit werd er zo veel gecensureerd als nu. Hoeveel onzin je ook graag verkondigt, onder het mom vrije meningsuiting kan dat online allemaal, maar kritiek op het coronabeleid wordt heel actief gecensureerd. Ik begrijp zoiets niet. Je mag publiceren dat zwarte piet Kennedy doodde, maar niet dat je zen hersenklonter kreeg van het vaccin en nu in een revalidatiecentrum zit. Ook dat soort artikelen halen ze offline.

Helemaal eens :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:45

xLaraaj schreef:
Even een belgen-vraagje: Wat is een Wappie?
Lees dit heel veel in de Covid-topics en google geeft geen antwoord. :P

Joep van 't hek heeft dat vorig jaar mooi uitgelegd :))

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:46

Echt belachelijk. De negatieve test voor uitjes dat is nog tot daar aan toe, maar winkelcentra (ik neem aan dat een carefour daar ook onder geldt?)

Cer

Re: Frankrijk verplicht vaccin mensen in de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:48

"Liberté, égalité, fraternité, mon cul oui" Is dat een uitspraak of een wet? Geen idee hoe de wet in Frankrijk is, wat dit betreft.

Overigens, wappen is iets anders, ik vind de term Wappie nog steeds raar gekozen :')

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:51

Elin_ schreef:
Echt belachelijk. De negatieve test voor uitjes dat is nog tot daar aan toe, maar winkelcentra (ik neem aan dat een carefour daar ook onder geldt?)

Je kan nog steeds boodschappen aan huis laten bezorgen of via een collect en go afhalen denk ik dan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:59

Carrefour is een winkel, geen winkelcentrum. Bij een winkelcentrum heb je het over een complex met een heleboel winkels en eetgelegenheden (hier in Portugal zit er ook een bios in en een hele verdieping restaurants) en bij de populaire komen er tigduizenden mensen per dag doorheen.

Het vaccineren in de zorg is normaal en ik vind het apart dat hij denkt dat het noodzakelijk is om het te verplichten, maar dat mag dus wel gewoon, je kunt in elk beroep eisen stellen, heeft niks met de grondwet of wat dan ook te maken. Je kunt namelijk kiezen om het beroep te verlaten als de eisen je tegenstaan. Ik snap niet dan mensen daar op zich moeilijk over doen.

Het testen of aantonen dat je negatief getest bent of ingeënt als je bij een mensenmenigte wilt voegen lijkt me ook normaal omdat je nu eenmaal in die situaties uitbraken krijgt.

Echter: Ze lopen met vaccineren een beetje achter de zaken aan met dit soort virus. Het is geen vaccin dat levenslang werkt. Het virus muteert vaak en ze kunnen de vaccins wel aanpassen, maar het is gebleken dat, tenminste hier in Portugal waar er vier types actief zijn inmiddels, 1 op de 3 mensen die met covid in het zieknhuis ligt gevaccineerd was!
Nu is het wel zo dat de vaccinatie op zich ook wel een verlaging aantonen van het aantal besmettingen, dus je kunt niet zeggen dat het helemaal niet helpt, maar het is ook weer niet de oplossing van alle problemen.
Dat is toch echt afstand houden en geen menigten opzoeken en thuisblijven als je ziek bent.
Je krijgt het niet van een keer naast iemand staan, maar wel van een half uur hutje aan mutje staan/zitten en er zit 1 besmet persoon bij.
Maar we willen nu eenmaal graag naar events blijven gaan en dan is testen en vaccineren iets wat je daarvoor moet over hebben.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:06

Is er iemand die in Frankrijk woont die ik mag pb'en met vragen? Nieuws sites kopiëren alles van elkaar, terwijl ik ook andere updates lees (enkel binnenruimtes horeca een test e.d.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:25

Lusitana schreef:
Het virus muteert vaak en ze kunnen de vaccins wel aanpassen, maar het is gebleken dat, tenminste hier in Portugal waar er vier types actief zijn inmiddels, 1 op de 3 mensen die met covid in het zieknhuis ligt gevaccineerd was!

Weet je toevallig ook of die mensen minimaal twee weken ervoor al volledig gevaccineerd waren, of maken ze in die cijfers geen verschil tussen iemand die gisteren de eerste vaccinatie heeft gehad en iemand die al echt volledig gevaccineerd is?
Ik meen namelijk hier in Nederland juist te hebben gelezen dat bijna alle mensen die in het ziekenhuis liggen niet gevaccineerd of juist pas een keer gevaccineerd zijn.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:27

Wanneer ze mij vanuit mijn werk gaan verplichten om die prik te halen neem ik ontslag.
Gelukkig nog altijd baas over mijn eigen lichaam.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:29

Cer schreef:
"Liberté, égalité, fraternité, mon cul oui" Is dat een uitspraak of een wet? Geen idee hoe de wet in Frankrijk is, wat dit betreft.

Overigens, wappen is iets anders, ik vind de term Wappie nog steeds raar gekozen :')

Liberté, egalité, fraternité zijn de waarden van Frankrijk. Staat ook op de munt bv. Vrijheid, gelijkheid, broederschap.
Mon cul betekent mijn reet :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:34

Evi84 schreef:
Elin_ schreef:

Je kan nog steeds boodschappen aan huis laten bezorgen of via een collect en go afhalen denk ik dan.

Ik weet niet waar jij woont, maar waar ik woon is dat dus niet beschikbaar. :+

Ik vind dit een schandalige en erg enge ontwikkeling. :)

Cer: geen echte wet gok ik, meer een soort "motto".

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:38

Elin_ schreef:
Is er iemand die in Frankrijk woont die ik mag pb'en met vragen? Nieuws sites kopiëren alles van elkaar, terwijl ik ook andere updates lees (enkel binnenruimtes horeca een test e.d.)

Stuur maar hoor.

Voor degenen die Frans lezen en verstaan is dit een mooie samenvatting en onderaan staat de toespraak van Macron.

https://www.linternaute.com/actualite/p ... -annonces/

Uiteindelijk is het heel simpel, of er word nu gevaccineerd of we stevenen af op een vierde lockdown en daar zit niemand op te wachten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:41

lizy29 schreef:
Elin_ schreef:

Stuur maar hoor.

Voor degenen die Frans lezen en verstaan is dit een mooie samenvatting en onderaan staat de toespraak van Macron.

Uiteindelijk is het heel simpel, of er word nu gevaccineerd of we stevenen af op een vierde lockdown en daar zit niemand op te wachten.

Ik lees en versta het niet :+
Ik ben vooral benieuwd of ik er als rustige camping bezoeker (geen evenementen op de planning) veel last van heb.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:45

Je moet sowieso al negatief getest of gevaccineerd zijn om Frankrijk binnen te mogen, dus dan voldoe je aan de pass sanitaire en heb je verder geen problemen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:49

lizy29 schreef:
Elin_ schreef:

Stuur maar hoor.

Uiteraard zit niemand op een 4de lockdown te wachten.
Maar tegen begin augustus de pass sanitaire bijna overal verplichten is binnen 2 weken.
Pfizer heeft een tussentijd van 21 dagen. Mensen die nu nog niet gevaccineerd zijn kunnen met geen mogelijkheid tegen begin augustus in orde zijn.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:06

Dank jullie voor de uitleg van Wappie. Verstond het echt niet :P

Moet het ook in winkelcentra’s ja? Ocharme die mensen dan want die hun omzetcijfers gaan kelderen. Ik woon in de rand rond brussel en in Brussel zelf zijn er heel weinig mensen die zich willen vaccineren. Door geloof of andere overtuigingen. Mijn vriend zelf ook niet. Maar hij is meer van de categorie: ik kijk even wat de vaccins doen en erna doe ik het misschien dan wel.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:22

Las al op nu.nl dat ze ook niet weten of de corona checkapp werkt in Frankrijk. Dat gaan ze uitzoeken. Weet iemand vanuit Frankrijk of het alleen in restaurants geld of ook op terrassen buiten?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:28

Je kan ook de Franse corona app TousAntiCovid installeren.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:32

Sclimpre schreef:
Je kan ook de Franse corona app TousAntiCovid installeren.

Maar kan ik mijn ene vaccinatie daar ook inzetten dan? Kan geen Frans haha

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:45

Nog geen tijd gehad om te proberen.
Maar de app is gedeeltelijk in het Engels.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:49

Sclimpre schreef:
Nog geen tijd gehad om te proberen.
Maar de app is gedeeltelijk in het Engels.

Heb het geprobeerd maar lukte niet. Is echt voor de Franse bevolking.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:52

8nnemiek schreef:
Lusitana schreef:
Het virus muteert vaak en ze kunnen de vaccins wel aanpassen, maar het is gebleken dat, tenminste hier in Portugal waar er vier types actief zijn inmiddels, 1 op de 3 mensen die met covid in het zieknhuis ligt gevaccineerd was!

Weet je toevallig ook of die mensen minimaal twee weken ervoor al volledig gevaccineerd waren, of maken ze in die cijfers geen verschil tussen iemand die gisteren de eerste vaccinatie heeft gehad en iemand die al echt volledig gevaccineerd is?
Ik meen namelijk hier in Nederland juist te hebben gelezen dat bijna alle mensen die in het ziekenhuis liggen niet gevaccineerd of juist pas een keer gevaccineerd zijn.

Ik heb het net nagezocht, het was al weer een tijdje geleden dat ik het gelezen had, en maar goed ook.. Het gaat om mensen in de IC die de eerste dosis gekregen hadden.
Maar wat ik zeggen wilde is dat vaccineren niet betekent dat je plots geen andere maatregelen hoeft te volgen. Hier moeten gevaccineerde mensen ook nog gewoon maskers dragen bv.
In het zoeken vond ik ook berichten over checks (tonen negatieve test of bewijs van volledige vaccinatie) bij het gaan naar restaurants en hotels met name in de weekeinden en Lissabon en Porto, waar de meeste uitbraken zijn en het meeste toerisme (was al verplicht bij evenementen); en dat Griekenland dezelfde maatregel heeft als Frankrijk betreffende verplicht vaccineren van zorgverleners.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:57

Ik werk op de luchthaven als beveiliger en als ze het ons gaan verplichten meld ik mij volledig ziek, zou dat echt zwaar idioot vinden. (Zit al gedeeltelijk nog in het verzuim, opbouwende ), ik ben al verplicht om een mondkapje te dragen terwijl ik in principe vanwege aangezichtspijn vrijgesteld ben van het dragen van een mondkapje maar zonder mondkapje mag ik mijn werk niet uitvoeren, ik doe dus al water bij de wijn en ik wil mij niet laten vaccineren, dat is mijn beslissing, ik ben een risicogroep maar ik verwacht niet dat andere het voor mij doen, ik doe het namelijk zelf ook niet om mijn eigen redenen. Vind het kwalijk als dit voor meerdere toch wel alledaagse dingen verplicht zou worden.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:04

Ik vind het niet meer dan logisch dat je in de zorg je laat prikken om anderen te beschermen. Of dat niet hepatitis, griepprik of corona enting is. Je hebt in dat werkveld de verplichting om bepaalde acties te nemen om de mensen die je helpt te beschermen. Als je daar niet toe bereid bent, ga je maar in een ander vakgebied werken.

En vergelijkingen met vaccinatiepaspoorten om ergens binnen te komen etc. Met holocaust /apartheid/weet ik veel wat ik wel heb gezien slaan natuurlijk nergens op en zijn in mijn ogen tamelijk smakeloos. Het gaat hier om een keuze met gevolgen (die een logische reden hebben) die je hebt te aanvaarden, niet een onderdrukking zonder reden op basis van iets waar je niks aan kunt veranderen.

(of je die keuze moet hebben is een tweede, maar als we daar over beginnen word ik al helemaal voor Mengele uitgemaakt vrees ik :+)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:05

Rennie89 schreef:
Ik werk op de luchthaven als beveiliger en als ze het ons gaan verplichten meld ik mij volledig ziek,

Dat lees ik wel vaker doch indien de overheid jouw werk als ´essentieel´ bestempeld heb je zelfs niet eens het recht om zomaar ontslag te nemen voor de duur van de maatregel.