Fishing en maandag 200 euro kwijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:01

verootjoo schreef:
Shadow je moet bij Primera wel de bestelling bevestigen op moment van aankoop.
Je kan alleen met iDeal of creditcard betalen.

Zo te zien wel, maar we weten niet eens of dit daadwerkelijk de Primera is, of een ander bedrijf dat bij Buckaroo aangemeld staat als 'Primera' of nog iets anders.

Citaat:
Ms hebben ze de hele gegevens overgenomen en roodstaan aangezet.

Ik vermoed van niet eigenlijk. Ik denk dat dit een miscommunicatie is, misschien onbegrip bij de klantenservice, misschien bij Marleen, maar wat er volgens mij gebeurd is, is dat de incasso nu in de wachtstand staat, waardoor het in rekening gebracht wordt op het moment dat er weer geld op de rekening komt. Daarmee is het technisch geen roodstaan, maar in de praktijk heeft het wel ongeveer hetzelfde effect, namelijk dat er een schuld kan ontstaan die je niet kunt vermijden.

(Ditzelfde werd bijvoorbeeld gebruikt bij telefoonrekeningen waarbij je als het beltegoed op was niet werd afgesloten, maar het alvast werd klaargezet voor je volgende rekening. Daarmee wist het net een aantal beperkingen te omzeilen, maar bracht het mensen toch in de problemen omdat de enige manier om je telefoonnummer weer te gebruiken was om toch de hoge rekening te betalen. En omdat mensen prima snappen wat de intentie is van dat systeem, vertalen ze dat ook zelf als 'roodstaan' omdat het eigenlijk op hetzelfde neer komt en uiteindelijk vooral een juridisch detail is.)

Citaat:
En blokkeer de rekening, dat kan 24 u P/d

Volgens mij kun je je rekening niet zomaar blokkeren. Je kunt een pas blokkeren en je zou een incasso moeten kunnen blokkeren. En blijkbaar kan de bank een rekening blokkeren om te voldoen aan wetgeving uit de VS :?
https://www.ing.nl/particulier/zoeken.h ... 0blokkeren
Maar ik snap niet waarom de incasso niet geblokkeerd kan worden of waarom die niet gestorneerd zou kunnen worden. Dat zou volgens mij wel moeten kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:04

Toch diegene die zeggen kan niet onmogelijk. Helaas is iemand die ik heel goed ken het pas overkomen. Een autonatisch incasso op een krantenabbonement ergens heel ver hier vandaan. En zelf deze terug draaien kon ook niet. De uitgever gaf niet thuis, de bank (ing) deed heel erg moeilijk over het terugdraaien van dit incasso. Het heeft aardig wat werk gekost om alles weer in orde te krijgen.

Hoe het heeft kunnen ontstaan weet geen mens. Naam en bankrekening waren van die persoon maar de regiokrant was van een slordige 175 km verderop. Krant is ook uiteraard nooit bezorgd bij de in eerste instantie betaler.

Er is nooit uitgevogeld hoe dit heeft kunnen gebeuren trouwens. Maar het heeft zeker 2 weken bellen gekost voor het gecorrigeerd was.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:05

Volgens mij is het ook helemaal geen incasso, dat zegt Marleen ook nergens, ze reageert alleen ergens op iemand die het over een incasso heeft

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:06

marleen_usar schreef:
Er is niks aangeklikt.

Je geeft toch echt in je berichten aan dat je wel degelijk eens iets hebt aangeklikt. Dus hoe zit het nou?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:07

purny schreef:
marleen_usar schreef:
Er is niks aangeklikt.

Je geeft toch echt in je berichten aan dat je wel degelijk eens iets hebt aangeklikt. Dus hoe zit het nou?

Jongejonge. Dat zei ze over een eerdere oplichting die haarzelf betrof

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:09

En volgens Marleen is het geld inmiddels ook afgeschreven en staat de dochter daardoor rood. Dus niet een incasso die klaarstaat , noch een betaling in de winkel zelf die gereserveerd is.

@ luxx, ik snap je reactie deels, maar
1. Lees heel even het onderschrift van Purny
2. Ik vind de reacties van Marleen soms ook lastig te ontcijferen

purny

Re: Fishing en maandag 200 euro kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:18

Dank je Rocamor.
Luxx: er gaan op dit moment sms'jes in het rond dat er een pakketje voor je klaar staat. En er staat een link in. Vervolgens wordt er dan gevraagd of je een app wil installeren. Doe je dit omdat je dus er echt vanuit gaat dat je je pakket zo kan volgen dan breken ze dus in op je telefoon kunnen zo ook bij je bankzaken. En kunnen ze bij je contacten kijken en daar dingen mee doen
Daarom vroeg ik het.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:35

@ Marleen,
Wat staat er precies bij de afschrivingen betreft kenmerken / omschrijving/ rekeninghouder EN rekeningnummer?
Ik had het al gevraagd maar hier nog geen antwoord op gekregen
- mag trouwens ook in pb

Als ik google op "afschrijving buckaroo primera" komt als eerste hit een post op meldnu.nl
met verschillende posts daaronde - ook een waar dan primera achter staat.
En dit was gewoon oplichting.

Dus het is werkelijk belangrijk om uit te zoeken wie de ontvanger, enz is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:23

Ts we kunnen blijven gissen maar handigste is om morgen eerst de Primera te bellen of iemand laten bellen die het goed uit kan leggen .
En daarna bij een fysiek ING kantoor langs gaan om dingen uit te zoeken . En zorgen dat alles instellingen goed staan

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:34

Ik vermoed trouwens dat er cadeaubonnen zijn gekocht bij de Primera. Dat is nogal bekende manier om geld te innen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:35

Rocamor schreef:
Wat ik wel vreemd vind, vanwaar 4x50 euro?

Zou goed kunnen dat een oplichter daar cadeaubonnen van heeft gekocht, daar zijn ze dol op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:36

Waarom zou je niet gewoon je bankrekeningnummer kunnen opzeggen en een andere aanvragen? Dan ben je van het gedonder af. Daarna goed opletten en uitkijken dat je nergens op klikt met je Phone. Of anders gewoon weer ouderwets bankieren (dus niet meer met een bank app).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:38

Zou er zeker hulp bij zoeken, iemand die snapt wat er gebeurt is want hier lijkt niets te helpen. En Ts heeft al aangeven dat ze zelf ergens op geklikt heeft op de telefoon van haar dochter.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:44

Maar wat ik vreemd vind is dat opeens rood kunnen staan. Toen ik dat wilde aanvragen bij mijn bank moest ik allerlei documenten aanleveren waaronder een kopie van mijn identiteitsbewijs. Hoe kan het dan dat dit is aangepast bij de rekening van je dochter?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:48

har166 schreef:
Maar wat ik vreemd vind is dat opeens rood kunnen staan. Toen ik dat wilde aanvragen bij mijn bank moest ik allerlei documenten aanleveren waaronder een kopie van mijn identiteitsbewijs. Hoe kan het dan dat dit is aangepast bij de rekening van je dochter?

Ik heb al jaaaaaaaren een rekening bij dezelfde bank (andere bank dan TS trouwens) waarvan ik 99.9% zeker ben dat ik nooit aangezet heb dat ik rood wil of kan staan, desondanks verbaast om te zien dat dat met incasso’s op miraculeuze wijze ineens wel kon (en nee, ik ben niet gehackt).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:51

Courses schreef:
har166 schreef:

Ik heb al jaaaaaaaren een rekening bij dezelfde bank (andere bank dan TS trouwens) waarvan ik 99.9% zeker ben dat ik nooit aangezet heb dat ik rood wil of kan staan, desondanks verbaast om te zien dat dat met incasso’s op miraculeuze wijze ineens wel kon (en nee, ik ben niet gehackt).

Ik denk dat dat kan tot een bepaald bedrag bij een automatische incasso.
Toen ik vorige maand per ongeluk te weinig geld op mijn rekening had staan was de automatische incasso van mijn hypotheek mislukt :o De dag er na had ik wel genoeg geld op mijn rekening staan en was het alsnog afgeschreven.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:53

Zou kunnen inderdaad, ben er nog niet helemaal achter dat de limiet daarvan is bij mijn bank maar wel apart om te zien :+ Wellicht dat dat sinds mijn overgang van studentenrekening veranderd is (al is dat al even geleden).

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:54

Courses schreef:
har166 schreef:

Klopt, bij ING kunnen bepaalde kosten wel afgeschreven worden, dan sta je ongeoorloofd in de min en dat kan gewoon, zelfs als jij geen roodstand aan hebt staan.

Ts, eerder geef je aan dat jij wel iets hebt aangeklikt, dan weer van niet. Ik snap er niks meer van. Boek de afschrijving terug indien het een incasso is en blijf dat doen. Blokkeer de rekening als het inderdaad phishing is. Maar ik zou ook echt even iemand die verstand heeft van bankzaken erbij halen. Want dit verhaal is zo chaotisch, ik begrijp dat je bank je niet kan helpen op deze manier.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:59

Iinge_ schreef:
Ts, eerder geef je aan dat jij wel iets hebt aangeklikt, dan weer van niet. Ik snap er niks meer van. Boek de afschrijving terug indien het een incasso is en blijf dat doen. Blokkeer de rekening als het inderdaad phishing is. Maar ik zou ook echt even iemand die verstand heeft van bankzaken erbij halen. Want dit verhaal is zo chaotisch, ik begrijp dat je bank je niet kan helpen op deze manier.

Als je echt goed leest dan haal je uit de berichten dat ts éérder zelf is opgelicht door te klikken op een link, maar dat dit nu bij haar dochter zeker niet het geval is.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:03

Veel banken geven je de mogelijkheid om even rood te staan als je onvoldoende saldo hebt bij een incasso, als je saldo dan binnen ongeveer 3 dagen weer is aangezuiverd kan de incasso gewoon verwerkt worden. Handig als incasso’s er standaard de 24e afgaan terwijl je de 25e salaris krijgt bijvoorbeeld, dan kan dat allemaal gewoon verwerkt worden en worden niet alle incasso’s afgekeurd.
Maar in het geval van TS zal het toch geen incasso zijn want dan zouden ze het kunnen storneren.

Het zou ook zeker kunnen dat de fraudeurs rood staan hebben aangevraagd, kan tegenwoordig vaak zo online geregeld worden. Heb ik wel vaker zien gebeuren bij phishing

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:10

Ineke2 schreef:
Iinge_ schreef:

Als je echt goed leest dan haal je uit de berichten dat ts éérder zelf is opgelicht door te klikken op een link, maar dat dit nu bij haar dochter zeker niet het geval is.

Dat heb ik er inderdaad niet uit kunnen halen. Excuses!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:16

Een automatische incasso kun je altijd terugboeken, bij de ING kan dat tot 8 weken na afschrijving.
Als je niet kan storneren was het geen automatische overboeking, maar een eigen betaling.

Stel iemand heeft op een slimme wijze haar gegevens te pakken gehad (dat kan gebeuren door bv een neppe betaal link te sturen en als je dan je gegevens invult krijgt de ander zo al jouw inlog gegevens), dan kun je iet terugboeken maar wel aangifte doen van fraude.

Jij kan zelf zien welke telefoonnummers toestemming hebben om op het account te kunnen, deze kun je ook zelf weer verwijderen uit je lijst.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 11:33

Ineke2 schreef:
Iinge_ schreef:

Dan lees ik het anders.
De dochter is eerder 100 euro afhandig gemaakt door phishing
Nu stond er voor 4x50 euro een incasso volgens ts
Volgens ING was dit een eigenhandige aankoop, betaald met een iPhone
Dochter heeft geen iPhone
Dochter kan niet bankieren
Dochter heeft nooit op een foute link geklikt
Ts heeft wel op een foute link geklikt (waarvan ik dus aanneem dat die foute link de reden is dat dochter die eerste 100 euro kwijt geraakt is, want ts doet de bankzaken voor dochter. Dochter kan dit niet, volgens ts)
Daarnaast heeft ts een eigen - niet veilige- website

Ts zijn jullie telefoons en computers gecontroleerd op malware en andere ongein?
Hebben jullie de pincodes / inlogcodes moeten aanpassen / aangepast na die eerste diefstal?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 11:59

Ik bel morgen naar de primera meer kan ik nu niet doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:02

Rocamor schreef:
Ineke2 schreef:

Dan lees ik het anders.
De dochter is eerder 100 euro afhandig gemaakt door phishing
Nu stond er voor 4x50 euro een incasso volgens ts
Volgens ING was dit een eigenhandige aankoop, betaald met een iPhone
Dochter heeft geen iPhone
Dochter kan niet bankieren
Dochter heeft nooit op een foute link geklikt
Ts heeft wel op een foute link geklikt (waarvan ik dus aanneem dat die foute link de reden is dat dochter die eerste 100 euro kwijt geraakt is, want ts doet de bankzaken voor dochter. Dochter kan dit niet, volgens ts)
Daarnaast heeft ts een eigen - niet veilige- website

Ts zijn jullie telefoons en computers gecontroleerd op malware en andere ongein?
Hebben jullie de pincodes / inlogcodes moeten aanpassen / aangepast na die eerste diefstal?

Ik lees:

Dochter was 100 euro kwijt geraakt door fraude 2 maanden. Hiervoor zou ze een vergoeding krijgen van de bank. Is nog niet gebeurd —-> hier zou ik wel achteraan gaan nog ts. Beloofd is beloofd. Hopelijk heb je dat wel op papier / mail staan.

Nu staan er 4 betalingen klaar van 50 euro die ze zelf niet kan blokkeren en de bank daar ook niks mee. De politie heeft haar laten weten dat dit vaker gebeurd.
Mijn vraag aan de ts is: Heeft de politie ook gezegd wat je er wél tegen kunt doen om dit in het vervolg te kunnen voorkomen?

Ts heeft in het verleden zelf een link aan geklikt en is toen geld kwijtgeraakt.
Heb je daar geld van teruggehad ts? Heb je toen overigens je wachtwoorden overal aangepast?

Goed dat je aangifte hebt gedaan overigens. Ik hoop wel dat er ook preventie maatregelen worden uitgelegd en uitgevoerd.