Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:28

Het lijkt mij persoonlijk drie keer niks, maar kindermishandeling lijkt me wat ver gaan. :Y) Als je kinderen het zien zitten en er ook nog elektrische fietsen komen dan moet het gewoon te doen zijn. Zo kom je in ieder geval wel aan je beweging.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:30

Ik heb vroeger 7jaar 9km gefietst naar school. Dat was prima te doen. Had er geen hekel aan maar met regen was het niet leuk, als het flink regende werd ik wel eens gebracht maar bij een klein spatje regen moest ik gewoon een regenpak aan. Zelf kon ik niet met andere mee fietsen dus was alleen. Is ook niet erg maar ik had wel het idee dat ik het verste moest fietsen van mijn klas maar heb daar nooit naar gevraagd dus kan het mis hebben. Woonde wel in een dorp met prima voorzieningen, supermarkt om de hoek en mijn school zat in een kleine stad, misschien scheelt dat. Velen namen/kregen wel een scooter/brommer.
Als ik jou was zou ik ze gewoon laten fietsen. Afhankelijk van of je kinderen veel fietsen gewend zijn zou ik niet meteen een elektrische fiets aanschaffen, misschien hebben ze daar helemaal geen behoefte aan en dat scheelt geld. Het is wel het overwegen waard want 16km lijkt mij wel ver maar met een fiets met (min 3) versnellingen kom je ook al een heel eind :j

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:31

Ik zou er zelf niet voor kiezen. De kinderen hebben het al zo druk op de middelbare school, en in de winter door het donker zou ik ook niet fijn vinden. Maar het is nou ook weer geen kindermishandeling. En als ze het zélf zien zitten is er al helemaal geen probleem.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:34

Wanneer je 'buitenuit' woont dan weet je niet echt beter/ben je hieraan gewend/iedereen doet het. Veel dorpen hebben ook een verzamelpunt om met een groep te fietsen. Electrische fietsen scheelt wel veel, in mijn tijd was dat nog niet zo, maar toen kreeg ik winters een busabonnement.
Tuurlijk dagdroomde ik weleens van het wonen in de stad maar het fietsen heeft ook zo zijn charme. Rond het uitgaansleeftijd is het wel wat onhandiger wat betreft alleen fietsen, dus dat is iets waar je als ouders over na moet denken dat je dus taxi zal gaan spelen zo nu en dan.

Jannie79

Re: Verhuizen, 16km fietsen naar school. Kindermishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:37

Hier heb ik op een gegeven moment zelf de keuze gemaakt om 4 dagen per week 25 km enkele reis te gaan fietsen naar mijn toenmalige stageplek. Gewoon op een 3 versnellingen fiets, electrisch was er toen nog niet. De routes van de bussen veranderden en ik zou 55 minuten moeten wachten op een aansluiting. Daar had ik geen zin in. Ruim een half jaar lang, goed regenpak in de tas en af en toe een lieve mama die me bracht of ophaalde omdat het echte kneiter slecht weer was. Ben er nooit minder om geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:40

Als zesjarige moest ik al 6 km naar de lagere school fietsen en middelbare 16 x2 . Het enigste vervelende was dat ik het alleen moest doen want geen kinderen op de dezelfde middelbare uit ons dorpje.
Onze kinderen fietsen zes jaar lang dagelijks 18 heen en 18 terug en nov dec Jan febr kregen ze de keus, abonnement op bus of doorfietsen ( dan kregen ze het geld ) ze zijn er niet slechter van geworden. Los van het feit dat er steeds minder gesport word is dit in ieder geval nog een stuk gezonde inspanning.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:40

Sakura789 schreef:
Shenavallie schreef:
En anders zijn er in Drenthe ook gewoon bussen, mocht het een keer snertweer zijn. :D

In sommige buitengebieden is het heel lastig om met OV te gaan.

Ik moest standaard 15 minuten fietsen voordat ik bij een OV kwam die mij naar school kon brengen. Vervolgens moest ik dan nog weer twee keer overstappen. Mijn keuze was om dan maar gewoon door te gaan fietsen. Nat pak had ik al en ik was sneller op school zonder het risico om één van de aansluitingen te missen.

De middelbare scholen zijn hier nog wel redelijk met een combinatie fiets/ov te doen. Wil je naar de hogere school, dan is het inderdaad onbegonnen werk en kun je beter zo snel mogelijk je autorijbewijs halen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:42

Oh, nog een reactie op de OP: geen kindermishandeling. Zelf ook jaren naar school moeten fietsen door weer en wind. Was dan wel 'maar' 10 kilometer, maar toch. Kun je na school even lekker uitwaaien en het scheelt weer een duur abonnement bij een sportschool! :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:43

Wij fietsten vroeger 11 km naar school toe en dat was echt de normaalste zaak van de wereld. Sterker nog: de fietstocht naar school was hét moment van de dag waarop alle nieuwtjes en roddels werden besproken. Dat wilde je dus echt niet missen :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:46

Ik fietste vroeger 20km enkele rit naar de manege 5/week. Ben er niet dood aan gegaan en de electrische fiets was nog niet uitgevonden.
Op mijn 16de heb ik wel een brommertje gekregen! luxe!!
MIjn kinderen fietsten 12 km enkele rit naar school. Ze leven ook nog.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:52

Vroeger elke dag vanuit Valkenswaard naar Eindhoven (ongeveer 10km) op de fiets, door een donker bos en zonder mobiele telefoon. Leef nog steeds en in al die jaren nooit gekkere dingen gehad dan een nat pak of een lekke band :)

Geef je kinderen gewoon een goede fiets, een regenpak (hoe stom je dat als puber ook vindt) en een mobiele telefoon. Uiteindelijk vormen zich vaak wel gezellige fietsgroepjes met klasgenootjes en is het een goede extra vorm van beweging.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:53

Ik leef nog!!

Ik heb mijn vmbo en mbo-4 allebei 16 km van huis gedaan.
In de zomer ging ik op de fiets (electrisch bestond toen ook nog niet) en in de winter in de koudste en/of natste maanden kreeg ik een maand abbo voor de bus. Ook als het echt heel erg vies weer was mocht ik een dagje met de bus gaan.

Toen ik mijn rijbewijs had, en ook meteen een klein autootje had pakte ik die meestal wel voor school O:)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:54

Vroeger in groep 2 al 3km naar school fietsen. (met mama, dat wel) en later naar de middelbare 15km heen, en 15km terug. Ik had een topconditie! En ook nooit gekke dingen gehad hoor. Soms mazzel dat ik gebracht werd bij hele stevige regenbuien _O- Op mijn 16de betaalden mijn ouders de helft van mijn scooter (peugeot vivacity :)) )

(Hoezo kindermishandeling? In drenthe heb je over het algemeen heel veel fietspaden trouwens)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:06

Ik fietste vroeger ook 15 km heen en 15 km terug voor de middelbare school. Op een gewone fiets. Wel meestal met wat vriendinnen, maar heel soms alleen.
Ik vond dat de hel, maar ben er niet slechter van geworden hoor. Het was 50 min fietsen, enkele reis. En daarnaast had ik ook nog een krantenwijk in de middag, dus als ik thuis kwam, fietste ik nog eens een uur. Kon prima.

Voor de maanden december, januari en februari kreeg ik trouwens wel een maandabonnement voor de bus. Maar vaker niet.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:23

Wij hebben bewust gekozen voor een school op ongeveer 16 km afstand. We brengen de kinderen met de fiets op het fietsenrek naar school en ze fietsen terug.
Toen we hier voor kozen, werkte mijn man op kantoor en het afzetten van de kinderen kost 5 min extra.

Ze vinden het terugfietsen niet altijd gezellig, zijn niet altijd tegelijk uit en er fietsen verder geen kinderen tot hier. De eerste 5 km kunnen ze vaak wel met een klasgenoot fietsen. Ze hebben wel hun hoofd leeg en frisse lucht gehad tegen dat ze thuis zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:24

Ik fietste 16 km naar school en 16 km terug naar huis en daarna nog 6 km naar bijbaantje en 6 km terug van bijbaantje op de middelbare school. Alleen als het echt pestweer was werd ik gebracht maar laat dat eens 10 dagen per jaar geweest zijn. Ik vond het heerlijk. Paard stond toen ook op 7 km (onderweg naar school) dus ook alle vrije dagen fietste ik 14 km en evt meer als ik ook nog moest werken. En dit was in noord holland met altijd wind!

Maar ik had wel een lichtgewicht fiets met heel veel versnellingen.

Hoe dit kindermishandeling zou zijn ontgaat me compleet. Al zullen mijn stiefkids het ook kindermishandeling vinden als ik dit zou voorstellen. Die zitten nu in 9 min op school en willen nog gebracht worden met zonnig windvrij weer "want dan hoef ik niet te fietsen" stelletje luiaards.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:25

Heb er zelf ook geen ervaring mee maar heb dit regelmatig gehoord hoor ;) Vind het zeker geen kindermishandeling ook.

Wat vinden je kinderen er zelf van??

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:27

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind een uur wel lang. Zelfs met een elektrische fiets. Dat is twee uur per dag en in de winter als het donker is. Brrr moet er niet aan denken dat mijn dochter dan alleen zou moeten fietsen dat hele eind. Ze zullen niet dezelfde schooltijden hebben. Rijdt er geen bus?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:35

Ik moest een kleine 10 kilometer, een halfuurtje. Daar krijg je niks van hoor, behalve een goede conditie! En ook gezellig om met vriendinnen/vrienden te fietsen bovendien.
Als ze een elektrische fiets krijgen is het denk ik ook een halfuur? Niets in mijn ogen ;)

Ps. ik had ook geen gsm de eerste jaren.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 08-06-21 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:35

Met een electrische fiets doe je dat in 40 minuten.
Op de HAVO deed ik met mijn 5 versnellingen gewone fiets 13 km in 25 minuten als ik weer eens te laat vertrokken was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:40

Lees berichten over fietsendragers, ophalen bij lekke band. Ik heb zo vaak een lekke band gehad. Dan was ik gewoon heel laat thuis, want lekke band was lopen. Probeerde hem vaak wel op te pompen in de hoop dat ik er iig een klein stukje mee kon fietsen. Maar dat haalde nooit veel uit. En dan thuis de band zelf plakken. Heb wat bandjes geplakt. Nu zijn er banden die amper nog lek gaan. Ik had dat wel fijn gevonden in mijn tijd.

En gebracht worden bij slecht weer, ook met gladheid, sneeuw ed gingen we gewoon met de fiets. Ben idd wel eens gevallen maar dat was meer door mijn eigen klunzigheid dan dat het echt gevaarlijk was.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:41

SusanH schreef:
Lees berichten over fietsendragers, ophalen bij lekke band. Ik heb zo vaak een lekke band gehad. Dan was ik gewoon heel laat thuis, want lekke band was lopen. Probeerde hem vaak wel op te pompen in de hoop dat ik er iig een klein stukje mee kon fietsen. Maar dat haalde nooit veel uit. En dan thuis de band zelf plakken. Heb wat bandjes geplakt. Nu zijn er banden die amper nog lek gaan. Ik had dat wel fijn gevonden in mijn tijd.

En gebracht worden bij slecht weer, ook met gladheid, sneeuw ed gingen we gewoon met de fiets. Ben idd wel eens gevallen maar dat was meer door mijn eigen klunzigheid dan dat het echt gevaarlijk was.

Hahaha precies! Lopen tot je een huis tegenkwam van mensen die je kende om te bellen :D
Bij extreem weer gingen wij wel met de auto, maar dat komt omdat een vriendinnetje ouders had die best snel zeiden 'ik rij wel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:42

Sjong schreef:
Ik zou er zelf niet voor kiezen. De kinderen hebben het al zo druk op de middelbare school, en in de winter door het donker zou ik ook niet fijn vinden. Maar het is nou ook weer geen kindermishandeling. En als ze het zélf zien zitten is er al helemaal geen probleem.

Het is niet altijd dat je keuze hebt echter :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:43

Ik heb ook zoveel moeten fietsen. Al had ik een nier opgegeven voor een elektrische fiets, dan had ik nooit een scooter gekocht :+ Ik had en heb zo’n hekel aan fietsen. Elektrisch fietsen is veel leuker

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:44

Dorus schreef:
Ik had meerdere klasgenoten die iedere dag zo’n stuk moesten fietsen. Hebben ze allemaal stuk voor stuk 4/6 jaar volgehouden. Sommigen hadden het geluk dat ze op hun 16e een brommer kregen (rijbewijs wat toen nog niet nodig), maar er zijn er enkele die het gewoon 6 jaar lang zijn blijven fietsen. In weer en wind!
Ik had een vriendinnetje die op 9km woonde. Meestal als we afspraken gingen we naar haar toe, dus uit school 9km die kant op en voor het avondeten 9km terug naar huis. Ik ben daar absoluut niet slechter van geworden.

Brommers en scooters konden bij ons pas als je écht ver weg woonde, dus 15+ km ongeveer. Anders was het ordinair :+