Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ruitje schreef:Ik vind het nogal wat dat er word gezegd dat je hem nu voor een 'keuze' moet stellen/ als hij het nu niet doet hij het nooit doet.
Die jongen maakt mogelijk het meest heftige in zijn hele leven mee, heeft zijn stervende vader iets beloofd en een moeder die hem claimt.
Als je relatie hiervoor goed was, je hiervoor over alles kon praten en wel gelijkwaardig was: mag iemand dan een moeilijk half jaar hebben?
Of is er een tijd en een soort ongeschreven regel over hoe je moet omgaan met het verlies van iemand? Ik heb die memo gemist namelijk
Hoe vaak ben jij het gesprek aan gegaan met je vriend?
Hebben jullie van te voren samen besloten hier te gaan wonen?
Jullie zijn dus wel samen bezig voor het nieuwe huis/hij draagt hierin financieel veel bij?
Zijn jullie nog met andere dingen bezig voor jullie toekomst?
Heb jij goed en duidelijk aangegeven wat het met je doet?
Hebben jullie hulp/kan je er met mensen over praten?
Heeft hij vrienden/andere familie die het gesprek met hem aangaan?
Ik denk dat er nog wel wat stappen zitten tussen een ultimatum en nu. Ik zou voor nu even niet focussen op mijn schoonmoeder/mijn vriend. Ik zou heel goed kijken naar wat kan ik zelf doen in deze situatie. Wat kan ik nog doen om mijn grenzen aan te geven/deze situatie te verbeteren.
En dat dan zonder: Als hij dan niet zo en zo reageert weet ik meteen hoe hij er in staat. Het klinkt namelijk in je posts dat jij je verwachtingen ook nog niet duidelijk heb uitgesproken, hij mag ook even tijd krijgen om daarin te schakelen i.p.v. dat je het uitmaakt als hij niet morgen ook in je nieuwe huis staat.
Cookies schreef:Je hoeft je schoonmoeder niet de schuld te geven, maar je kunt ook begrip tonen dat ze 's morgens wakker wordt omdat jij naar je werk moet. Daarom is het handiger dat jij thuis slaapt, dan heeft ze geen last van je.
En van daaruit kun je met je vriend het gesprek oppakken om allebei weer naar huis te komen.

michelle___ schreef:Mazida schreef:Bel Help mijn man is klusser! Het ultieme verhaal, je hebt een klushuis, terwijl jullie nu nog bij schoonma slapen. Dit is een prachtig verhaal voor John, zeker weten dat hij komt!
Het huis is al af inmiddels, wij hadden gewoon aannemers

michelle___ schreef:Ja nog éen dingetje. Vriendlief wilt niet dat ik 5 deuren verder ga "genieten" terwijl hij bij zijn moeder is.![]()
Ik slaap wel eens een paar dagen bij mijn eigen moeder, maar Laren is niet om de hoek van Den Haag..
ruitje schreef:Of is er een tijd en een soort ongeschreven regel over hoe je moet omgaan met het verlies van iemand? Ik heb die memo gemist namelijk
Rocamor schreef:Ik ben het helemaal eens met Ruitje en Tjaakje.
Ik denk dat de vriend ook danig met zichzelf in de knoop zit. Hij probeert een boel ballen hoog te houden, wellicht projecteert hij zijn eigen verdriet en onmacht ook op zijn moeder en maakt moeder daarmee kleiner dan ze is. En in al die problemen, maakt de vriendin ook nog eens een "wegtrekkende" beweging, want gaat 7 dagen per week werken (wat opgevat zou kunnen worden als: Zij wil hier niet zijn, ik kan niet (meer) bij haar terecht, "donder dan ook maar op" en trekt daarmee een extra muur om zich heen).
De huidige situatie is vergif voor jullie (relatie). Ik denk dat hier een heel goed gesprek, evt met een neutraal persoon erbij die kan "mediaten", op zijn plek is. Zodat jullie beiden echt kunnen aangeven wat je voelt, maar ook wat je nodig hebt.
Als ik tussen de regels door lees, heeft TS haar vriend, haar maatje nodig, maar ook ruimte voor zichzelf. Hoe zie je dat voor je TS? Wat heb je nodig? 24/7 terug naar je eigen huis? Of Is 5 om 2 dagen een optie? En "moet" je vriend dan ook verplicht bij jou zijn? of is het voldoende voor jou te weten dat hij 5 deuren verderop zit en bereikbaar als je het nodig hebt?
Wat heeft vriend nodig? Wil hij "rust" hebben nu en even volledig focussen op zijn moeder, omdat hij dat zijn vader beloofd heeft? Of kan hij ermee leven dat hij een aantal dagen in jullie huis is en een aantal dagen bij zijn moeder? Of wil hij wel in jullie huis slapen als hij elke dag / om de dag / x aantal dagen gaat eten bij zijn moeder? En vindt hij het dan fijn als jij er wel of niet bij bent?
Maar ook, wat wil moeder eigenlijk? Reageert zij nu zo omdat ze het idee heeft dat jullie uit elkaar groeien en daarmee extra claimend naar zoonlief om hem te behoeden voor een pijnlijke relatiebreuk en daarmee juist (mede)oorzaak voor die breuk?
Kortom, ga eens rustig en openminded het gesprek aan. Wat hebben jullie zelf nodig, op welke manier kan evt de andere ondersteunen. En kijk of die ander dat op die manier ook kan (wil). Want op deze manier doorgaan, daarmee gaat je relatie het niet redden, daarvoor is de situatie mijns inziens al te ver geescaleerd.
michelle___ schreef:Ja nog éen dingetje. Vriendlief wilt niet dat ik 5 deuren verder ga "genieten" terwijl hij bij zijn moeder is.![]()
Ik slaap wel eens een paar dagen bij mijn eigen moeder, maar Laren is niet om de hoek van Den Haag..
Cookies schreef:Je zegt dat schoonmoeder geïrriteerd is doordat jij zo vroeg op moet. Zou ze het ondertussen misschien ook wel zat zijn dat jullie in huis wonen, maar ook niet zo goed weet hoe ze het tegen haar zoon moet zeggen.
Soepblik schreef:michelle___ schreef:Ja nog éen dingetje. Vriendlief wilt niet dat ik 5 deuren verder ga "genieten" terwijl hij bij zijn moeder is.![]()
Jezus christus. Wat een poep instelling van hem zeg. Heeft hij een bord voor z'n kop?
Soepblik schreef:michelle___ schreef:Ja nog éen dingetje. Vriendlief wilt niet dat ik 5 deuren verder ga "genieten" terwijl hij bij zijn moeder is.![]()
Jezus christus. Wat een poep instelling van hem zeg. Heeft hij een bord voor z'n kop?
DuoPenotti schreef:Ja dan kan je hem van alles verwijten, daar gaat het echt niet beter door.
Wat is er mis om op een fijne, niet verwijtende manier, het gesprek aan te gaan.
jiehaaa schreef:Beste TS, dit is echt van de zotte. Al mijn voorgangers hebben dat wel duidelijk gemaakt denk ik, daar valt weinig aan toe te voegen.
Toch een poging.
- spreek met vriend af dat jij weer naar jullie eigen huis gaat maar dat jullie wel een aantal keer per week samen (met schoonmoe) eten.
- spreek met hem af dat hij ook weer begint met afbouwen hoeveel tijd hij bij zijn moeder is. Laat hij maar weer eens een paar nachten thuis slapen in de week.
- als er iets is, dan staat hij met 2 minuten bij zijn moeder voor de deur. Hij zal er sneller zijn dan de brandweer.
- zijn moeder heeft ook eigen tijd nodig om te kunnen rouwen en haar leven weer vorm te geven. Echt waar.
En als hij niet voor rede vatbaar is? Run Forrest, run!
frankiej schreef:Meid, je hebt nog een heel leven voor je. Kies voor jezelf ipv je voor (en door) een ander kapot te (laten) maken.